Ny Svinesundsforbindelse inngår i arbeidet
for å bygge ut E6 til sammenhengende veg med fire kjørefelt mellom
Oslo og Göteborg. Prosjektet omfatter ny E6 med fire kjørefelt
mellom "Nordby trafikplats" i Sverige og Svingenskogen i Norge,
inklusiv en ny bru over Iddefjorden/Ringdalsfjorden og
riksgrensen ved Svinesund.
Det ble ved Stortingets behandling av St.prp.
nr. 68 (2001-2002), jf. Innst. S, nr. 265 (2002-2002), ikke tatt endelig
stilling til hvordan den norske delen av prosjektet skal organiseres.
I proposisjonen foreslås det at det
opprettes et bompengeselskap, Svinesundsforbindelsen AS, heleid
av Statens vegvesen. Svinesundsforbindelsen AS skal ha som formål å ta
opp nødvendige lån til å finansiere utbyggingen,
samt forestå innkreving av bompengene. Selskapet må etableres
i 2002.
Videre fremmes forslag om at Svinesundsforbindelsen
AS skal ta opp lån fra staten. Det forutsettes at lån blir
gitt på markedsmessige vilkår. Rentevilkårene
som selskapet skal underlegges, vil bli vurdert senere. Det vil
bli inngått låneavtale mellom staten og Svinesundsforbindelsen
AS.
Ny Svinesundsforbindelse skal etter planen åpnes
for trafikk i 2005. Bompengeinnkrevingen skal starte når forbindelsen åpnes
for trafikk.
Betaling av renter og nedbetaling av lånet
vil starte når vegen åpnes for trafikk. Betaling
av renter og avdrag vil bli tilpasset takten i bompengeinntektene.
Lån, kapitalinnskudd, samt renter og
avdrag på lån vil bli ført på statsbudsjettet
på egne kapitler og poster. Selskapet etableres med minimum
aksjekapital, dvs. 100 000 kroner. Det opprettes nå følgende
kapittel og poster:
Regjeringen foreslår at bevilgningen
for 2002 på kap. 1320 Statens vegvesen post 34 Ny Svinesundsforbindelse
nullstilles ved at disse midlene gjenbevilges som et lån,
og inngår i lån som Svinesundsforbindelsen AS
tar opp.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre
J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad og lederen Petter Løvik,
fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen og Kenneth Svendsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen,
fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl og fra Senterpartiet,
Jorunn Ringstad, viser til de respektive partiers merknader
i Innst. S. nr. 265 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 68 (2001-2002),
i saken.
Komiteen ser viktigheten av den
forserte utbyggingen av E6 i Østfold, og viser i den forbindelse
til de høye ulykkestallene på strekningen i dag. Komiteen vil
for øvrig vise til at denne vegstrekningen er viktig som
en nasjonal transportåre til Europa.
Komiteen ser fram til åpningen
av den nye Svinesundsforbindelsen i 2005.
Komiteen, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, merker seg at bompengeinnkrevingen skal
starte når forbindelsen åpnes for trafikk.
Flertallet slutter seg til forslagene
i proposisjonen når det gjelder Svinesundsforbindelsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
staten skal ha ansvaret for utbygging og drift av stamveier og riksveier
i Norge, herunder det økonomiske ansvaret. I denne forbindelse
vil disse medlemmer vise til at staten budsjetterer
med mer enn 33 mrd. kroner i inntekter fra bilbrukere i 2003, i form
av avgifter på biler og bruk av bil.
Som en konsekvens av dette vil disse
medlemmer gå inn for at så vel Svinesundsforbindelsen
som E6 gjennom Østfold finansieres ved bevilgninger over statsbudsjettet. Disse
medlemmer vil komme tilbake til dette under behandlingen
av budsjettet for 2003.
Disse medlemmer vil ellers vise
til sine merknader i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan
2002-2011 og Innst. S. nr. 266 (2001-2002) om fortgang i utbyggingen
av E6/E18 fra Svinesund/Ørje via Oslo
til Kristiansand.
Disse medlemmer vil stemme imot
forslaget til bevilgning under kap. 1320 post 34 og kap. 1322 (nytt) postene
90 og 91, og videre romertall II.
I St.prp. nr. 60 (2001-2002) ble det orientert
om kostnader ved omorganisering av Statens vegvesen. I proposisjonen
la departementet opp til at kostnadene for 2002 på til
sammen 255 mill. kroner skulle dekkes innenfor post 23 og post 30
med henholdsvis 200 mill. kroner og 55 mill. kroner. For post 23
ble det lagt opp til å overskride bevilgningen for 2002
med 200 mill. kroner mot tilsvarende innsparing i 2003. For post
30 skal 55 mill. kroner finansieres ved omprioritering fra diverse
vegprosjekter.
Regjeringen er kommet til at det vil være
mest hensiktsmessig å bevilge 200 mill. kroner på post
23.
Komiteen støtter Regjeringens
forslag i proposisjonen.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende
endringer:
Kap. | | Post | | Formål: | Kroner |
| | | | Utgifter: | |
1320 | | | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | |
| | 23 | | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres,
kan nyttes under post 30 og post 72, forhøyes med
| 200 000 000 |
| | | | fra kr 5 312 000 000 til
kr 5 512 000 000 | |
| | 34 | | Ny Svinesundsforbindelse nedsettes med
| 45 000 000 |
| | | | fra kr 45 000 000 til kr
0 | |
1322 | (NYTT) | | | Svinesundsforbindelsen
AS | |
| | 90 | (NY) | Kapitalinnskudd, bevilges med
| 100 000 |
| | 91 | (NY) | Lån, bevilges med
| 45 000 000 |
II
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
får fullmakt til å opprette et bompengeselskap
Svinesundsforbindelsen AS. Selskapet skal ta opp lån og
innkreve bompenger til finansiering av norsk del av ny Svinesundsforbindelse.
Svinesundsforbindelsen AS skal i helhet eies av Statens vegvesen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 7. november 2002
Petter Løvik
leder |
Odd Holten
ordfører |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |