Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre
J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik,
fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen,
fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Liv
Signe Navarsete, viser til vedlagte uttalelse av 21. oktober
2003 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteen vil understreke at det
må være et mål å få større
andel av tømmer og trelastprodukter transportert med jernbane,
akkurat som det må være et mål at andre
varer og produkter transporteres på en miljøvennlig
måte.
Komiteen vil videre vise til
at konkurransefortrinnet for jernbanen er avhengig av de rammevilkårene som
myndighetene fastsetter og at det er naturlig å drøfte
endringer i rammevilkårene i forbindelse med rulleringen
av Nasjonal transportplan og behandlingen av de årlige
statsbudsjett. Komiteen har for øvrig merket
seg at Regjeringen i statsbudsjettet for 2004 foreslår
at el-avgiften for jernbane fjernes, noe som vil gi en besparelse
på 13 mill. kroner for CargoNet AS.
Komiteen vil dessuten vise til
at det fra 15. mars 2003 ble åpnet for konkurranse innen
godstransport på hele det norske jernbanenettet. Dette
vil kunne muliggjøre en fortsatt vognlastdrift på utsatte
strekninger dersom andre godsoperatører finner det lønnsomt
og ønsker å satse på slik virksomhet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
for øvrig til at Samferdselsdepartementet i svarbrevet
av 21. oktober 2003 redegjør for utviklingstrekkene innenfor
godstransport med jernbane, og at departementet konkluderer med
at det ikke er riktig med spesielle tiltak rettet mot skognæringens transport
av trevirke, flis og skogindustriprodukter med jernbane nå. Flertallet støtter
denne konklusjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er av den oppfatning
at kjørevegsavgiften kan gi grunnlag for konkurransevridning
mellom vognlast på tog og lastebil. Kjørevegsavgiften
gir heller ingen stimulering for å få godsoperatører
til å gå over fra veg til bane.
Disse medlemmer er kjent med
Regjeringens arbeid for å få andre enn CargoNet
AS til å bruke jernbanenettet for godstransport. Disse
medlemmer støtter dette, men mener at om dette
skal bli en realitet, må kjørevegsavgiften bort. Disse
medlemmer vil komme tilbake til dette i forbindelse med
behandlingen av budsjettet for 2004.
Disse medlemmer ønsker å være
aktive i å tilrettelegge for gods over fra veg til bane,
og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringa iverksette
tiltak som legger til rette for økt godstransport generelt
og vognlasttransport på jernbanen spesielt."