Gjennom behandlinga av St.prp. nr. 74 (2000-2001) godkjende
Stortinget delvis bompengefinansiert utbygging av fase 1 av rv 4
i Oppland, som inkluderer strekningane Reinsvoll - Hunndalen og
Lygna N - Einavoll samt bygging av bomstasjonar. Det vart lagt til
grunn at utbygginga skulle skje parallelt med bompengeinnkrevjinga
og at eit eventuelt låneopptak ville vere av avgrensa storleik.
Fase 2 av utbygginga er nærare omtalt i St.prp. nr. 74
(2000-2001).
Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen
fram eit forslag til endra opplegg for finansiering av fase 1 av
den planlagde utbygginga av rv 4 i Oppland.
Bakgrunnen for dei foreslåtte endringane
er at reduserte bompengeinntekter og auka kostnader vil føre
til urasjonell anleggsdrift, høgare kostnader og samfunnsøkonomiske
tap som følgje av forseinka opning av anlegget dersom opplegget
som blei vedtatt gjennom Stortinget si behandling av St.prp. nr.
74 (2000-2001) blir lagt til grunn. Det nye kostnadsoverslaget utgjer
ein auke på 101 mill. kroner (33 pst.) i forhold til opprinneleg
kostnadsoverslag i St.prp. nr. 74 (2000-2001), høvesvis
304 og 405 mill. kroner.
Det endra opplegget er i tråd med forslag
frå ei arbeidsgruppe med representantar frå Statens vegvesen,
Oppland fylkeskommune og Gjøvik og Vestre Toten kommunar.
Forslaget går ut på å endre
bompengeordninga frå parallell utbygging og innkrevjing
til utbygging med låneopptak og etterskotsinnkrevjing av
bompengar. Samferdselsdepartementet viser til at trafikkavvisinga ved
bomstasjonen er på nærare 50 pst., mot føresett
15 pst., samt problema dette har skapt på tilliggande vegnett.
Den etablerte bomstasjonen på rv 4 ved Breiskallen blir
derfor opna for gratis passering frå og med 1. juli 2003
og ut byggeperioden.
Når prosjektet Reinsvoll - Hunndalen
blir opna for trafikk i løpet av 2006, startar etterskotsvis
innkrevjing i bomstasjonane på gammal rv 4 ved Breiskallen
og ny rv 4 ved Grøndalen. Takstnivået blir som
i eksisterande ordning, justert for prisstigning. Innkrevjingsperioden etter
dette opplegget er føresett å auke til totalt
9 år.
Det skal iverksetjast nødvendige tiltak
på fylkesvegar og kommunale vegar som sikrar at trafikkavvisinga ikkje
blir større enn 15 pst. når bompengeinnkrevjinga startar
opp att. Samferdselsdepartementet har merka seg at kommunane har
teke på seg ansvaret for å gjennomføre
dei tiltaka som blir funne nødvendige på det kommunale
vegnettet.
Vidare har departementet merka seg at Oppland fylkeskommune
har vedteke å stille garanti for ei gjeld avgrensa til
320 mill. 2003-kroner og akseptert ei ordning med inntil 65 mill.
kroner i refusjon på vilkår innafor
fylkesfordelt investeringsramme til Oppland for perioden 2006-2015.
Samferdselsdepartementet legg vekt på at
det er lokal tilslutning til forslaget til endra bompengeordning
og at prosjektet framleis er samfunnsøkonomisk lønsamt. Departementet
sluttar seg derfor til det foreslåtte finansieringsopplegget.
Departementet er enig i Vegdirektoratet sitt forslag om at staten
tek ein større del av kostnadene enn det som blei lagt
til grunn då Stortinget behandla St.prp. nr. 74 (2000-2001),
ved at den statlege delen av finansieringa blir auka frå 47
til 53 pst.
Samferdselsdepartementet føreset at
fylkeskommunen legg til rette for å følgje opp
finansieringsplanen gjennom prioritering av statlege midlar til prosjektet
Reinsvoll - Hunndalen innafor fylkesfordelt investeringsramme i
2004 og 2005. Føresette statlege løyvingar etter
1. januar 2006, eksklusive eventuell refusjon på vilkår,
skal finansierast innafor stamvegramma.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil vise til at Stortinget
i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 74 (2001-2001), jf.
Innst. S. nr. 296 (2000-2001), har godkjent en delvis bompengefinansiering
av utbyggingen av rv 4 gjennom Oppland.
På bakgrunn av inntektssvikt og kostnadsøkninger foreslår
Regjeringen endringer i bompengeordningen. Disse endringene er i
samsvar med lokale myndigheters ønsker.
Flertallet støtter Regjeringens
forslag til endringer i bompengeordningen.
Komiteenforutsetter
at fase 2 i utbyggingen av rv 4 blir realisert som skissert i St.prp.
nr. 74 (2000-2001) og som Stortinget har sluttet seg til.
Komiteen viser således
til følgende omtale i St.prp. nr. 74 (2000-2001):
"Departementet understreker betydningen av å se
de to fasene i sammenheng. Det vises i denne forbindelse til at
dette har vært en viktig forutsetning ved den lokale behandlingen
av saken. Samferdselsdepartementet tar sikte på å komme
tilbake til Stortinget med et endelig forslag om innkreving av bompenger
til utbygging av fase 2 som egen sak. Det forutsettes her en helhetlig
vurdering av investeringene i korridoren."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til St.prp. nr. 74 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 296 (2000-2001)
om utbygging av rv 4 og videre St.prp. nr. 67 (2002-2003), jf. Innst.
S. nr. 272 (2002-2003) der rv 4 fikk status som stamveg fra Bjørvika
i Oslo til Mjøsbrua (E6xrv 4)
Disse medlemmer vil peke på at
vegen har en betydelig trafikk med en ÅDT som er helt opp
mot 43 000 kjøretøyer, og at vegen har en usammenhengende vegstandard
fra firefelts i Oslo til tofelts med kryssing i plan. Fase 1 mellom
Gjøvik og Reinsvoll har en dårlig standard i forhold
til trafikktettheten som er på om lag 10 000 ÅDT.
Bygging av fase 1 vil medføre en betydelig reduksjon av
trafikkulykker, støy og forurensing da nyvegen vil gå utenom
Raufoss sentrum.
Disse medlemmer vil foreslå at
rv 4 bygges ut i henhold til St.prp. nr. 78 (2002-2003), men med
bompengeinnkreving på ny trasé på rv
4.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Bompengeselskapet får rett
til å kreve inn bompenger til gjennomføring av
fase 1 av riksveg 4 i Oppland, og med bompengeinnkreving på ny
trasé på rv 4. Videre får bompengeselskapet
ansvar for å ta opp og administrere forutsatte lån.
Vilkårene for det reviderte bompengeopplegget går
fram av St.prp. nr. 78 (2002-2003) og Innst. S. nr. 15 (2003-2004).
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå ny
avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler
for finansieringsordningen."
Disse medlemmer er enig med departementet
at fase 1 og fase 2 bør ses i sammenheng. Disse
medlemmer er kjent med at det også i fase 2 vil
være store forbedringer både i trafikksikkerhet,
miljø og forurensing da nåværende veg
gjennom Gran sentrum også har en ÅDT på hele
10 000 kjøretøyer.