Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sylvia Brustad, Rolf Terje Klung-land og Synnøve Konglevoll,
fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri A. Meling og Leif
Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg
og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti,
Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm og fra Senterpartiet, Inger
S. Enger, støtter Regjeringens visjon om at Norge
gjennom nasjonal handling og internasjonalt samarbeid skal bidra
til å sikre jordas biologiske mangfold, realisere verdiene det
biologiske mangfoldet representerer til beste for samfunnet, og
at goder og byrder av tiltak fordeles rettferdig innen og mellom
ulike generasjoner og samfunn.
Komiteen viser til og støtter
de strategiske mål for bevaring av biologisk mangfold som
går ut på at naturen skal forvaltes slik at arter
som finnes naturlig sikres i levedyktige bestander, og slik at variasjon
i naturtyper og landskap opprettholdes og gjør det mulig å sikre
det biologiske mangfoldets fortsatte utviklingsmuligheter.
Samtidig erkjenner komiteen at
artsmangfoldet er i en naturlig endringssprosess.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at dette betyr at
behovet for overvåking vil være kontinuerlig og
at tiltak vil være både direkte, indirekte, forebyggende
og avbøtende.
Komiteen støtter
de resultatmål som er foreslått av Regjeringen
i St.meld. nr. 42 (2000-2001).
Komiteen viser til at Norge i
1993 sluttet seg til FNs konvensjon om biologisk mangfold, fremforhandlet
i Rio de Janeiro i 1993. FNs konvensjon om biologisk mangfold er
et klart utrykk for verdenssamfunnets bekymring over tap av biologisk
mangfold, og behovet for tiltak for å motvirke dette tapet
gjennom vern og bærekraftig bruk av biologisk mangfold.
Alle land som har sluttet seg til konvensjonen er pålagt å iverksette tiltak
for bevaring og bærekraftig bruk av biologisk mangfold
gjennom nasjonale strategier, handlingsplaner og rapportering som
skal gjelde alle samfunnssektorer. Bevaring av norsk biologisk mangfold
er, i likhet med stadig flere samfunnsutfordringer, en sektorovergripende
utfordring.
Komiteen har som mål å sikre
et like stort artsmangfold i norsk natur i fremtiden som i dag.
Dette krever vern av truede arter og en arealbruk som tar hensyn
til det biologiske mangfoldet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser videre til
at det biologiske mangfoldet representerer store verdier for samfunnet.
I tillegg til klimaendringer, er bevaringen av jordas biologiske
mangfold kanskje den viktigste globale miljøutfordringen
i vår tid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til at det er i våre og
fremtidige generasjoners egeninteresse å ta best mulig
vare på naturen, herunder det biologiske mangfoldet, slik
at vi ikke påfører den uopprettelig skade. Det
betyr dog verken at man kan stemple all aktivitet som innebærer
endringer av naturen som en forringelse, eller at man må stanse videre
utvikling av dagens samfunn for å oppnå en "bærekraftig
utvikling". Forvaltning av naturen innebærer mer enn å gjøre
den til et museum.
Disse medlemmer er samtidig bevisst
på at noen inngrep kan medføre uønskede
endringer som det vil ta generasjoner å rydde opp i. Det
er derfor særdeles betydningsfullt for samfunnet å besitte
nok kunnskap til å forstå årsakssammenhenger
i naturen. Med den bakgrunn er det generelt hensiktsmessig å føre
kontroll med variasjoner, søke forklaringer på endringer
og skape en beredskap for tiltak der menneskelig aktivitet er årsak
til uønskede endringer.
Disse medlemmer støtter
således både en bærekraftig utvikling
og i hovedsak føre-var-prinsippet. Føre-var-prinsippet
kan også bety at man skal unngå forhastede konklusjoner.
En streng tolkning av slike begrep medfører en fullstendig
stopp i samfunnsutviklingen. Mangelen på total kunnskap
om problemområder er ikke et argument i seg selv for å stoppe
samfunnsutviklingen. Tvert imot er læring gjennom erfaring
en vanlig og utbredt læringsprosess.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, mener det
biologiske mangfoldet best kan ivaretas gjennom en kombinasjon av
vern, bærekraftig bruk og økonomisk utvikling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at det biologiske mangfoldet
best kan ivaretas gjennom en kombinasjon av vern, forebyggende og
avbøtende tiltak samt bærekraftig bruk. Bærekraftig
bruk innebærer ikke bare en forvaltning som unngår
belastninger som overstiger naturens tålegrense og reduserer
mangfoldet, men også hvordan det biologiske mangfoldet kan
utnyttes til det felles beste.
Komiteen viser til
at ca. O av Norges landareal er på privat grunn. En aktiv
og bærekraftig bruk av både innmark og utmark
har gjennom generasjoner formet et variert og mangfoldig kulturlandskap. Komiteen viser
til at jord- og skogbrukere er daglige brukere og forvaltere av
det biologiske mangfoldet. Lokale og tradisjonelle kunnskaper og
holdninger når det gjelder bruk og skjøtsel av
natur- og kulturressurser er helt avgjørende for i hvilken
grad en på sikt skal lykkes i sikringen av det biologiske
mangfoldet for fremtidige generasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet mener hovedinnvendingen mot denne meldingen
er at den i hovedsak handler om departementene og deres syn på virkeligheten.
Alle utfordringer skal løses ved hjelp av ulike statlige
tiltak, gjerne i form av nye lovreguleringer og satsing på holdningsskapende
arbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
meldingen synes å ha glemt at det ikke er byråkratene
i departementene, Direktoratet for naturforvaltning og fylkesmennene
som står for den praktiske forvaltningen av det biologiske
mangfoldet. Det er det skogeiere, bønder og andre som eier
og bruker naturressursene, som gjør. Disse medlemmer mener
forvaltningen har glemt at de kun kan oppnå resultater
hvis de tar de som er grunneiere og de som forvalter og lever av
naturen på alvor, og bidrar til å motivere dem
til å ta tak i utfordringene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til meldingens presisering
av verdier knyttet til biologisk mangfold, hvor det deles inn i
direkte, indirekte, potensiell og immateriell verdi. Et premiss
for norsk oppfyllelse av FNs konvensjon om biologisk mangfold er
at det må beskyttes og forvaltes med utgangspunkt i alle de
ovenstående verdiene, og ikke kun med utgangspunkt i de
direkte verdiene som typisk beskyttes av den private eiendomsretten
og forvaltes av næringsaktører. I den planlagte
sektorovergripende tilnærmingen må dette reflekteres
sterkere.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det å underskrive konvensjoner må være
forpliktende og følges opp nasjonalt. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at de rådgivende prinsipper
for FNs konvensjon for Biologisk mangfold må innarbeides
i norsk lov- og regelverk.
Disse medlemmer viser til at
grunnsynet som gjennomsyrer deler av flertallet i Stortinget i denne saken
ser ut til å være at næringslivet må beskyttes
mot vernetiltak for ta vare på biomangfoldet. Dette må snus til
en erkjennelse av at dersom næringsaktører og
den private eiendomsretten blir det viktigste, kan det ofte stå i
motstrid til verdiene knyttet til ivaretakelse av det biologiske
mangfoldet.
Disse medlemmer understreker
i denne sammenheng at Norges nasjonale politikk skal innebære
at vi tar vår del av den globale fordelingen av byrder.
Den nasjonale oppfølgingen av konvensjonen er avgjørende
for det norske samfunnets utviklingsmuligheter, verdiskaping, livskvalitet
og velferd. Den er også viktig for vår internasjonale
troverdighet. Konkrete eksempler på at norsk næringsliv
er avhengig av hele verdispekteret i biomangfold er oppdrettsnæringen som
nyter godt av Norges ry som villakseldorado. En av verdens største
papirprodusenter, Norske Skog, merker også at det norske
skogvernet har direkte betydning for sin suksess på det
internasjonale markedet. I Dagsavisen 8. januar 2002 stod følgende:
"Det evig tilbakevendende spørsmålet
fra våre kunder er hvordan Norge, et land med så høy
miljøprofil kan ha så lite vern av barskog, sier
miljøsjef i Norske Skog, Sverre Thoresen."
Disse medlemmerviser
til at når det lave verneomfanget i Norge oppfattes som
et problem i dag, er det grunn til å tro at framtida blir
verre. På dette området blir vi sammenliknet med
Sverige og Finland. Landene har planer om å doble vernet
av skog, selv om de allerede har vernet 4-5 ganger så mye
som oss. Eksportverdien av norske trebaserte produkter ligger godt over
15 mrd. kroner pr. år, slik at bare én prosents
endring i markedstilgang utgjør verdier i hundremillionersklassen.
I tillegg til de faglige argumentene skaper denne realiteten et
rent markedsmessig behov for ytterligere vern. Økonomisk
kan det derfor være en bra investering å øke
ressursene på vern i noen år framover.
Komiteen støtter
Regjeringens analyse, som viser at det er behov for felles innsats
på tre områder:
1. Kartlegging og overvåking
som identifiserer og verdisetter det biologiske mangfoldet.
2. Samordning av juridiske og økonomiske
virkemidler som skal gi bedre grunnlag for en felles forvaltning.
3. Samordning av informasjon, forskning
og kompetanse, som faglig basis for forvaltning av biologisk mangfold
i forhold til alle sektorer.
Komiteen er positiv til alle
samordnings- og effektiviseringstiltak som blir gjort i det offentlige. Slike
forbedringstiltak i det offentlige bør være en
kontinuerlig prosess.
Komiteen viser til meldingen,
hvor det sies at følgende strategi skal legges til grunn:
1. Årsakene
til tap av biologisk mangfold må kartlegges og motvirkes.
2. Utnyttelse av biologisk mangfold skal
i vid forstand være økologisk bærekraftig.
3. Truet og sårbart biologisk
mangfold skal vernes og om mulig restaureres.
Komiteen vil understreke at i
tillegg til behovet for samordning av sektorvise virkemidler, er
det behov for vurdering og gjennomføring av virkemidler
og tiltak.
Komiteen støtter Regjeringens
hovedkonklusjon om å etablere et nytt kunnskapsbasert forvaltningssystem
for biologisk mangfold. Det nye forvaltningssystemet for biologisk
mangfold innebærer at områder av stor verdi for
biologisk mangfold identifiseres. Dette skjer gjennom etablering
av et nasjonalt program for kartlegging og overvåking,
herunder etablering av en artsdatabank.
Juridiske og økonomiske virkemidler
innrettes for å beskytte disse verdiene. Informasjon, forskning
og kompetanse er virkemidler som skal kvalitetssikre og utvikle
systemet på en praktisk måte for alle deler av den
sentrale og lokale forvaltningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener den nye forvaltningsmodellen
må være ferdig etablert innen 2005, slik at Norge
kan gi fullverdige rapporteringer på partsmøtene
i 2004 og 2006. Flertallet ser det som positivt at
departementet legger opp til å vurdere resultatene som
foreligger og dekke behov for endring og forbed-ring av arbeidet
videre i forbindelse med fremleggelsene av stortingsmeldingen om
Regjeringens miljøpolitikk og rikets miljøtilstand.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til departementenes gjennomgang av det sektorvise arbeidet
for bevaring av biologisk mangfold innen sine ansvarsområder,
og slutter seg til forslagene om organisering av arbeidet og gjennomføring av
foreslåtte tiltak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener det kunnskapsbaserte forvaltningssystemet
som omtales i meldingen inneholder mange gode intensjoner, og støtter
disse.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil likevel peke på at systemet
- som er svært omfattende - inneholder mange uklarheter
og ennå er nokså upresist beskrevet. Det er ønskelig
at det reelle innholdet i den kunnskapsbaserte forvaltningen tydeliggjøres
i forbindelse med den planlagte rapporteringen i neste stortingsmelding om
Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand.
Her bør fordelingen av roller og ansvar mellom ulike forvaltningsnivå og
mellom offentlig forvaltning og næringene selv, gå klarere
fram.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, ønsker å understreke at
man i de tiltak som innebærer inngrep for næringslivet
og enkeltmennesker skal samarbeide med berørte parter.
Dette for å oppnå best mulig resultat med minst mulig
konfliktnivå og negative konsekvenser. Forutsigbarhet er
i så måte helt nødvendig for at private aktører
skal være villige til å spille på lag
med det offentlige i en langsiktig strategi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at når det er lagt så stor vekt på at
det fremtidige forvaltningssystemet skal være kunnskapsbasert, kan man stille spørsmål
om hva som har vært grunnlag for beslutninger i departementene
inntil nå.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti understreker
at et nytt kunnskapsbasert forvaltningssystem for biologisk mangfold
må bygge videre på eksisterende relevante aktiviteter
og organ, og at disse evt. samles slik at det blir ett system.
Komiteen slutter seg
til at hensynet til biologisk mangfold innarbeides somen
viktig faktor i samfunnets virksomhet. Komiteen legger
til grunn at alle myndigheter, næringer og øvrige
relevante aktører, i et fruktbart samarbeid, må bidra
til arbeidet med bærekraftig bruk og vern av det biologiske
mangfoldet.
Komiteen har merket seg at det
i meldingen forutsettes at det ikke skal være noen formelle
endringer i dagens myndighetsforhold mellom departementene. Dette
innebærer at Miljøverndepartementet har det overordnete
ansvaret, mens de øvrige departementer skal ha oversikt
over og sektoransvar for virksomhet som berører biologisk
mangfold.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, forutsetter at denne ansvarsfordelingen legges
til grunn og videreføres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil imidlertid påpeke
at dette ikke må være et bindende premiss i utredningsarbeidet
fremover. Disse medlemmer mener at gjennomgangen
av ansvarsforhold også må åpne for endring
av etablerte ansvarsforhold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at vern og bærekraftig bruk av biologisk mangfold skal
utøves gjennom en aktiv forvalterrolle, og ikke at departementene
inntar rollen som museumsvokter, hvor byråkratiet legger
en hindring for fornuftig bruk av naturen.
Når det gjelder det lokale
sektoransvaret for å følge opp konvensjonen om
biologisk mangfold, støtter komiteen at
miljøforståelse og hensyn til biologisk mangfold
skal være en viktig faktor i kommunal planlegging og virksomhet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at staten og ca. 300 kommuner arbeider
med et kartleggingsprogram som skal ligge til grunn for identifisering
av de viktigste arealene for biologisk mangfold.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
ser dette som en del av den integrerte miljøtilpasningen
i kommunene, og at nye rapporteringsmåter bygges opp som
en del av en samlet forvaltning uten å gjøres
unødig kostnadskrevende. Målsettingen om forenkling
og delegering innenfor kommuneforvaltningen legges til grunn.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser i denne sammenheng til at
dette er i samsvar med St.meld. nr. 19 (2001-2002).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at Regjeringen
mener at det etter hvert vil være ønskelig at
kommunene foretar årlig rapportering til staten om resultater
av arealbruksendringer for de viktigste arealene for biologisk mangfold,
og om status for kartlegging og tiltak. Regjeringen tar sikte på å utvikle dette
innenfor KOSTRA. Kartlegging og overvåking i regi av sektormyndighetene
vil komme i tillegg til og utfylle den overvåking og kartlegging
som skjer i Miljøverndepartementet i samarbeid med kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet advarer mot innføring av nye rapporteringsrutiner
som vil skape merarbeid for kommunene. Det legges for tida opp til
forenkling og delegering på flere områder innen
offentlig forvaltning, og det ønskes en utvikling med mer
vekt på lokal forvaltning. Disse medlemmer kan
ikke se at det er nok tungtveiende grunner for å innføre
nye årlige rapporteringssystem når det gjelder
biologisk mangfold - verken gjennom KOSTRA eller på annen
måte.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ber Regjeringen komme med forslag
om hvordan den nødvendige kompetansen sikres og bygges
i den lokale forvaltningen, slik at kommunene kan bidra aktivt i kartlegging
og ta ansvar for bærekraftig bruk og vern av biologisk
mangfold i sin myndighetsutøvelse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk
Venstreparti, mener at oppfølging av viktige tiltak
i meldingen vil ha stor nytte av frivillige organisasjoners medvirkning. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen vil prioritere utvikling
av samarbeidet mellom frivillige organisasjoner og staten for tiltaksperioden
2001-2005. Midler vil bli bevilget til organisasjonene for oppfølging
av kartleggingsarbeidet i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at delegeringen av naturforvaltningen til kommunene er avhengig
av oppegående frivillige organisasjoner som bidragsytere
og kontrollorgan. I tråd med konvensjonen vil frivillige
organisasjoner reflektere lokal kunnskap og målbære
hele verdispekteret i biologisk mangfold.
Disse medlemmer viser til at
i arbeidet med forvaltning av biologisk mangfold deltar SABIMA-foreningene
i mange ulike fora, og utfyller dermed kostnadseffektivt en viktig
demokratisk rolle. Av den grunn er det beklagelig at generell prisstigning,
momsreform samt omlegginger i Posten har gitt foreningene dårlig økonomi.
Som en forsterkende effekt har miljøforvaltningen (fra
departement, via direktorater til fylkesmenn) fått en kraftig
reduksjon i sine prosjektmidler. Dermed er det blitt vanskeligere å få utløst
det store potensialet av gratisarbeid foreningenes medlemmer er villig
til å utføre. Resultatet er lavere aktivitet,
dårligere økonomi og små muligheter til å bidra
i samfunnsdebatten. For å øke disse kostnadseffektive
bidragene må tilskuddene til de frivillige organisasjonene økes. Økningen
må både gis som generelle driftstilskudd og som
søkbare prosjektmidler.
Komiteen mener at
FN-konvensjonen om biologisk mangfold må følges
opp gjennom nasjonal lovgivning for biologisk mangfold. Utfordringen
er å få et samlende regelverk der de ulike sektorers
lovgivning støtter opp om formål og forpliktelser
på en best mulig måte. Det er i dag en rekke lover
som hver for seg omhandler biologisk mangfold, men det mangler et samordnende
regelverk når det gjelder inngrep i truede og sårbare
naturtyper og leveområder for truede og sårbare
arter. Komiteen viser til at et regjeringsoppnevnt
utvalg skal vurdere om det bør foreslås en egen lov
om biologisk mangfold, og hvordan en slik lov skal avgrenses i forhold
til sektorlovene på dette området. Utvalget skal
også vurdere om gjeldende naturvernlov bør inngå i
en eventuell ny lov om biologisk mangfold, med de endringer som
anses nødvendig.
Når det gjelder øvrig lovverk
under Miljøverndepartementet, er det utvalgets oppgave å utrede
hensiktsmessige koblinger mellom ny lov om biologisk mangfold og
i tillegg til eksemplene på side 6 i teknisk sammendrag
i denne innstilling særlig viltloven, lakseloven, kulturminneloven,
friluftsloven, motorferdsel-loven, plan- og bygningsloven, naturoppsynsloven, gentekonologiloven
og lov om reindrift.
Komiteen mener det fra berørte
sektorer bør stilles økonomiske ressurser til
rådighet for å etablere og drive et nytt forvaltningssystem
for biologisk mangfold.
Når det gjelder øvrige økonomiske
virkemidler, viser komiteen til at staten forvalter
en rekke økonomiske ordninger som tilskudd, subsidier,
avgifter og låne- og garantiordninger. Det primære
formålet med disse er å stimulere til en samfunnstjenlig
utvikling på bestemte områder, i tråd
med Regjeringens politikk. Komiteen vil imidlertid
understreke at det er viktig at vi ikke har subsidieordninger som
kommer i konflikt med målet om vern og bærekraftig
bruk og biologisk mangfold.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil fremheve at en stor del
av norsk miljølovgivning er spredt i svært mange
forskjellige lover. Disse medlemmer mener at en slik
fragmentarisk lovstruktur kan føre til at miljølovgivningen
blir uoversiktlig for bedrifter og offentlig virksomhet. Disse
medlemmer vil også peke på at miljøforvaltningen
særlig må ses på som et hele. En samlet
miljølovgivning kan være et virkemiddel i så henseende. Disse
medlemmer mener en samlet miljølovgivning vil kunne
klarne ansvarsforhold, og dermed også forenkle og effektivisere
miljøforvaltningen. Disse medlemmer viser
til at Sverige har samlet sin viktigste miljølovgivning
i en miljøbolk.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
om det er hensiktsmessig å plassere den viktigste miljølovgivningen i
en egen miljølov."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet mener det er riktig å avvente
arbeidet til Biomangfoldlovutvalget før en eventuell samordning
av regelverk som har betydning for biologisk mangfold, vurderes
nærmere. Disse medlemmer vil ikke utelukke
at en samordning kan være hensiktsmessig, men det er også positive
sider ved å beholde hensyn til biologisk mangfold integrert
i sektorlovene. Det kan gi bedre forankring i ulike deler av offentlig
og privat forvaltning.
Komiteens medlem fra Senterpartiet konstaterer
at det de siste åra er gjort store omlegginger i bruken
av økonomiske virkemidler for å oppnå samfunnstjenlig
utvikling. I alle aktuelle tilskuddsordninger innen jord- og skogbruk
er regelverket omarbeida for bl.a. å ta vare på kulturlandskap,
kulturminner og biologisk viktige områder, samtidig som
tilskudda fortsatt er nyttige for å holde oppe aktivitet
og sysselsetting. Senterpartiet ser svært positivt på det
ansvar næringene sjøl har tatt både med
registrering av miljøverdier, utarbeidelse av miljøplaner
og den omfattende miljøsertifiseringen i skogbruket. Denne
stortingsmeldingen peker også på at redusert og
endra bruk i mange områder er en betydelig trussel for
artsmangfoldet både i landskapsvernområder og
ellers.
Komiteen mener at
et nytt forvaltningssystem for biologisk mangfold må være
kunnskapsbasert.
Komiteen mener at kunnskapen
som opparbeides gjennom kartleggingen av biologisk mangfold, må være
lett tilgjengelig overfor beslutningstagere og offentlighet.
Komiteen viser til at kunnskap
om hva vi har av biologisk mangfold, og hvordan disse verdiene fordeler
seg geografisk, er et helt nødvendig grunnlag nasjonalt
for å forvalte mangfoldet. En samlet kartlegging og overvåking
av tilstand og utvikling av biologisk mangfold er også en
plikt for partene etter FN-konvensjonen om biologisk mangfold.
Komiteen støtter iverksettelsen
av et Nasjonalt program for kartlegging og overvåking av
biologisk mangfold, herunder etablering av en artsdatabank. Artsdatabanken
skal være etablert og i drift innen 2003. Innen 2005 skal
det nasjonale programmet være startet opp på alle
områder. Målet med programmet er å gi
informasjon om:
– Stedfesting
og verdiklassifisering av viktige områder for biologisk
mangfold.
– Endringer i biologisk mangfold
over tid.
– Årsakene til endringene
og forslag til tiltak.
– Oppfølging av tiltak.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ber Regjeringen om å komme
tilbake med en opptrappingsplan frem til 2005, samt nødvendige
midler til iverksetting av dette i forslaget til statsbudsjett for
2003. Disse medlemmer fremmer forslag i samsvar med
dette:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2003 legge fram en opptrappingsplan for kompetanseutvikling,
kartlegging og overvåking av biologisk mangfold."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
videre til at regjeringen Stoltenberg besluttet at artsdatabanken
skal ligge i Trondheim, men at det er skapt en usikkerhet om dette.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil understreke
at artsdatabanken bør legges til et universitetsmiljø.
Dette hensynet er viktigere enn stedsvalget.
Komiteen viser til
betydningen av å sikre et godt havmiljø, og viser
til at komiteen vil komme tilbake til dette i forbindelse med behandlingen
av havmiljømeldingen, jf. St.meld. nr. 12 (2001-2002).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil imidlertid allerede
i denne sammenheng peke på betydningen av en styrket kartlegging
og overvåking av havmiljøet. Kartleggingen må ha
som målsetting å identifisere særlig
sårbare arter og biotoper og nøkkelarter, slik
at dette kan følges opp i et overvåkingsprogram.
Med utgangspunkt i dette er det viktig å få til
en rask etablering av en marin arealdatabase for norske kyst- og
havområder, og flertallet viser til prosjektet
MAREANO initiert av Havforsk-ningsinstituttet, Norges geologiske
undersøkelser og Sjøkartverket.
Flertallet viser til at Regjeringen
i havmiljømeldingen foreslår å etablere
MAREANO som et eget kartleggingsprogram for hele den norske økonomiske sonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet er enig i behovet for et kunnskapsbasert
forvaltningssystem, men vil peke på at dette ikke ensidig
må handle om biologiske kunnskaper
i snever forstand. En bærekraftig forvaltning handler også om
bruk og praktisk forvaltning. Disse medlemmer vil
hevde at resultater ikke bare oppnås gjennom utforming
av regler og oppbygging av kompetanse innen den offentlige forvaltningen.
For kostnadseffektivt å oppnå reelle resultater
er det minst like viktig at praktiske forvaltere av fiskeressursene,
landbruksarealer, skog og utmarksressurser har forståelse for,
og motiveres til å ta balanserte helhetshensyn til biologisk
mangfold i sin yrkesutøvelse. Disse medlemmer vil
minne om målsettinga i meldinga om å bidra til
forenkling og effektivisering av offentlig forvaltning. Disse hensyna
har tilsynelatende kommet i bakgrunnen i stortingsmeldinga. Det
er tvert imot foreslått svært mange oppgaver som
offentlig forvaltning skal ta seg av og legge mer vekt på.
Komiteen viser til
at Rødlista er basert på tilgjengelig kunnskap
og faglige vurderinger som gjøres etter fastsatte kriterier
for de aktuelle artene. Et viktig tiltak for å forbedre
og utvikle Rødlista som et viktig forvaltningsverktøy
er etableringen av Artsdatabanken. I tillegg vil den tverrsektorielle
kartleggingen og overvåkingen av biologisk mangfold bidra
til å bedre kunnskapen om rødlisteartenes status,
særlig ved at kartleggingen framskaffer ny dokumentasjon
om rødlisteartenes utbredelse og miljøkrav.
Komiteen mener det er viktig
at Landbruksdepartementet og Miljøverndepartementet i sin
planlegging prioriterer og samkjører det nevnte arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet mener det er viktig å unngå feil
og ukritisk bruk av Rødlista som forårsaker unødvendige
restriksjoner på utnyttelse av biologiske ressurser.
Komiteen mener at fremtidige
generasjoner bør ha de samme muligheter til naturopplevelser,
mangfold og velstand som dagens generasjoner. Forvaltningen av naturen
er en forpliktelse på tvers av generasjonene. Hver generasjon
har en forpliktelse til å overlate jorden til den neste
i minst like god forfatning som man selv fikk den fra den forrige.
Uttak av ikke-fornybare ressurser må være balansert
slik at man ikke ødelegger grunnlaget for fremtidige generasjoner,
og økonomisk verdiskaping må være innenfor
naturens tålegrenser.
Komiteen mener at ved en fornuftig
forvaltning gir komponentene i nasjonalformuen avkastning og er en
varig kilde til velferd. Svekkelse av naturressursene betyr svekkede økonomiske
produksjons- og forbruksmuligheter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at nasjonalformuen avhenger av tilstanden i naturmiljøet,
tilgangen på naturressurser, produksjonskapitalen, de menneskelige
ressursene, myndighetenes rammebetingelser for næringslivet
og teknologisk utvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke at naturens tålegrense ikke nødvendigvis
er en konstant tilstand, men tvert imot at kunnskap, ny teknologi
og fornuftig forvaltning av naturressursene gjør at man
stadig kan justere grensepunktet for bærekraftig utvikling.
Komiteen peker på de
store potensielle ressurser som ligger i verdens samlede genressurser.
Genressursene er grunnlaget for foredling av artene i naturen og artenes
tilpasning til deres livsmiljø i form av ulike varianter
og bestander. Så langt har menneskene bare utnyttet en
liten del av de kjente genressursene. Konvensjonen om biologisk
mangfold slår fast at statene har suveren rett til genressursene
og tilgangen på dem innefor sitt territorium. Partene forplikter
seg til at andre parter kan få tilgang på deres
genressurser, men slik tilgang betinges av forutgående
informert samtykke og gjensidige avtalte vilkår der opphavslandet sikres
en rettferdig andel av resultater fra forskning og utvikling og
goder ved bruk. Komiteen viser til at spørsmålet
om tilgang og bruk av naturlig forekommende genressurser vil bli
tatt opp av Biomangfoldlovutvalget.
Tilgangen til genressurser er også knyttet
til spørsmål om patent på oppfinnelser
knyttet til biologisk materiale. EUs patentdirektiv går
i hovedsak ut på at det skal være samme adgang
til patent på oppfinnelser knyttet til biologisk materiale
som til annet materiale. Komiteen viser til at Stortinget
vil få dette spørsmålet til behandling
ved en senere anledning.
Komiteen viser til at forskning
og utvikling av genmodifiserte organismer er strengt regulert gjennom genteknologiloven,
som stiller krav om at fremstilling av genmodifiserte organismer
skjer på en etisk og samfunnsmessig forsvarlig måte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at genmodifiserte organismer er planter, dyr og mikroorganismer
som har fått endret sin sammensetning av gener ved gen-
eller celleteknologi. Man oppnår dermed nye egenskaper, som
for eksempel toleranse ovenfor plantevernmidler og insektangrep.
Genmodifiserte organismer gir muligheter til fremstilling av samfunnsnyttige
produkter innen blant annet medisin, matproduksjon, industri, bekjempelse
av skadeorganismer og forurensning. Samtidig kan genmodifiserte
organismer gi oss nye utfordringer i form av overføring
av ulike egenskaper til organismer i naturen eller andre utilsiktede
virkninger i økosystemet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Kristelig Folkepart, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil legge et føre-var-prinsipp
og krav om eksplisitt godkjennelse til grunn for bruk av ny bio-
og genteknologi og utvidelse av virkeområdet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at genmanipulert mat tilbys på verdensmarkedet,
men er foreløpig ikke godkjent for salg i Norge. Dette
flertallet viser videre til at EU ikke har godkjent nye
produkter med genmanipulert mat siden 1997, og at det foregår
en løpende debatt i EU om dette. Dette flertallet mener
at det både av hensyn til matvaretrygghet og biologisk
mangfold er nødvendig med forskning og samfunnsdebatt om
konsekvensene av genmanipulert mat, som grunnlag for arbeidet med
eventuell godkjenning og salg av slike produkter.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener dette perspektivet ikke var en del
av mandatet til Walløe-utvalget (NOU 2000:29), som kun
vurderte helsemessige konsekvenser av genmodifisert mat.
Disse medlemmer ber derfor Regjeringen
legge fram et forslag om et midlertidig forbud mot genmodifiserte
produkter for en periode på 10 år. Et slikt moratorium
bør konkret omfatte:
– Forbud
mot all dyrking og produksjon av genmodifiserte organismer og produkter
i Norge, med unntak av utsetting av genmodifiserte organismer i forsøksfelt.
– Forbud mot import og salg av
genmodifiserte organismer og produkter.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil vise til debatten om patent på liv,
hvor det fra ulikt hold påpekes at et patentsystem ikke
nødvendigvis er beste måten å sikre bioteknologiske
investeringer eller den beste måten å sikre en
bred og løpende foredling av nytteplanter, dyr og organismer.
Det er videre uttrykt skepsis til hvordan et patentsystem skal kunne
brukes til å verne opphavslandet, slik det er nedfelt i
biodiversitetskonvensjonen.
Komiteen viser til
at introduksjon av fremmede arter er en av de største truslene
mot biologisk mangfold. I konvensjonen om biologisk mangfold er
det en klar og streng bestemmelse om fremmede arter. Her står
det følgende:
"Hver kontraherende part skal så langt det
er hensiktsmessig hindre innføring av, kontrollere eller utrydde
fremmede arter som truer økosystemer, habitater eller arter."
Fremmede arter gjør stor skade på økosystemer
og koster samfunnet store summer. I Norge er blant annet kongekrabben,
lakseparasitten Gyrodactylus Salaris, coloradobillen, almesyke og
iberiasnegle eksempler på fremmede arter som er utilsiktet
innført i Norge.
Komiteen mener det er ønskelig
at det lages en oversikt over fremmede arter som kan gjøre
skade, og som det vurderes tiltak i forhold til.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil i tillegg påpeke
at det er en til dels betydelig tilsiktet introduksjon av fremmede
arter som representerer en tilsvarende trussel. Dette gjelder for
eksempel for beplantning med fremmede treslag. Disse medlemmer ber
derfor Regjeringen å legge fram en tiltaksplan for å begrense
tilsiktet introduksjon av fremmede arter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at det importeres
betydelige mengder bar- og løvtrevirke til Norge. I 2001
ble det importert 987 000 m3 bartre, storparten
av importen kommer fra Sverige, men også betydelige mengder
fra Nord-Amerika og Øst-Europa. Import av ubarket virke innebærer
et problem i forhold til kunstig spredning og uønsket introduksjon
av nye arter. Dagens krav til barking av nordamerikansk trevirke
legges til grunn for all import av tømmer utenfor EØS-området.
Det må settes samme sertifiseringskrav til denne importen
slik at man sikrer like vilkår for norske og utenlandske
produsenter, samtidig som et viktig grep for å beskytte
det biologiske mangfoldet gjennomføres.
Komiteen viser til
at regelverket hittil har vært fragmentert mellom ulike
sektorer og myndighetene, og til dels manglende. Det er derfor behov
for å utvikle et samlet regelverk for innføring
av fremmede arter, og komiteen viser til at Biomangfoldlovutvalget
blant annet arbeider med dette.
Det er behov for internasjonalt samarbeid for å bekjempe
uønskede introduserte arter. Komiteen mener
Norge bør arbeide for strenge internasjonale rådgivende
prinsipper for introduserte arter. Spesielt bør Norge fokusere
på at det ikke blir en svekkelse når det gjelder
føre-var-prinsippet, statens ansvar, grensekontroll og
karantenebestemmelser, avbøtende tiltak i forbindelse med
effekter og kontrollbestemmelser.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
dette gjelder spesielt ved forhandlinger om internasjonale handelsavtaler.
Komiteen viser til
at Regjeringen nylig la frem en stortingsmelding om havmiljø (St.meld.
nr. 12 (2001-2002)), som vektlegger tiltak mot fremmede arter i havet.
En trussel mot miljøet i havet er spredning av fremmede
organismer fra fremmede havområder gjennom utslipp av ballastvann
fra skip. Komiteen viser til at Regjeringen arbeider
for ferdigstillelse av et internasjonalt bindende regelverk for
behandling av ballastvann og sedimenter innen 2003, i FNs internasjonale sjøfartsorganisasjon
IMO.
Komiteen viser til at Regjeringen
i havmiljømeldingen varsler at aktuelle tiltak er innføring
av krav om rapportering av ballastvanninformasjon - med sikte på pålegg
om forsvarlig håndtering av ballastvannet, krav om utskifting
av ballastvann og etablering av mottaksanlegg på land.
Dette vil være på linje med Australias regelverk.
Komiteen viser til at deltakerne
på Nordsjøkonferansen ble enige om felles regionale
tiltak i Nordsjøen. Slike tiltak er overvåking,
informasjonsutveksling, varslingssystemer og bestemmelser om hvor
ballastvann kan slippes ut og tas inn.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti merker
seg at Regjeringen skal medvirke nasjonalt og internasjonalt for å få et
regelverk som fører til reduserte utslipp av ballastvann
og for hvordan transportvann og emballasje skal behandles. Disse
medlemmer ber Regjeringen om å gjøre dette
ved å følge Australias eksempel og i løpet
av 2002 innføre regler hvor alle skip som ønsker å gå til norsk
havn må opplyse om hvor ballastvannet kommer fra, hvilken
tid på døgnet det ble pumpet opp og fra hvilket
dyp det kommer. Ut ifra denne informasjonen får skipet
beskjed om hvordan ballastvannet skal håndteres. Hvis dette
ikke følges kan skipet bli nektet å legge til
havn eller ved overtredelse ilegges bøter.
Disse medlemmer viser til St.meld.
nr. 12 (2001-2002) Rent og rikt hav, hvor det stadfestes at Norge
skal ha en økosystembasert forvaltning av hav- og kystmiljøet.
Med dette menes en forvaltning som tar utgangspunkt i de rammebetingelsene økosystemet selv
setter for opprettholdelse av produksjon og bevaring av biologisk
mangfold. Disse medlemmer forutsetter at økosystembasert
forvaltning vil bli det bærende prinsipp i den nye havloven
som skal erstatte den nåværende saltvannsfiskeloven.
Disse medlemmer støtter
at føre var- og økosystemtilnærming skal
innarbeides i fiskeri- og havbruksforvaltningen,og at dette skal
gjøres i tråd med prinsippene om bærekraftig
utvikling. Disse medlemmer understreker at disse
prinsippene blant annet innebærer åpne prosesser
og deltagelse fra hele det sivile samfunn.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til diskusjonen rundt forvaltninga av den norsk-arktiske torsken.
Bestanden er ifølge Havforskningsinstituttet utenfor "trygge
biologiske rammer". Torskebestanden bestemmes med andre ord av menneskeskapt
fiskepress.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at et for høyt fiskepress de senere åra er et
resultat av at næringsinteressene har en til dels avgjørende
rolle i forvaltninga av ressursene. Disse medlemmer mener
at åpenhet rundt den norsk-russiske fiskerikommisjonen,
ei endra sammensetning av kommisjonen der miljø- og kystfiskerinteresser
blir representert, samt at Stortinget i større grad blir
ansvarliggjort i fiskeriforvaltninga, er nødvendige tiltak
for å redusere presset på ressursene. Disse
medlemmer mener dette er et eksempel på de miljømessige
konsekvensene av at kortsiktige økonomiske interesser har
forkjørsrett i ressursforvaltninga fremfor den ønskede økosystemtilnærmingen.
Komiteen viser til
at en sentral forutsetning for å opprettholde biologisk
mangfold og sikre bærekraftig bruk er at viktige leveområder
bevares. Det hjelper lite å frede en art hvis man har ødelagt
leveområdet for arten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at det blir stadig færre
og mindre inngrepsfrie naturområder her i landet. En stadig
større del av arealet i Norge er berørt av inngrep
og virksomheter som truer det biologiske mangfoldet. Det vil derfor
være behov for å frede arealer eller på andre
måter begrense bruken av det.
Komiteen viser til
at om lag 7,5 pst. av Norges fastlandsareal er vernet i medhold
av naturvernloven. Det vernede arealet er skjevt fordelt med hensyn
til naturtyper. Høyfjellsområder dominerer i verneomfang.
Kun 1-2 pst. av lavereliggende produktive områder er vernet.
Her finnes de rikeste naturtypene med det største mangfoldet
av planter og dyr.
Komiteen viser til at Regjeringen
vil etablere et nettverk av marine beskyttede områder for å sikre representative,
særegne, sårbare og truede marine naturtyper og
naturverdier i norske kyst- og havområder. Komiteen merker
seg også at det i meldingen foreslås å evaluere
det tematiske vernet for å kunne vurdere hvorvidt målet
om å ta vare på et representativt utvalg av norsk
natur er tilstrekkelig ivaretatt.
Komiteen viser til at noen av
de viktigste og mest sårbare områdene for biologisk
mangfold er de arktiske områdene. Her har Norge et særlig
ansvar for vern av Svalbard, Bjørnøya og Jan Mayen. Komiteen viser
videre til at ca. 60 pst. av Svalbard er vernet, og at Regjeringen
har varslet at den vil gjennomføre verneplanen for Svalbard
som omfatter vern av 9 nye arealer med et samlet areal på ca.
4 000 km2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartietstiller segkritisk til den stadig hyppigere bruken
av begrepa inngrepsfrie og villmarkspregede områder. Omfanget
av slike arealer og hvordan de eventuelt reduseres av inngrep, er
et definisjonsspørsmål og avhenger av hvilke inngrep som
er tillagt betydning. Etter de definisjonene som Direktoratet for
naturforvaltning benytter, har setergrender, hyttefelt og store
turisthytter ingen betydning, mens opprusting av seterveg på over
50 meter forårsaker betydelig tap av slike områder.
Det er neppe i overensstemmelse med vanlig oppfatning at det ikke
finnes villmarkspregede områder nærmere enn fem
kilometer fra veg, noe som pr. definisjon medfører at verken
Glittertind eller Galdhøpiggen ligger i villmarkspregede områder.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng
vise til kronikk i Nationen 14. mai 2002 av forsker Terje Skjeggedal
ved Nord-Trøndelagsforskning. Han skriver at
"... vi i dag har et sammensatt og uspesifisert argumentasjonsgrunnlag
for de inngrepsfrie naturområdene. Den upresise begrunnelsen
står i skarp kontrast til de svært presise kriteriene
for å avgrense tyngre tekniske inngrep. Paradokset er at
kriteriene og registreringene ikke sier noe som helst om naturegenskapene
i de inngrepsfrie områdene."
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
om begrepene villmarkspregede områder og inngrepsfrie områder - som Direktoratet
for Naturforvaltning har tatt i bruk - er hensiktsmessige slik de
blir brukt i dag."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at denne fremstillingen ikke er
dekkende for de faktiske forhold. Definisjonene av ulike kategorier
inngrepsfrie områder er som følger:
Villmarkspregede
områder: | Over 5 km fra tyngre
teknisk inngrep |
Inngrepsfri sone 1: | 3-5 km fra tyngre teknisk inngrep |
Inngrepsfri sone 2: | 1-3 km fra tyngre teknisk inngrep |
Flertallet viser til at definisjonen
av villmarkspregede områder har vært benyttet
i offentlig sammenheng i lang tid, og ble bl.a. benyttet i NOU 1980:23 "Naturvern
i Norge".
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ber
Regjeringen vurdere forslag om en ytterligere skjerming av verneområdene
fra næringsvirksomhet, dette gjelder spesielt for kyst-
og sjøområder og lavereliggende, produktive områder som
er dårlig representert blant verneområdene. En vurdering
av ytterligere skjerming av vernede kyst- og sjøområder
må inkludere forbud mot blant annet fiskeoppdrett og taretråling. Disse
medlemmer viser til forslag om å vurdere en samordning
av miljølovgivningen i en egen miljølov, og at
dette også gjelder på det marine området.
Det er helt nødvendig å ha et lov- og regelverk
som ikke står i motstrid til hverandre, slik at det skapes
usikkerhet om hvilket som gjelder innen f.eks. et verneområde.
En anledning til å foreta en slik gjennomgang og samordning,
er i den varslede saken om marin verneplan.
Disse medlemmer ber Regjeringen
i forbindelse med nye verneområder fokusere spesielt på våtmark,
lisoner, strandsoner og vassdrag, samt vurdere grep for å beskytte
nøkkelbiotoper og tilrettelegge for økologiske
korridorer mellom verneområder.
Disse medlemmer vil understreke
det internasjonale ansvaret Norge har for forvaltning av villrein. 90
pst. av den europeiske villreinbestanden befinner seg i Norge.
Disse medlemmer registrerer at
menneskelig aktivitet, tekniske inngrep og forskjellige former for økt
motorisert ferdsel, herunder også trafikken på Rv
7 over Hardangervidda, til sammen bidrar til å gjøre
forholdene for villreinen vanskeligere.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for å la hensynet til villreinen veie tyngst i
vurdering og behandling av forskjellige typer menneskelig aktivitet, som
kan komme i konflikt med villreinens leveområder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at prinsippene
for gjennomføringsplanen av barskogplanene er nedfelt i St.meld.
nr. 40 (1994-1995), som Stortinget har sluttet seg til, etter innstilling
fra energi- og miljøkomiteen i Innst. S. nr. 220 (1995-1996).
I denne planen, som gjennomføres som landsdelsvise delplaner,
er det et hovedanliggende at de områder som skal vernes
skal være representative for den store variasjon vi har
i den norske skognaturen. Årsaken til at flertallet mener man
bør verne skog er blant annet at ca. 45 pst. av de truede
artene i naturen befinner seg i skogen. Uten et sterkere vern kan
mange av de 1 400 truede artene i skog miste sine naturlige biotoper.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at i tillegg til at økt
skogvern vil bidra til å bevare det biologiske mangfoldet,
vil en slik satsing også kunne ha positive markedseffekter.
Omfanget av skogvern benyttes ofte som et kriterium for bærekraftig
skogforvaltning. Årlig eksportverdi for norskproduserte
trebaserte produkter er ca. 15 mrd. kroner, og en styrking av skogvernet
kan bidra til å sikre miljøprofilen og konkurranseevnen
for norske trebaserte produkter i miljøbevisste markeder
i framtida.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, mener konfliktdempende
tiltak bør utnyttes så langt som mulig også ved den
videre gjennomføring av barskogplanen.
Komiteen mener det
samtidig er viktig at planen skal gjennomføres med så liten
konfliktgrad som mulig. Komiteen viser til brev fra
miljøvernministeren til komiteen, datert 25. februar 2002,
der han slår fast at "Regjeringen vil også i det
videre arbeidet med barskogvernet legge stor vekt på konfliktreduserende tiltak".
Komiteen viser til at barskogplanen
nå i stor grad er gjennomført. Delplanen for Øst-Norge,
fase II, gjenstår.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, viser til at miljøvernministeren
i samråd med landbruksministeren legger opp til at barskogvernet
skal utvides og at planene for utvidelse skal ferdigstilles i løpet
av 2003. Barskogvernmeldingen og Stortingets behandling av denne legger
opp til at høyproduktive lavereliggende områder
skal prioriteres i arbeidet med gjennomføringen av barskogplanen. Økt
fokus på produktive arealer innebærer at konfliktene
ofte blir større fordi en innenfor disse områdene
samtidig finner de største næringsinteressene. Flertallet viser
i den sammenheng til Haugsjå Gård i Aust-Agder
som er omtalt i dokument-8-forslaget (jf. Dokument nr. 8:32 (2001-2002)).
Flertallet viser til at miljøvernministeren
i sitt brev til komiteen 25. februar 2002, erkjenner at det har vært
en god del konflikter i forbindelse med gjennomføringen
av barskogplanen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti,
viser videre til at miljøvernministeren skriver at myndighetene
har gjennomført en rekke konfliktdempende tiltak som i
mange tilfeller har hatt god virkning. For det første er
mange områder tatt ut av planen i løpet av prosessen,
også på grunn av høy konfliktgrad. Videre
har det vært frivillige ordninger med salg av eiendommer,
og i noen grad makeskifte. Miljøvernministeren peker videre
på en vederlagsordning der grunneiere får kompensasjon
for tapt økonomisk vinning mens verneprosessen pågår.
Endelig kan det ytes forskudd på erstatning for vern.
Komiteen mener at
Regjeringen bør utvikle gode makeskifteordninger der dette
er mulig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, mener at ved mange vernesaker er makeskifte
den oppgjørsformen som er minst konfliktfylt, og viser
i den sammenheng til svar fra miljøvernministeren til stortingsrepresentant
Torbjørn Andersen, datert 16. november 2001, hvor det heter
at "Regjeringen vil i det videre arbeidet med barskogvernet legge
stor vekt på konfliktreduserende tiltak som for eksempel
makeskifte. Ordningen med økonomiske tap mens planarbeidet
pågår vil også bli videreført".
Flertallet mener at det i oppfølgingen
av barskogvernplanene må tilstrebes så lavt konfliktnivå som mulig.
Innenfor rammen av å dekke representative arealer for den
store variasjonen vi har i den norske skogs-naturen, bør
man derfor fortrinnsvis velge områder med lavest mulig
konfliktnivå. For å redusere konfliktpotensialet
på denne måten bør myndighetene samarbeide
med grunneierne. Barskogvern bør i større grad kunne
skje gjennom frivillig vern, der myndighetene definerer hva slags
skog de ønsker å frede, og skog-eierorganisasjonene
påtar seg å finne frem til arealer som tilfredsstiller
disse kriteriene, og hvor skogeier kan akseptere fredning gitt et
raskt og tilfredsstillende oppgjør.
I det videre vernearbeidet blir det viktig å redusere konfliktnivået
samtidig som naturfaglige kriterier for vern etter naturvernloven
opprettholdes.
Komiteen viser til
at staten er en stor skogeier, spesielt gjennom Statskog, men også for
eksempel gjennom Opplysningsvesenets fond.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk
Venstreparti, vil peke på at vern av skogområder
som eies av staten vil være et viktig virkemiddel dersom
vi skal greie å gjennomføre en rask og smidig
opptrapping av skogvernet.
Komiteen peker på at
gjennom å utnytte potensialet i statens egne skoger ved
utvelgelse av arealer for barskogvern, unngår man konflikter
med private grunneiere. Komiteen vil derfor anmode
Regjeringen om en evaluering av statens skoger og skoger eid av
Opplysningsvesenets fond med tanke på å kartlegge makeskifte
og vernepotensial.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, mener videre og så langt det er
mulig at man må velge arealer her ved barskogvern.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til Stortingets behandling
av Dokument nr. 8:71 (2001-2002), der et flertall åpnet
for salg av Statskogs eiendommer.
Disse medlemmer mener det er
helt uaktuelt med salg av Statskogs eiendommer bortsett fra mindre arronderingsalg. Disse
medlemmer viser til at eiendommene til Statskog er viktige
både for friluftslivet og for å sikre biologisk
mangfold. Disse medlemmer mener Statskog kan spille
en rolle ved makeskifter, men vil advare mot en politikk der man
stykker opp helhetlige områder gjennom å ta ut
de mest verdifulle områdene, enten for å selge
eller i forbindelse med makeskifte.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
i denne forbindelse til Stortingets behandling av Dokument nr. 8:71
(2001-2002) om salg av deler av eiendommene til Statskog SF. Stortinget
bekrefta i sin behandling de betydelige oppgavene Statskog SF er
tildelt ved utvidelse av barskogvernet, både for å stille
til disposisjon arealer for opprettelse av barskogreservat og som
makeskiftearealer i de tilfeller dette er aktuelt når vernevedtak
rammer privateide eiendommer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk
Venstreparti, vil prioritere barskogvernet blant annet ved å tilføre
tilstrekkelige ressurser for å sikre erstatning. Flertallet viser til
den nylig gjennomførte evalueringen som anbefaler en betydelig
styrking av skogvernet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen har styrket
arbeidet med å sikre nok ressurser til å sikre erstatning
ved barskogvern gjennom å foreslå en ekstrabevilgning
i Revidert nasjonalbudsjett for 2002 på 50 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
at ved videre vern skal det så langt som mulig foretas
makeskifte mellom berørte grunneiere og staten. Det må satses
sterkere på metoder for kombinasjoner av vern og bruk av
skog.
For blant annet å ta inn hensynet til
barskogvernet, mener flertallet at aktuell lovgiving
bør revideres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener det i tillegg til den
vedtatte barskogplanen er nødvendig med et utvidet vern
for å sikre et representativt utvalg av skogtyper. Disse
medlemmer vil videre påpeke at Norge også bør øke
sin andel av vernet skog for å møte internasjonale
krav om miljøvennlig skogforvaltning.
Disse medlemmer vil øke
skogvernet, og mener det er viktig med et raskere og smidigere vern. Disse medlemmer ber
Regjeringen raskt gjennomføre en vurdering av hvordan vernet
kan økes i tråd med NINA/skogforsk-rapporten
på en rask og smidig måte. Disse medlemmer mener
dette må innebære både at budsjettmidler
sikres, at støtte til skogsbilveier og drift i vanskelig
terreng må trappes ned og at skogloven og forskriftene
må endres slik at de bedre sikrer det biologiske mangfoldet.
Videre bes Regjeringen legge fram forslag til
revidert skoglov hvor det tas hensyn til økt barskogvern, slik
at nøkkelbiotoper kan beskyttes.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet peker
på at bevilgningene til barskogvern har økt de
siste årene. Videre har et flertall i Innst. S. nr. 295 (2000-2001)
pekt på at bygging av skogsbilveier i bratt og ulendt terreng
bør unngås. I jordbruksoppgjøret våren
2001 ble det ikke gitt slik støtte i områder med mer
enn 5 km til nærmeste inngrep. Disse medlemmer vil
peke på at gjennom å trappe ned støtte
til skogsbilveier og drift i bratt terreng, frigjøres store områder
som kan vernes.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
de statlige virkemidlene overfor skognæringen må harmoniseres,
skal målet om øket barskogvern nås. Som
et første tiltak her bes Regjeringen å fjerne
subsidieordningen for statsstøtten til skogsveibygging
og drift i vanskelig terreng.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, bifaller Regjeringens
forslag i Revidert nasjonalbudsjett for 2002 om å endre
vedtektene for jordfondet, slik at det kan brukes til skogvern.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til at det har skjedd et stort miljøløft
i skogbruket de siste 3 årene. Dette har skjedd i regi
av næringen selv.
Disse medlemmer viser bl.a. til
hva skogeiere gjør for å ta hensyn til det biologiske
mangfoldet. Cirka 20 000 skogeiere har gjennomført et studieopplegg
for å få kunnskap til å drive et ytterligere
miljøvennlig skogbruk, og har forpliktet seg til å følge
Levende Skogs standarder. Skogeierne bestiller egne miljøregistreringer
og setter av arealer av hensyn til biologisk mangfold, noe som medfører
at det blir satt av større arealer på denne måten,
enn det som har blitt gjort i barskogvernet frem til nå.
Disse medlemmer mener det virker
som om det er store miljøkonflikter knyttet til bruk og
vern av naturressursene - barskogvern, nasjonalparker, rovdyrpolitikk
kan være eksempler. Det er ikke først og fremst
målene om å ta vare på naturen som skaper
konflikter, men fremgangsmåten til de statlige forvaltningsorganer. Disse
medlemmer viser til at dette dessverre fører til
unødvendig store konflikter, fordi miljøvernmyndighetenes
ord og handlinger blir oppfattet av de lokale brukerne som et ledd
i storsamfunnets arbeid for å ta fra dem og lokalsamfunnet
råderetten over egne ressurser.
Disse medlemmer viser til barskogvernet
som eksempel der selve prosessen har ført til årevis
båndlegging av en større eller mindre del av ressursgrunnlaget
på flere tusen skogeiendommer. Dette har i seg selv vært ødeleggende
for tilliten til miljøforvaltningen.
Disse medlemmer viser til St.meld.
nr. 40 (1994-1995) om barskogvernet, der det er lagt klare premisser
for i hvilke tilfeller verneinngrep bør unngås.
I denne stortingsmeldingen står det følgende: "Noen
områder er uaktuelle på grunn av høy
konfliktgrad". Med andre ord slås det fast i stortingsmeldingen for
barskogvernet at i de områder der det oppstår
høy konfliktgrad, skal verneinngrep unngås.
Disse medlemmer viser til at
på tross av denne helt klare føringen i den aktuelle
stortingsmeldingen om å unngå å foreta
verneinngrep i områder der det oppstår høy
konfliktgrad, så arbeider direktoratet iherdig videre med å verne
eiendommer der nettopp konfliktgraden er svært høy.
Det er etter disse medlemmers syn
viktig at myndighetene kommer i dialog med berørte parter
og organisasjoner slik at et eventuelt vern i størst mulig grad
blir frivillig, eller med eiere som har egnede arealer og som er
positive til fredning forutsatt et akseptabelt og raskt oppgjør.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til omlegging og modernisering av den offentlige vilt- og fiskeforvaltning
som er et godt eksempel på hvordan offentlig og privat
sektor gjennom god samordning og samarbeid kan få til gode
og effektive forvaltningsmodeller. Modellen sikrer ikke bare det
biologiske mangfoldet, men søker også å finne
en god og fornuftig balanse mellom bruk og vern. Dette har gitt
gode resultater både faglig og praktisk, og et stort engasjement lokalt.
En slik samordning og samarbeid bør være et viktig
prinsipp i all planlegging og forvaltning av naturressurser. Disse
medlemmer er rimelig sikre på at vi på den
måten ikke bare vil kunne unngå konflikter, men
også oppnå et bedre resultat for naturvernet enn
det miljøvernmyndighetene kan klare på egen hånd.
Etter disse medlemmers mening
er det viktig både for naturen og for bønder,
fiskere, fiskeoppdrett og skogeiere å unngå unødvendige
konfrontasjoner og konflikter.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen om at
det i samarbeid med organisasjonene innenfor primærnæringene
utarbeides en strategi for å redusere konfliktnivået
i naturforvaltningen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:32 (2001-2002) Om barskogvern, og til sine forslag
framsatt i Innst. S. nr. 207 (2001-2002).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at meldingen
legger opp til å utarbeide en verneplan for marine områder,
som oppfølging av St.meld. nr. 43 (1998-1999) Vern og bruk
i kystsona og Innst. S. nr. 168 (1999-2000). Flertallet vil
understreke betydningen av å sikre det biologiske mangfoldet
også i marine områder.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at strandsonen er
svært viktig for biologisk mangfold. For eksempel er Oslofjorden
et av de aller mest verdifulle områdene for sjeldne dyr
og planter i Norge. Disse medlemmer er bekymret for
en utvikling der bygging i strandsonen er i ferd med å utrydde
flere sjeldne arter. Disse medlemmer ber Regjeringen vektlegge
hensynet til det biologiske mangfoldet og på den bakgrunn
foreta en innstramming av plan og bygningsloven i forhold til 100-metersonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til omtalen i meldinga av arbeidet
med utvida vassdragsvern, og minner om at Stortinget gjentatte ganger
har uttalt ønske om å legge til rette for bygging
av småkraftverk. Siden epoken med utbygging av større
kraftverk på det nærmeste er over, er kraftutbygging
ikke lenger grunn til utvidet vassdragsvern. Disse medlemmer finner
det ikke akseptabelt at omfattende vern med restriksjoner i hele nedslagsfeltet,
benyttes som virkemiddel for å bevare urørt natur
eller hindre næringsvirksomhet. Dersom tungtveiende forhold
tilsier vern og restriksjoner, må dette hjemles i naturvernloven
og ikke i vannressursloven. Disse medlemmer ønsker
størst mulig presisjonsnivå i alt vernearbeid
slik at ikke unødvendige hindringer oppstår og
dermed konflikter, tap av inntekter og høyere omkostninger
for samfunnet. Det er behov for et klart mandat for arbeidet med
utvidelse av vassdragsvernet.
Disse medlemmerfremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for et klart mandat for arbeidet med vassdragsvernet. Mandatet må være presist
i forhold til hva som ønskes oppnådd med vernet
og hvilke virksomheter det ikke er nødvendig å legge
restriksjoner på."
Komiteen viser til
at forurensing er en av hovedårsakene til tap av biologisk
mangfold. Sur nedbør og utslipp av helse- og miljøfarlige
kjemikalier er alvorlige forurensingstrusler. Utslippene av sur
nedbør er betydelig redusert de siste 20 år. Likevel
er naturens tålegrense fortsatt overskredet i deler av
landet. Komiteen viser til betydningen av internasjonalt samarbeid
for å få redusert problemet med grenseoverskridende
sur nedbør.
Komiteen understreker videre
viktigheten av å bekjempe utslipp av giftstoffer, og å rydde
opp i tidligere miljøsynder. Når det gjelder utslipp
til hav, viser komiteen til at Regjeringen nylig
har fremlagt en havmiljømelding, hvor den blant annet presenterer overordnede
mål for en helhetlig havmiljøpolitikk, legger
frem verktøy og prosesser for hvordan en slik politikk
kan utvikles og gjennomføres på kort og lang sikt, herunder
sikre en bedre koordinering mellom ulike sektorer og næringer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at Regjeringen har varslet en sak
om nasjonale laksefjorder og laksevassdrag i juni 2002, og vil komme
tilbake til spørsmål knyttet til villaksen i sammenheng
med dette.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til St.meld. nr. 12 (2001-2002) og
presiserer at en forutsetning for den videre veksten i havbruksnæringen
er en langt sterkere miljøtilpasning. Rømt oppdrettslaks er
en reell trussel for villaksen ved genetisk innblanding, konkurranse
og annen påvirkning. Lakselus er særlig en trussel
for den utvandrende smolten som ikke overlever dersom infeksjonsnivået
av lus blir for høyt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Norge har et særskilt globalt forvalteransvar for
villaks. Norge har verdens største bestand av nordatlantisk
laks, men vi har allerede utryddet den fra 60 elver, og den står
i fare for å forsvinne fra 200 andre, jf. Lakseregisteret
til Direktoratet for naturforvaltning. Gjennom Bern- og Rio-konvensjonene
og Norges deltagelse i NASCO ( North Atlantic Salmon Conservation
Organisation) har Norge juridisk forpliktet seg til å ta
vare på, restaurere og sikre de ville laksebestandene.
Føre-var-prinsippet skal gjelde i dette arbeidet.
Disse medlemmer viser til at
de største truslene mot villaksen i dag er spredning av
lakselus og innblanding i laksestammene fra rømt oppdrettslaks. Årlig rømmer
rundt 500 000 oppdrettslaks fra norske anlegg (jf. NOU 1999:9, Til
laks åt alle kan ingen gjera?). Det vil si dobbelt så mange
som det er gytende villaks i norske elver. I områder med
lakseoppdrett kan konsentrasjonen av lakselus være opp
til 200 større enn normalt. Rømming av fisk med
lus eller luselarver når smolten vandrer ut fjordene er
spesielt forsterkende for lakselusproblematikken. Statens dyrehelsetilsyn
konkluderer med at lakselus er en reell og alvorlig trussel mot
villaks og sjøørret. I en oppdragsmelding for
Sogn og Fjordane fylkeskommune i 2001 konkluderer:
"Lakseoppdrett kan i dag ikke vurderes som bærekraftig
fordi den antatte spredningen av lakselus fra oppdrettslaks til
villaks vurderes som så høy at den representerer
en utrydningstrussel for utvandrende smolt fra for eksempel Sognefjorden."
Disse medlemmer viser til St.meld.
nr. 12 (2001-2002) Rent og rikt hav hvor det slås fast
at "en forutsetning for den videre veksten i havbruks-næringen
er imidlertid en langt sterkere miljøtilpasning. De største
miljøutfordringene i dag er konsekvensene av rømt
oppdrettsfisk og spredning av lakse-lus har for villaksen". Disse
medlemmer mener at en slik sterkere miljøtilpasning
må innebære gjennomføring av helhetlige
miljøkonsekvensanalyser før det kan etableres
oppdrettsanlegg, og at forslagene i Villaksutvalget om ni nasjonale
laksefjorder med forbud mot oppdrett av laksefisk tas til følge.
Videre mener disse medlemmer at ordningen med midlertidige
sikrings- og tiltakssoner opprettholdes i tråd med føre-var-prinsippet.
Det må i tillegg iverksettes strakstiltak i de eksisterende
anleggene for å løse truslene knyttet til lakselus
og rømming.
Disse medlemmer påpeker
videre at furunkulose og gyrodactulus salaris er kjente norske eksempler på ufrivillig
introduserte blindpassasjerer ved import til henholdsvis havbruksvirksomhet
og til kultiveringsvirksomhet. På denne måte forekommer
det også introduksjon av flercellede dyr og alger som også påvirker kystøkosystemet
ved sin vekst og biomasse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at utslipp
av klimagasser er en annen alvorlig miljøutfordring og
at Regjeringen nylig har lagt frem en tilleggsmelding til klimameldingen,
jf. St.meld. nr. 24 (2001-2002) og St.meld. nr. 15 (2001-2002).
Flertallet viser til at klimaendringer
og tap av biologisk mangfold er alvorlige miljøutfordringer
som henger nøye sammen. Flertallet støtter
derfor Regjeringens initiativ i forhold til Johannesburg-konferansen
om en styrking av samarbeidet mellom tre sentrale FN-konvensjoner;
Klimakonvensjonen, Konvensjonen om biologisk mangfold og forørkning.
Det er viktig med helhet i miljøpolitikken, og det er derfor viktig å sikre
at tiltak under én av konvensjonene ikke motarbeider målene
i en annen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ser
betydningen av at det utvikles retningslinjer for utveksling av
informasjon om klimarelaterte aktiviteter som kan innvirke på det
biologiske mangfoldet og forørkningsprosesser. Likeledes
må konsekvenser for biologisk mangfold ved klimaendringer
utredes, og behovet for løpende overvåking av
biologisk mangfold må forventes å øke
på grunn av økt klimaendringsrate.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at i forbindelse
med planlegging av klimatiltak er biomangfold sentralt. I tillegg
er det nødvendig at man ser nærmere på innvirkning
på biomangfold av skogreisings- og nyplantingsprosjekter.
Det må være en forutsetning at klimarelaterte
tiltak ikke kommer i konflikt med bevaring av det biologiske mangfoldet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet finner
det uheldig at de virkelig store utfordringene knyttet til klimaendringer
og forurensing ofte vies mindre oppmerksomhet enn mer lokale konflikter
om bruk eller vern av arealer. Selv om klimapolitikken behandles
i egne meldinger, minner en også her om den betydning bruk
av fornybart råstoff og CO2-binding
i skog har i klimasammenheng og viser til omtalen i denne stortingsmeldinga
på side 41.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at oppfølgingen
av FN-konvensjonen om biologisk mangfold også innebærer et
internasjonalt ansvar. Det meste av jordas biologiske ressurser
ligger i utviklingsland. Det er derfor viktig at utviklingslandene
får tilgang til økonomiske og tekniske ressurser
som setter dem i stand til å møte de utfordringene
konvensjonen om biologisk mangfold legger på dem.
Flertallet mener det er viktig å styrke
de internasjonale organisasjonene på miljøområdet.
Her er særlig FN viktig. Det bør opprettes et
vitenskapspanel for globale miljøendringer under FN etter
modell fra det internasjonale klimapanelet. Vi trenger et FN-organ med
styrke og tyngde for at ikke miljøavtaler og miljøhensyn
blir underordnet andre hensyn.
Flertallet vil videre understreke
at målsettingene og prinsippene i konvensjonen om biologisk
mangfold må integreres i alle relevante utenrikspolitiske
områder. Norge må ha som målsetting å bidra
aktivt til at hensyn til biologisk mangfold innarbeides i andre internasjonale
prosesser, herunder EU/EØS-samarbeidet, OECD,
WTO, FNs kommisjon for bærekraftig utvikling (CSD), WIPO,
FNs skogforum og FNs matvareprogram.
Flertallet viser til at vern
og bærekraftig bruk av det biologiske mangfoldet er de
to målsettingene i konvensjonen om biologisk mangfold som
hittil har fått størst oppmerksomhet. Flertallet mener økt
prioritet må gis til den tredje målsettingen i
konvensjonen, "rettferdig og likeverdig fordeling av godene ved
bruk av genetiske ressurser". I konvensjonen er spørsmålet om
rettferdig fordeling spesielt knyttet opp til genetiske ressurser
og forholdet mellom land. Rettferdig fordeling vil imidlertid i
de fleste tilfeller være en viktig forutsetning for å oppnå de
to andre målsettingene i konvensjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at oppfølgingen av FN-konvensjonen om biologisk mangfold
innebærer et internasjonalt ansvar. Flere økonomiske
og bedre tekniske ressurser behøves dersom alle land skal
være i stand til å møte de utfordringene
som konvensjonen innebærer. Dette krever blant annet at
man legger forholdene til rette for økt økonomisk
vekst på verdensbasis. Derfor må man videreføre
arbeidet for å åpne for økt internasjonal handel
og sikre en større utbredelse av markedsøkonomi
basert på en sunn rettsstat. Frivillig internasjonalt samarbeid
for å utvikle kunnskap og forskning, demokrati eller ren
hjelp på "non-profit"-nivå, er selvsagt også viktige
virkemiddel.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet har som mål å sikre et
stort artsmangfold i norsk natur i fremtiden, og at Norge gjennom
forpliktende internasjonalt samarbeid og som handelspartner skal
bidra til å sikre et stort artsmangfold i verden i fremtiden. Disse
medlemmer understreker behovet for en motvekt til Verdens handelsorganisasjon
(WTO) på miljøsiden. Norge må arbeide
aktivt i utviklingen av WTO for å redusere behovet for
denne motvekten.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at i tillegg må Norge som internasjonal handelspartner,
medfinansiør av Verdensbanken og bistandsyter bidra til
at det internasjonale biomangfoldet opprettholdes og forvaltes bærekraftig
med fokus på forvaltning basert på lokal økologisk
kunnskap. Det påligger Norge et spesielt etisk ansvar når
vi gjennom oljefondet opererer som finansaktør og investor
internasjonalt. I oljefondets etiske retningslinjer bør
det derfor være mekanismer som sørger for at Norges
investeringer ikke bidrar til redusert biologisk mangfold.