Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Egil Hestnes og Ivar
Kristiansen, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm
og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik
og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf
Gjedrem, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til
Regjeringens proposisjon til reindriftsavtalen for 2002-2003, som
er forhandlet fram av partene, staten og Norske reindriftssamers landsforbund
(NRL). Komiteen har merket seg at avtalen har en
ramme på 103 mill. kroner, det samme nivået som
den forrige reindriftsavtalen.
Komiteen har videre merket seg
at verdiskapingsprogrammet for reindriften er videreført. Komiteen mener
verdiskapingsprogrammet er et viktig tiltak for å sikre
en positiv økonomisk og økologisk utvikling i næringen. Komiteen har
merket seg som positivt at Landbruksdepartementet har sendt på høring
forslag til unntak fra slakteriforskriften, slik at slakting i liten skala
skal kunne skje på fjellet, utenfor slakteri, under forutsetning
av at salg skjer direkte til forbruker. Komiteen ser
positivt på slike tiltak som øker verdiskapingen
på reineierens hånd, og som samtidig skjer på en
måte som er i overensstemmelse med tradisjonell samisk
reindrift.
Komiteen har merket seg som svært
positivt at det er protokollført enighet om at tilskuddene
over reindriftsavtalen rettet mot driftsenheter og tamreinlag bør utformes
på en måte som stimulerer til reell markedsrettet
produksjon og verdiskaping og at Norsk institutt for landbruksøkonomisk
forskning (NILF) er gitt i oppdrag å gå gjennom
disse ordningene og komme med forslag til omlegginger med dette
for øye.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
målet om at reindriften skal være bærekraftig,
både i økologisk, økonomisk og kulturell
forstand og til at reindriftsavtalen er et av de viktigste operative
virkemidlene for å nå de reindriftspolitiske målene. Flertallet legger
til grunn at reindriften er en særegen samisk næring,
livsform og kulturbærer, og at reindriften må sikres,
utvikles og styrkes.
Flertallet vil peke på at
beiteressursene er grunnlaget for reindriftsnæringen, og
at økologisk balanse i beitingen er en forutsetning for å sikre
næringen en framtid. Reintallet må derfor til
enhver tid holdes i samsvar med de tilgjengelige beiteressursene.
Flertallet har merket seg som
positivt at det er fattet vedtak om øverste reintall i
Vest-Finnmark, men flertallet har også med
bekymring merket seg at det fastsatte reintallet på 63
700 rein ifølge proposisjonen trolig ennå er for
høyt til at man vil få en reetablering av lav
på vår-, høst- og vinterbeitene i Vest-Finnmark (s.
19). Flertallet forutsetter at departementet i det videre
arbeid vil legge stor vekt på å få reintallet
ned på et økologisk forsvarlig nivå så snart
som mulig. Flertallet har merket seg at tilpasningen
til det fastsatte reintallet skal være gjennomført,
i samarbeid med berørte distrikter, innen 1. april 2005
og vil peke på at en så vidt lang gjennomføringstid
vil føre til at reetableringen av lavbeitene tar tilsvarende
lenger tid. Flertallet forutsetter som et minimum
at den fastlagte tidsplanen holdes, og ser gjerne at arbeidet med reduksjon
av reintallet gjennomføres raskere, både av hensyn
til næringens langsiktige bærekraft og av hensyn
til naturen generelt.
Flertallet har registrert at
drøftinger om reintall nå er trukket ut av forhandlingene
om reindriftsavtalen, og at begrensninger i reintall søkes
regulert ut fra reindriftsloven. Flertallet vil likevel
peke på at næringen selv har et ansvar for, gjennom
et konstruktivt samarbeid med myndighetene, å få reintallet
ned på et nivå som er i overensstemmelse med beitegrunnlaget.
Flertallet viser til at en stor
del av tapene i næringen skyldes rovvilt, og at dette har
sammensatte årsaker, herunder økende rovviltbestander.
Flertallet har videre merket
seg at det fra forskerhold blir pekt på at reinsdyrenes
kondisjon har mye å si for rovvilttapene, ettersom dyr
med dårlig kondisjon lettere blir tatt av rovvilt. Flertallet viser
til at det også av denne grunn er avgjørende å få reintallet
ned på et bærekraftig nivå, slik at dyrenes
kondisjon og motstandskraft mot rovviltskader forbedres. Denne sammenhengen
er etter flertallets oppfatning et tungt argument
for at man i det videre arbeidet med å få ned
reintallet må fokusere på å ta ut dyr
med lav vekt og dårlig tilvekst.
Flertallet har merket seg som
positivt at rovdyrproblematikken er behandlet i avtalen og at det
vil bli satset på et utvidet samarbeid mellom miljøvernforvaltningen,
reindriftsforvaltningen og næringen selv for å skaffe
fram bedre og mer samlet kunnskap om rovviltproblematikken. Flertallet ber
om at det kan tas rask beslutning om fellingstillatelse av rovdyr
som er til stor skade.
Flertallet vil understreke betydningen
av å ha fokus på kvinnenes situasjon i en reindriftsnæring,
der hovedvirksomheten tradisjonelt har vært dominert av menn. Flertallet har
derfor merket seg som positivt at tiltakene knyttet til "kvinner
i reindrift" foreslås videreført.
Flertallet har videre merket
seg at det i tillegg til denne rammen foreslås en disposisjonsbevilgning
på 3,5 mill. kroner til å dekke ekstraordinære
kostnader som følge av radioaktivitet etter Tsjernobylulykken. Flertallet viser
til regjeringens beslutning i 1986 om at den enkelte reineier skal
holdes økonomisk skadesløs for konsekvensene av
Tsjernobylulykken og slutter seg til departementets forslag til
bevilgning for å dekke utgiftene knyttet til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
lenge påpekt behovet for en politikkomlegging overfor reindriftsnæringen. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng peke på Fremskrittspartiets
konsekvente kritikk av ordningen med støtte til distrikter
og kulturelle formål i form av næringsavtaler
og har programfestet en avvikling av disse. Reindriftsavtalen er
uttrykk for en særbehandling som gjør det umulig å skape
en bærekraftig næring som kan gi utøverne
grunnlag for å utvikle arbeidsplasser på vanlige
bedriftsøkonomiske kriterier.
Disse medlemmer vil hevde at
utviklingen etter stortingsbehandlingen av St.meld. nr. 28 (1991-1992) En
bærekraftig reindrift har vist at Fremskrittspartiet har
fått rett i sin dystre spådom om hvordan næringen vil
utvikle seg dersom politikken ikke blir endret.
Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til de økonomiske overføringer som var ment å stimulere til
en bedre tilpassing av reintallet til beitegrunnlaget. Dissemedlemmer
mener de innførte tilskudds- og reguleringsordningene motvirker
en helt nødvendig strukturrasjonalisering.
Disse medlemmer vil hevde at
en overgang til et markedsstyrt system vil stimulere til en nødvendig flokkreduksjon
i forhold til tilgjengelige beiteressurser. Et slikt system vil
resultere i en nødvendig slanking av næringen,
samtidig som de gjenværende yrkesutøvere kan bygge
opp sikrere arbeidsplasser mindre avhengig av offentlig støtte.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av å gjennomføre konkrete tiltak for å få ned
reintallet på et økonomisk forsvarlig nivå snarest
mulig. Disse medlemmer viser til løpet som
er lagt for å tilpasse det fastsatte reintallet med hvert
enkelt reinbeitedistrikt i Vest-Finnmark reinbeiteområde
innen 1. april 2005.
Disse medlemmer mener det er
mulig å fremskynde denne prosessen fordi problemene har
vært kjent lenge. Det haster med tiltaksgjennomføring,
ikke minst fordi det tar lang tid for lavbeitene å bygge
seg opp.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
tilpassingen av reintallet til det fastsatte reintall for Vest-Finnmark
reinbeiteområde før 1. april 2004."
Disse medlemmer mener det er
viktig å prioritere og rette arbeidet mot en reduksjon
i antallet rein i hvert enkelte reinbeitedistrikt. Tiltakene bør
ikke ta form av et øvre tak pr. driftsenhet på en
måte som fremelsker små enheter med en sårbar økonomi.
Disse medlemmer vil hevde at
det vil være en fordel å få utviklet
et regime som gjør det mulig for den enkelte driftsenhet å være
ansvarlig for eget ressursgrunnlag. Disse medlemmer viser
for øvrig til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S.
nr. 167 (1991-1992) En bærekraftig reindrift og Innst.
S. nr. 317 (2001-2002) Om reindriftsavtalen.
Disse medlemmer registrerer videreføringen
av tiltak og dekning av kostnader som følge av radioaktivt nedfall
etter Tjernobylulykken. Disse medlemmer vil i den
sammenheng vise til forskningsmiljøer som mener det ikke
finnes faglig grunnlag for å bruke betydelige beløp
på ovennevnte tiltak. Disse medlemmer vil
motsette seg de foreslåtte bevilgninger på kap.
1151 som følge av reindriftsavtalen.