Jeg viser til Energi- og miljøkomiteens
oversendelse av Dokument nr. 8:69 (2002-2003) forslag fra stortingsrepresentantene
Carl I. Hagen, Øyvind Vaksdal og Øyvind Korsberg
om å tydeliggjøre myndighetsansvaret for kraftforsyningen
samt sikre virkemidler til å unngå rasjonering.
Representantene fremmer følgende forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen
ta initiativ til at energimyndighetene i de nordiske landene i fellesskap
samarbeider om tiltak for å sikre den nordiske kraftbalansen
og sikre at det frie kraftmarkedet fungerer bedre.
2. Stortinget ber Regjeringen sikre at
Statnett som systemansvarlig nettselskap har virkemidler som gjør
dem i stand til å sikre kraftforsyningen i spesielt kritiske
perioder.
3. Stortinget ber Regjeringen gjøre
nødvendige tiltak for å sikre Statnett mulighet
til bygging av bedre kraftutvekslingsmekanismer mot utlandet.
Forslag 1: Stortinget ber
Regjeringen ta initiativ til at energimyndighetene i de nordiske
landene i fellesskap samarbeider om tiltak for å sikre
den nordiske kraftbalansen og sikre at det frie kraftmarkedet fungerer
bedre.
Dagens nordiske el-samarbeid er mer konsentrert
og fokusert enn det var tidligere. Ulike myndighetsnivå og -organ
jobber i dag i større grad parallelt med viktige, men ennå uløste
spørsmål for å legge til rette for en
mer effektiv, konkurransedyktig, sikker og bærekraftig energiforsyning.
Dette er en utvikling Regjeringen er meget positive til. Viktigheten
av et mer forpliktende og samordnet nordisk samarbeid innenfor kraftmarkedet
ble også foreslått på det nordiske energiministermøte
i Haugesund juni 2002.
Dagens situasjon på kraftmarkedet viser
at de nordiske landene er blitt mer gjensidig avhengig av hverandre.
Norge og Sverige har i betydelig grad vannkraftbaserte kraftsystemer
og er ekstra sårbare for svingninger i nedbøren.
Dette gjør landene bl.a. avhengig av import fra nabolandene.
Min svenske kollega og jeg drøftet den aktuelle kraftsituasjonen
på et møte i desember i fjor. Det ble blant annet
understreket at all tilgjengelig produksjons- og overføringskapasitet
måtte utnyttes i størst mulig utstrekning samt
at både bedrifter og husholdninger må benytte
de mulighetene de har til fornuftig energisparing. Jeg mener det
er viktig å ha et nordisk perspektiv i vurderingen av kraftbalansen.
Mer forpliktende nordisk samarbeid er avgjørende
i forhold til spørsmålet om forsyningssikkerhet. Spørsmålet
om forsyningssikkerhet, både når det gjelder effekt
og energi, har allerede høy prioritet både innenfor
NORDEL (samarbeidsorganisasjon til de fem systemansvarlige nettselskapene
i Norden), FNER - Forum of Nordic Energy Regulators (samarbeid mellom
de nordiske regulatorene for kraftmarkedet) og el-samarbeidet under
Nordisk Ministerråd. Som ledd i dette arbeidet vil det
medio mai i år bli arrangert et felles nordisk seminar
om forsyningssikkerhet, hvor representanter fra departementet, regulatorer,
systemoperatører og øvrige aktører i
sektoren vil være representert.
Som ledd i å følge opp de
erfaringer vi har gjort denne vinteren, vil Regjeringen fortsatt
legge vekt på et forpliktende nordisk samarbeid.
Jeg vil også vise til arbeid vedrørende
kraftmarkedet som pågår i regi av EU. EU vil blant
annet trolig i løpet av året vedta nye regler
for kraftmarkedet som også vil legge rammer for den videre
utviklingen av det nordiske kraftmarkedet.
Forslag 2: Stortinget ber
Regjeringen sikre at Statnett som systemansvarlig nettselskap har
virkemidler som gjør dem i stand til å sikre kraftforsyningen
i spesielt kritiske perioder.
Statnett er med hjemmel i energiloven tildelt
myndighet som systemansvarlig. Systemansvaret skal utøves
på en samfunnsmessig rasjonell måte. Som systemansvarlig
skal Statnett til en hver tid sikre momentan balanse mellom den
samlede produksjon og den samlede bruk av kraft hensett til kraftutvikingen med
tilknyttede nabosystemer.
Systemansvarlig skal i størst mulig
grad benytte virkemidler som er basert på markedsmessige
prinsipper.
Regjeringen vil foreta en gjennomgang av de
erfaringer vi har gjort oss i vinter. I denne sammenheng vil det
også være aktuelt å vurdere forhold knyttet
til utøvelsen av systemansvaret. Konklusjoner vil kunne inngå i
stortingsmeldingen om forsyningssikkerhet som Regjeringen tar sikte
på å legge frem for Stortinget før nyttår.
Forslag 3: Stortinget ber
Regjeringen gjøre nødvendige tiltak for å sikre
Statnett mulighet til bygging av bedre kraftutvekslingsmekanismer
mot utlandet.
Statnett har i dag både plikt til og
mulighet for å bygge overføringsanlegg for kraft.
Statnett har ansvaret for å investere i det sentrale overføringsnettet
for kraft, og statsforetaket skal drives etter samfunnsøkonomiske
prinsipper, jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002) Del IV for Olje- og energidepartementet
og Innst. S. nr. 83 (2001-2002). Dette er også presisert
i vedtektene til foretaket. Utenlandsforbindelsene er å regne
som en del av det sentrale overføringsnettet. Statnett
har i dag en solid økonomi. Foretaket har en egenkapital
på om lag 40 pst. og gode lånevilkår
i markedet.
Jeg har tillit til at Statnett sitt styre er
i stand til å ta de rette investeringsbeslutninger med
grunnlag i Statnetts ansvar, slik at det sentrale overføringsnettet
for kraft og utenlandsforbindelsene bygges ut på en tilfredsstillende
måte. Ved knapphet på overføringskapasitet
skal Statnett vurdere ulike alternativ, herunder også systemmessige
tiltak. Styret står fritt til å utrede ulike alternativer.
Til slutt vil jeg nevne at dersom Statnett sin økonomiske
situasjon skulle være til hinder for å gjennomføre
samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer i overføringsforbindelser
for kraft til utlandet, vil jeg være åpen for å vurdere
dette nærmere.