Samferdselsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag
om utbygging av prosjektet E18 Kopstad - Gulli i Vestfold med statlige
midler og delvis bompengefinansiering.
Utbyggingen av E18 i Vestfold til firefelts
veg er omtalt for Stortinget ved flere anledninger, seinest i St.prp.
nr. 1 (2001-2002).
E18 mellom Oslo og Kristiansand er en av de
viktigste stamvegstrekningene i Norge. Rutas betydning er stor både
for befolkningen og næringslivet.
E18 er utbygd til sammenhengende firefelts veg
fra Eik i Buskerud til Kopstad i Vestfold. E18 videre sørover
i Vestfold er høytrafikkert, og standarden er ikke tilpasset
trafikkmengdene.
Det er i perioder kapasitetsproblemer på strekningen mellom
Kopstad og Larvik, og det skjer mange alvorlige ulykker på strekningen.
Videre påføres randbebyggelsen langs E18 betydelige
miljøulemper. Nye firefelts strekninger gjennom fylket
vil gi store framkommelighets- og trafikksikkerhetsgevinster for trafikantene.
Ved å erstatte dagens tofelts veg med
firefelts veg forventes det 70-90 pst. nedgang i personskadeulykkene,
med størst reduksjon for de alvorlige ulykkene. I tillegg
vil miljøforholdene for lokalbefolkningen bli vesentlig
bedret ved at den nye vegen legges utenom bebyggelsen.
Prosjektet Kopstad-Gulli omfatter bygging av
12 km firefelts veg mellom Kopstad ved avkjøringen til Horten
og Gulli ved avkjøringen til Tønsberg.
I tråd med Vegdirektoratets forslag
og den eksterne kvalitetssikringen legger Samferdselsdepartementet
til grunn en styringsramme på 1 500 mill. kroner og en kostnadsramme
på 1 650 mill. kroner. I rammene inngår 72 mill.
kroner som bompengeselskapet har forskottert til planlegging, prosjektering,
grunnerverv og andre forberedende arbeider. Disse midlene skal refunderes
med bompenger fra bompengeordningen i nordfylket etter at den planlagte
takstøkningen er trådt i kraft.
Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til
om lag 1 080 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er beregnet til - 0,5. Det er en svakhet ved kost/nytte-beregningene
ved slike parsellvise utbygginger. E18 i Vestfold må betraktes
som et helhetlig transportsystem. Kost-/nytte-beregningene
for enkeltparseller vil bl.a. være avhengig av utbyggingsrekkefølge.
I finansieringsplanen foreslås lagt
til grunn 680 mill. kroner i statlige midler og 820 mill. kroner
i bompenger.
Samferdselsdepartementet legger i tråd
med de lokale vedtakene til grunn delfinansiering av E18 Kopstad
- Gulli gjennom et utvidet innkrevingsopplegg i eksisterende bomstasjoner
i Sande, jf. pkt. 1.4 i proposisjonen. Bomstasjonsplassering og
bompengeopplegg er nærmere omtalt i pkt. 1.6 i proposisjonen.
Det legges til grunn takstøkninger i bomstasjonene på E18
og forlenget innkrevingsperiode i bomstasjonene både på E18
og rv 313, fra om lag 11 år til nærmere 15 år. Departementet
vurderer det som akseptabelt med takstøkning i de årene
byggingen pågår, da økningen er relativ
lav og vil bidra til en raskere nedbetaling av prosjektet Gutu -
Kopstad, der bilistene allerede har nytte av 33 km ny firefelts
veg.
Samferdselsdepartementet legger til grunn anleggsstart
høsten 2004 med fullføring i 2007. Departementet
vil komme tilbake til dette i forbindelse med statsbudsjettet for
2004.
Sande kommune har i sitt vedtak stilt krav om
kompensasjon for forlengelse av innkrevingsperioden i bomstasjonen
på rv 313. Samferdselsdepartementet finner det ikke riktig å gi
kompensasjon til lokale myndigheter for eventuelle ulemper ved en
ordning som de selv ønsker. Departementet viser i den forbindelse
til St.meld. nr. 46 (1999-2000) der dette drøftes. Dersom
det skal gjennomføres tiltak i Sande kommune, må dette
eventuelt være infrastrukturtiltak på riksvegnettet
som prioriteres innenfor fylkesfordelt ramme til Vestfold.
Det vil videre være behov for å bygge
ut strekningen Langåker - Bommestad. Denne strekningen
er tofelts veg, mangler fysisk skille mellom kjøreretningene
og har flere farlige kryss og avkjørsler. Miljøulempene
er betydelige. Når det gjelder gjennomføring av
prosjektet, vil Samferdselsdepartementet komme tilbake til dette
i forbindelse med Nasjonal transportplan som legges fram i vårsesjonen
2004. Departementet vil i denne forbindelse også komme
tilbake til gjennomføring av rv 303 i Larvik.
Samferdselsdepartementet forutsetter at dersom Stortinget
gir sin tilslutning til den foreslåtte finansierings- og
utbyggingsplanen, vil det bli inngått ny avtale mellom
Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med standardavtalen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg
Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre,
Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad
og lederen Petter Løvik, fra Kristelig Folkeparti, Odd
Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, vil
understreke viktigheten av at strekningen Kopstad – Gulli
på E18 i Vestfold blir bygget ut til firefelts motorveg.
Utbyggingen vil bidra til å bedre framkommeligheten og
trafikksikkerheten på denne tungt trafikkerte strekningen.
Flertallet støtter Regjeringens
forslag til utbygging av strekningen Kopstad – Gulli.
Flertallet har merket seg at
det tas sikte på at hele E18 gjennom Vestfold på sikt
skal bygges ut til firefelts motorveg. Når det gjelder
de gjenstående parsellene på strekningen Gulli – Telemark
grense, vil flertallet komme tilbake til framdrift
og prioritering av disse i forbindelse med Nasjonal transportplan
2006-2015 som Stortinget skal behandle i vårsesjonen 2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Thore
A. Nistad og Kenneth Svendsen, viser til Fremskrittspartiets merknader
i Nasjonal transportplan 2002-2011.
Disse medlemmer viser til at
statens inntekter på bil og bilbruk i dag er oppe i over
44 mrd. kroner, mens bevilget til riksveger over statsbudsjettet
til vegdrift, vedlikehold og investeringer er kun på ca.
12 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser også til
Fremskrittspartiets forslag om en økning i Nasjonal transportplan
til vegsektoren for perioden på 46 mrd. kroner utover Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"E18 i Vestfold på strekningene
Kopstad-Gulli (Horten-Tønsberg) bygges ut i samsvar med
Regjeringens forslag i St.prp. nr. 78 (2002-2003). De økte
utgiftene dette medfører, bevilges over statsbudsjettet,
uten endringer i bompengeopplegget."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, viser til
at bygging av delvis trefelts veg med midtdeler ikke er utredet
for strekningen. Disse medlemmer viser til brev fra
samferdselsministeren som skriver at en trefelts veg med midtdeler,
i likhet med en firefelts veg vil eliminere de fleste møteulykkene.
En trefelts veg med midtdeler vil også være mindre
kostbar enn en firefelts motorveg.
Disse medlemmer viser til de
negative konsekvensene byggingen av firefelts motorveg nord i Vestfold
har hatt på trafikkutviklingen. I 2002 gikk trafikkveksten
på strekningen opp med hele 7 pst., mens passasjerantallet
på Vestfoldbanen sank betraktelig. Disse medlemmer vil
understreke at den aktuelle strekningen befinner seg i en korridor
hvor toget har sine naturlige konkurransefortrinn.
Disse medlemmer registrerer at
det ikke er avsatt midler til bygging av dobbeltspor på Vestfoldbanen
i forbindelse med statsbudsjettet for 2004, og med Regjeringens
investeringstakt på jernbanelinjen vil meget samfunnsøkonomisk
lønnsomme prosjekter som Barkåker – Tønsberg,
Holm – Nykirke og Eidanger-tunnelen ikke bli realisert.
Disse medlemmer vil understreke
at summen av en kostnadskrevende utbygging av firefelts motorveg, og
ingen satsing på jernbane i denne korridoren, gjør
at vegtrafikken vil øke, og togtrafikken bli skadelidende. Denne
utviklingen vil føre til økt forurensning og økte utslipp
av farlige klimagasser.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med utredningen av en delvis trefelts veg
med midtdeler på strekningen Kopstad - Gulli, og en plan for
utbedring av jernbanelinjen på Vestfoldbanen som vil gjøre
toget konkurransedyktig."