4.1 Skole- og studentrabatt på lokal kollektiv transport

Samandrag

Som følgje av ein rabattsats på 40 pst. for ordninga med skole- og studentrabatt, er det behov for å auke løyvinga til fylkeskommunane over rammetilskotet og til NSB BA på kap. 1351 post 70.

Det blir gjort framlegg om å auke løyvinga på kap. 1351 post 70 med 4 mill. kroner, og ein auke i rammetilskotet til fylkeskommunane på 17 mill. kroner.

Når det gjeld forslag til vedtak, viser departementet til Finansdepartementets proposisjon i samband med Revidert nasjonalbudsjettet 2002.

Merknader frå komiteen

Komiteen viser til finanskomiteens innstilling i samband med behandlinga av St.prp. nr. 63 (2001-2002). Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2002 når det gjeld forslag til løyving.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at Regjeringen går inn for en rabattordning for elever og studenter på 40 pst., og har lagt inn penger i Revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer forutsetter at Regjeringen med dette har sikret tilfredsstillende finansiering slik at rabattordningen kan innføres fra 1. august 2002 uten at ordningen medfører høyere priser eller dårligere tilbud for øvrige trafikanter. Disse medlemmer mener for øvrig at rabatten for elever og studenter bør være på 50 pst., som forutsatt ved Stortingets vedtakelse av statsbudsjettet for 2002.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti er meget tilfreds med at regjeringen Bondevik nå har lagt inn midler slik at rabattsatsen i ordningen med skole- og ungdomsrabatt nå blir 40 pst. I budsjettforslaget fra regjeringen Stoltenberg for 2002 var det kun lagt inn midler til en rabattsats på om lag 15 pst.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet gikk inn for slik skole- og studentrabatt under behandlingen av statsbudsjettet for 2002, og slutter seg derfor til Regjeringens opplegg.