Tabell 2.1 Forslag om endringer
i skatter og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | | Endringer før
nysaldert budsjett | Endringer i nysalderingen | Sum endringer |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | | | |
| 70 | Toppskatt mv. | -24 | 822 | 798 |
| 72 | Fellesskatt | -32 | 2 972 | 2 940 |
5506 | | Avgift av arv og gaver | | | |
| 70 | Avgift | -5 | -129 | -134 |
5507 | | Skatt og avgift på utvinning
av petroleum | | | |
| 71 | Ordinær skatt
på formue og inntekt | | -5 300 | -5 300 |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter | | -10 800 | -10 800 |
| 73 | Produksjonsavgift | | 100 | 100 |
5508 | | Avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | | | |
| 70 | Avgift | | -300 | -300 |
5511 | | Tollinntekter | | | |
| 70 | Toll | -100 | -20 | -120 |
| 71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | 0 | -8 | -8 |
5521 | | Merverdiavgift og avgift
på
investeringer mv. | | | |
| 70 | Avgift | 2 165 | -1 000 | 1 165 |
5526 | | Avgift på alkohol | | | |
| 71 | Produktavgift på brennevin,
vin m.m. | 0 | -180 | -180 |
| 72 | Produktavgift på øl | 0 | 79 | 79 |
5531 | | Avgift på tobakkvarer | | | |
| 70 | Avgift | 0 | -531 | -531 |
5536 | | Avgift på motorvogner
m.m. | | | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
m.m. | 0 | -555 | -555 |
| 72 | Årsavgift | 0 | 219 | 219 |
| 73 | Vektårsavgift | 0 | -27 | -27 |
| 75 | Omregistreringsavgift | 0 | 26 | 26 |
| 76 | Avgift på bensin | 0 | - 332 | - 332 |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) | 0 | -130 | -130 |
5541 | | Avgift på elektrisk
kraft | | | |
| 70 | Forbruksavgift | 0 | 244 | 244 |
5542 | | Avgift på mineralolje
mv. | | | |
| 70 | Avgift på mineralolje | 0 | -470 | -470 |
| 71 | Avgift på smøreolje | 0 | -17 | -17 |
5543 | | Miljøavgift på mineralske
produkter mv. | | | |
| 70 | CO2-avgift | 0 | -153 | -153 |
| 71 | Svovelavgift | 0 | -16 | -16 |
5545 | | Miljøavgifter
i landbruket | | | |
| 71 | Miljøavgift, plantevernmidler | 14 | 0 | 14 |
5546 | | Avgift på sluttbehandling
av avfall | | | |
| 70 | Avgift på sluttbehandling
av avfall | 0 | 30 | 30 |
5547 | | Avgift på helse-
og miljøskadelige
kjemikalier | | | |
| 70 | Trikloreten (TRI) | 0 | -20 | -20 |
| 71 | Tetrakloreten (PER) | 0 | -14 | -14 |
5555 | | Sjokolade- og sukkeravgift | | | |
| 70 | Avgift | 0 | 25 | 25 |
5556 | | Avgift på alkoholfrie
drikkevarer m.m. | | | |
| 70 | Avgift på alkoholfrie
kullsyreholdige drikkevarer | 0 | 100 | 100 |
5557 | | Avgift på sukker | | | |
| 70 | Avgift | 0 | -9 | -9 |
5558 | | Avgift på kullsyrefrie
alkoholfrie drikkevarer m.m. | | | |
| 70 | Produktavgift | 0 | 15 | 15 |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje | | | |
| 70 | Grunnavgift på emballasje | 0 | 87 | 87 |
| 71 | Miljøavgift på kartong | 0 | 2 | 2 |
| 72 | Miljøavgift på plast | 0 | 18 | 18 |
| 73 | Miljøavgift på metall | 0 | -18 | -18 |
| 74 | Miljøavgift på glass | 0 | -9 | -9 |
5565 | | Dokumentavgift | | | |
| 70 | Avgift | 0 | 300 | 300 |
5571 | | Totalisatoravgift | | | |
| 70 | Avgift | -6 | 0 | -6 |
5577 | | Avgift til staten av apotekenes
omsetning | | | |
| 70 | Avgift | -10 | 0 | -10 |
5578 | | Avgift på farmasøytiske
spesialprepa-
rater | | | |
| 70 | Registreringsavgift | 10 | 0 | 10 |
| 71 | Kontrollavgift | 6 | 0 | 6 |
5580 | | Avgift på flyging
av passasjerer | | | |
| 72 | Avgift | 0 | -67 | -67 |
5700 | | Folketrygdens inntekter | | | |
| 71 | Trygdeavgift | -20 | 578 | 558 |
| 72 | Arbeidsgiveravgift | 481 | 590 | 1 071 |
| | Sum | 2 479 | -13 898 | -11 419 |
Anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter
fra Fastlands-Norge til statsbudsjettet i 2002 foreslås
netto økt med om lag 4,9 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett.
Skatte- og avgiftsinntekter anslås etter dette å utgjøre
467,3 mrd. kroner. Revisjonen av skatte- og avgiftsanslagene er
basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte
skatter og avgifter til og med oktober måned, samt oppgaver
over utliknede skatter for inntektsåret 2001 for personlige
skattytere og selskaper mv. (etterskuddspliktige skattytere).
I Revidert nasjonalbudsjett 2002 ble anslaget
for de samlede skatte- og avgiftsinntektene økt med 6,9
mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Dette er i hovedsak begrunnet
med oppdatert informasjon om 2001, som viste høyere etterskuddsskatter
fra bedrifter og høyere inntekter fra merverdiavgiften.
Det nye nivået ble videreført til 2002. Dessuten
bidro en oppjustering av anslaget for årslønnsveksten
i 2002 til å trekke skatteinntektene opp.
I forhold til Revidert nasjonalbudsjett 2002
foreslås anslaget for de samlede skatte- og avgiftsinntektene satt
ned med om lag 1,9 mrd. kroner i nysaldert budsjett 2002. Nedjusteringen
er primært knyttet til lavere inntekter fra særavgiftene
og nedjusterte anslag for inntekter fra merverdi- og investeringsavgiften
i forhold til anslagene i Revidert nasjonalbudsjett 2002. Tall for avgiftsinngangen
tyder på at tilpasningene til bortfallet av investeringsavgiften
fra 1. oktober 2002 ble større enn tidligere lagt til grunn.
Det foreligger ny informasjon om utliknede skatter for
etterskuddspliktige skattytere for inntektsåret 2001. Utliknet
skatt fra selskaper og andre etterskuddspliktige skattytere utenom
petroleumsvirksomhetene for inntektsåret 2001 blir med
gjeldende innbetalingsordning i hovedsak betalt inn i 2002. Den
nye informasjonen trekker isolert sett i retning av at denne skatten
blir i størrelsesorden 3 mrd. kroner lavere enn tidligere anslått.
Imidlertid ble likningen for etterskuddspliktige skattytere lagt
ut noe tidligere i år enn i fjor. Dette innebærer
at en større del av resterende skatt vil tilfalle statsbudsjettet
for 2002 enn det som var tilfelle i 2001. Denne forskyvningen av
innbetalingstidspunkt oppveier virkningen av nedjusterte anslag
for utliknede etterskuddsskatter for inntektsåret 2001.
Innbetalte skatteinntekter til statsbudsjettet i 2002 fra selskaper og
andre etterskuddspliktige skattytere anslås derfor samlet
sett å bli om lag som tidligere lagt til grunn.
Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten
i 2002 anslås nå til 91,0 mrd. kroner, inkludert
CO2-avgift. Anslaget er 16,3 mrd. kroner
lavere enn anslått i saldert budsjett. Anslaget for innbetalte
direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) er
nedjustert med 16,1 mrd. kroner. Innbetalt avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen
anslås nå til 3,0 mrd. kroner. Dette er 0,3 mrd.
kroner lavere enn i saldert budsjett. Anslagene for betalte skatter
og avgifter er blant annet basert på innbetalingene så langt
i år, utlignet skatt for 2001 og pris- og produksjonsutviklingen
hittil i år.
Nedjusteringen av anslaget for betalte skatter
har i første rekke sammenheng med lavere petroleumsproduksjon
og høyere investeringer i 2002 enn lagt til grunn i saldert
budsjett. Salg av SDØE-andeler oppveier noe av skattenedgangen.
Nedjusteringen av anslaget for innbetalt CO2-avgift
kan tilskrives de reduserte produksjonsanslagene for 2002.
Komiteen tar de endrede
provenyanslagene for skatter og avgifter til etterretning.