Innstilling fra samferdselskomiteen om den nye Svinesundsforbindelsen m.m.

Dette dokument

Til Stortinget

1. Den nye Svinesundsforbindelsen

1.1 Sammendrag

Ny Svinesundsforbindelse inngår i arbeidet for å bygge ut E6 til sammenhengende veg med fire kjørefelt mellom Oslo og Göteborg. Prosjektet omfatter ny E6 med fire kjørefelt mellom "Nordby trafikplats" i Sverige og Svingenskogen i Norge, inklusiv en ny bru over Iddefjorden/Ringdalsfjorden og riksgrensen ved Svinesund.

Det ble ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 68 (2001-2002), jf. Innst. S, nr. 265 (2002-2002), ikke tatt endelig stilling til hvordan den norske delen av prosjektet skal organiseres.

I proposisjonen foreslås det at det opprettes et bompengeselskap, Svinesundsforbindelsen AS, heleid av Statens vegvesen. Svinesundsforbindelsen AS skal ha som formål å ta opp nødvendige lån til å finansiere utbyggingen, samt forestå innkreving av bompengene. Selskapet må etableres i 2002.

Videre fremmes forslag om at Svinesundsforbindelsen AS skal ta opp lån fra staten. Det forutsettes at lån blir gitt på markedsmessige vilkår. Rentevilkårene som selskapet skal underlegges, vil bli vurdert senere. Det vil bli inngått låneavtale mellom staten og Svinesundsforbindelsen AS.

Ny Svinesundsforbindelse skal etter planen åpnes for trafikk i 2005. Bompengeinnkrevingen skal starte når forbindelsen åpnes for trafikk.

Betaling av renter og nedbetaling av lånet vil starte når vegen åpnes for trafikk. Betaling av renter og avdrag vil bli tilpasset takten i bompengeinntektene.

Lån, kapitalinnskudd, samt renter og avdrag på lån vil bli ført på statsbudsjettet på egne kapitler og poster. Selskapet etableres med minimum aksjekapital, dvs. 100 000 kroner. Det opprettes nå følgende kapittel og poster:

  • – Kap. 1322 Svinesundsforbindelsen AS Post 90 Kapitalinnskudd Post 91 Lån

Regjeringen foreslår at bevilgningen for 2002 på kap. 1320 Statens vegvesen post 34 Ny Svinesundsforbindelse nullstilles ved at disse midlene gjenbevilges som et lån, og inngår i lån som Svinesundsforbindelsen AS tar opp.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til de respektive partiers merknader i Innst. S. nr. 265 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 68 (2001-2002), i saken.

Komiteen ser viktigheten av den forserte utbyggingen av E6 i Østfold, og viser i den forbindelse til de høye ulykkestallene på strekningen i dag. Komiteen vil for øvrig vise til at denne vegstrekningen er viktig som en nasjonal transportåre til Europa.

Komiteen ser fram til åpningen av den nye Svinesundsforbindelsen i 2005.

Komiteen, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at bompengeinnkrevingen skal starte når forbindelsen åpnes for trafikk.

Flertallet slutter seg til forslagene i proposisjonen når det gjelder Svinesundsforbindelsen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener staten skal ha ansvaret for utbygging og drift av stamveier og riksveier i Norge, herunder det økonomiske ansvaret. I denne forbindelse vil disse medlemmer vise til at staten budsjetterer med mer enn 33 mrd. kroner i inntekter fra bilbrukere i 2003, i form av avgifter på biler og bruk av bil.

Som en konsekvens av dette vil disse medlemmer gå inn for at så vel Svinesundsforbindelsen som E6 gjennom Østfold finansieres ved bevilgninger over statsbudsjettet. Disse medlemmer vil komme tilbake til dette under behandlingen av budsjettet for 2003.

Disse medlemmer vil ellers vise til sine merknader i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan 2002-2011 og Innst. S. nr. 266 (2001-2002) om fortgang i utbyggingen av E6/E18 fra Svinesund/Ørje via Oslo til Kristiansand.

Disse medlemmer vil stemme imot forslaget til bevilgning under kap. 1320 post 34 og kap. 1322 (nytt) postene 90 og 91, og videre romertall II.

2. Omorganisering av Statens vegvesen

2.1 Sammendrag

Kap. 1320 Statens vegvesen

Post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m.

I St.prp. nr. 60 (2001-2002) ble det orientert om kostnader ved omorganisering av Statens vegvesen. I proposisjonen la departementet opp til at kostnadene for 2002 på til sammen 255 mill. kroner skulle dekkes innenfor post 23 og post 30 med henholdsvis 200 mill. kroner og 55 mill. kroner. For post 23 ble det lagt opp til å overskride bevilgningen for 2002 med 200 mill. kroner mot tilsvarende innsparing i 2003. For post 30 skal 55 mill. kroner finansieres ved omprioritering fra diverse vegprosjekter.

Regjeringen er kommet til at det vil være mest hensiktsmessig å bevilge 200 mill. kroner på post 23.

2.2 Komiteens merknader

Komiteen støtter Regjeringens forslag i proposisjonen.

3. Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende endringer:

Kap.Post

Formål:

Kroner

Utgifter:
1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 30 og post 72, forhøyes med

200 000 000

fra kr 5 312 000 000 til kr 5 512 000 000

34

Ny Svinesundsforbindelse nedsettes med

45 000 000

fra kr 45 000 000 til kr 0

1322

(NYTT)

Svinesundsforbindelsen AS

90

(NY)

Kapitalinnskudd, bevilges med

100 000

91

(NY)

Lån, bevilges med

45 000 000

II

Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet får fullmakt til å opprette et bompengeselskap Svinesundsforbindelsen AS. Selskapet skal ta opp lån og innkreve bompenger til finansiering av norsk del av ny Svinesundsforbindelse. Svinesundsforbindelsen AS skal i helhet eies av Statens vegvesen.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 7. november 2002

Petter Løvik

leder

Odd Holten

ordfører

Geir-Ketil Hansen

sekretær