2. Forslag om endringer i skatter og avgifter

Sammendrag

Tabell 2.1 Forslag om endringer i skatter og avgifter (mill. kroner)

Kap.

Post

Endringer før nysaldert budsjett

Endringer i nysalderingen

Sum endringer

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Toppskatt mv.

-24

822

798

72

Fellesskatt

-32

2 972

2 940

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift

-5

-129

-134

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

-5 300

-5 300

72

Særskatt på oljeinntekter

-10 800

-10 800

73

Produksjonsavgift

100

100

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

70

Avgift

-300

-300

5511

Tollinntekter

70

Toll

-100

-20

-120

71

Auksjonsinntekter fra tollkvoter

0

-8

-8

5521

Merverdiavgift og avgift på investeringer mv.

70

Avgift

2 165

-1 000

1 165

5526

Avgift på alkohol

71

Produktavgift på brennevin, vin m.m.

0

-180

-180

72

Produktavgift på øl

0

79

79

5531

Avgift på tobakkvarer

70

Avgift

0

-531

-531

5536

Avgift på motorvogner m.m.

71

Engangsavgift på motorvogner m.m.

0

-555

-555

72

Årsavgift

0

219

219

73

Vektårsavgift

0

-27

-27

75

Omregistreringsavgift

0

26

26

76

Avgift på bensin

0

- 332

- 332

77

Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift)

0

-130

-130

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Forbruksavgift

0

244

244

5542

Avgift på mineralolje mv.

70

Avgift på mineralolje

0

-470

-470

71

Avgift på smøreolje

0

-17

-17

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift

0

-153

-153

71

Svovelavgift

0

-16

-16

5545

Miljøavgifter i landbruket

71

Miljøavgift, plantevernmidler

14

0

14

5546

Avgift på sluttbehandling av avfall

70

Avgift på sluttbehandling av avfall

0

30

30

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier

70

Trikloreten (TRI)

0

-20

-20

71

Tetrakloreten (PER)

0

-14

-14

5555

Sjokolade- og sukkeravgift

70

Avgift

0

25

25

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer m.m.

70

Avgift på alkoholfrie kullsyreholdige drikkevarer

0

100

100

5557

Avgift på sukker

70

Avgift

0

-9

-9

5558

Avgift på kullsyrefrie alkoholfrie drikkevarer m.m.

70

Produktavgift

0

15

15

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på emballasje

0

87

87

71

Miljøavgift på kartong

0

2

2

72

Miljøavgift på plast

0

18

18

73

Miljøavgift på metall

0

-18

-18

74

Miljøavgift på glass

0

-9

-9

5565

Dokumentavgift

70

Avgift

0

300

300

5571

Totalisatoravgift

70

Avgift

-6

0

-6

5577

Avgift til staten av apotekenes omsetning

70

Avgift

-10

0

-10

5578

Avgift på farmasøytiske spesialprepa- rater

70

Registreringsavgift

10

0

10

71

Kontrollavgift

6

0

6

5580

Avgift på flyging av passasjerer

72

Avgift

0

-67

-67

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift

-20

578

558

72

Arbeidsgiveravgift

481

590

1 071

Sum

2 479

-13 898

-11 419

Anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge til statsbudsjettet i 2002 foreslås netto økt med om lag 4,9 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Skatte- og avgiftsinntekter anslås etter dette å utgjøre 467,3 mrd. kroner. Revisjonen av skatte- og avgiftsanslagene er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, samt oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 2001 for personlige skattytere og selskaper mv. (etterskuddspliktige skattytere).

I Revidert nasjonalbudsjett 2002 ble anslaget for de samlede skatte- og avgiftsinntektene økt med 6,9 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Dette er i hovedsak begrunnet med oppdatert informasjon om 2001, som viste høyere etterskuddsskatter fra bedrifter og høyere inntekter fra merverdiavgiften. Det nye nivået ble videreført til 2002. Dessuten bidro en oppjustering av anslaget for årslønnsveksten i 2002 til å trekke skatteinntektene opp.

I forhold til Revidert nasjonalbudsjett 2002 foreslås anslaget for de samlede skatte- og avgiftsinntektene satt ned med om lag 1,9 mrd. kroner i nysaldert budsjett 2002. Nedjusteringen er primært knyttet til lavere inntekter fra særavgiftene og nedjusterte anslag for inntekter fra merverdi- og investeringsavgiften i forhold til anslagene i Revidert nasjonalbudsjett 2002. Tall for avgiftsinngangen tyder på at tilpasningene til bortfallet av investeringsavgiften fra 1. oktober 2002 ble større enn tidligere lagt til grunn.

Det foreligger ny informasjon om utliknede skatter for etterskuddspliktige skattytere for inntektsåret 2001. Utliknet skatt fra selskaper og andre etterskuddspliktige skattytere utenom petroleumsvirksomhetene for inntektsåret 2001 blir med gjeldende innbetalingsordning i hovedsak betalt inn i 2002. Den nye informasjonen trekker isolert sett i retning av at denne skatten blir i størrelsesorden 3 mrd. kroner lavere enn tidligere anslått. Imidlertid ble likningen for etterskuddspliktige skattytere lagt ut noe tidligere i år enn i fjor. Dette innebærer at en større del av resterende skatt vil tilfalle statsbudsjettet for 2002 enn det som var tilfelle i 2001. Denne forskyvningen av innbetalingstidspunkt oppveier virkningen av nedjusterte anslag for utliknede etterskuddsskatter for inntektsåret 2001. Innbetalte skatteinntekter til statsbudsjettet i 2002 fra selskaper og andre etterskuddspliktige skattytere anslås derfor samlet sett å bli om lag som tidligere lagt til grunn.

Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i 2002 anslås nå til 91,0 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift. Anslaget er 16,3 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Anslaget for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) er nedjustert med 16,1 mrd. kroner. Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen anslås nå til 3,0 mrd. kroner. Dette er 0,3 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Anslagene for betalte skatter og avgifter er blant annet basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 2001 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.

Nedjusteringen av anslaget for betalte skatter har i første rekke sammenheng med lavere petroleumsproduksjon og høyere investeringer i 2002 enn lagt til grunn i saldert budsjett. Salg av SDØE-andeler oppveier noe av skattenedgangen. Nedjusteringen av anslaget for innbetalt CO2-avgift kan tilskrives de reduserte produksjonsanslagene for 2002.

Komiteens merknader

Komiteen tar de endrede provenyanslagene for skatter og avgifter til etterretning.