Stortinget har gjort vedtak om at det skal betales
en avgift på alle drikkevarer som er alkoholfrie. I tillegg skal
det betales avgift på emballasjen på slike produkter.
Samlet blir avgiften på 2,57 kroner per liter alkoholfri
drikke. Unntatt fra avgiftsplikten er blant annet melk og melkeprodukter,
og drikkevarer fremstilt av grønnsaker. Rundt 20 pst. av
befolkningen lider av melkeallergi og laktoseintoleranse, og kan
derfor ikke drikke vanlig kumelk. For disse menneskene er kornbaserte
melkeprodukter et alternativ. Kornmelk brukes som kumelk, som drikke
og som substitutt for melk til baking, i sauser, til frokostblandinger
og i kaffe og te.
BioSophia products as har søkt om avgiftsfritak
for følgende fermenterte drikker: rismelk, havremelk og speltmelk.
Dette er melk som fremstilles ved naturlig fermentering (gjæring)
og der det ikke tilsettes noe sukker eller andre smaks- eller aromastoffer,
heller ikke konserveringsstoffer.
Toll- og avgiftsdirektoratet anbefaler ikke
et fritak fordi det vil være vanskelig å avgrense
produktet teknisk. Finansdepartementet har så langt sluttet
seg til Toll- og avgiftsdirektoratets vurdering, selv om finansminister
Foss har uttalt at han helt klart ser hensynet til melkeallergikerne.
Finansministeren har også erkjent at avgiften på kornbasert
melk er konkurransevridende.
Forslagsstillerne mener at kornbasert melk må betraktes
som et alternativ til vanlig animalsk melk, og ikke som et produkt
som konkurrerer med kullsyreholdige drikkevarer. Det må være
mulig å finne praktiske løsninger på eventuelle
avgrensningsproblemer. Det viktigste er at den store delen av befolkningen
som ikke tåler vanlig kumelk skal slippe å betale
en særavgift på alternativ melk, når
forbrukerne av vanlig kumelk er fritatt for avgiften.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om at kornbasert melk skal unntas avgift på alkoholfrie
drikkevarer, samt avgift på drikkevareemballasje i Revidert nasjonalbudsjett
2003."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Vidar Andersen, Gjermund Hagesæter
og lederen Siv Jensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Jørund
Leknes, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen,
viser til at dokumentet 27. februar 2003 ble oversendt finansminister
Per-Kristian Foss til uttalelse. Hans svarbrev 7. mars 2003 følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at Stortinget
har gjort vedtak om at det skal betales en avgift på alle
drikkevarer som er alkoholfrie. I tillegg skal det betales avgift
på emballasjen på slike produkter. Samlet blir
avgiften på 2,57 kroner per liter alkoholfri drikke. Unntatt
fra avgiftsplikten er blant annet melk og melkeprodukter, og drikkevarer
fremstilt av grønnsaker. Deler av befolkningen lider av
melkeallergi og laktoseintoleranse, og kan derfor ikke drikke vanlig
kumelk. For disse menneskene er kornbaserte melkeprodukter et alternativ.
Kornmelk brukes som kumelk, som drikke og som substitutt for melk
til baking, i sauser, til frokostblandinger og i kaffe og te.
Komiteen viser til at et avgiftsfritak
for enkelte typer produkter kan være vanskelig å avgrense
rent teknisk, og at mange fritak ofte fører til at ytterligere avgrensningsproblemer
oppstår. Generelt medfører i dag stortingsvedtakene
om avgifter på alkoholfrie drikkevarer og drikkevareemballasje
vanskelige grensedragninger. Samtidig er hensynet til melkeallergikere viktig,
og det er rimelig at disse har tilgang til et alternativt melkeprodukt
med samme avgiftsnivå som melk.
Komiteen viser til finansministerens
brev og mener det bør innføres fritak for avgift
på alkoholfrie drikkevarer og avgift på emballasjeavgift
for melkeerstatning basert på korn og soya. Vanlig animalsk
melk er fritatt for slike avgifter fordi melk utgjør et
viktig element i kostholdet. Melkeallergikere bør kunne
få et erstatningsprodukt uten at dette er avgiftsbelagt. Komiteen kan
ikke se at dette skal innebære større avgrensningsproblemer
enn det allerede er i dagens system, heller ikke at et slikt avgiftsfritak
vil innebære en konkurransevridning mot kullsyreholdige
produkter.
Komiteen mener korn- og soyabasert
melkeerstatning bør fritas for avgift.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i Revidert
nasjonalbudsjett legge fram forslag som innebærer at korn-
og soyabaserte melkeprodukter fritas for avgift på alkoholfrie
drikkevarer, samt grunnavgift på drikkevareemballasje."
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
legge fram forslag som innebærer at korn- og soyabaserte
melkeprodukter fritas for avgift på alkoholfrie drikkevarer,
samt grunnavgift på drikkevareemballasje.
II
Dokument nr. 8:68 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentantene Torstein Rudihagen og Svein Roald Hansen
om avgiftsfritak for kornbaserte melkeprodukter - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 27. februar 2003 med forslag
fra stortingsrepresentantene Torstein Rudihagen og Svein Roald Hansen
om avgiftsfritak for kornbaserte melkeprodukter. Begrunnelsen er
hensynet til melkeallergikere som opplever det som urettferdig at
erstatningsdrikker for melk ikke likebehandles med vanlig animalsk
melk som har avgiftsfritak.
Avgiftsplikten følger av Stortingets
vedtak om avgift på alkoholfrie drikkevarer hvor det etter § 1
skal betales en produktavgift på alle drikkevarer som er
alkoholfrie. I tillegg skal det etter Stortingets vedtak om avgifter
på drikkevareemballasje betales miljøavgift og grunnavgift
på slike produkter. Dette gjelder med mindre det i regelverket
er hjemmel for fritak. Det er til nå ikke gitt noe fritak
for slike erstatningsdrikker slik det er gjort for vanlig animalsk
melk. Dersom det skal etableres et fritak, må det skje
ved en endring av stortingsvedtaket.
Jeg har forståelse for at melkeallergikere
gjerne vil ha avgiftsfritak for melkeerstatningsprodukter på lik linje
med animalsk melk. Jeg kan opplyse om at Finansdepartementet tidligere
på bakgrunn av henvendelser fra melkeallergikere har bedt
Toll- og avgiftsdirektoratet om å vurdere et avgiftsfritak
for soya- og havrebaserte melkeprodukter. Toll- og avgiftsdirektoratet
har ikke anbefalt et fritak fordi det er vanskelig å avgrense
produktene teknisk. Toll- og avgiftsdirektoratet viser bl.a. til
opplysninger fra Statens Næringsmiddeltilsyn (SNT) om at
det ikke finnes noen standard for hva som er et erstatningsprodukt
for melk. Statens ernæringsråd har også overfor
SNT opplyst om at barn over tre år og voksne i liten grad
har noe direkte behov for erstatningsprodukter for melk og at det
er anledning til å skrive ut melkeerstatninger på blå resept
til barn under 10 år som et dietetisk næringsmiddel.
Finansdepartementet har så langt sluttet
seg til Toll- og avgiftsdirektoratets vurderinger.
Finansdepartementet har i anledning saken på nytt hatt
kontakt med SNT per telefon. SNT kan ikke uten videre argumentere
for at det bør gis et avgiftsfritak for kornbaserte melkeprodukter
som et erstatningsprodukt for melk ut i fra ernæringsmessige
hensyn. Etter SNTs oppfatning kan det være et uheldig signal
om det gis et avgiftsfritak i stortingsvedtaket som ikke treffer ”riktig” ernæringsmessig
sett.
SNT opplyser for øvrig om at det er
opprettet et register over næringsmidler til spesielle
medisinske formål, jf. forskrift 8. november 2001 nr. 1279
om næringsmidler til spesielle medisinske formål.
Registrering av melkeerstatningsprodukter i registeret forutsetter
at produktet har en riktig ernæringsmessig sammensetning.
Rent generelt medfører i dag stortingsvedtakene
om avgifter på alkoholfrie drikkevarer og drikkevareemballasje
vanskelige grensedragninger. Jeg er derfor skeptisk til å innføre
nye fritak som skaper nye gråsoner. Et generelt avgiftsfritak
for kornbaserte melkeprodukter bør unngås. Finansdepartementet
vil i stedet forelegge Landbruksdepartementet et forslag om at det gis
et avgiftsfritak for melkeerstatningsprodukter registrert av SNT
som et næringsmiddel til spesielle medisinske formål,
jf. ovennevnte forskrift.
Oslo, i finanskomiteen, den 3. april 2003
Siv Jensen
leder |
Torbjørn Hansen
ordfører |
Ingebrigt S. Sørfonn
sekretær |