Det vises til brev av 26. mai d.å.
vedrørende ovennevnte. Fiskeridepartementet har følgende
svar på Næringskomiteens spørsmål.
Spørsmål
1 - om EU og omsettelige kvoter:
Det vil fortsatt være slik at eierskap
til fiskefartøy er en forutsetning for å bli tildelt
og ha adgang til å fiske en årlig kvote. Kvotene
som sådan blir ikke omsettelige, og reglene om adgang til å delta
i ulike fiskerier med det enkelte fartøyet blir ikke berørt.
I tilfelle et EU-medlemskap vil det være
et spørsmål hvilke regler som skal gjelde for å eie
norske fiskefartøy, og dette vil først være
klart etter eventuelle forhandlinger. EU-retten aksepterer allerede
ulike nasjonale begrensninger i denne forbindelse, for å sikre
en reell økonomisk forbindelse mellom statens befolkning
og utnyttingen av tilgjengelige ressurser.
EU-retten aksepterer også andre typer
begrensninger, dersom disse er nødvendige for å fremme
viktige samfunnsmessige hensyn. Dette kan for eksempel gjelde fylkesbindingene
som nyttes for å sikre en regional fordeling i enkelte
fiskerier.
Spørsmål
2 - om pantsetting av kvoter:
Etter gjeldende regelverk (deltagerloven) er
adgang til å drive fiske knyttet opp mot en konkret eier
av et konkret fartøy. Pantsetting av en konsesjon eller
deltageradgang måtte eventuelt skje i tilknytning til et
fartøy. Dette er imidlertid heller ikke mulig i henhold
til dagens lovgivning.
Pantsetting av fiskekvoter innebærer
en privat eierrett til kvoter/andeler. Det er ikke aktuell
politikk, og forslaget om strukturordninger i kystflåten
påvirker ikke dette forholdet, ref. at havfiskeflåten
har hatt enhetskvoter over lengre tid, uten at dette innebærer privatrettslig
eiendomsrett.
Spørsmål
3 - om kvotetak:
Hvorvidt fartøy i ulike lengdegrupper
og med ulik brukstype vil være i stand til å fiske
to, tre eller flere kvoter vil være avhengig av en rekke
faktorer, som for eksempel totalkvotenes størrelse, fiskens
varierende tilgjengelighet på ulike steder langs kysten
for ulike redskapstyper og hvordan den enkelte legger opp driften,
avhengig av hvilke andre fiskerier vedkommende deltar i. Man vil
enkelte år i praksis kunne klare å fiske større
kvantum enn andre år. Hvorvidt dette kvantumet utgjør
to, tre eller flere kvoter på fartøynivå vil
være avhengig av totalkvotens størrelse.
Departementet har sett det slik at det bør
være opp til den enkelte fartøyeier selv å vurdere
hva som er hensiktsmessig, basert blant annet på egne erfaringer
fra de områder hvor vedkommende tradisjonelt driver fiske. Ved
lave totalkvoter og god tilgjengelighet vil mange kunne fiske flere
kvoter, uavhengig av redskapstype, mens situasjonen ved høye
totalkvoter vil kunne være at mange ikke klarer dette.
Det er den enkelte selv som i tilfelle bør ta ansvaret
for at man faktisk kan nytte de kvotene man har tilgjengelig.
Spørsmål
4 - om eierskap ev flere fartøy
For å se på effekten av ordningene
har vi sett på antall eiere med to eller flere fartøy
innenfor de ulike fartøygruppene. Dette forteller oss noe
om hvor mange fartøyeierne som allerede er i en situasjon
der det er naturlig å tro at de vil benytte seg av denne
type ordninger. Alt i alt vil en ut fra dette kunne anslå at
ca 10 % av fartøyene vil benytte seg av ordningene
umiddelbart.
Tall fra høsten 2002 viser at 0,5% av
eierne har to eller flere fartøy i gruppen under 10 meter,
3,3% av eierne har to eller flere fartøy i gruppen
10 - 15, 3,5% av eierne har to eller flere fartøy
i gruppen 15 - 21 og 2,2% av eierne har to eller flere
fartøy gruppen 21 til 28. Inkludert i disse tallene er
også åpne fiskerier. Innenfor de lukkede fiskeriene
er nok disse prosenttallene noe høyere.
Spørsmål
5 - om strukturkvote og kvalitet:
Departementets siktemål er at utvidet
kvotegrunnlag skal legge til rette for at flere kan skifte ut til
nytt eller nyere fartøy, eller foreta andre investeringer
som legger til rette for en kvalitetsmessig bedre behandling av fangsten.
Det er klart at man ikke oppnår en
slik kvalitetsmessig heving dersom noen likevel velger å drive
videre med gamle og mindre hensiktsmessige fartøy. Myndighetene
må likevel legge til rette for at den som ønsker å drive
fremtidsrettet, får mulighet til det. En fremtidsrettet
drift innebærer at man ivaretar alt råstoffet
på en bedre måte enn i dag, og det er et felles
ansvar for myndighetene, fiskerinæringen og fiskeindustrien at
man legger til rette for dette, og dermed legger til rette for å ta
ut en potensiell merverdi i forhold til dagens verdiskaping basert
på fiskeressursene. Dette krever fokus på det
faktum at kvalitetsarbeidet starter om bord i fiskebåten.
Departementet vurderer det imidlertid slik at
det vil være reguleringsformer, overregulering eller ikke,
kappfiske eller ikke, som vil være det sentrale med hensyn til
kvalitet.
Spørsmål
6 - om fartøy og kvalitet:
Departementet har ikke umiddelbart tilgang på slik empiri.
Det skal ikke underslås at den enkelte
fiskers holdning til kvalitetsarbeidet har stor betydning for kvaliteten
på det råstoffet som leveres. Det burde likevel
være klart at man i et nytt fartøy kan legge til rette
for kvalitetsarbeidet, ved tilpasning av utstyr og installasjoner,
på en bedre og mer funksjonell måte enn i et eldre
fartøy.
Spørsmål
7 - om landingsmønster og struktur:
Man kan ikke se bort fra at bortfall av fartøy
lokalt kan ha betydning for tilførselen av råstoff
til den enkelte bedrift, og dermed for strukturen i fiskeindustrien.
I og med at tiltakene er frivillige, er det imidlertid vanskelig å være
presis med hensyn til slike effekter. Det synes imidlertid som et
større problem for flåten at lokale mottaksanlegg
forsvinner, enn omvendt. En konkurransedyktig kjøper vil
alltid kunne tiltrekke seg fremmedfartøy for leveranser.
I et mer overordnet perspektiv forventes at
strukturtiltakene vil kunne gi en positiv effekt for industrien totalt.
Det kvantum råstoff som ilandføres vil være
det samme, men bedriftenes produksjon kan bli mer stabil over året.
For kystflåten er det viktig at man har leveringsmuligheter
som ikke innebærer for lang gang-tid. Det er derfor av
interesse at man nå ser interesse for å etablere
"satellittmottak", hvor fangsten blir tatt mot og transportert til
produksjonsanlegg annet steds. Slike arrangement kan sikre leveringsmuligheter
også på steder hvor det ikke eller ikke lenger
er grunnlag for selvstendige mottak eller produksjonsanlegg, og dermed
avhjelpe negative konsekvenser som strukturendringer i industrien
ellers kunne ha for kystflåten.
Spørsmål
8 - om regionale kvotebanker:
Spørsmålet er drøftet
i Stortingsmeldingens kapittel 10.4.6. s. 76.
Som det fastslås i meldingen, ser departementet
dette ikke som aktuelt.
Spørsmål
9 - om nybygg og tekniske parameter:
Sammenligningen bygger på en analyse
fra SINTEF Fiskeri og Havbruk. Departementet mener fartøyet
i eksempelet er representativt for den type fartøy kystfiskerne
i dag blir tilbudt og slik de kommer til å bli i den nærmeste
fremtid.
Spørsmål
10 - om fartøyalder:
Fiskeridepartementet sitter ikke på data
over den tekniske standarden til kystflåten. Skipskontrollen
har imidlertid sine regler å forholde seg til ved kontroll
av ulike fartøy. Krav til helse, miljø og sikkerhet
må ivaretas for å få fartøyet
godkjent for gjeldene periode.
Det er tross alt lettere for nye, moderne fartøy å holde seg
innenfor gitte krav enn det er for eldre fartøy. Nye fartøy
har også en helt annen komfort for mannskapet.
Undersøkelser har fastslått
at det den tekniske standarden for fartøyet ikke trenger å være
samsvarende med fartøyets alder på skroget. Fiskeflåten
foretar stadig endringer og oppgraderinger av fartøyet
ved for eksempel utskifting av motor, ombygginger, nye instrumenter
osv. Men det å flikke på en eldre båt
blir aldri det samme som å bygge nytt.
Spørsmål
11 - om effekter av enhetskvoteordningen for havfiskefartøy:
De gjeldende enhetskvoteordningene for havfiskeflåten
har blitt iverksatt for ulike grupper siden sommeren 2000, med enhetskvoteordningen
for industritrålflåten som den siste fra 5. juli
2002. Det er ennå ikke foretatt en gjennomgående
evaluering av ordningene.
Det er ikke mulig innenfor tidsfristen å fremskaffe tilstrekkelig
informasjon til å gi et fyldestgjørende svar på spørsmålet
om hvordan fangstkapasitet, gjeldsbyrde og antall fartøy
har utviklet seg i de ulike gruppene. Antall fartøy har
gått ned i alle de aktuelle gruppene, og relativt mest
i gruppene konvensjonelle fartøy på eller over
28 meter og industritrålflåten. Dette har lagt
til rette for utvidet driftsgrunnlag for det enkelte fartøy,
og for fornying av fartøyene. En økt gjeldsbyrde
for enkeltfartøy i disse gruppene har således
sin årsak også i denne fornyingen, og representerer
således en investering i fremtiden.
Spørsmål
12 - om enhetskvoter og lønnsomhet:
Ut fra de signaler som foreligger, opplever
autolineflåten nå dårlig lønnsomhet.
Det er imidlertid ikke mulig å si at dette skyldes enhetskvoteordningen
for gruppen konvensjonelle fartøy på eller over
28 meter som sådan. I likhet med øvrige fartøygrupper
får denne gruppen nå redusert sine inntekter som
følge av lavere priser.
Det må også påpekes
at man i autolineflåten, allerede før enhetskvoteordningen
ble iverksatt, så en stor grad av fornying av fartøygruppen.
Denne fornying har, for så vidt sammen med enhetskvoteordningen,
ført til en økning i gjennomsnittsgjelden i gruppen.
På kort sikt påvirker det lønnsomheten
i negativ retning.
Struktureringsarbeidet må imidlertid
sees på lang sikt. Den fornying som nå er foretatt
i denne gruppen, sammen med reduksjonen i antall fartøy
- fra 98 konvensjonelle fartøy på eller over 28
meter før enhetskvoteordningen ble iverksatt til nå i
overkant av 50 - har lagt til rette for at gruppen på lang
sikt har alle forutsetninger for økt lønnsomhet.
Det sier seg selv at det er gunstig at vel 50 fartøy i
fremtiden skal dele gruppens kvoteandeler, og ikke nesten 100.
Når det gjelder fartøy i autolineflåten
over 28 meter er det p.t. de fartøyene som ikke har strukturert
seg, og som således har svakere driftsgrunnlag, som har
den dårligste lønnsomheten.
Spørsmål
13 - om lønnsomhet og gjeld i Hviteboken:
Regnestykkene som presenteres tar ikke hensyn
til at fartøygruppene med høy gjeldsgrad også har
hatt synkende gjennomsnittsalder de seneste årene, dvs.
at deler av gjeldsøkningen skyldes fornying av fartøyene i
gruppa, jf. svar på spørsmålene 11 og
12. Dessuten vil det i en periode hvor enkelte fartøygrupper
nylig har fått tilbud om sammenslåingsordninger
(line- og trålflåten) være lite hensiktsmessig å sammenligne disse
med fartøygrupper som ikke har hatt slike endringer i rammebetingelsene.
Det er først når ordningene har fått
virke en tid man kan si noe om utviklingen i lønnsomhet
som følge av ordningene. Økt gjeld er naturlig
i en tidlig fase av en investering, avkastningen kommer først
senere.
Spørsmål
14 - om ressursbehov etc.:
Fiskeridepartementet har ikke foretatt slike
utregninger. Slike utregninger vil etter departementets mening heller
ikke være lett å gjennomføre på en
slik måte at dette gir et godt bilde på kapitalbehov,
drivstoff forbruk, ressursbehov og arbeidsplasser for de ulike størrelsesgruppene.
Disse parameterne vil variere kraftig ut fra hva slags driftsmønster
ellers like lange fartøy har. Driftsmønster er
igjen avhengig av hvor fartøyet holder til geografisk og
hvilke redskaper som brukes. Driftsmønster, geografisk
tilhørighet og redskapstyper varierer mye innenfor kystflåten,
og det vil derfor være vanskelig å trekke klare
konkusjoner men hensyn til hvilke fartøystørrelser
som er mest ressursvennlige. Fiskeridepartementet er opptatt av
at vi skal opprettholde en variert kystflåte med fartøy
i alle størrelsesgrupper. Dagens kystflåte er
et resultat av lokal tilpassing som det er et mål å opprettholde.
Departementet mener dette best kan gjøres ved å sikre lønnsomheten
for de ulike størrelsesgruppene innenfor Finnmarksmodellen.
Vi viser forøvrig til at Budsjettnemnda
for fiskerinæringen nå innhenter opplysninger
om drivstofforbruket for ulike typer fartøy. Dette er et
viktig element for å kartlegge forbruket og avdekke potensialer
for reduksjon av utslipp av miljøgasser.
Spørsmål
15 - om gjeldsbelastning:
Sammenslåing av to fartøys
kvoter på ett fartøy representerer en inntektspost
for all fremtid. På kort sikt vil en slik investering medføre økte
kapitalkostnader. Dette i de tilfeller hvor ett fartøy
blir "kjøpt" ut av næringen. I de tilfeller hvor
to eiere - som i dag begge driver fartøy i samarbeid – slår
seg sammen på ett av fartøyene - vil ikke kapitalkostnadene øke,
men de samlede driftskostnadene vil bli redusert.
På lengre sikt vil investeringen kaste
av seg gjennom økningen i driftsgrunnlag. Den riktige fordelingen
av en engangsinvestering som vil generere inntekter i all fremtid,
vil være driftsresultatet i all fremtid. Da blir det feil å se
på driftsresultatet for de to til tre første årene
etter investeringen ble gjort. Det virker rimelig å anta
at de fremtidige totale drifts- og vedlikeholdskostnadene for ett
fartøy vil være betydelig lavere enn for to.
Det vises for øvrig til stortingsmeldingens
kapittel 10.3.6 der det blant annet fremholdes at forslaget om avkortning,
fylkesbindinger og bindinger til lengdegrupper for strukturkvotene,
i tillegg til å bidra til kvoteutjevning mellom fartøy,
har distriktspolitiske hensyn og bidrar til å opprettholde
en størrelsesmessig differensiert flåte, bidrar
til å holde prisene på fartøyene nede.
Spørsmål
16 - om kvoter ved passering av 70 år:
Det er ingen grunn til å tro at kvoter
vil tilfalle staten som følge av at eier passerer 70 år.
Vedkommende har anledning til å selge fartøyet
og ny eier kan søke om å få deltakeradgang
med fartøyet, siden tidligere eier frasier seg deltakeradgangen.
Vi har erfaring fra de siste årene som tilsier at "frigitte"
kvoter vil være lik null i årene som kommer.
Spørsmål
17 - om utvidet samlekvotemodell:
I 2002 ble det innført samlekvoteordning
for fartøyene under 15 meter i gruppe I. I 2003 ble ordningen også utvidet
til å gjelde alle fartøy i gruppe II. Før
samlekvoteordningen eventuelt blir utvidet til å gjelde
flere fartøygrupper (dvs også fartøy
over 15 meter) må man samle noe mer erfaring med ordningen,
bl.a. for å unngå overfiske av enkelte arter slik
vi fikk på torsk i 2002. For fartøyene som har
deltatt i ordningen har samlekvotene medført en enklere
hverdag, med bedre mulighet til planlegging av driften. Siden samlekvoten er
garantert, kan fiskerne som er omfattet av ordningen planlegge sitt
driftsår uten å måtte ta hensyn til periodiseringer
og eventuelle stopp i fisket.
Kystfiskarlaget har kommet med et alternativ
til de foreliggende forslag til strukturtiltak som går
ut på en utvidet samlekvoteordning for kystflåten.
Laget vil utvide ordningen til å gjelde flere arter enn
torsk, sei og hyse, for å kunne gi flåten mulighet
til å spesialisere seg. Fiskeridepartementet har ikke avvist
dette forslaget. Muligheten for spesialisering er ønskelig, men
det er klart at en utvidet samlekvoteordning ikke vil løse
det grunnleggende problemet, nemlig at vi har en fiskeflåte
som overstiger det tilgjengelige ressursgrunnlaget! Videre vil en
utvidet samlekvote slik den er foreslått ikke løse
foreldingsproblemet for de eldste båtene som befinner seg
i gruppen 15-21m.
Spørsmål
18 - om fabrikktrålflåten:
Norsk totalkvote på torsk er i 2003
satt til 195.435 tonn. Trålflåten er av dette
tildelt 57.919 tonn. Kvoten for 2003 er 636 tonn for en kvotefaktor.
Fabrikktrålerne har i dag totalt 22,02 kvotefaktorer. Dette
gir 14.000 tonn til fabrikktrålerne, noe som utgjør
7% av den norske totalkvoten.
Spørsmål
19 - om kvotestørrelse i forhold til
fartøylengde:
Regelverket tidlig på 90-tallet ga
en uheldig stimulering til bygging av store fartøy, og
ble derfor endret. Kvotestørrelsen til et fartøy
er i dag definert ut fra fartøyets lengde ved en skjæringsdato
(hjemmelslengden). Denne varierer i ulike fiskerier alt etter når
de ulike gruppene ble lukket. Eksempelvis, i torskefisket nord for
62ºN er datoen 18. desember 1998. Dette innebærer
at fartøyet beholder sin kvote ut fra hjemmelslengden til
fartøyet, uavhengig av om fartøyet byttes ut med
et større eller mindre fartøy. Kvoten er bestemt
av fartøyets hjemmelslengde, ikke av fartøyets
faktiske lengde. Denne regelen er satt for at fiskerne skal kunne
skifte ut sine fartøy etter hva de finner hensiktsmessig,
og ikke foreta forlengelse med det siktemål å få større
kvote, eller unnlate å bygge mindre båt av redsel
for å miste kvote.
Spørsmål
20 - om overføring av kvoter på tvers av lengdegrupper:
Vilkårene for å delta i den
såkalte gruppe I i fisket etter torsk, hyse og sei nord
for 62º, som omfatter konvensjonelle fartøy under
28 meter, fastsettes i en forskrift med virkning for ett år
av gangen. Denne tidsbegrensningen er lovfestet, i § 21
i deltakerloven av 26. mars 1999 nr. 15.
Gjeldende forskrift er til hinder for slik overføring
av deltakeradgang i gruppen over 28 meter til fartøy under 28
meter, som beskrives i spørsmålet. Departementet
er ikke kjent med at det noen gang har blitt søkt om dette.
Spørsmål
21 - om overføring av kvoter fra små til store
fartøy:
Dersom det i spørsmålet siktes
til overføring av kvote til annet fartøy under
28 meter, eventuelt under andre reguleringsgrenser i andre fiskerier
enn det konvensjonelle fisket etter torsk, hyse og sei, så er
regelverket ikke til hinder for slik overføring. En slik
utskifting til større fartøy innebærer
imidlertid ikke tildeling av større kvote, så lenge
de fastsatte skjæringsdatoene står fast, jf. nærmere
om dette ovenfor i svaret på spørsmål 19.
Dersom det i spørsmålet siktes
til overføring av kvote til fartøy over 28 meter,
så er regelverket til hinder for dette. Departementet er
kjent med at det i noen tilfeller har vært søkt
om tillatelse til forlenging av fartøy under 28 meter,
til en lengde over 28 meter. Disse søknadene har blitt
avslått.