Arbeids- og administrasjonsdepartementet legger
i proposisjonen frem følgende saker:
1. Lønnsregulering
fra 1. mai 2002 for arbeidstakere i det statlige tariffområdet
i samsvar med protokoller av 30. april 2002 mellom staten og hovedsammenslutningene
LO Stat, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Stat (YS Stat), Akademikerne
og Utdanningsgruppenes Hovedorganisasjon (UHO), samt mellom staten
og Norges Ingeniørorganisasjon (NITO) og Norges Farmaceutiske
Forening (NFF).
2. Regulering av statspensjonene pr. 1.
mai 2002 samt andre pensjonsforhold.
3. Myndighet til å innhente lønns-
og personaldata fra det statlige tariffområdet.
4. Arbeids- og administrasjonsdepartementets
oppfølging av Stortingets vedtak nr. 653 av 14. juni 2001
om endringer i konkurranseloven.
5. Endringer i statsbudsjettet for 2002.
Forhandlingene mellom staten og tjenestemennenes hovedsammenslutninger
LO Stat, YS Stat, Akademikerne og UHO om nye hovedtariffavtaler
i staten for perioden 2002-2004, ble innledet fredag 5. april 2002.
Staten ved Arbeids- og administrasjonsdepartementet
(AAD) viste i sin innledning bl.a. til de inntektspolitiske rammer,
lønns- og forhandlingssystemet som velfungerende, samtidig
som det fremover stadig må arbeides for en videreutvikling
av en inkluderende og stimulerende personalpolitikk.
På bakgrunn av statens siste tilbud
godtok Akademikerne forhandlingsresultatet, mens LO Stat, YS Stat
og UHO sendte forhandlingsresultatet på uravstemning med
sin anbefaling. AAD ble meddelt den 30. mai 2002 at forhandlingsresultatet
var godtatt.
Oppgjøret for første avtaleår
har en årslønnsvekst for 2001-2002 i overkant
av 5 pst., avhengig av lønnsglidningen i 2002. Hovedtrekkene
i forhandlingsresultatet er at partene er enige om at lønnssystemet
er fleksibelt, og ønsker en videreføring av de
3 hovedelementene: generelle tillegg, sentrale justeringer og lokale
forhandlinger. Partene er blitt enige om en toårig avtale, med
fastsatt regulering i perioden. Det vises for øvrig til
proposisjonen.
Ved behandlingen av St.meld. nr. 29 (1985-1986) forutsatte
Stortinget at løpende pensjoner skal reguleres i takt med
grunnbeløpet i folketrygden.
Grunnbeløpet i folketrygden foreslås
i en egen stortingsproposisjon økt fra kr 51 360 til kr
54 170 fra 1. mai 2002. Dette medfører en merkostnad for
de løpende statspensjoner på 396,3 mill. kroner,
av dette 0,5 mill. kroner på kap. 1541 og 395,8 mill. kroner
på kap. 1542.
Lønns- og personalopplysninger innhentes årlig
fra samtlige virksomheter innen det statlige tariffområdet.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet (AAD) har
inngått en samarbeidsavtale med Statistisk sentralbyrå (SSB)
om innhenting, bearbeiding og kvalitetssikring av de årlige
grunndataene.
Avtalen skal sikre at det offentlige som arbeidsgiver (staten,
fylkeskommunene og kommunene), unngår dobbeltrapportering
av data til lønnsstatistikk.
En forutsetning for avtalen er at AAD blir tillagt myndighet
til å innhente lønns- og personaldata fra offentlige
arbeidsgivere som til enhver tid skal innrapportere lønnsdata
til SST og STS.
Kostnadene som påløper ved å innhente,
bearbeide og kvalitetssikre det nødvendige datagrunnlaget
ved bruk av SSB er for 2002 1,4 mill. kroner.
Stortinget traff 14. juni 2001 følgende
vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endringer
i konkurranseloven i tråd med Dokument nr. 8:100 (2000-2001),
slik at misbruk av dominerende stilling blir forbudt og kan påtales
uten klage fra fornærmede part, og slik at retningslinjene
for vurdering av forretningsnektelser blir rettslig bindende."
Dokument nr. 8:100 (2000-2000) fra stortingsrepresentantene
Anita Apelthun Sæle, Erna Solberg, Torbjørn Andersen,
Magnhild Meltveit Kleppa, Karin Andersen og Terje Johansen som var
bakgrunnen for forslaget, var basert på forslagsstillernes
oppfatning om at avsetning i dagligvaremarkedet for mindre leverandører,
grossister og produsenter var blitt vanskeliggjort, som følge
av større markedsmakt på detaljistleddet. De ønsket
at et forbud mot misbruk av dominerende stilling skulle tas inn
den norske konkurranseloven på linje med tilsvarende lovgivning
i Storbritannia, Sverige og Danmark.
I Innst. S. nr. 333 (2000-2001) fra familie-,
kultur- og administrasjonskomiteen sa komiteen seg enig med forslagsstillerne
i at det var behov for et forbud mot misbruk av markedsmakt i konkurranseloven.
Flertallet viste til at Konkurranselovutvalget ville legge frem sitt
forslag til ny konkurranselov først i november 2002, og
at det deretter måtte gjennom vanlig prosedyre for lovforslag
slik at det ville gå flere år før en
ny konkurranselov kunne tre i kraft. Stortinget oppfattet forslaget
om et nytt forbud mot markedsmakt som et enkelt grep som det uavhengig
av det nevnte lovarbeidet, måtte være mulig å ta
stilling til før utvalgets arbeid var avsluttet.
På grunnlag av Stortingets vedtak utformet
Arbeids- og administrasjonsdepartementet følgende forslag
som ble sendt på høring:
"Det er forbudt for en eller flere virksomheter m.v. å utilbørlig
utnytte sin dominerende stilling i et marked eller en vesentlig
del av et marked.
Slik utilbørlig utnyttelse
kan særlig bestå i:a) å påtvinge direkte eller
indirekte, urimelige innkjøps- eller utsalgspriser eller
andre urimelige forretningsvilkår,
b) å begrense produksjon, avsetning
eller teknisk utvikling til skade for forbrukerne,
c) å anvende overfor handelspartnere
ulike vilkår for likeverdige ytelser og derved stille dem
ugunstigere i konkurransen,
d) å gjøre inngåelsen
av kontrakter avhengig av at medkontrahentene godtar tilleggsytelser
som etter sin art eller etter vanlig forretningspraksis ikke har noen
sammenheng med kontraktsgjenstanden."
Høringsinstansenes motforestillinger
gjelder dels spørsmål om behovet for den ønskede
lovendringen/behovet for endringen før Konkurranselovutvalget
er ferdig med sin utredning, og om nåværende konkurranselov
er en hensiktsmessig hjemmelslov for en bestemmelse av den typen
Stortinget ønsker. Dels er merknadene av rettsteknisk art.
Flere mener at lovforslaget fremstår
som lite gjennomarbeidet og viser til at det er behov for mer omfattende
utredning. Høringsinstansene kan imidlertid ikke se at
det er behov for en lovprosess parallelt med den som er satt i gang
gjennom Konkurranselovutvalget.
Det konkluderes derfor med at man bør
avvente utredningen fra Konkurranselovutvalget før man
foretar gjennomgripende materielle og prosessuelle endringer i lovverket.
På bakgrunn av de omfattende motforestillinger
som er reist mot departementets forslag til nytt forbud mot utilbørlig
utnyttelse av dominerende stilling, synes en forsvarlig gjennomføring
av Stortingets vedtak nr. 653 av 14. juni 2001 i realiteten langt
på vei å kreve tilsvarende og parallell utredning
fra departementet som den Konkurranselovutvalget skal ha avsluttet
innen 1. november 2002. Arbeids- og administrasjonsdepartementet
er derfor kommet til at det er mest hensiktsmessig å avvente
Konkurranselovutvalgets innstilling før det legges fram
en odelstingsproposisjon i samsvar med Stortingets vedtak. Det innebærer
at et forbud mot utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling
vil kunne tre i kraft fra 1. januar 2004.
De samlede bruttoutgifter ved lønnsreguleringen
for arbeidstakere i det statlige tariffområdet pr. 1. mai 2002,
er for tidsrommet 1. mai-31. desember 2002, beregnet til 1 486,5
mill. kroner.
Denne beregningen omfatter alle tilsatte (eksklusive kommunale
og fylkeskommunale undervisningsstillinger) som går inn
under hovedtariffavtalene i staten. Merutgifter som følge
av forhøyede satser for overtid og arbeidsgiveravgift er
med.
Merutgifter i forbindelse med lønnsreguleringene
for forvaltningsorgan med særskilte fullmakter, forvaltningsbedrifter
og særlovsselskaper dekkes innenfor virksomhetenes budsjett.
De som får lønn administrativt
fastsatt i kontrakt, må dekke merutgiften av lønnsregulering
innenfor eksisterende budsjett, med unntak av eventuell lønnsregulering
av kategorilønn i lønnssystemet for dommere i første
og andre instans samt høyesterett.
Etter fratrekk av ovennevnte er merutgiftene
beregnet til 1 300,5 mill. kroner. Etter vanlig praksis blir slike
merutgifter dekket ved at det føres opp bevilgning under
kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige
tariffområdet, som Finansdepartementet får fullmakt
til å fordele.
Avsetning til kompetanseutvikling er tatt med
og fordelt over 2 år. Av dette er 3 mill. kroner avsatt
til en bedre nyttiggjøring av kompetansen til personer
med innvandrerbakgrunn. Det blir ført opp 25 mill. kroner for
2002, og det kommer forslag om å bevilge 25 mill. kroner
på statsbudsjettet for 2003.
I tillegg til ovenstående foreslås
følgende endringer i statsbudsjettet for 2002:
– Under
kap. 1500 Arbeids- og administrasjonsdepartementet, post 1 Driftsutgifter,
foreslås en økning i bevilgningen med kr 450 000
som skal dekke merutgifter ut over normalkonsekvensene av oppgjøret
for Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
– Under kap. 1503 Midler til tjenestemannsorganisasjonenes
opplærings- og utviklingsarbeid foreslås det at
tidligere post 70 Tilskudd splittes opp i henholdsvis ny post 70
Tilskudd fra staten og ny post 71 Arbeidstakernes bidrag, for bedre å synliggjøre arbeidstakeres
bidrag til ordningen på kr 200 pr. år. Lønnstrekket
er innarbeidet i hovedlønnstabellen. Da antall årsverk
i det statlige tariffområdet er redusert, foreslås
en reduksjon på kap. 1503 som helhet. På post
70 foreslås det en bevilgning på 106,7 mill. kroner,
mens post 71 foreslås satt til 39,7 mill. kroner.
– Under kap. 1504 Innskutte midler
til lokale forhandlinger i skoleverket foreslås det at
staten ikke skyter inn midler første avtaleår
på grunn av lønnsoppgjørets ramme og
profil.
– Under kap. 1541 Pensjoner av
statskassen, post 1 Driftsutgifter, foreslås en økning
med 0,5 mill. kroner som følge av økningen av
grunnbeløpet.
– Under kap. 1542 Tilskudd til
Statens Pensjonskasse og Pensjonsordningen for apoteketaten, foreslås
en økning i overslagsbevilgningen med 400,8 mill. kroner,
grunnet økningen i grunnbeløpet. Økningen
fordeler seg med 395,8 mill. kroner under post 1 og 5,0 mill. kroner
under post 70.
– Under kap. 1595 Ventelønn
m.v. foreslås en økning i overslagsbevilgningen
med 6,9 mill. kroner under post 1 Driftsutgifter.
– Det er avsatt midler til dekning
av merutgiftene ved lønnsregulering for arbeidstakere i
det statlige tariffområdet m.v. under kap. 2309 Tilfeldige utgifter,
post 1 Driftsutgifter. Bevilgningen under kap. 2309 Tilfeldige utgifter
vil bli redusert i forbindelse med proposisjonen om ny saldering
av statsbudsjettet 2002 til høsten.