Nærings- og handelsdepartementet viser
til telefaks av 6. februar 2003, med forespørsel om provenyberegninger
tilknyttet en eventuell utvidelse av gjeldene nettolønnsordning
for fergerederier i utenriksfart til også å innbefatte
flere fartøykategorier.
Bøyelasterne ble tatt ut av refusjonsordningen
i 1998. Statsbudsjettet for 2002 foreslo regjeringen Stoltenberg å ta
fartøyer knyttet til petroleumsvirksomheten og brønnbåter
ut av refusjonsordningen. Samtidig ble det foreslått en
nettolønnsordning for ansatte i fergerederier fra 1. juli
2002. Samarbeidsregjeringen foreslo i sitt budsjettforslag å ta
brønnbåtene og fartøyer i petroleumsvirksomhet
inn igjen med en refusjonssats på 7.5 %.
Ved behandlingen i Stortinget ble refusjonssatsen for fartøyer
i petroleumsvirksomhet og brønnbåter hevet til
9.3 %.
Det er stor usikkerhet knyttet til antall sjøfolk
som rangerer inn under de enkelte fartøykategorier. Antall sysselsatte
sjøfolk er nært beslektet med hvorledes flåtens
struktur, volum og verdi utvikler seg. I tillegg vil sannsynligvis
antall norske sjøfolk endres med endrede ordninger. Tall
for sjøfolk under utenlandsk flagg er ikke tilgjengelig
spesifisert på fartøytypekode, og er således
ikke provenyberegnet. Det er i beregningene forutsatt en gjennomsnittlig årslønn
per sjømann på 350 000 norske kroner.
I tabellen nedenfor framgår det anslått
påløpt provenytap i 2003 for hver enkelt fartøygruppe
samt for alle skattytere med sjømannsfradrag og fiskerfradrag.
Det er beregningsmessig lagt til grunn at ordningene gjøres gjeldende
for hele inntektsåret 2003.
Anslått provenytap av å utvide
nettolønnsordning etter fartøygruppe,
påløpt 2003, mill. kroner |
Fartøygruppe | Antall skattytere | Mill. kroner |
Sjøfolk på spesialskip
i NOR | 1 800 | 230 |
Sjøfolk på bøyelaster
i NOR | 900 | 115 |
Sjøfolk på spesialskip
i NIS | 220 | 28 |
Norske sjøfolk
med sjømannsfradrag i NOR | 13 970 | 1 784 |
Norske sjøfolk
med sjømannsfradrag i NIS | 3 600 | 460 |
| | |
Alle skattytere med sjømannsfradrag | 22 000 | 2 700 |
Alle skattytere med fiskerfradrag | 13 600 | 1 300 |
Det er gjennomført sjablonmessige beregninger
for hver enkelt fartøygruppe på grunnlag av gjeldende skatteregler
i 2003. Dette innebærer at det ikke er mulig å ta
hensyn til skattyterens ev. særskilte fradrag eller andre
inntekter.
Beregningene som er gjennomført for
skattytere med sjømanns- eller fiskerfradrag er imidlertid
basert på selvangivelsesstatistikken for 2000. Beregningsmessig er
det lagt til grunn at nettolønnsordningen innebærer at
sjøfolk ikke betaler skatt av inntekt som gir rett til sjømannsfradrag,
men at annen inntekt blir skattlagt som før. Videre legges
det til grunn inntekt som gir rett til sjømannsfradrag,
likevel skal inngå i grunnlaget for toppskatt, slik at
toppskatt på annen inntekt er uendret. I beregningene er
det også korrigert for anslått lønnsvekst
fra 2000 til 2003.
Dersom gjeldende nettolønnsordning
utvides til å omfatte alle skattytere som har krav på sjømannsfradrag,
må det forventes tilpasninger bl.a. fra skattytere som
har krav på fiskerfradrag. Dette innebærer at
det samlede provenytapet kan komme opp mot 4 mrd. kroner påløpt
i 2003 dersom det gjennomføres en slik utvidelse.
Departementet ønsker å påpeke
at mer presise estimater vedrørende en eventuell utvidelse
av gjeldene nettolønnsordning er arbeidskrevende, og vil
fordre lengre tidsfrist før svar overbringes.