Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre,
lederen Trond Helleland, Carsten Dybevig og Linda Cathrine Hofstad,
fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad,
fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen
og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
viser til at forslaget i Dokument nr. 8:46 (2002-2003) har vært
forelagt Justisdepartementet for uttalelse. Justisministeren har
gitt sin vurdering av forslaget i brev til komiteen av 31. januar 2003.
Brevet følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er bekymret for
den senere tids utvikling med økt bruk av vold og trusler
mot politifolk og andre aktører i straffesakskjeden. Strafferettsapparatets
evne til å bekjempe alvorlig kriminalitet svekkes dersom
de ulike aktører ikke tør stå frem med
sin kunnskap eller drive aktiv etterforskning. Flertallet ser det
som svært viktig å sette i verk de nødvendige
tiltak for å hindre den svekkelse av rettssystemet som
dette kan medføre. Truende og voldelige forbrytere må ikke komme
i en situasjon hvor de kan gjøre hva de vil uten at det
får strafferettslige konsekvenser.
Flertallet vil vise til de tiltak
og endringer som er gjennomført og de lovendringer som
nå er på gang for å bekjempe denne typen
kriminalitet.
Flertallet vil videre vise til
straffelovkommisjonens forslag i NOU 2002:4 Ny straffelov. Høringsfristen
gikk ut 1. mars, og det arbeides nå med å sluttføre forslaget
til ny straffelov. Strafferammene for drap, voldsforbrytelser og
trusler blir her vurdert. Flertallet er enig med
forslagsstiller i at dagens strafferammer for vold og trusler mot
politiet er vide, og mener derfor det ikke er noe akutt behov for
en ytterligere utvidelse av disse.
Flertallet støtter på bakgrunn
av dette departementets syn om at de spørsmål
som er tatt opp i Dokument nr. 8:46 vurderes i forbindelse med arbeidet
med ny straffelov og ikke som særskilt sak nå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at vold og trusler om vold har blitt et stort problem i samfunnet.
Både blant ungdomskriminelle og kriminelle gjenger har
trusler blitt mer vanlig, og stadig grovere. Det å true
noen på liv og helse er alvorlig. Trusler representerer
ofte det første skrittet til å faktisk utøve
vold. Norge har i de seneste årene fått et langt
hardere kriminelt miljø. De kriminelle miljøene har
også blitt mer organisert i sin form. En ser stadig resultatet
av volden blant gjenger og fra personer som driver med torpedovirksomhet
og lignende. Slik sett er det grunn til å ta trusler om
slik vold mer alvorlig enn man tidligere har gjort.
Disse medlemmer har registrert
at polititjenestemenn selv blir utsatt for alvorlige trusler. Truslene har
i stor grad også rammet familiemedlemmer av polititjenestemenn,
inklusive barn. Tjenestemenn og deres familie har blant annet blitt
utsatt for mordbrann, sabotasje, skadeverk og forfølgelse.
Flere tjenestemenn lever således i konstant frykt for
seg og sin familie. Dette er ingen holdbar arbeidssituasjon for
politiet, eller den enkelte tjenestemann.
Disse medlemmer mener at politiet
er et meget viktig redskap for å bekjempe kriminalitet.
Politiet har også som oppgave å gå inn
i disse harde kriminelle miljøene for å oppklare
kriminalitet og pågripe kriminelle. Samfunnet kan ikke
tillate at følgen av at en polititjenestemann gjør
jobben sin, er at han må leve i konstant frykt for seg
og familien. Det kan ikke være slik at de som skal beskytte
samfunnet mot kriminalitet selv må gå i dekning
for de kriminelle. Dersom man aksepterer dette, har man gitt opp
kampen mot den organiserte kriminaliteten.
Disse medlemmer ser ellers at
politiets spesielle og særegne stilling i samfunnet tilsier
at vold og trusler fremsatt mot politi og deres familie, for å hindre politiet
i sitt arbeid, må straffes spesielt strengt. En ser tendenser
til en utvikling i samfunnet hvor respekten for politiet har sunket.
I dag opplever en ofte episoder som viser at når politiet
kommer til åstedet blir de møtt med sjikane, vold
og trusler. Denne utviklingen med stadig mindre respekt for politiet
er svært uheldig. Vold og trusler mot politiet er en
meget alvorlig sak. En minstestraff vil, etter disse medlemmers vurdering
virke preventivt og i stor grad bidra til å gjenoppbygge
respekten for politiet. Dette er viktig også i et vidt
kriminalpolitisk perspektiv. Dersom man ikke får bukt
med de til tider meget alvorlige truslene mot politiet, er det også nærliggende å anta
at man på sikt vil få et rekrutteringsproblem
til politiyrket. Ingen lønn kan kompensere for å leve
i konstant frykt for seg og sine. De fleste vil tenke seg om både
to og tre ganger før de går inn i et slikt yrke.
Disse medlemmer registrerer
at bruken av minstestraff har vært et omstridt og omdiskutert
virkemiddel. Likevel har det vært slik at Stortinget i
lengre tid har gitt signaler om at straffen for en del forbrytelser må bli
høyere. Stortinget har ingen instruksjonsmyndighet overfor
domstolene, og bør heller ikke ha det. Følgen
er at Stortinget i større grad må angi hvilken straff
man ønsker for de enkelte forbrytelser. I de tilfeller
hvor straffeutmålingene blir liggende under det nivå Stortinget ønsker,
kan konsekvensen bli at Stortinget innfører en minimumsstraff.
Disse medlemmer viser også til at politiets
egen fagforening (Politiets Fellesforbund) ønsker at det
innføres en minstestraff for vold mot politiet som ett
av flere virkemidler for å få bukt med voldsproblemene
for politiet.
Disse medlemmer mener man bør
vurderer å utvide kretsen av personell som faller inn
under begrepet offentlig tjenestemann i straffelovens § 127
tredje ledd. Det avgjørende bør være
at man utfører en oppgave som i stor grad kan likestilles
med de persongrupper som i dag faller inn under bestemmelsen. Man
bør her spesielt vurdere personer som utfører
viktige samfunnsoppgaver, slik som blant annet verditransport og mulig
fremtidig fangetransport. En bør også se spesielt på personer
som har vakthold ved eller i bygg. Selv om disse ikke har politimyndighet,
vil denne yrkesgruppen kunne komme opp i situasjoner hvor de vil
ha et legitimt behov for den beskyttelsen man får gjennom
straffeloven §§ 127 og 128. Avgjørende
bør være at oppgavene gir et legitimt behov for
en slik beskyttelse.
Disse medlemmer fremmer forslag
i tråd med ovennevnte.