I dokumentet fremmes følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen ta initiativ til at energimyndighetene i de nordiske
landene i fellesskap samarbeider om tiltak for å sikre
den nordiske kraftbalansen og sikre at det frie kraftmarkedet fungerer
bedre.
2. Stortinget ber Regjeringen sikre at
Statnett som systemansvarlig nettselskap har virkemidler som gjør
dem i stand til å sikre kraftforsyningen i spesielt kritiske
perioder.
3. Stortinget ber Regjeringen gjøre
nødvendige tiltak for å sikre Statnett mulighet
til bygging av bedre kraftutvekslingsmekanismer mot utlandet."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sylvia Brustad, Rolf Terje Klungland og Synnøve
Konglevoll, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri
A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti,
Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm, og fra Senterpartiet, Hans
Seierstad, viser til forslagene som er tatt opp i dokumentet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Regjeringen
har varslet at Stortinget vil få seg forelagt en stortingsmelding om
forsyningssikkerhet, og flertallet tar utgangspunkt
i at blant annet myndighetsansvar for kraftforsyning og virkemidler
for å unngå rasjonering vil bli behandlet i meldingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
kraftforsyningen i Norge er underlagt omfattende samfunnsmessig
styring, dels gjennom lovverket og hjemfallsretten og dels gjennom
et betydelig offentlig eierskap.
Disse medlemmer vil spesielt
peke på to grunner som taler for et fortsatt offentlig
eierskap i kraftsektoren:
– Offentlig
eierskap bidrar til å sikre en rimelig grad av nasjonalt
eierskap. Det er viktig fordi det på den måten
sikres at hovedkontorer, beslutninger og andre strategiske funksjoner
forblir i Norge. Det er bred politisk enighet om at offentlig eierskap
bør brukes for å sikre nasjonal forankring av
noen viktige selskaper i Norge.
– Offentlig eierskap bidrar også til å sikre
fellesskapet inntekter fra den ekstra avkastning som er knyttet
til eierskap til naturressurser. Dette er begrunnelsen for at staten
har betydelige eierandeler til olje- og gassforekomstene og er en
begrunnelse for offentlig eierskap til kraftressursene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Dokument nr. 8:114 (2002-2003) fra stortingsrepresentantene
Sylvia Brustad, Bjørgulf Froyn og Grethe Fossli, om nasjonalt
eierskap i energimarkedet, kapitaltilførsel til Statkraft,
behovet for en sak om konkurransesituasjonen i det nordiske energimarkedet
og forlengelse av fristen for Statkrafts pålagte salg.
I forslaget understrekes det at vannkraftsektoren er en viktig næring
som forvalter norske naturressurser og betydelige økonomiske
verdier i kraftanlegg og over-føringsforbindelser. Det
understrekes også at kraftforsyningen er en viktig del
av samfunnets infrastruktur og sikker tilgang på elektrisk strøm
er avgjørende for at vårt samfunn skal fungere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet mener Stortinget må være
tydelige på at forsyningssikkerhet av kraft til husholdninger
og industri er et offentlig ansvar. Disse medlemmer forventer
at Stortinget allerede nå gir et tydelig signal til Regjeringen
om at den rådende situasjonen på kraftmarkedet,
med en stadig svekkelse i kraftbalansen, ikke er akseptabel. Fra
flere hold blir det understreket at faren for strømrasjonering
til neste vinter er overhengende stor, og at Stortinget av den grunn
bør være "føre var". I situasjoner med
tørrår, ekstrem kulde og lignende medfører
den stramme kraftbalansen at forbrukerne opplever sterke svingninger
i prisene og i verste fall mangel på kraft. Dette kan umulig
være ønskelig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forbrukerne på kort sikt har få muligheter
til å tilpasse seg andre energikilder. Dette er i stor
grad et resultat av politiske veivalg. En økt fleksibilitet
ved økt bruk av naturgass, fyringsolje, fjernvarme og lignende
er ønskelig, men vil ta lang tid og krever store investeringer.
Denne manglende fleksibiliteten gjør at næringsliv,
offentlig organ og private forbrukere blir sterkt skadelidende ved
store prissvingninger og strømrasjonering. De samfunnsøkonomiske
kostnadene rundt sistnevnte er spesielt store. Det er heller ikke
en langsiktig løsning å "frivillig" spare strøm
ved å stenge ned kraftintensive bedrifter over lenger tid. Disse
medlemmer er bekymret over at stortingsflertallet ikke har
akseptert behovet for å bygge ut mer kraft, ved å både
vanskeliggjøre bygging av gasskraftverk så vel
som bygging av miljøtilpassede vannkraftprosjekt. Strømrasjonering
er en spesielt uønsket situasjon, og Stortinget har et
ansvar for å legge forholdene til rette for tilstrekkelig kraftproduksjon
og et fungerende marked.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslagene fremsatt i Dokument nr. 8:69 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til skriftlig spørsmål
318 (2002-2003) der statsråd Einar Steensnæs svarte:
"Jeg viser til min tidligere besvarelse på skriftlig spørsmål
nr. 286 (2002-2003), hvor jeg bekrefter at Regjeringen tar sikte
på å legge fram en melding for Stortinget som
sammenfatter de erfaringer vi gjør i vinter, og som legger
fram forslag til eventuelle endringer i politikken.
Foruten
en gjennomgang og evaluering av situasjonen som vi opplever i år,
vil et hovedtema i meldingen være om hensynet til forsyningssikkerheten
kan ivaretas på en bedre måte enn i dag. I denne
sammenhengen vil det være naturlig å vurdere tiltak
for en sikrere energiforsyning, herunder eventuelle behov for justeringer
i lovgivningen. I løpet av denne vinteren har det også vært
fokus på en rekke konkrete problemstillinger knyttet til
bl.a. forbrukernes situasjon, markedets funksjonsmåte og
tiltak for å avhjelpe en anstrengt kraftsituasjon. I meldingen
legger jeg også opp til en vurdering av disse spørsmålene.
Jeg
ser det som viktig med en rask tilbakemelding til Stortinget. Arbeidet
med en del av disse problemstillingene vil imidlertid kreve faglige
utredninger. Ut fra dette ser jeg det som realistisk at en melding
legges fram for Stortinget innen årsskiftet."
Disse medlemmer viser til behandlingen
av Dokument nr. 8:15 (2002-2003) og ber om at spørsmålet
om minstekrav til magasinfylling i vannkraftverk blir vurdert i
forbindelse med den kommende stortingsmeldinga.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
-
1. Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at energimyndighetene i de nordiske landene i fellesskap samarbeider om tiltak for å sikre den nordiske kraftbalansen og sikre at det frie kraftmarkedet fungerer bedre.
-
2. Stortinget ber Regjeringen sikre at Statnett som systemansvarlig nettselskap har virkemidler som gjør dem i stand til å sikre kraftforsyningen i spesielt kritiske perioder.
-
3. Stortinget ber Regjeringen gjøre nødvendige tiltak for å sikre Statnett mulighet til bygging av bedre kraftutvekslingsmekanismer mot utlandet.
Komiteen viser til
dokumentet og til det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:69 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, Øyvind Vaksdal
og Øyvind Korsberg om å tydeliggjøre
myndighetsansvaret for kraftforsyningen samt sikre virkemidler til å unngå rasjonering
- vedlegges protokollen.
Jeg viser til Energi- og miljøkomiteens
oversendelse av Dokument nr. 8:69 (2002-2003) forslag fra stortingsrepresentantene
Carl I. Hagen, Øyvind Vaksdal og Øyvind Korsberg
om å tydeliggjøre myndighetsansvaret for kraftforsyningen
samt sikre virkemidler til å unngå rasjonering.
Representantene fremmer følgende forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen
ta initiativ til at energimyndighetene i de nordiske landene i fellesskap
samarbeider om tiltak for å sikre den nordiske kraftbalansen
og sikre at det frie kraftmarkedet fungerer bedre.
2. Stortinget ber Regjeringen sikre at
Statnett som systemansvarlig nettselskap har virkemidler som gjør
dem i stand til å sikre kraftforsyningen i spesielt kritiske
perioder.
3. Stortinget ber Regjeringen gjøre
nødvendige tiltak for å sikre Statnett mulighet
til bygging av bedre kraftutvekslingsmekanismer mot utlandet.
Forslag 1: Stortinget ber
Regjeringen ta initiativ til at energimyndighetene i de nordiske
landene i fellesskap samarbeider om tiltak for å sikre
den nordiske kraftbalansen og sikre at det frie kraftmarkedet fungerer
bedre.
Dagens nordiske el-samarbeid er mer konsentrert
og fokusert enn det var tidligere. Ulike myndighetsnivå og -organ
jobber i dag i større grad parallelt med viktige, men ennå uløste
spørsmål for å legge til rette for en
mer effektiv, konkurransedyktig, sikker og bærekraftig energiforsyning.
Dette er en utvikling Regjeringen er meget positive til. Viktigheten
av et mer forpliktende og samordnet nordisk samarbeid innenfor kraftmarkedet
ble også foreslått på det nordiske energiministermøte
i Haugesund juni 2002.
Dagens situasjon på kraftmarkedet viser
at de nordiske landene er blitt mer gjensidig avhengig av hverandre.
Norge og Sverige har i betydelig grad vannkraftbaserte kraftsystemer
og er ekstra sårbare for svingninger i nedbøren.
Dette gjør landene bl.a. avhengig av import fra nabolandene.
Min svenske kollega og jeg drøftet den aktuelle kraftsituasjonen
på et møte i desember i fjor. Det ble blant annet
understreket at all tilgjengelig produksjons- og overføringskapasitet
måtte utnyttes i størst mulig utstrekning samt
at både bedrifter og husholdninger må benytte
de mulighetene de har til fornuftig energisparing. Jeg mener det
er viktig å ha et nordisk perspektiv i vurderingen av kraftbalansen.
Mer forpliktende nordisk samarbeid er avgjørende
i forhold til spørsmålet om forsyningssikkerhet. Spørsmålet
om forsyningssikkerhet, både når det gjelder effekt
og energi, har allerede høy prioritet både innenfor
NORDEL (samarbeidsorganisasjon til de fem systemansvarlige nettselskapene
i Norden), FNER - Forum of Nordic Energy Regulators (samarbeid mellom
de nordiske regulatorene for kraftmarkedet) og el-samarbeidet under
Nordisk Ministerråd. Som ledd i dette arbeidet vil det
medio mai i år bli arrangert et felles nordisk seminar
om forsyningssikkerhet, hvor representanter fra departementet, regulatorer,
systemoperatører og øvrige aktører i
sektoren vil være representert.
Som ledd i å følge opp de
erfaringer vi har gjort denne vinteren, vil Regjeringen fortsatt
legge vekt på et forpliktende nordisk samarbeid.
Jeg vil også vise til arbeid vedrørende
kraftmarkedet som pågår i regi av EU. EU vil blant
annet trolig i løpet av året vedta nye regler
for kraftmarkedet som også vil legge rammer for den videre
utviklingen av det nordiske kraftmarkedet.
Forslag 2: Stortinget ber
Regjeringen sikre at Statnett som systemansvarlig nettselskap har
virkemidler som gjør dem i stand til å sikre kraftforsyningen
i spesielt kritiske perioder.
Statnett er med hjemmel i energiloven tildelt
myndighet som systemansvarlig. Systemansvaret skal utøves
på en samfunnsmessig rasjonell måte. Som systemansvarlig
skal Statnett til en hver tid sikre momentan balanse mellom den
samlede produksjon og den samlede bruk av kraft hensett til kraftutvikingen med
tilknyttede nabosystemer.
Systemansvarlig skal i størst mulig
grad benytte virkemidler som er basert på markedsmessige
prinsipper.
Regjeringen vil foreta en gjennomgang av de
erfaringer vi har gjort oss i vinter. I denne sammenheng vil det
også være aktuelt å vurdere forhold knyttet
til utøvelsen av systemansvaret. Konklusjoner vil kunne inngå i
stortingsmeldingen om forsyningssikkerhet som Regjeringen tar sikte
på å legge frem for Stortinget før nyttår.
Forslag 3: Stortinget ber
Regjeringen gjøre nødvendige tiltak for å sikre
Statnett mulighet til bygging av bedre kraftutvekslingsmekanismer
mot utlandet.
Statnett har i dag både plikt til og
mulighet for å bygge overføringsanlegg for kraft.
Statnett har ansvaret for å investere i det sentrale overføringsnettet
for kraft, og statsforetaket skal drives etter samfunnsøkonomiske
prinsipper, jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002) Del IV for Olje- og energidepartementet
og Innst. S. nr. 83 (2001-2002). Dette er også presisert
i vedtektene til foretaket. Utenlandsforbindelsene er å regne
som en del av det sentrale overføringsnettet. Statnett
har i dag en solid økonomi. Foretaket har en egenkapital
på om lag 40 pst. og gode lånevilkår
i markedet.
Jeg har tillit til at Statnett sitt styre er
i stand til å ta de rette investeringsbeslutninger med
grunnlag i Statnetts ansvar, slik at det sentrale overføringsnettet
for kraft og utenlandsforbindelsene bygges ut på en tilfredsstillende
måte. Ved knapphet på overføringskapasitet
skal Statnett vurdere ulike alternativ, herunder også systemmessige
tiltak. Styret står fritt til å utrede ulike alternativer.
Til slutt vil jeg nevne at dersom Statnett sin økonomiske
situasjon skulle være til hinder for å gjennomføre
samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer i overføringsforbindelser
for kraft til utlandet, vil jeg være åpen for å vurdere
dette nærmere.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 4. juni 2003
Bror Yngve Rahm
leder |
Ingmar Ljones
ordfører |