Dokument nr. 8:150 (2001-2002) Forslag fra stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth, Kenneth Svendsen, Gjermund Hagesæter og Ulf Erik Knudsen om å forby offentliggjøring av skattelister

Jeg viser til brev av 1. oktober 2002 fra Stortingets finanskomité, hvor det bes om min uttalelse til forslaget i dokument nr. 8:150 (2001-2002) om å forby offentliggjøring av skattelister.

Etter lov av 13. juni 1980 om ligningsforvaltning (ligningsloven) § 8-8 skal ligningskontoret hvert år når ligningen er ferdig, legge ut til alminnelig ettersyn en liste over alle det er foretatt ligningsfastsettelser for. Listen skal inneholde den enkelte skattyters navn og adresse, fødselsdata, den fastsatte nettoformue, nettoinntekt og klasse, samt skatter og avgifter. Skattelistene skal i følge bestemmelsen ligge ute på ligningskontorene i tre uker. Opplysningene er imidlertid i henhold til hovedregelen i offentlighetsloven § 2, offentlige også etter utleggingsperioden.

Dagens praktisering av ordningen med offentlige skattelister reiser en rekke problemstillinger som det er grunn til å se nærmere på. Utviklingen har den senere tid gitt offentliggjøringen av skattelistene en helt annen kraft enn tidligere, blant annet ved utlegging av landsdekkende skattelister på Internett. Den massive spredningen av skattelisteopplysningene gjør det vanskelig for ligningsmyndighetene å kontrollere hvilke formål opplysningene benyttes til. Hensynet til åpenhet i ligningsforvaltningens virksomhet og innsyn i resultatene av skattesystemet på individnivå, må i denne sammenheng veies opp mot sentrale personvernhensyn.

Spørsmålet om skattelister med opplysninger om enkeltpersoners inntekts- og skatteforhold bør være offentlige, har flere ganger vært til behandling i Stortinget, senest i dokument nr. 8:77 (1999-2000). Alle forslagene om å forby offentliggjøring av skattelistene er blitt avvist av Stortinget. Representantene retter i sitt forslag særskilt oppmerksomhet mot medias bruk av skattelistene, og stiller spørsmål ved om dette kan regnes som journalistisk virksomhet. De viser videre til at Datatilsynet ser praktiseringen av offentlighet rundt skattelistene som en trussel mot personvernet, og forsøker å begrense spredningen av skatteopplysninger så langt gjeldende lov har gjort det mulig. Jeg vil i denne sammenheng bemerke at både departementet og Skattedirektoratet tidligere har vært i dialog med Datatilsynet om betydningen av lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) for ordningen med utlevering av skattelister. Loven forvaltes av Datatilsynet, og omfatter all behandling av personopplysninger, uavhengig av form og medium, herunder også behandling av ligningsopplysninger som er offentliggjort i skattelistene. Det er imidlertid riktig som representantene påpeker, at media ikke er underlagt noen form for melde- eller konsesjonsplikt på dette området. Personopplysningsloven § 7 inneholder imidlertid kun unntak fra lovens sentrale bestemmelser om behandling av personopplysninger for media, når behandlingen utelukkende (min understrekning) er for ”journalistiske formål”. Jeg har forståelse for representantenes uttalelser om at det i mange tilfeller må stilles spørsmål ved om pressens bruk av skattelistene med rimelighet kan regnes for å ha utelukkende journalistiske formål. Rammene for personopplysningslovens unntak for journalistisk virksomhet, må imidlertid vurderes av Datatilsynet som uavhengig tilsynsorgan og forvalter av det grunnleggende regelverket for ivaretakelse av sentrale personvernhensyn.

I forslaget setter representantene også søkelys på forholdet mellom norsk lovgivning om offentliggjøring av skattelister og Den europeiske menneskerettighetskonvensjons (EMK) art. 8 om den enkeltes rett til respekt for privatliv og korrespondanse mv. Problemstillingen ble også reist i forbindelse med behandlingen av dokument nr. 8:77 (1999-2000). Det er departementets oppfatning at spørsmålet om det foreligger et inngrep i rettighetene beror på en avveining mellom individets interesse i beskyttelse og den offentlige interesse, i dette tilfelle i å fremlegge ligningsopplysningene. Under henvisning til den offentlige interesse som begrunner regelen i ligningsloven § 8-8 antas offentliggjøring av skattelister ikke å utgjøre et inngrep i de rettigheter som følger av EMK art. 8 nr. 1.

På bakgrunn av at offentliggjøringen av skattelistene reiser en rekke nye problemstillinger, blant annet som følge av publisering av landsdekkende skattelister på Internett og den bekymring dette skaper, har departementet satt i gang et arbeid for å se nærmere på reglene som ligger til grunn for ordningen. Departementet vil gjennomføre en bred evaluering av gjeldende regelverk. I denne sammenheng kan det også bli aktuelt å vurdere nærmere ulike interessenters konkrete behov for informasjonen, slik også representantene nevner i sitt forslag. Departementet tar sikte på å sende utkast til endringer i regelverket om offentliggjøring av skattelister, på alminnelig høring innen utgangen av året.

Jeg finner derfor ikke å kunne gi min tilslutning til representantenes forslag om å forby offentliggjøring av skattelister, men viser til at man bør avvente departementets gjennomgang av regelverket.