Jeg viser til spørsmål oversendt
6. oktober 2003 i forbindelse med komiteens behandling av St.prp.
nr. 82 (2002-2003) - Bygging av Skjold-klasse (MTB). Svarene gis
i det følgende.
Prosjektet omfatter anskaffelse av våpensystemer, reservedeler,
teknisk dokumentasjon og løsninger for logistikk og opplæring,
mens missiler anskaffes utenfor prosjektet.
Spørsmål
1:
Hva er kostnadene ved innkjøp
av missiler til Skjold-klasse MTB beregnet til?
Svar:
I totalprosjektdokument nr. 3 for prosjekt 6300 Skjold-klassen
har forsvarssjefen gjort en beregning av missilbehovet. Dette behovet
fordeler seg på krigslast, logistikkreserve, missiler til
operativ evaluering, integrasjonsskyting og skyting i driftsperioden.
På bakgrunn av dette er missilanskaffelsen til Skjold-klassen planlagt
til å koste 1 295 mill. kroner eksklusive usikkerhetsavsetning.
Usikkerhetsavsetningen er tatt med i NSM prosjektet. Behovet for
antall missiler som skal anskaffes i denne omgang, vil bli vurdert
før kontrakt om serieleveranse inngås. Omfanget
kan derfor bli endret.
Spørsmål
2:
St.prp. nr. 82 (2002-2003)
slår fast at det ene hovedvåpenet vil være
"Nytt sjømålsmissil" (NSM). Komiteen er kjent
med at dette våpenet pr. dato ikke er ferdig utviklet.
Utgjør dette en økonomisk risiko, og er det av denne
grunn usikkerhet knyttet til fartøyets kapasitet?
Svar:
NSM er et våpen som er under utvikling
og som er planlagt å bli integrert på Skjold-klassen
og Fridtjof Nansen-klasse fregatter. Serieleveransen er ikke forelagt
Stortinget, og kontrakt om serieleveranse derfor ikke inngått.
Da våpenet fortsatt er under utvikling, er det to risikomomenter
relatert til kontraktsinngåelse: 1) At problemer i utviklingen
fører til forsinket serieleveranse, og 2) at utviklingen
ikke fører frem og at missilet aldri blir serieprodusert.
En forsinket serieleveranse kan medføre
at det vil ta noe lengre tid før Skjold-klassen kan fylle
alle sine operative roller. Dette vil ha negative operative konsekvenser
i den perioden fartøyet er uten NSM. En slik forsinkelse
vil ha små økonomiske konsekvenser.
En kansellert serieleveranse vil bety at Skjold-klassen
vil måtte integrere en annen type missil eller operere
uten denne type våpensystem. En integrering av et alternativt
missilsystem vil kunne medføre ekstrakostnader forbundet
med selve integreringen, men dersom en billigere missiltype blir
valgt, kan totalkostnadene bli mindre.
Et eventuelt valg av annet missilsystem vil
potensielt kunne få negative operative konsekvenser og
kunne gi forsinkelser i forhold til når fartøyet
kan være fullt operativt. Det er Stortinget som skal fatte
endelig beslutning om anskaffelse av våpensystem. Departementet vurderer
andre typer missiler, eventuelt andre lettere våpensystemer,
bl.a. for det tilfellet at NSM ikke skulle bli serieprodusert.
I Innst. S. nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp.
nr. 55 (2001-2002), var det avsatt 880 mill. kroner til prosjektet
for perioden 2001-2005, mens forhandlingsresultatet som foreligger,
medfører en utbetaling på 2 064 mill. kroner i
samme periode. Dette innebærer at annen aktivitet/prosjekter
må forskyves ift. rammen på 118 mrd. kroner.
Spørsmål
3:
Hvilke prosjekter vil måtte
forskyves i tid som følge av kontrahering av Skjold-klassen
MTB, og vil en kontrahering virke forsinkende på andre
viktige omstillingsprosjekter?
Svar:
I St.prp. nr. 82 (2002-2003) er Skjold-klassen
foreslått finansiert med en betalingsplan hvor man betaler
ut større beløp tidlig i prosjektet i forhold
til det som var forutsatt i Innst. S. nr. 232 (2001-2002). For å innpasse den
nye betalingsprofilen er det nødvendig å justere
og utsette en del prosjekter slik at disse får utbetalinger når
Skjold-klassen har hatt sine store utbetalinger. For perioden t.o.m.
2005 må det omrokkeres på prosjekter for totalt
ca. 1 180 mill. kroner.
Prosjekter som må utsettes, eller som
vil få en forsinket eller redusert anskaffelse for å realisere
en ny betalingsprofil på Skjold-klassen, er:
– Prosjekt
5026 - Pansrede spesialkjøretøy, brukt materiell
– Prosjekt 5033 - Stormpanservogner
– Prosjekt 5085 - Ombygging av
beltevogner
– Prosjekt 5102 - Mørkeutrustning
– Prosjekt 5112 - VHF multirolleradio
– Prosjekt 6028 - NSM anskaffelse
– Prosjekt 7611 - NASAMS II
– Prosjekt 7801 - Basesett
– Prosjekt 2934 -Forsvarets program
og driftsstøttesenter
– NOBLE prosjektet
– Prosjekter relatert til operative
informasjonssystemer og Nettverksbasert Forsvar
I tillegg vil eventuelle forsinkede betalinger
i fregattprosjektet utnyttes maksimalt.
En nøyaktig vurdering av omfang for
det enkelte prosjekt vil bli gjort med koordinering mot den pågående
militærfaglige utredning og ny langtidsplan.
Omstillingen av Forsvaret består både
av en omstillingsdel og en moderniseringsdel. Samtlige prosjekter
i den aktive investeringsporteføljen er i utgangspunktet en
del av et nytt forsvar. En utsettelse av disse prosjekter vil derfor
ha en innvirkning på tidsfasingen av moderniseringen av
den øvrige styrkestrukturen, ved at ovenfor nevnte prosjekter
blir utsatt eller redusert og at avdelingene mottar materiellet
tilsvarende senere og eventuelt i redusert omfang. Det endelige
svar på dette spørsmålet vil imidlertid
ikke kunne gis før ny langtidsplan er ferdigstilt.
St.prp. nr. 82 (2002-2003) viser til at det
er finansiell risiko spesielt knyttet til leverandørkonkurs
og feil som dukker opp i garantiperioden.
Spørsmål
4:
Vil en leverandørkonkurs
gi problemer med å få prosjektet realisert, og
er det gjort beregninger av ekstrakostnader og forsinkelser i tilfelle
leverandørkonkurs i ulike faser av prosjektets levetid?
Svar:
De to våpensystem-leverandørene
er finansielt solide og har mange leveranser utover dette prosjektet.
For plattform-leverandøren er det annerledes: Umoe Mandal
har pr. i dag en svært liten egenkapital og har ingen andre
større leveranser i planene enn dette prosjektet. Dette
er blitt gjenspeilet i forhandlingene med hensyn på morselskapsgarantier
der utgangspunktet har vært krav om 40 pst. garanti, mens
Umoe ønsket en reduksjon. På denne bakgrunn lyktes
man ikke å oppnå mer enn 30 pst. etter lange og
vanskelige forhandlinger.
En teoretisk usikkerhet i prosjektet ligger
i den mulighet at Umoe ikke skulle fullføre kontrakten. Dersom
dette skjer i en ugunstig fase med hensyn på betalingsplaner
og produksjon, kan prosjektet få tilleggskostnader som
ikke fullt ut dekkes av morselskapsgarantien.
I usikkerhetsavsetningen identifisert i den
eksterne kvalitetssikringen er det tatt høyde for slike
risikomomenter som blant annet en leverandørkonkurs.
Spørsmål
5:
Ved beregning av prosjektets
kostnader er det benyttet valutakurser pr. medio juni 2003. Komiteen
ber om bekreftelse på at utbetaling i fremmed valuta vil
skje til den gjeldende kurs på utbetalingstidspunktet og således
være et usikkerhetsmoment?
Svar:
For de delene av kontrakten hvor forpliktelsene
er i utenlandsk valuta, vil Forsvaret måtte kjøpe
valuta i den kurs som man har på betalingstidspunktet.
Forpliktelsene er i forskjellige valutaer, noe som reduserer den totale
valutarisiko noe i forhold til om alt hadde vært i én
fremmed valuta. Valutafordelingen i hovedkontrakten er 2 626 mill.
norske kroner og 127 mill. euro. Underleverandører vil
imidlertid fakturere sine leveranser i euro, amerikanske dollar,
svenske kroner, danske kroner og britiske pund. Forsvarets betalinger
vil foregå mot hovedkontrakt enten i norske kroner eller euro,
men vil være avhengig av underleverandørenes valuta.
Siden kontrakten ble ferdigforhandlet, har det vært et
stabilt forhold mellom den norske krone og disse valutaene. Det
er likevel en betydelig risiko med hensyn til valuta, selv om dette
også kan slå positivt ut.
Forsvarskomiteen ønsker også å få oversendt
forsvarssjefens brev av 18. juni 2003, der forsvarssjefen anbefaler å utsette
beslutningen om å kontrahere Skjold-klassen til behandling
av neste langtidsproposisjon våren 2004.