Innstilling fra justiskomiteen om tilleggsbevilgninger i 2003 til politiet som følge av økte utgifter til sikkerhetstiltak

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

Justisdepartementet viser til Revidert nasjonalbudsjett 2003, jf. St.prp. nr. 65 (2002-2003) og Innst. S. nr. 260 (2002-2003), der den bevilgningsmessige usikkerheten knyttet til merutgiftene på politibudsjettet som følge av den internasjonale situasjonen og krigen i Irak, ble omtalt. Det ble varslet at departementet vil følge utviklingen nøye og om nødvendig komme tilbake til saken i høstsesjonen.

I tiden etter Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett har det vært nødvendig å forsterke beredskaps- og sikkerhetstiltakene ytterligere overfor flere utenlandske ambassader. I tillegg kommer økt krav til sikkerhet ved besøk fra utlandet.

Justisdepartementet mener at de merkostnader sikkerhetssituasjonen medfører ikke bør gå ut over annen ordinær kriminalitetsbekjempelse og publikumsservice i politiet. Etter departementets oppfatning er det ikke mulig å dekke merutgiftene som følge av økte sikkerhets- og beredskapstiltak innenfor rammene til politibudsjettet uten at annen kriminalitetsbekjempelse blir svekket vesentlig.

Regjeringen foreslår derfor i proposisjonen å øke bevilgningen på politibudsjettet for 2003 under kap. 440 og kap. 441 med til sammen 85 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ola Røtvei, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen Trond Helleland, Carsten Dybevig og Linda Cathrine Hofstad, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til at den internasjonale situasjonen, bl.a. som følge av Irak-krigen, medførte at sikkerhetsnivået måtte økes både ute i verden og i Norge. Komiteen mener det er svært viktig at Norge i en slik situasjon har de nødvendige beredskaps- og sikkerhetstiltak overfor utenlandske ambassader og tilstrekkelig sikkerhet omkring offisielle besøk fra utlandet. Komiteen viser videre til omtalen av dette spørsmålet i revidert nasjonalbudsjett, jf. St. prp. nr. 65 (2002-2003) og Innst. S. nr. 260 (2002-2003), hvor det ble varslet at Regjeringen om nødvendig ville komme tilbake til Stortinget i høstsesjonen med eventuelle behov for dekning av merutgifter.

Selv om komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti har forståelse for denne spesielle situasjonen, stiller en likevel spørsmål ved om behovet for økte ressurser kunne vært grundigere vurdert og forutsett allerede i forbindelse med fremleggelsen av forslaget til revidert nasjonalbudsjett.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har for øvrig ingen merknader og velger å slutte seg til Regjeringens forslag til tilleggsbevilgninger for 2003.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at trusselen fra Al Qaida kom 21. mai, og at det ved utarbeidelsen av RNB ikke var klart at behovet for beredskap ville bli permanent og langvarig. Disse medlemmer viser også til at Sharons besøk i Norge ikke var endelig bestemt på dette tidspunkt. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets særmerknader, og vil påpeke at dersom man skiller ut ambassadevakthold og annet til egen budsjettpost, undergraver det Oslo-politiets eget kapittel. Disse medlemmer mener at dette er uheldig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til forslaget om tilleggsbevilgning i 2003 til politiet. Disse medlemmer vil selvfølgelig i utgangspunktet støtte det fremsatte forslaget om økte ressurser til politiet, selv om det etter disse medlemmers oppfatning burde vært fremmet mye tidligere. I tillegg mener disse medlemmer at dagens budsjetteringssystem bør endres, slik at denne typen kostnader finansieres ved bruk av overslagsbevilgning.

Disse medlemmer har tidligere påpekt vanskeligheten med å forutse hva som vil oppstå av sikkerhetspolitiske hendelser fra år til år og hvordan disse vil påvirke vår nasjonale sikkerhet; med andre ord i hvor stor grad dette fører til økt ambassadevakthold, styrket livvakttjeneste og økt aktivitet hos PST. Siden man har et system hvor også disse utgifter skal budsjetteres, kan det føre til at det oppstår store avvik mellom faktisk behov og vedtatt budsjett. Oslo politidistrikt, som har budsjettansvar for disse områder, kan derfor bli skadelidende ved at andre oppgaver må nedprioriteres for å opprettholde nasjonalt pålagte oppgaver.

Etter disse medlemmers vurdering er dagens ordning med på å undergrave tilliten til politiet, da politiet ikke makter å innfri folks forventninger.

Disse medlemmer vil etter dette fremme følgende forslag:

”Nasjonale oppgaver som ambassadevakthold, beredskapstroppen, den kongelige politieskorte, kostnader ved statsbesøk og livvakttjenesten, bevilges over egen post og tilføyes stikkordet ”overslagsbevilgning”.”

Disse medlemmer vil videre øke de foreslåtte bevilgninger til kap 440 og kap 441 utover Regjeringens tilråding, og fremmer derfor følgende forslag:

”I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Utgifter:

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

27 000 000

fra kr 5 669 935 000 til kr 5 696 935 000

441

Oslo politidistrikt (jf. kap. 3441)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1,forhøyes med

83 000 000

fra kr 1 163 572 000 til kr 1 246 572 000”

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet

Forslag 1

Nasjonale oppgaver som ambassadevakthold, beredskapstroppen, den kongelige politieskorte, kostnader ved statsbesøk og livvakttjenesten, bevilges over egen post og tilføyes stikkordet ”overslagsbevilgning”.

Forslag 2

I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Utgifter:

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

27 000 000

fra kr 5 669 935 000 til kr 5 696 935 000

441

Oslo politidistrikt (jf. kap. 3441)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1,forhøyes med

83 000 000

fra kr 1 163 572 000 til kr 1 246 572 000

Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Utgifter:

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1,forhøyes med

17 000 000

fra kr 5 669 935 000 til kr 5 686 935 000

441

Oslo politidistrikt (jf. kap. 3441)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1,forhøyes med

68 000 000

fra kr 1 163 572 000 til kr 1 231 572 000

Oslo, i justiskomiteen, den 4. november 2003

Trond Helleland

leder

Anne Helen Rui

ordfører