Tiltakene som er foreslått i meldingen
medfører ingen organisatoriske endringer og skal ikke medføre økte
krav til administrasjon. Gjennomføringstakten for de nye
tiltakene vil bli endelig fastlagt gjennom de årlige budsjetter,
tilpasset det finanspolitiske opplegget.
De økonomiske konsekvensene av tiltakene
vil Regjeringen komme tilbake til, i første omgang i statsbudsjettet
for 2003.
Regjeringen foreslår i meldingen en
rekke tiltak for en mer helhetlig og effektiv forvaltning av virkemidlene
i transportsektoren, bl.a. forsøk med alternativ forvaltningsorganisering
av transportsektoren.
Det er lagt opp til at forsøkene skal
iverksettes med overføring av aktuelle samferdselsmidler
innenfor gjeldende budsjettrammer. Forsøkene vil derfor
i seg selv ikke medføre økte budsjettkrav. Forsøkene
vil innebære økt administrasjon i utredningsfasen
og i evalueringen. Det er tatt høyde for eventuelle tilleggsytelser
innenfor Samferdselsdepartementets budsjett for å ivareta
dette.
En mer rasjonell arbeidsdeling mellom transportmidlene
og økt konkurranse vil samlet sett legge grunnlaget for
mer kollektivtransport for hver tilskuddskrone og gi et bedre tilbud
til transportbrukerne.
Økt bruk av anbudsutsetting og innføring
av kvalitetskontrakter vil samlet sett gi økte administrasjonskostnader.
Regjeringen legger til grunn at gevinstene ved
en deregulering er større enn transaksjonskostnadene som vil
følge av økt konkurranse. Et mer markedstilpasset kollektivtransporttilbud
vil kunne bidra til å frigjøre ressurser i transportsektoren
som kan gi et bedre samlet kollektivtransporttilbud til de reisende.
Komiteen viser til
merknader under kapitlene 1 til 6.