Vi viser til Sivilombudsmannens uttalelse 26.
juli 2001, og vil meddele at journalist Vidar Ystad nå har fått
innsyn i de angjeldende dokumentene slik de ble forelagt for Sivilombudsmannen.
Justisdepartementet ønsker imidlertid å komme
med enkelte merknader av mer generell og prinsipiell karakter.
1. Som nevnt i departementets brev 3. mai 2001
er Lovavdelingens tolkningsuttalelser som hovedregel offentlige.
Når tolkningsuttalelsen avgis til et annet departement,
til bruk for dettes interne saksforberedelse, faller innsynsspørsmålet
imidlertid under unntaksregelen i offentlighetsloven § 5
annet ledd bokstav c. Lovavdelingen har for sin del normalt ikke
noe imot å praktisere meroffentlighet, og ofte vil det
andre departementet være innstilt på meroffentlighet.
Lovavdelingens vurdering kan likevel i enkelte tilfeller være at
det foreligger et reelt og saklig behov for å unnta dokumentet
fra offentlighet. Og dersom det andre departementet motsetter seg
at det utvises meroffentlighet, har det vært lang og fast
praksis i Lovavdelingen for å respektere dette, slik at
det ikke utvises meroffentlighet. Denne praktiseringen av offentlighetsloven
er nødvendig for at Lovavdelingen skal kunne opprettholde
sin rolle som juridisk rådgiver for andre departementer,
også i saker som er politisk sensitive. Skiftende regjeringer
har vært kjent med denne praksis. Det er grunn til å påpeke
at når en tolkningsuttalelse fra Lovavdelingen blir unntatt
fra offentlighet, vil dette som regel være i saker med
utpreget politisk karakter, hvor uttalelsen skal ligge til grunn
for en forestående regjerings- eller statsrådsbehandling,
hvor det for øvrig skal treffes en politisk sensitiv avgjørelse, eller,
som i dette tilfellet, når det dreier seg om juridisk rådgivning
i forbindelse med en konkret tvistesak.
Justisdepartementet kan ikke se at en slik praksis
er i strid med forutsetningene som ligger bak offentlighetsloven § 2
tredje ledd, og heller ikke at departementets skjønnsutøvelse
er klart urimelig eller klart strider mot god forvaltningspraksis.
Det er riktig nok flere ganger påpekt
i Stortinget at forvaltningen bør utvise meroffentlighet
i større grad, også når det gjelder korrespondanse
mellom departementene, jf. for eksempel Innst. S. nr. 21 (1998-99)
s. 10 annen spalte hvor Justiskomiteen uttaler:
"Komiteen er av den oppfatning at det i større
grad kan gis innsyn i saker/korrespondanse mellom departementene
..."
Samtidig går det fram at visse dokumenter
fortsatt bør unntas fra offentlighet. Vi viser i denne
forbindelse til Innst. S. nr. 21 (1998-99) s. 10 annen spalte hvor
en enstemmig justiskomité uttaler:
"Komiteen støtter Regjeringen i at saker
som vil munne ut i statsrådsbehandling eller behandling
i regjeringskonferanse, eller hvor den enkelte statsråd treffer
avgjørelse etter politiske overlegninger med ett eller
flere av de øvrige regjeringsmedlemmer, kan unntas fra
offentlighet. Komiteen ser det som en selvfølge at Regjeringen
bør kunne ha mulighet til å foreta fortrolige
politiske vurderinger uten at offentligheten får kjennskap
til det. Noe annet ville umuliggjøre en regjerings arbeidssituasjon.
Komiteen
mener at foreløpige antakelser og rettslige vurderinger
fremdeles bør unntas fra innsyn. Komiteen ser det som nødvendig
at forvaltningen gis mulighet til å foreta fortløpende
vurderinger av en sak som er til behandling uten at det gis offentlig
innsyn i dette arbeidet." (vår uth.)
Når det gjelder juridisk rådgivning
i forbindelse med en konkret tvist, viser vi til uttalelsene i St.meld.
nr. 32 (1997-98) s. 59 som det er henvist til i vårt brev
av 3. mai 2001. Justiskomiteen hadde ikke merknader til regjeringens
uttalelser.
2. I brev 28. desember 2000 konstaterer Sivilombudsmannen
at forvaltningen kan ha et reelt og saklig behov for å unnlate å oversende
dokumenter til Sivilombudsmannen, og at et slikt behov forelå i
denne saken. Dokumentene gjaldt som kjent korrespondanse mellom
Justisdepartementet og Utenriksdepartementet om en klage som var
til behandling hos Sivilombudsmannen. I brev 23. mars 2001 opprettholder
Sivilombudsmannen dette standpunktet. I sin avsluttende uttalelse
snur imidlertid Sivilombudsmannen i dette spørsmålet,
uten at det gis noen begrunnelse for dette ut over det generelle
om hva saken nå har vist. Justisdepartementet må for
sin del fastholde det synspunkt at forvaltningen kan ha behov for å kunne
ha en intern dialog om hvordan en sak for Sivilombudsmannen skal behandles,
uten at dette blir kjent for Sivilombudsmannen.