Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sylvia Brustad, Rolf Terje Klungland og Synnøve Konglevoll, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm, og fra Senterpartiet, Hans Seierstad, viser til at proposisjonen omhandler ny konsesjon for fortsatt regulering av Storelvvassdraget og tillatelse for videre kraftutbygging i Saudafjellene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at dette området har vært utnyttet til kraftproduksjon siden 1919, og at søknaden nå gjelder opprusting av eksisterende kraftverk, i tillegg til utvidelser i form av nye overføringer uten nye reguleringsanlegg. Dette er planlagt ved at man ønsker å overføre vassdrag som tidligere ikke er utnyttet til vannkraftproduksjon for å sikre en bedre ressursutnyttelse.
Flertallet viser til at prosjektet vil være et bidrag til å styrke den norske og nordiske kraftbalansen, samt å bedre den vanskelige effektsituasjonen i regionen. Flertallet viser videre til at dette prosjektet er svært viktig for Rogaland/Indre Ryfylke og Sauda spesielt, da det vil medføre en styrket kommuneøkonomi samt stimulere til økt aktivitet i regionen, både industrielt og på annen måte.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet merker seg at lokale myndigheter er positive til prosjektet, og at de mener at miljømessige hensyn er ivaretatt. Disse medlemmer vil videre vise til at utbyggingsprosjektet er reversibelt, og at eventuelle naturinngrep kan omgjøres senere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at NVE vektlegger at det er et økende gap mellom produksjon
og forbruk av kraft i Norge, og at det er knyttet betydelig usikkerhet
til innfasing av alternative energikilder og importmuligheter. NVE
legger også vekt på at prosjektet innebærer
en vesentlig bedre utnyttelse av tidligere utbygde vassdrag, og
at overføring av nye vassdrag bidrar til effekt og energitilgang
som vil ha vesentlig betydning for kraftoppdekningen. NVE har også lagt vekt
på miljø og friluftslivet i Skaulenområdet
og indre Etnefjell.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens brede strategi
for å styrke energiforsyningen, og å gjøre denne
mindre væravhengig. Dette innebærer frigjøring gjennom
sparing og nye fornybare energikilder, økt bruk av gass,
bedre utnyttelse av eksisterende vannkraftstruktur og å øke
bruken av småkraftverk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
de omsøkte planene ikke vil medføre inngrep inne
i Skaulenområdet, men mindre tekniske inngrep i randsonen
hvor det noen steder allerede er gjort tekniske inngrep.
Disse medlemmer mener at virkningene
av disse mindre inngrep i stor grad vil bli redusert ved minstevannføring
og andre avbøtende tiltak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, har videre
merket seg at NVE i sin innstilling ikke går inn for full
utbygging i henhold til søknaden, men har redusert prosjektet
når det gjelder ny kraftutvinning. Dette har sin bakgrunn
i at Saltånå og Langfossen er tatt ut av prosjektet,
samtidig som kravet til minstevannsføring er noe større
enn det som følger av søknaden.
Flertallet viser til at spesielt
Langfossen som er en turistattraksjon og som er i et område
med landskapselementer av stor miljøverdi, bevares uten
noen form for inngrep, og flertallet er derfor enig
i å ta Langfossen og Saltånå ut av prosjektet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, vil uttrykke bekymring for den norske og nordiske
kraftoppdekkingen som man spesielt fikk oppleve sist vinter. Dette skyldes
et stadig økende gap mellom tilbud og etterspørsel
på kraft. Årsaken til dette er at man gjennom
de siste 10 år har hatt en forbruksvekst som er om lag
seks ganger større enn veksten i produksjonen i et normalår.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, ser nødvendigheten
av at man nå tar de nødvendige grep for å øke
den norske kraftproduksjonen, og Saudaprosjektet er derfor et viktig bidrag
for å bedre situasjonen.
Dette flertallet vil videre understreke
at kraften fra dette prosjektet er ren fornybar vannkraft som vil redusere
importen av kraft bl.a. fra sterkt forurensende kullkraftverk og
kjernekraftverk, og dette flertallet mener derfor
at dette er et svært miljøvennlig prosjekt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartietvil også påpeke
det negative i at det heller ikke er satt i gang kraftproduksjon
basert på våre enorme gassressurser, og viser
til den politiske usikkerhet som er skapt rundt dette, samt den økonomiske
usikkerhet forbundet med fremtidige utslippskrav.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til behandlingen av St.meld. nr. 9 (2002-2003)
Om innenlands bruk av naturgass mv., og til Innst. S. nr. 167 (2002-2003)
hvor komiteens flertall fastslår følgende:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, legger
til grunn Stortingets vedtak i Innst. S. nr. 122 (1999-2000) om
at det ikke skal være strengere utslippskrav
for klimagasser enn det som er vanlig for gasskraftproduksjon i
andre EØS-land."
Videre vil komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti understreke at det
i samme innstilling sies:
"Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti
viser til at dette er i samsvar med Regjeringens forsikring om at
bruk av gass til energiproduksjon skal ha de samme rammevilkår
som i andre EØS-land i tiden framover, jf Sem-erklæringa.
Disse
medlemmer viser til at Regjeringen har forlenget konsesjonstiden
med 3 år for anleggskonsesjonene som ble gitt av regjeringen
Stoltenberg til Naturkraft. Utover dette har det ikke blitt gjort endringer
i de gjeldende gasskraftkonsesjoner."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at realisering
av Liastøl-overføringen og Regjeringens forslag
til Sauda-utbygging vil styrke effektkapasiteten i regionen.
Komiteen er kjent
med at vår kraftkrevende industri agerer i et internasjonalt
marked med sterk konkurranse, og det er derfor avgjørende
at norske myndigheter sørger for langsiktige og forutsigbare rammevilkår.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at Regjeringens forslag til
utbygging i Sauda vil være et positivt bidrag til industri
og sysselsetting i regionen. Disse medlemmer vil
i tillegg vise til at norsk kraftkrevende industri er blant de mest
energieffektive og miljøvennlige i verden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at politiske målsettinger først om redusert
forbruk og siden redusert vekst i forbruket har hatt liten eller
ingen virkning.
Disse medlemmer viser til at
man samtidig til stadighet ser at man politisk griper inn i markedet
og aktivt hindrer ny kraftutbygging, noe som gjør at situasjonen
blir stadig forverret.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget enten har kraftig redusert, eller avslått samtlige
vannkraftutbyggingsprosjekter de senere år, noe disse medlemmer tar
sterkt avstand fra. Resultatet av dette har vært økende
mangel på kraft, en eksplosjonsartet utvikling av strømprisene
og fare for utkobling og rasjonering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, er kjent med den vanskelige
effektsituasjonen i denne regionen, noe som bl.a. medfører
at Statnett har inngått avtaler med kraftintensiv industri
om utkobling i vanskelige perioder.
En slik situasjon er etter flertalletsmening uholdbar, og må rettes
opp snarest mulig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet er videre kjent med at denne regionen
produserer store mengder kraft som i stor grad går østover,
men at dette til en viss grad kan bedre seg med et bedre linjenett,
og at Liastøl-overføringen vil avhjelpe situasjonen
noe, dersom denne blir realisert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, mener at økt produksjon fra Saudavassdragene
vil bidra til å bedre kraftforsyningen i regionen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Senterpartiet er sterkt bekymret for
den økende arbeidsledigheten vi har opplevd de siste måneder,
og mener at et kraftutbyggingsprosjekt som dette vil ha en positiv
effekt på sysselsettingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er beregnet at NVEs innstilling vil innebære
en investering på ca. 2,5 mrd. kroner, som igjen vil gi
200-300 årsverk/år fordelt over en anleggsperiode
på 7 år. I tillegg til dette kommer positive ringvirkninger
av denne aktiviteten både lokalt og nasjonalt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser i tillegg
til at kraften fra prosjektet vil være viktig for å sikre
regionens industriarbeidsplasser, samt sikre videre næringsutvikling
i Nord-Rogaland/Ryfylke.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Senterpartiet gjør oppmerksom
på at kommunene Sauda og Etne ønsker å bruke økonomiske
bidrag fra kraftprosjektet til å bygge ny vei mellom kommunene,
noe som også vil bidra positivt både til å knytte
kommunene bedre sammen i tillegg til økt aktivitet i anleggsfasen.
Disse medlemmer viser til at
kommunene Sauda og Odda har fremforhandlet en utbyggingsavtale på til
sammen 90 mill. kroner (Sauda kommune 81 mill. kroner og Odda kommune
9 mill. kroner). For Saudas vedkommende var intensjonen at disse
uavkortet skal brukes til vei mellom Etne og Sauda.
Disse medlemmer mener derfor
at Regjeringen må vurdere å etablere et næringsfond
for Sauda og Odda kommuner fordi verdien av utbyggingsavtalen blir
betydelig redusert. Disse midlene er lagt inn som en viktig del
av fullfinansieringen av veien. Ved en redusert utbygging vil omfanget
av utbyggingsavtalen bli redusert tilsvarende reduksjonen i utbygging.
En slik reduksjon vil derfor redusere de positive ringvirkningene
av avtalen. En ny vei mellom Sauda og Etne vil være en
varig og viktig verdi for Sauda og Etne og omkringliggende lokalsamfunn.
Med en redusert utbygging vil en realisering av veien bli vanskeliggjort. Disse
medlemmer mener derfor at veien må finansieres
på andre måter og at staten også må bidra
til dette.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for utvikling av Saudasamfunnet. Konsesjonsavgifter i tilknytting
vannkraftutbyggingen vil bidra til dette. Disse medlemmer mener
derfor at det må vurderes å sette avgiften høyere
enn det Regjeringen foreslår.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet vil vise til at en utbygging slik
disse partier primært går inn for, ville gitt
betydelig større positive ringvirkninger for de berørte
kommunene og lokalsamfunn. Ved en redusert utbygging slik Regjeringen
forslår, vil disse ringvirkningene bli betydelig mindre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, vil understreke at norsk kraftkrevende industri
underlegges rammebetingelser som er mest mulig harmonisert med de
land vi konkurrerer med, slik at det kan konkurreres på mest mulig
like vilkår.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet viser til den vanskelige situasjonen
for norsk kraftkrevende industri, og mener det må tas viktige
politiske grep for å bedre situasjonen for denne type virksomhet.
Disse medlemmer vil i tillegg
vise til at norsk kraftkrevende industri er blant de mest energieffektive og
miljøvennlige i verden. Disse medlemmer er kjent
med at vår kraftkrevende industri agerer i et internasjonalt
marked med sterk konkurranse, og det er derfor avgjørende
at norske myndigheter sørger for langsiktige og forutsigbare
rammevilkår. Uten de nødvendige politiske grep,
risikerer man enda mer utflagging av virksomhet fra Norge, og så lenge
det er etterspørsel etter de produkter som produseres,
i et internasjonalt marked, vil produksjonen dukke opp i andre land
med helt andre utslippskrav og en helt annen og mer forurensende
energiproduksjon.
Disse medlemmer er kjent med
at Hydros aluminiumsverk på Karmøy, grunnet miljøkrav,
må skifte ut Søderbergteknologien innen 2010.
Det er i tillegg kommet klare signaler om at dersom Norsk Hydro
skal foreta en modernisering av aluminiumsverket, er det avgjørende
at det stilles mer kraft til rådighet. Uten en modernisering
av verket, kan om lag 1 000 arbeidsplasser stå i fare,
noe disse medlemmer ser på som svært
alvorlig.
Disse medlemmerser
på bakgrunn av dette at videre kraftutbygging i Saudafjellene
vil være et viktig bidrag både for å sikre
og for å videreutvikle kraftkrevende industri i regionen.
Disse medlemmervil
påpeke den positive signaleffekt man gir til kraftkrevende
industri generelt ved å åpne for utbyggingen.
Komiteen er kjent
med at Vernegruppa for Saudavassdraget har utarbeidet et utbyggingsforslag (Alternativ
2000) som samlet gir en økning av dagens produksjon på 446
GWh/år. Dette alternativet ligger innenfor rammene
av søknaden, men er ikke prioritert av søker.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, er enig i
NVEs vurderinger av Alternativ 2000.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet registrerer at NVE legger til grunn
at Alternativ 2000 gir vesentlig mindre bidrag til økt
effekt og kraftproduksjon enn Plan-97 redusert for Saltånå og
Langfossen, og videre legger NVE vekt på søkers
vurdering av lønnsomheten i dette alternativet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens vurdering
av Alternativ 2000 og at lønnsomheten i forslaget er så dårlig
at det ikke lar seg realisere.
Komiteener gjennom høringer og på annen
måte gjort kjent med de forskjellige parters syn på (dette) prosjektet.
Under komiteens høringer har de fire berørte kommuner
Sauda, Etne, Suldal og Odda gitt klart utrykk for at de støtter
innstillingen fra NVE. Rogaland fylkeskommune og Haugalandrådet
har samme syn. Næringslivets Hovedorganisasjon/PIL, Landssamanslutninga
av Vasskraftkommunar (LVK), Energibedriftenes landsforening (EBL)
og LO/Norsk Kjemisk Industriarbeiderforbund støtter
alle en utbygging i samsvar med NVEs innstilling, og i tillegg er komiteen gjort
skriftlig kjent med samme syn fra en del andre fagforeninger som
ikke deltok på høringen.
Komiteen er kjent med at Fylkesutvalget
i Hordaland i møte 22. mai 2003 vedtok støtte
til innstillingen fra NVE.
Komiteen er også kjent
med at Norges Naturvernforbund, Natur og Ungdom, Den Norske Turistforening,
Norges Jeger- og Fiskeforbund primært er motstandere av
utbyggingsprosjektet, men vil alternativt gå for Alternativ
2000, som er utarbeidet av Vernegruppa for Saudavassdraga.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet har også merket seg at søkeren,
Aktieselskabet Saudefaldene, finner NVEs innstilling som akseptabel.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen i proposisjonen foreslår å ta
ut Åbødalsvassdraget, og begrunner dette i hovedsak
med at Åbødalen er et populært hytte-
og turområde og at dette brukes til friluftsaktiviteter. Åbødalen
benyttes av mange mennesker i friluftssammenheng, og området
har et vakkert kulturlandskap med betydelige miljøkvaliteter.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at dette medlems primære
standpunkt er at verken Lingvang/Tengesdalsvassdraga eller Åbødalen bygges
ut. Dette medlem viser til svar av 2.
juni 2003 fra departementet der det framgår at kostnaden for
dette alternativet, som bygger på Regjeringens forslag
og hvor den gjenværende delen av Nordoverføringen
inkluderes, men hvor Lingvang- og Tengesdalsvassdragene tas ut,
anslås å bli om lag kr 2,40-2,45 pr. kWh, og med
en produksjon på om lag 730 GWh. Subsidiært finner dette
medlem å kunne åpne for utbygging av deler
av Åbødalsvassdraget for kunne bidra til en realistisk
utbyggingsløsning.
Dette medlem setter som forutsetning
for utbygging av Åbødalsvassdraget at:
– Naturinngrepene
reduseres gjennom å flytte den planlagte steintippen, slik
at massen legges tre kilometer lenger sør i dalen.
– Anleggsveger vest for vassdraget
tilbakeføres til opprinnelig terreng, luftkabler fjernes
og Buerflaten sikres mot inngrep.
Dette medlem viser til at en
utbygging av vassdraget således kan skje langt mer skånsomt
enn opprinnelig foreslått.
Komiteen viser til
at Regjeringen foreslår at det som er igjen av Nordoverføringen
også tas ut.
Komiteen registrerer at Regjeringen
foreslår at det gis konsesjon for overføring av
Lingvang- og Tengesdalsvassdragene i Suldal kommune samt Maldalselva og
Sagelva i Sauda kommune. Regjeringens forslag innebærer
at NVEs innstilling blir redusert fra 960 GWh/år
til 490 GWh/år.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens forslag i
St.prp. nr. 55 (2002-2003).
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår å ta ut overføringen
av Åbødalsvassdraget samt Nordoverføringen
som omtalt i NVEs forslag, og er enig i denne vurderingen. En inkludering
av disse områdene ville gitt betydelige mengder kraft,
men i balansegangen mot miljøinteresser har disse veid tyngst.
Tilsvarende gjelder for områdene i Nordoverføringen,
som er tilnærmet urørte områder med meget stor
betydning for regionalt friluftsliv.
Disse medlemmer er enig i Regjeringens forslag
om å gi konsesjon for overføringen av Lingvang-
og Tengesdalsvassdraget i Suldal og Maldalselva og Sagelva i Sauda,
og viser til at dette vil gi en tilgang på ny kraft på ca.
230 GWh/år. Total kraft i den nye utbyggingen
vil etter dette bli ca. 490 GWh/år.
Videre viser disse medlemmer til
at disse inngrepene ikke berører selve Skaulen-området
og at landskapsbildet sett fra fjorden er hensyntatt gjennom minstevannføring
og restvannføring.
Disse medlemmer tar opp forslagene
fremmet i St.prp. nr. 55 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet mener at forslaget i St.prp. nr. 55
(2002-2003) fra Regjeringen om å halvere NVEs
innstilling i realiteten er å si nei takk til nærmere
en halv TWh/år ren ny kraft. Sett i lys av sist vinters
kraftkrise er det etter disse medlemmers mening oppsiktsvekkende
at en ennå ikke har forstått alvoret i situasjonen,
og tar de nødvendige politiske grep for å øke
kraftproduksjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet foreslår
primært en utbygging av Saudafaldene som bygger på NVEs
innstilling, men der Åbødalsvassdraget tas ut
av prosjektet.
Disse medlemmer mener det er
viktig av hensyn til kraftsituasjonen, Saudasamfunnet og arbeidsplasser, og
vil understreke at dette i stor grad er en modernisering og utvidelse
av eksisterende kraftverk, ikke en ny stor vannkraftutbygging.
Når Arbeiderpartiets forslag ikke ser
ut til å få flertall, vil disse medlemmer subsidiært
stemme for Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at NVE som vår fremste faginstans har foretatt de nødvendige
vurderinger og avveininger med hensyn til både naturinngrep
og behovet for økt kraftproduksjon.
Disse medlemmer støtter
på bakgrunn av dette NVEs innstilling.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartier glad for den debatten utbyggingen av
Saudafallene har skapt. Disse medlemmer peker på at
debatt er godt for demokratiet, likesom frie fosser er godt for
naturen, de kommende slekter og turismen. Det er derfor viktig å bevare
de få frie fosser, og elever og bekker som er igjen i Rogaland
og indre Ryfylke.
Disse medlemmer setter som betingelse
for å øke energimengden fra Sauda at det skaper
sysselsetting og vekst fra de investeringer som må til
for en opprusting av kraftverkene, og at vi samtidig bevarer de
frie fossefallene. Disse medlemmer peker på at det
er mulig å få til dette, dersom storkonsernene
ikke får fritt spillerom, men at styringen skjer politisk
og tar hensyn til samfunnet i sin helhet. Disse medlemmer tar
avstand fra en ordning som fører til at kommuner som sliter økonomisk
må selge sine naturressurser til selskaper som først
og fremst tenker på størst mulig utbytte til sine
aksjonærer.
Disse medlemmer ønsker
et opprustningsprosjekt tuftet på de områdene
som allerede er berørt, og å spare de urørte
fossene og elvene i Lingvang- og Tegnesvassdraget, samt Sagelva
og Maldalselva. Det er mulig å få til et godt
opprustningsprosjekt ved å utvide de allerede berørte
områder.
Disse medlemmer viser til Sem-erklæringen som
sier at:
"Epoken med store vannkraftutbygginger er over. Hensynet
til kommende generasjoners naturopplevelser tilsier en restriktiv
holdning til videre vassdragsutbygging, og at vi lar de aller fleste
vassdrag som står igjen forbli urørt."
Disse medlemmer bifaller denne
konklusjonen, og peker dermed på det paradoks at Regjeringen
tilrår utbygging av Lingvang- og Tengesdalsvassdragene
i Suldal og Maldalselva og Sagelva i Sauda. Verneverdiene i disse
vassdragene er grundig dokumentert og dersom de berøres,
er Sem-erklæringa verdiløs. For Lingvang vil hele
elvestrekningen nedstrøms for inntaket, inkludert Lingvangfossen,
et av Rogalands mektigste fossefall og er det største med
utløp i fjorden, bli tørrlagt. Sagelva og Maldalsvassdraget
strekker seg inn i Skaulenområdet og er et mye brukt rekreasjonsområde. Der
er en tunnel planlagt for begge vassdraga. Maldalselva blir tappa
mellom Maldalstølane og Maldalsvatn. Og nedenfor inntaka
vil elvene bli tørrlagte.
Disse medlemmer viser til at
fagforeningene knyttet til kraftkrevende industri har presset på med argumentet
om at full utbygging av Saudavassdragene vil være redningen
for kraftkrevende industri på Vestlandet. Dette er en feil
og naiv analyse som setter verdifull vassdragsnatur i Rogaland i
fare. Det er andre forhold som er viktige for konkurranseevnen til
norsk industri. I kraftmarkedet flyter kraften fritt, og kraft fra Sauda
er ikke billigere enn i markedet ellers. For Haugalandet og Hydro
Karmøy har imidlertid overføringskapasiteten i
nettet vært en flaskehals. Dette vil bli løst av
den nye kraftlinjen mellom Sauda og Liastølen. Saudautbyggingen
vil derfor ikke gjøre noe fra eller til for den kraftkrevende
industrien på Vestlandet.
Disse medlemmer peker på det
faktum at det heller ikke er sammenheng mellom utbyggingen og sikring
av eksisterende arbeidsplasser i Sauda. I valgkampen 1997 sa Elkem
at om de fikk utbyggingsrettighetene for Saudafallene, så ville
de satse på Saudasamfunnet og blant annet bygge en ny eddiksyrefabrikk,
og slik bidra til flere og nye arbeidsplasser. Sosialistisk Venstreparti
sa nei fordi planene ikke virket troverdige. Stortinget vedtok i
1999 å gi Elkem v/AS Saudefaldene ny leieavtale
for kraftanleggene og vannrettigheter frem til 31. desember 2030.
Noen år etter viste det seg at Sosialistisk Venstreparti
fikk rett - Elkem solgte fabrikken, og sveik Sauda. Imidlertid beholdt
de utbyggingsrettighetene. Nå vil selskapet tjene penger
på dette ved å bygge ut de siste fossene slik
at amerikanske aksjonærer kan tjene mest mulig penger. Disse
medlemmer vil framheve dette som et kjernepunkt. For, som
både Vernegruppas Alternativ 2000 og det nylig lanserte forslaget
fra Norges Jeger og Fiskerforening, Naturvernforbundet, Verdens
Naturfond og Den Norske Turistforening viser, er en mer skånsom
utbygging som verner de viktigste områdene fullt mulig.
For en litt høyere pris, som fortsatt ligger innenfor utbyggers definisjon
av lønnsomhet, kan man faktisk oppnå en marginalt
større utbygging. Problemet ser ut til at utbyggers grådighet
veier tyngre enn verneverdiene i urørte vassdrag.
Disse medlemmer viser til at
administrerende direktør Sverre Larsen i Byggenæringens
Landsforening påpeker at offentlige pålegg om
energiløsninger og noen enkle krav til minimumsstandarder
i forretningsbygg, kan føre til enorme innsparinger i strømforbruk, og
ifølge direktøren vil dette være den
enkleste og billigste måten for staten å spare
strøm. I sum vil innsparingene, ifølge direktøren,
utgjøre 10 TWh (drøyt 20 Sauda-utbygginger).
Disse medlemmer viser også til
at en FIVH-rapport fra 1999 viser at forskjellen mellom dagens norske husholdningselektronikk
og markedets mest effektive utgjør om lag 2,4 TWh (5 Sauda).
Disse medlemmer er enig med tidligere
miljøvernminister Thorbjørn Berntsen om at det
er på forbrukersida vi må rette innsatsen, ikke
bygge ut siste rester av uberørt natur, slik denne saken
legger opp til.
Disse medlemmer går
imot utbygging i Sauda, men fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2004 om å legge fram forslag som
i løpet av 5 år kan realisere et energi-innsparingspotensiale
på 25 Sauda-utbygginger."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at det gjennom flere år har vært debatt omkring en
eventuell utbygging av vannkraft i Saudavassdraga utover nødvendig
modernisering av kraftanleggene. Dette medlem vil
minne om at det i de senere årene har vært en
reduksjon av distriktspolitiske virkemidler, samt en uforutsigbar
og stadig strammere kommuneøkonomi. Dette har
medvirket til at stadig flere i Indre Ryfylke ser utbygging av verneverdige
vassdrag som eneste mulighet til en periode med vitalisering av næringsaktivitet. Dette
medlem ønsker å imøtekomme lokalbefolkningens
behov for økt aktivitet, men avveier natur- og miljøinteressene
annerledes enn Regjeringen.
Dette medlem viser til at en
utbygging av Lingvang- og Tengesdalsvassdragene vil innebære
fysiske tiltak og tørrlegging/redusert vannføring
i vassdrag i et område som i dag framstår som
urørt og som framstilles i proposisjonen å være
en del av Skaulen-området, et område med store
natur-, kultur- og friluftsverdier. Dette medlem vektlegger
at Lingvangsfossen, som et av Rogalands mektigste fossefall, har
stor opplevelsesverdi sett fra fjorden og at den kan ha stor betydning
i framtidig satsing på reiseliv og turisme. Dette
medlem vil på denne bakgrunn foreslå at Lingvang-/Tengesdalsvassdraget
tas ut av utbyggingsplanene. Dette medlem vil
som kompensasjon gi tillatelse til utbygging av den såkalte
Nordoverføringen.
Dette medlem viser videre til
de natur- og kulturverdier, rekreasjons- og friluftsinteresser som
er knyttet til Åbødalsvassdraget, men vil under
gitte forutsetninger akseptere utbygging av deler av Åbødals-vassdraget.
Dette medlem tar opp forslag
i samsvar med dette.