Jeg viser brev av 28. mai 2003 fra næringskomiteen angående
Dokument 8:88 (2002-2003). Næringskomiteen ber
om Fiskeridepartementets vurdering av forslaget innen tirsdag 3.
juni klokken 0900.
I Dokument 8:88 (2002-2003), privat forslag
fremsatt av stortingsrepresentant Marit Arnstad foreslås
det at (sitat): "Stortinget ber Regjeringen
innføre rekrutteringskvoter, for ungdom i fiskerinæringen,
med en begrenset gyldighetsperiode. Ordningen med rekrutteringskvoter
bør basere seg på et kvotefond som bygges opp av
deler av de kvotene som inndras til staten."
Bakgrunnen for forslaget er at det etter Arnstads
vurdering er vanskelig for nye aktører, og særlig
ungdom, å få innpass i fiskerinæringen.
Intensjonen med forslaget om å innføre rekrutteringskvoter
er å gi de som ønsker å jobbe som fiskere
en mulighet til å gå inn i fiskerinæringen,
uten at dette går ut over de øvrige aktørene
i næringen.
Den foreslåtte ordningen baseres på et
kvotefond som bygges opp av de kvotene som hvert år inndras
til staten ved at personer går over til andre yrker, pensjonerer
seg, eller at kvoter faller bort på grunn av passivitet.
For å unngå at det legges
ytterligere press på det øvrige kvotesystemet,
anføres det at en rekrutteringsordning må være
tidsavgrenset for de ungdommene som tildeles kvoter, og at disse
må skaffe deler av inntekten sin fra fisket i gruppe II.
10 års gyldighet antydes.
Kravet for å få rekrutteringskvote
er foreslått til å være fagbrev eller
annen relevant kompetanse og en øvre aldersgrense på 25 år.
Før 1990, da torskefisket ble lukket,
kunne den som måtte ønske det etablere seg med
eget fartøy i kystflåten. Norge har i løpet
av den siste 20-års perioden forpliktet seg, både
gjennom internasjonale avtaler og gjennom den nasjonale fiskeripolitikken,
til å sørge for at våre fiskebestander
blir ansvarlig forvaltet. Fiskeridepartementet regulerer derfor
både utøvelsen av og deltakelsen i de ulike fiskerier
for å oppnå dette.
Etter at det ble innført deltakerreguleringer
i fisket er det ikke lenger fri etablering i det deltakerregulerte
fisket (gruppe I). Antall adganger til å drive fiske er
definert gjennom ulike deltakerkriterier. Skal nye deltakere kunne
gå inn i fisket går dette således ut
over de som allerede er gitt adgang til å delta. Terskelen
for etablering kan derfor oppleves som høy, men etableringshindrene
er begrunnet i hensynet til en ansvarlig forvaltning av våre
fiskeressurser. Fisket i den åpne gruppen (gruppe II) er
imidlertid ikke deltakerregulert. Her vi således også ungdom
under 25 år kunne delta.
Å iverksette ordninger og legge til
rette for å få ungdommen inn i fiskeryrket er
en god tanke, og et mål ikke bare for stortingsrepresentant
Arnstad, men også for den sittende Regjering. Når
det gjelder hvordan man best når målet kan det
imidlertid være en viss meningsforskjell.
Det er ikke slik som man kan få inntrykk
av at den eneste veien inn i fiskerinæringen er via eget
fartøy med kvote. Tvert i mot mener Fiskeridepartementet
at det kan være meget lærerikt for ungdommen å få være mannskap
om bord på fartøy sammen med erfarne fiskere før
man eventuelt går til det skritt å anskaffe seg eget
fartøy.
Etter Fiskeridepartementets vurdering er spørsmålet: Hvordan
sikrer man best at det faktisk finnes arbeid som mannskap om bord
for fiskefartøy for disse ungdommene? Det gjør
man sannsynligvis best ved å skape et godt kvotegrunnlag,
og slik sørge for god lønnsomhet for de som gis
adgang til å delta.
Når det gjelder forslaget om at rekrutteringskvotene ikke
skal gå på bekostning av de øvrige aktørene
i næringen, og forslagene om at det bør bygges
opp et kvotefond av de kvotene som hvert år inndras ved
at personer går over til andre yrker, pensjonerer seg,
eller at kvoter faller bort på grunn av passivitet, har Fiskeridepartementet
følgende merknad:
Det er i 2003 svært få kvoter
som faller bort som følge av at personer går over
til andre yrker eller pensjonerer seg. Personer som eier et fartøy
med adgang til å delta i et eller flere fiskerier sørger
gjerne for å selge fartøyet før de skifter
arbeide eller pensjonerer seg.
Når det gjelder bortfall pga. passivitet,
minner vi om at det aktivitetskravet vi gjennom en årrekke
hadde i de deltakerregulerte fiskeriene i kystflåten i
all hovedsak er fjernet fra reguleringene. Etter at disse gjennom
en årrekke hadde fylt sin funksjon, erfarte vi at kravet
til aktivitet medførte et kunstig høyt aktivitetsnivå i
deler av flåten, utelukkende for å sikre deltakeradgang
kommende år. Dette var en utvikling som ikke var ønsket, og
pr. i dag har vi altså kun i meget begrenset utstrekning
noe aktivitetskrav i kystflåten.
Fiskerne er profesjonelle næringsutøvere
og er oppmerksomme på verdien av å adgang til å delta
i fisket. Det må derfor antas at et kvotefond som skal
bygges opp av de kvotene som hvert år inndras til staten
ved at personer går over til andre yrker, pensjonerer seg,
eller at kvoter faller bort på grunn av passivitet, slik
Arnstad foreslår, vil bli stående tomt.
Uansett, så vil det å slippe
nye aktører inn i fisket gå ut over de øvrige
deltakerne i fisket ettersom den norske kvoten til fordeling ikke
blir påvirket av antall deltakende fartøy. Kvoten
er gitt, og skal fordeles mellom deltakende fartøy. Øker
antall deltakere blir det mindre fisk til hvert enkelt fartøy.
Følgelig må man ta kvoter
fra fiskere som allerede er i næringen for å eventuelt
gi rekrutteringskvoter til ungdom, eventuelt innføre ordninger
som til en viss grad svekker/forsinker effekten av eventuelle
strukturordninger.
I årene fra torskefisket nord for 62N
ble adgangsbegrenset i 1990 og frem til 1997 hadde man en ordning med
rekrutteringskvoter i torskefisket. Basert på behandlingen
av enkeltsaker utover 1990-tallet, var det en klar oppfatning at
fartøy som fikk tildelt adgang til å delta gjennom
rekrutteringsordning ofte ble solgt relativt kort tid etter at deltakeradgangen
var tildelt. Rekrutteringsordningen ble imidlertid avviklet uten
at det ble gjennomført noen samlet vurdering av omfanget
av slik omsetning. En stikkprøve et tilfeldig år
(1997) i Nordland (som har hatt flest rekrutteringskvoter) viser at
av 9 fartøykvoter som ble tildelt var det 2 som aldri ble
realisert, 2 som er solgt, mens eierskapet helt eller delvis er
i behold på de resterende 5 fartøyene.
Arnstads forslag innebærer at kvotene
skal ha en begrenset varighet. Den foreslåtte ordningen
er således annerledes enn rekrutteringskvotene som ble
tildelt på 90-tallet. En eventuell rekrutteringskvote vil
i henhold til forslaget gå til en person under 25 år,
som følgelig vil måtte si fra seg kvoten(e) senest
10 år etter, når vedkommende maksimalt er 35 år.
Det er en erkjennelse at når man er i 35 årsalderen,
eller noe yngre, er man i dag gjerne i etableringsfasen. Et nærliggende
spørsmål er derfor hvordan man har tenkt seg å organisere
fasen med overgang fra rekrutteringskvotefiske til ”ordinært fiske”,
slik at denne overgangen er forsvarlig for den som har fått
rekrutteringskvote. Hva som skal skje med vedkommende som ”mister” rekrutteringskvoten
er et sentralt spørsmål.
Arnstads forslag innebærer videre at
det settes en øvre aldersgrense for rekrutteringskvotene
på 25 år. Denne aldersgrensen kan synes noe lav.
Historisk sett er det bare unntaksvis at personer under 25 år
har etablert seg i fisket som skipper på egen båt.
De fleste har opparbeidet erfaring som mannskap før de
anskaffer eget fartøy.
Deltakerloven stiller visse krav til personer
som eier et fiskefartøy. Som hovedregel kan ervervstillatelse bare
gis til personer som har drevet ervervsmessig fiske eller fangst
på norsk fartøy i tre av de fem siste årene. Det
er gjort unntak fra dette aktivitetskravet for fartøy under
15 meter. Den som skal eie fartøy under 15 meter må likevel
få fartøyet innført i merkeregisteret,
samt oppfylle kravene til manntallsføring i fiskermanntallet blad
A eller blad B, avhengig av hvilket fiske det er snakk om.
Som nevnt tidligere ønsker den sittende
Regjering å legge til rette for å få ungdommen
inn i fiskeryrket. Jeg finner det imidlertid nødvendig å utrede
konsekvensene av en eventuell rekrutteringskvoteordning før
man eventuelt innfører dette. Faktorer som bør være
del av en slik utredning er:
1. Vurdering av effekten
av tidligere rekrutteringsordninger
2. Konsekvenser i forhold til eksisterende
deltaker- og reguleringsbestemmelser
3. Vurdering av hensiktsmessigheten av
tidsavgrensing, og tidsavgrensningens eventuelle lengde
4. Kvalifiseringskrav for å få en
eventuell rekrutteringskvote, herunder aktivitetskrav
5. Vurdering av hensiktsmessigheten av øvre
aldersgrense på 25 år.
Utredning av forslaget om å innføre
rekrutteringskvoter for ungdom, herunder ovennevnte faktorer, vil kreve
et betydelig arbeid. Jeg er innstilt på å foreta
en grundig konsekvensvurdering av forslaget om innføring av
rekrutteringskvoter for ungdom, men grunnet arbeidets omfang er
det ikke mulig for Fiskeridepartementet å utrede og høre
dette innen den angitte tidsfristen.