Regjeringen viser til Stortingets vedtak nr.
93 av 3. desember 2002 om strakstiltak for krisesentre som er i en
vanskelig økonomisk situasjon:
"Stortinget ber Regjeringen se på strakstiltak,
med tanke på den vanskelige økonomiske situasjon
mange krisesenter er i dag. Stortinget ber også om at Regjeringen
finner en løsning for de krisesentrene som har mistet fylkeskommunal
støtte pga. uttrekk av fylkeskommunale midler som en konsekvens
av statlig overtakelse av sykehusene."
Barne- og familiedepartementet har sett nærmere
på budsjettet til det enkelte krisesenter. Søknadsbehandlingen
for 2003 viser at de aller fleste krisesentre har kommunal og/eller
fylkeskommunal støtte på samme eller høyere
nivå enn i 2002. Dette tilsier at krisesentrenes rammer
ikke er svekket i forhold til tidligere år. Stortingets
vedtak forutsettes derfor oppfylt innenfor gjeldende tilskuddsordning.
Komiteen flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til Stortingets enstemmige
vedtak i Innst. S. nr. 40 (2002-2003) om strakstiltak for krisesentre som er
i en vanskelig økonomisk situasjon, som lød:
"Stortinget ber Regjeringen se på strakstiltak,
med tanke på den vanskelige økonomiske situasjonen mange
krisesentre er i dag. Stortinget ber også om at Regjeringen
finner en løsning for de krisesentrene som har mistet fylkeskommunal
støtte pga. uttrekk av fylkeskommunale midler som en konsekvens
av statlig overtakelse av sykehusene."
Disse medlemmer finner det ikke
tilfredsstillende at Regjeringen rapporterer at de har sett nærmere på budsjettet
til det enkelte krisesenter, uten å si noe konkret om hva
de vil foreta seg overfor krisesentre som ikke har fått
tilfredsstillende driftstilskudd for 2003. Regjeringen peker på at
de fleste krisesentre har kommunal og/eller fylkeskommunal
støtte på samme eller høyere nivå enn
i 2002, og at krisesentrenes samlede rammer ikke er svekket i forhold
til tidligere år. Disse medlemmer viser
til svar fra Finansdepartementet på spørsmål
fra Finanskomiteen, Sosialistisk Venstrepartis fraksjon, om at 6
av 50 krisesentre har fått redusert bevilgning i 2003.
Dette er ikke et stort antall, men utgjør allikevel mer
enn 10 pst. av det samlede antallet krisesentre. Disse medlemmer vil påpeke
at hvert eneste krisesenter har en viktig funksjon for brukere i
en akutt krisesituasjon, og at aktiviteten ikke må reduseres
eller legges ned grunnet manglende bevilgninger.
Disse medlemmer viser til at
Barne- og familiedepartementet opplyser at de vil gå i
dialog med de berørte kommuner for å se hva som
eventuelt kan gjøres for å opprettholde
tilbudet. Disse medlemmer forutsetter at departementet
snarest dekker manglende driftstilskudd til de krisesentrene som
ennå ikke har fått et avklart driftstilskudd for
2003 for å ikke skape mer usikkerhet enn nødvendig
på en sektor som allerede er belastet med alvorlige problemer. Disse medlemmer viser
til at det er snakk om inntil 6 krisesentre som har behov for ekstraordinært
tilskudd. Bevilgningene til krisesentrene er en overslagsbevilgning,
og disse medlemmer forventer at departementet finner
dekning for disse krisesentrenes behov for driftsstøtte
i de allerede bevilgede midler.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
dekke manglende driftstilskudd til de krisesentrene som ennå ikke har
fått avklart sitt driftstilskudd for 2003, minst på nivå med
driftstilskuddet for 2002."
Utgiftsutviklingen i årets to første
måneder tyder på at bevilgningen for 2003 ikke
er i tråd med utgiftsbehovet. Dette skyldes hovedsakelig
at det ikke er blitt etablert så mange nye barnehageplasser
for barn under tre år som lagt til grunn i måltallene
for 2002. Foreløpige tall viser at det ble etablert netto
2 400 nye barnehageplasser for barn under 3 år i 2002.
Barne- og familiedepartementet vil imidlertid understreke at de
foreløpig tallene er usikre og at endelig statistikk for
utbygging i 2002 først vil være klar i juni. På bakgrunn
av ovennevnte anslås merbehovet til kontantstøtte å utgjøre 105
mill. kroner. Det er da forutsatt at måltallet om etablering
av 8 000 nye barnehageplasser for barn under 3 år i 2003
nås.
I tillegg vil det påløpe merutgifter
som følge av at Regjeringen har vedtatt å gjøre
kontantstøtten eksportabel innen EØS-området
i henhold til reglene i EUs trygdeforordning (forordning 1408/71).
Søknadsbehandling og utbetaling av støtte påregnes å starte
opp i august/september 2003. Rikstrygdeverket har anslått
at eksport av kontantstøtte vil medføre merutgifter
på om lag 6 mill. kroner per år. I tillegg til
dette kommer etterbetaling av kontantstøtten med virkning
fra 1. august 1998 som anslås til 19 mill. kroner.
Bevilgninger til barnehager skal ses i sammenheng med
bevilgninger til kontantstøtte, jf. bruken av stikkordet
"kan nyttes under". Ved nysalderingen for 2002 vedtok Stortinget en
ekstra bevilgning til barnehagene på 135 mill. kroner.
Vedtaket ble gjort så sent på året at det
ikke lot seg gjøre å utbetale bevilgningen før
i januar 2003. Utbetalingen belaster dermed 2003-bevilgningen under
kap. 856 Barnehager post 60 Driftstilskudd til barnehager. Det er
således ikke rom for inndekning over kap. 856 post 60 av
merbehovet på kap. 844 post 70.
På bakgrunn av ovennevnte, foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 844 post
70 med 130 mill. kroner.
Standpunkttabell, punkt
10.2
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
1 000 kr | H, KrF,
V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
844 | | Kontantstøtte | | | | | | | |
| 70 | Tilskudd | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| 1 | Merbehov i 2003 | +105 000 | +105 000 | +105 000 | +105 000 | +105 000 | +105 000 | +105 000 |
| 2 | EØS-eksport | +6 000 | +6 000 | +6 000 | +6 000 | +6 000 | 0 | +6 000 |
| 3 | Etterbetaling | +19 000 | +19 000 | +19 000 | +19 000 | +19 000 | 0 | +19 000 |
| | Reduksjon | 0 | 0 | -750 000 | 0 | -690 000 | 0 | 0 |
| | Sum | +130 000 | +130 000 | -620 000 | +130 000 | -560 000 | +105 000 | +130 000 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye
bevilgningen under kap. 844 post 70 med 130 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at det er mange gode grunner til å prioritere rimelige
barnehager til alle som ønsker det, framfor økonomisk
støtte til dem som ikke ønsker å benytte
seg av et offentlig tilbud. Fordi fjerning av all kontantstøtte ville
være urimelig for dem som har planlagt ut fra denne støtten,
foreslår disse medlemmer en halvering av
satsene for 2003 fra 1. juli. Disse medlemmer vil
derfor bevilge 750 mill. kroner mindre enn i Regjeringens forslag. Disse
medlemmer vil samtidig redusere støtten til forskning og
utredning om kontantstøttens virkninger, og viser til sitt
forslag til bevilgning under kap. 844 post 21.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
844 | | Kontantstøtte: | |
| 70 | Tilskudd, kan
nyttes under kap. 856 post 60, overslagsbevilgning, nedsettes
med | 620 000 000 |
| | fra kr 2 787 195 000 til
kr 2 167 195 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at stortingsflertallet har innført kontantstøtten. Disse
medlemmer er sterkt imot kontantstøtteordningen,
og ser ikke at det gir noen valgfrihet så lenge det er
flere tusen barn som ikke får tilbud om barnehageplass
sjøl om det er primærønsket. Dette er
en meget kostbar ordning, som ikke har ført til at småbarnsforeldre
bruker mer tid sammen med barna. Samtidig bidrar kontantstøtten
til at det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret
blitt sementert, og arbeidstilbudet blir redusert.
Disse medlemmer vil peke på at
Regjeringen ikke har nådd målet om utbygging av
12 000 nye barnehageplasser. Mange ulike undersøkelser
viser at foreldre foretrekker et tilbud om en trygg barnehageplass i
nærmiljøet til sine barn, framfor kontantstøtten og/eller
bruk av dagmamma eller andre mer usikre omsorgsløsninger.
Disse medlemmer viser til sin
merknad i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2002-2003) og Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett, og foreslår å oppheve kontantstøtten fra
1. oktober inneværende år. Bevilgningen reduseres
tilsvarende med 690 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag
i proposisjonen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
844 | | Kontantstøtte: | |
| 70 | Tilskudd, kan
nyttes under kap. 856 post 60, overslagsbevilgning,
nedsettes med ‘ | 560 000 000 |
| | fra kr 2 787 195 000 til kr 2 227 195 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet stemte mot reglene om eksport av kontantstøtte.
Derfor går Senterpartiet mot både 19 mill. kroner
for etterbetaling og 6 mill. kroner for eksport av kontantstøtten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
844 | | Kontantstøtte: | |
| 70 | Tilskudd, kan
nyttes under kap. 856 post 60, overslagsbevilgning, forhøyes med | 105 000 000 |
| | fra kr 2 787 195 000 til kr 2 892 195 000" | |
I Ot.prp. nr. 9 (2002-2003) ble det foreslått
at fylkeskommunenes ansvar for barne- og familievernet skulle overføres
til staten. Bakgrunnen for reformen er behovet for å samordne
tilbudet til klientene og behovet for å øke kvaliteten
i tjenestetilbudet.
Odelstinget fattet sitt vedtak 11. februar 2003
og Barne- og familiedepartementet etablerte da en prosjektgruppe
som fikk i oppdrag å utrede tiltak og kostnader knyttet
til forberedelser og gjennomføring av reformen. Da man
ville avvente Stortingets vedtak ble prosjektkostnadene knyttet
til overtakelsen ikke lagt inn i statsbudsjettet for 2003. Kostnadene
ved prosjektet vil i 2003 delvis dekkes over Barne- og familiedepartementets
eksisterende budsjettramme, samt gjennom en tilleggsbevilgning på 25
mill. kroner.
På bakgrunn av ovennevnte, foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 854 post
21 med 25 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 854 post 21.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at Regjeringen øker budsjettpost 21 spesielle
driftsutgifter med hele 100 pst. fra statsbudsjettet ble vedtatt
i desember 2003. Dette er ikke varslet i budsjettet, og Regjeringen
peker på at dette skyldes at de ville vente med å sette
ned en prosjektgruppe som skal utrede tiltak og kostnader knyttet til
forberedelser og gjennomføring av reformen med at ansvaret
for barne- og ungdomsvernet overføres til staten.
Selv om disse medlemmer ser at
det må utarbeides nye administrative rutiner i barnevernet,
er disse medlemmer samtidig bekymret over at Regjeringen ikke
har dekket større deler av behovet for utredninger knyttet
til tiltak og kostnader ved statens overtakelse av ansvaret for
barnevernet før Regjeringen foreslår en så omfattende
reform. Disse medlemmer henviser for øvrig
til Sosialistisk Venstrepartis merknader i Ot.prp. nr. 9 (2002-2003),
Innst. O. nr. 64 (2002-2003), Beslutning O. nr. 64 (2002- 2003)
og St.meld. nr. 40 (2002-2003) Om barne- og ungdomsvernet, Innst.
S. nr. 121 (2002-2003).
Regjeringen la 11. april 2003 fram en egen stortingsmelding
om barnehagepolitikken (St.meld. nr. 24 (2002-2003)) Barnehagetilbud
til alle - økonomi, mangfold og valgfrihet), og en odelstingsproposisjon om
endringer i barnehageloven (Ot.prp. nr. 76 (2002-2003)).
Meldingen og proposisjonen hadde to formål:
Legge fram Regjeringens mål for barnehagesektoren og forslag
til framtidig finansiering og styring, samt følge opp Stortingets
vedtak i forbindelse med statsbudsjettet for 2003, jf. Innst. S.
nr. 2 (2002-2003):
"Stortinget ber om at Regjeringen kommer tilbake
til Stortinget med en sak om barnehagepolitikken, basert på barnehageavtalen,
og merknader fra komiteens flertall under kap. 856 i Innst. S. nr.
2 (2002-2003) innen medio mars 2003, slik at saken kan behandles
av Stortinget."
Regjeringens overordnede mål for barnehagesektoren
er:
– Barnehageplass
til alle som ønsker det
– Økonomisk likebehandling
av private og offentlige barnehager
– Lavere foreldrebetaling
– Mangfold og kvalitet i tilbudet
Barnehageplass til alle er Regjeringens mål
nummer én. Full behovsdekning er en forutsetning for å sikre foreldrene
valgfrihet mht. omsorgsform. Gode barnehager med høy kvalitet
er en viktig del av Regjeringens oppvekstpolitikk. Regjeringen ønsker
at de samlede midler i sektoren brukes på en måte
som sikrer full utbygging, god kvalitet og mangfold.
Det er Regjeringens syn at den beste løsningen
for barnehagesektoren er å samle ansvaret for barnehagene hos
kommunene som barnehagemyndighet. Barnehager er en tjeneste som
hører til i nærmiljøet, og dette tilsier
at ansvar og styring legges nærmest mulig brukerne. Regjeringen
foreslår derfor en stegvis innføring av rammefinansiering
for hele barnehagesektoren. Kommunal forvaltning av tjenestetilbud
overfor barnefamilier gir gode vilkår for brukerne til å øve
innflytelse. Rammefinansiering bidrar også til effektiv
bruk av offentlige ressurser og at brukerne får et best
mulig tilbud innen gitte økonomiske rammer. Rammefinansiering
styrker det lokale selvstyret. Et sterkt lokaldemokrati vil bidra
til at kommunene gjør riktige prioriteringer, i tråd
med innbyggernes ønsker og behov.
Regjeringen fraråder å innføre
en maksimalpris for foreldrebetalingen. Regjeringen ser en slik
regulering som et hinder for å nå målet
om full utbygging, og en trussel mot det mangfoldet og den kvaliteten
som er ønskelig i sektoren. Det vises til drøftingen
i stortingsmeldingen. Regjeringen vil sikre redusert foreldrebetaling
gjennom økt offentlig finansiering, aktiv dialog med kommunene
og gjennom en plikt til å likebehandle private og offentlige
barnehager. Ved å legge ansvaret for barnehagene til det
kommunalt folkevalgte nivået, økes muligheten
for brukernes innflytelse også når det gjelder
foreldrebetalingen.
Hovedpunktene i Regjeringens forslag til nye
virkemidler kan oppsummeres slik:
– Innlemming
av det øremerkede statstilskuddet til eksisterende barnehageplasser
fra 1. januar 2004.
– I en overgangsfase fram mot
full behovsdekning gis det øremerket, statlig driftstilskudd
til nye barnehageplasser.
– Det innføres et investeringstilskudd
fra 1. august 2003 for å sørge for økt
utbygging. Dette tilskuddet skal erstatte dagens ordning med stimuleringstilskudd.
Barnehager som har fått utbetalt stimuleringstilskudd for
nye plasser i perioden 1. januar 2003 - 31. juli 2003, vil få etterbetalt
differansen mellom nytt og gammelt tilskudd.
– Det lovfestes en plikt for kommunene
til å sørge for full behovsdekning.
– Det lovfestes plikt for kommunene
til økonomisk likebehandling av private og offentlige barnehager. Det
kan gis forskrifter med nærmere bestemmelser om hva som
menes med likeverdig behandling.
– Det lovfestes en plikt for kommunene
til å legge til rette for en samordnet opptaksprosess.
– Forenklinger i barnehageregelverket
utredes med sikte på å gjøre det enklere å etablere
og å drive barnehager.
Det vises for øvrig til nærmere
omtale av Regjeringens forslag i stortingsmeldingen, odelstingsproposisjonen
og i Kommuneproposisjonen for 2004.
Komiteen viser til
at det 11. juni 2003 ble enighet om et bredt forlik om barnehagepolitikken
i årene fremover. Komiteen viser til sine
merknader i Budsjett-innst. S. nr. II (2002-2003). Komiteen viser
til at barnehageforliket skattemessig innebærer for 2003 at
gjeldende krav til arbeidsgivers engasjement opprettholdes, men
at kravene til minste foreldrebetaling settes ned fra dagens 18
000 kroner til 9 000 kroner. Provenytapet som følge av
dette er anslått til 25 mill. kroner bokført for
2003. Komiteen viser til forslag under kap. 5501
post 72 i denne innstillingen.
Komiteen viser for øvrig
til Stortingets behandling av St.meld. nr. 24 (2002-2003), Ot.prp.
nr. 76 (2002-2003) og St.prp. nr. 66 (2002-2003) Kommuneproposisjonen for
2004.
Vedtatt budsjett for 2003 er 7 578 mill. kroner.
I tillegg er det bevilget 508,3 mill. kroner over Kommunal- og regionaldepartementets
kap. 571 post 68 til de 20 kommunene som deltar i forsøket
med rammefinansiering av øremerkede tilskudd.
Foreløpige anslag over barnehageutbyggingen
i 2002, viser en netto økning i antall barn med barnehageplass
på om lag 5 600 barn, hvorav 2 400 barn under tre år
og 3 200 barn over 3 år. Dette gir en etablering av nye
barnehageplasser i 2002 som er 4 400 færre en det måltallene
for 2002 skulle tilsi. Isolert sett innebærer dette et
mindrebehov på barnehagekapitlet på om lag 210
mill. kroner. Den foreløpige statistikken for 2002 viser
imidlertid en dreining mot en større andel heltidsplasser.
Barne- og familiedepartementet har anslått merbehovet av
effekten av strukturendringen til om lag 80 mill. kroner. Isolert
sett utgjør disse endringene et mindrebehov på barnehagekapitlet
på om lag 130 mill. kroner. I tillegg kommer Stortingets
ekstrabevilgning på 135 mill. kroner, som ble vedtatt i
forbindelse med behandlingen av nysalderingen for 2002. Ettersom
det ikke var praktisk mulig å utbetale disse midlene i
2002, belastes disse regnskapet for 2003. Samlet innebærer dette
at forventet forbruk i 2003 er i samsvar med bevilgningen på barnehagekapitlet
i 2003. Det foreslås på denne bakgrunn at det
ikke foretas justeringer i bevilgningen på barnehagekapitlet,
ut over de omdisponeringer som er foreslått i forbindelse
med etablering av nytt investeringstilskudd, jf. nærmere
omtale av dette nedenfor.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Det statlige driftstilskuddet gis på like
vilkår til alle godkjente barnehager, avhengig av barnas
alder og oppholdstid per uke. Gjeldende satser er:
Tabell 3.6 Statlig driftstilskudd
til ordinære barnehager og familiebarnehager (kroner per år).
Tilskuddsatser gjeldende fra 1.1.2003-31.7.2003
Barnas ukentlige oppholdstid | Barn født
1999
og tidligere | Barn født
2000 og senere |
0-8 timer | 5 295 | 10 795 |
9-16 timer | 10 590 | 21 610 |
17-24 timer | 15 890 | 32 385 |
25-32 timer | 21 155 | 43 180 |
33-40 timer | 21 930 | 45 360 |
41 timer eller mer | 27 790 | 54 745 |
Satsene ble prisjustert med 3,75 pst. fra 1.
januar 2003. I budsjettforslaget for 2003 foreslo Regjeringen å legge
inn 750 mill. kroner til økt statstilskudd fra 1. august
2003. Denne økningen ville legge til rette for en gjennomsnittlig
foreldrebetaling på 2 500 kroner per måned for
en heltidsplass i alle barnehager, proporsjonal reduksjon i betalingen
for alle barn med deltidsplass samt en styrking av dagens moderasjonsordninger.
Dette forutsetter at kommunene opprettholder sin egenfinansiering
av sektoren på samme nivå som i dag.
I budsjettforliket med Fremskrittspartiet, ble
posten økt med ytterligere 280 mill. kroner slik at den
totale økningen av driftstilskuddet ble på 1 030
mill. kroner.
I forbindelse med oppfølging av barnehageavtalen, ble
det høsten 2002 og våren 2003 gjennomført
en rekke utredninger. Blant annet gjorde ECON Senter for økonomisk
analyse en bred kartlegging av foreldrebetalingen i alle barnehagene.
På bakgrunn av denne har Barne- og familiedepartementet gjort
nye beregninger av kostnadene for å legge til rette for
en gjennomsnittpris som nevnt ovenfor. Beregningen viser at behovet stemmer
godt overens med de beregninger som lå til grunn for Regjeringens
budsjettforslag for 2003.
Dagens foreldrebetaling er gjennomgående
høyere i private enn i kommunale barnehager. For å legge
til rette for en gjennomsnittspris på 2 500 kroner fra
høsten 2003, er det derfor behov for en større økning
i statstilskuddet til de private barnehagene enn til de offentlige.
I Regjeringens budsjettforslag for 2003 ble det antydet en økning
i statstilskuddet på 20 pst. for offentlige barnehager
og 30 pst. for private (jf. St.prp. nr. 1 (2002-2003)). På bakgrunn
av nye utredninger, er nødvendig økning beregnet
til 19,1 pst. for offentlige barnehager og 33,7 pst. for de private.
I kronebeløp utgjør økningen 338 mill.
kroner for de kommunale barnehagene og 412 mill. kroner for de private.
Med en slik skjevdelt økning legges det til rette for at
både offentlige og private barnehager kan tilby en gjennomsnittpris
på 2 500 kroner, proporsjonal reduksjon i satsene for barn
med deltidsplass, samt en styrking av dagens moderasjonsordninger.
Dagens tilskudd til barn med funksjonshemming, som utgjør
10 pst. av driftstilskuddet, videreføres som i dag.
Gjennomsnittsprisen er beregnet på landsnivå.
Det betyr at alle kan forvente en vesentlig reduksjon i foreldrebetalingen.
Hva foreldrebetalingen vil bli i den enkelte barnehage fra høsten
avhenger av utgangspunktet, dvs. dagens nivå. Beregningen
av gjennomsnittspris forutsetter også at kommunene bruker
like mye av sine egne frie midler i sektoren som de gjør
i dag. Regjeringen forutsetter at det økte statstilskuddet utelukkende
skal bidra til redusert foreldrebetaling. De kommunale driftstilskuddene
må derfor minst opprettholdes på dagens nivå.
Regjeringen har et overordnet mål om desentralisering og
styrking av lokaldemokratiet. Gjennom de endringene som foreslås
på barnehageområdet viser Regjeringen at den har
tillit til at kommunene tar det helhetlige ansvaret for sektoren.
For mer informasjon om departementets beregninger,
vises det til kapittel 5 i St.meld. nr. 24 (2002-2003) Barnehagetilbud
til alle - økonomi, mangfold og valgfrihet.
På bakgrunn av ovennevnte foreslår
Regjeringen følgende satser for det statlige driftstilskuddet
til ordinære barnehager og familiebarnehager, gjeldende
fra 1. august 2003:
Tabell 3.7 Statlig driftstilskudd
til ordinære barnehager og familiebarnehager. Forslag til
nye satser gjeldende fra 1.8.-31.12.2003. Offentlige barnehager
(1)
Barnas ukentlige oppholdstid | Barn født
1999 og tidligere | Barn født
2000 og senere |
0-8 timer | 6 310 | 12 860 |
9-16 timer | 12 610 | 25 740 |
17-24 timer | 18 930 | 38 570 |
25-32 timer | 25 200 | 51 430 |
33-40 timer | 26 120 | 54 020 |
41 timer eller mer | 33 100 | 65 200 |
(1) Offentlige barnehager er barnehager eid
av staten, fylkeskommunen eller kommunen.
Tabell 3.8 Statlig driftstilskudd
til ordinære barnehager og familiebarnehager. Forslag til
nye satser gjeldende fra 1.8.-31.12.2003. Private barnehager
Barnas ukentlige oppholdstid | Barn født
1999
og tidligere | Barn født
2000 og senere |
0-8 timer | 7 080 | 14 430 |
9-16 timer | 14 160 | 28 890 |
17-24 timer | 21 230 | 43 300 |
25-32 timer | 28 280 | 57 730 |
33-40 timer | 29 320 | 60 650 |
41 timer eller mer | 37 160 | 73 190 |
Som vist ovenfor er behovet for bevilgningsøkning for å nå Regjeringens
mål for reduksjon i foreldrebetaling i samsvar med Regjeringens
tidligere anslag om en samlet økning i det statlige driftstilskuddet
på 750 mill. kroner fra 1. august 2003. I tråd
med Regjeringens prioritering av målet om full behovsdekning,
foreslår Regjeringen at resten av den samlede økningen
på 1 030 mill kroner på kap. 856 post 60, blir
brukt til tiltak direkte rettet mot økt utbygging.
På bakgrunn av ovennevnte, foreslås
det at post 60 nedjusteres med 280 mill. kroner. Nedjusteringen
må ses i sammenheng med forslaget om en tilsvarende økning
på post 61.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 856 post 60 med 280 mill. kroner.
Vedtatt budsjett for 2003 er 193 mill. kroner.
Stimuleringstilskuddet er et engangstilskudd til nye barnehageplasser
som tas i bruk i 2003. Tilskuddsenheten er antall barn, og tilskuddet
gis etter følgende satser:
Tabell 3.9 Stimuleringstilskudd
til nye barnehageplasser. Tilskuddssatser gjeldende fra 1.1.2003-31.7.2003
| Tilskudd per
barn født 1999 eller tidligere | Tilskudd per barn
født 2000 eller senere |
Oppholdstidstid under 33
timer per uke | 8 300 kroner | 10 370 kroner |
Oppholdstid 33 timer eller
mer per uke | 16 590 kroner | 20 740 kroner |
Dersom et slikt tilskudd skal ha tilstrekkelig
effekt for å fremme utbygging av barnehageplasser i henhold til
måltallet i sektoren, må tilskuddet være
av en viss størrelse. Regjeringen mener at dagens tilskudd
ikke er tilstrekkelig til å sikre den utbyggingstakten
som er nødvendig for å nå målet
om full behovsdekning i løpet av 2005. Flere av de utredningene
som er gjennomført i forbindelse med oppfølging
av barnehageavtalen har pekt på at dagens stimuleringstilskudd
er for lavt. I dag mottar de som etablerer nye barnehager eller
bygger ut eksisterende barnehager et statlig stimuleringstilskudd på 20
740 kroner for barn under 3 år og 16 590 kroner for barn
over 3 år, jf. tabellen ovenfor. Deltidsplasser får
halvparten av disse tilskuddssatsene.
Gjennomsnittlig kapitalkostnader (kostnader
knyttet til husleie, avskrivnings- og rentekostnader) per heldags
barnehageplass per år i en ordinær barnehage er anslått
til 5 100 kroner jf. St.meld. nr. 24 (2002-2003). Disse kostnadene
blir i dag finansiert gjennom det ordinære statlige driftstilskuddet,
foreldrebetaling og evt. kommunal finansiering. I 2002 godkjente
Husbanken lånetilsagn til bygging av nye barnehager med
gjennomsnittlige kostnader på om lag 110 000 kroner per plass
(Husbanken godkjenner nybygg til barnehager med kostnader opp til
133 000 kroner per plass). Med dagens rente- og avdragsvilkår
i Husbanken, som er fast rente på 5,5 pst. fra 1. mai 2003
og nedbetaling over 25 år, vil utgiftene til betjening
av et lån på 110 000 kroner utgjøre om
lag 8 300 kroner per år. Dette innebærer at en
ny barnehageplass, som er lånefinansiert gjennom Husbanken,
vil få en merkostnad på om lag 3 200 kroner per år
per heldags barnehageplass i forhold til gjennomsnittlig kapitalkostnader
i barnehagesektoren. Dagens stimuleringstilskudd for en heldagsplass
for barn under 3 år på 20 740 kroner dekker om
lag 50 pst. av merkostnadene en ny etablert barnehageplass har i
forhold til de gjennomsnittlige kapitalkostnadene som er i sektoren
(redusert lån på 20 740 kroner utgjør
reduserte lånekostnader på om lag 1 600 kroner
per år). Dagens stimuleringstilskudd er derfor ikke tilstrekkelig
for fullt ut å kompensere for de merkostnader en får
ved å etablere en ny barnehageplass.
Regjeringen foreslår at det allerede
fra 1. august 2003 innføres et nytt statlig investeringstilskudd,
jf. tabellen nedenfor. Med utgangspunkt i Husbankens veiledende
normer for finansiering av nye barnehageplasser vil det nye investeringstilskuddet
dekke gjennomsnittlige merkostnader en har ved å opprette
en ny barnehageplass. Regjeringen foreslår videre at de
som har fått utbetalt stimuleringstilskudd etter gjeldende satser
for perioden 1. januar - 31. juli 2003 vil få økningen
etterbetalt.
Regjeringen ser det mest hensiktsmessig at et
nytt investeringstilskudd tar utgangspunkt i dagens ordning. Med
et så høyt tilskudd som det legges opp til, må det
imidlertid sikres at barnehager ikke overfinansieres i forhold til
faktiske etableringskostnader. Selv med dagens satser kan dette
i enkelte tilfeller innebære et problem. Den største
endringen i forhold til dagens ordning blir derfor en egen skjønnsregel
som gir fylkesmennene, som administrerer ordningen, mulighet til å avkorte
tilskuddsbeløpet i tilfeller der det vil være urimelig å anvende
de faste satsene for tilskuddet. Barnehager som for eksempel har
en driftsform som tilsier begrensede etableringskostnader, vil dermed
måtte dokumentere sine faktiske kostnader og få tilskuddet utmålt
på grunnlag av disse. Nærmere regler vil bli gitt i
eget rundskriv. Regjeringen ser grunn til å presisere at et
stimuleringstilskudd er en engangsutbetaling som skal kompensere
for deler av kostnadene ved å etablere et barnehagetilbud.
Tilskuddet er m.a.o. ikke et driftstilskudd.
Tabellen nedenfor viser Regjeringens forslag
til satser for nytt investeringstilskudd i 2003. De nye satsene vil
også gjelde for de barnehagene som har fått utbetalt stimuleringstilskudd
etter gamle satser for nye plasser som er tatt i bruk i perioden
1. januar - 31. juli 2003. Disse vil få økningen
etterbetalt.
Tabell 3.10 Nytt investeringstilskudd
til nye barnehageplasser. Forslag til nye tilskuddsatser for 2003
| Tilskudd per
barn født 1999 eller tidligere | Tilskudd per barn
født 2000 eller senere |
Oppholdstidstid under 33
timer per uke | 21 500 kroner | 25 000 kroner |
Oppholdstid 33 timer eller
mer
per uke | 43 000 kroner | 50 000 kroner |
Basert på ovennevnte, fremmes det forslag
om å øke kap. 856 post 61 med 280 mill. kroner.
Dette må ses i sammenheng med tilsvarende reduksjon av
kap. 856 post 60. Det fremmes også forslag om å endre
betegnelsen på post 61 fra Stimuleringstilskudd til Investeringstilskudd.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 856 post 61 med 280 mill. kroner.
I henhold til regelverket for OECD/DAC
kan visse innenlandske utgifter til flyktninger og asylsøkere rapporteres
som offisiell utviklingshjelp (ODA). Dette gjelder utgifter til
livsopphold (mat, boutgifter og utdanning) de første 12
månedene av oppholdet i mottakerlandet for flyktninger
som kommer fra ODA-godkjente land. Deler av flyktningeutgifter knyttet
til Kommunal- og regionaldepartementets og Utdannings- og forskningsdepartementets
områder dekkes i tråd med dette over bistandsrammen.
Rent budsjetteknisk føres slike utgifter på Utenriksdepartementets budsjett
over kap. 167 post 21, samtidig som midlene inntekts- og utgiftsføres
på budsjettene til Kommunal- og regionaldepartementet og
Utdannings- og forskningsdepartementet.
På bakgrunn av ovennevnte, foreslår
Barne- og familiedepartementet at tilskuddet til enslige mindreårige flyktninger og
asylsøkere fra ODA-godkjente land, som har vært
i Norge i mindre enn ett år, dekkes over bistandsrammen
og rapporteres som ODA til OECD/ DAC. Det fremmes forslag
om at 20 mill. kroner av utgiftene på kap. 854 post 64
innrapporteres som ODA-godkjente utgifter, samt at tilsvarende beløp
inntektsføres over Barne- og familiedepartementets budsjett,
kap. 3854 ny post 4.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 3854 ny post 4 med 20 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad fra Sosialistisk Venstrepartis medlemmer i Budsjett-innst.
S. nr. 3 (2002-2003), og peker på at disse medlemmer er
prinsipielt mot at bistandspenger som skal gå til å hjelpe andre
mennesker i fattige og katastroferammede land, brukes som tilskudd
til enslige mindreårige flyktninger og asylsøkere i
Norge. Disse medlemmer understreker at dette i praksis
innebærer redusert bistandsbudsjett. Disse medlemmer påpeker
at Norge uansett bør ha råd til å gi
enslige mindreårige asylsøkere et anstendig tilbud.