Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, viser til vedlagte uttalelse av 21. oktober 2003 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteen vil understreke at det må være et mål å få større andel av tømmer og trelastprodukter transportert med jernbane, akkurat som det må være et mål at andre varer og produkter transporteres på en miljøvennlig måte.

Komiteen vil videre vise til at konkurransefortrinnet for jernbanen er avhengig av de rammevilkårene som myndighetene fastsetter og at det er naturlig å drøfte endringer i rammevilkårene i forbindelse med rulleringen av Nasjonal transportplan og behandlingen av de årlige statsbudsjett. Komiteen har for øvrig merket seg at Regjeringen i statsbudsjettet for 2004 foreslår at el-avgiften for jernbane fjernes, noe som vil gi en besparelse på 13 mill. kroner for CargoNet AS.

Komiteen vil dessuten vise til at det fra 15. mars 2003 ble åpnet for konkurranse innen godstransport på hele det norske jernbanenettet. Dette vil kunne muliggjøre en fortsatt vognlastdrift på utsatte strekninger dersom andre godsoperatører finner det lønnsomt og ønsker å satse på slik virksomhet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser for øvrig til at Samferdselsdepartementet i svarbrevet av 21. oktober 2003 redegjør for utviklingstrekkene innenfor godstransport med jernbane, og at departementet konkluderer med at det ikke er riktig med spesielle tiltak rettet mot skognæringens transport av trevirke, flis og skogindustriprodukter med jernbane nå. Flertallet støtter denne konklusjonen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er av den oppfatning at kjørevegsavgiften kan gi grunnlag for konkurransevridning mellom vognlast på tog og lastebil. Kjørevegsavgiften gir heller ingen stimulering for å få godsoperatører til å gå over fra veg til bane.

Disse medlemmer er kjent med Regjeringens arbeid for å få andre enn CargoNet AS til å bruke jernbanenettet for godstransport. Disse medlemmer støtter dette, men mener at om dette skal bli en realitet, må kjørevegsavgiften bort. Disse medlemmer vil komme tilbake til dette i forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2004.

Disse medlemmer ønsker å være aktive i å tilrettelegge for gods over fra veg til bane, og fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringa iverksette tiltak som legger til rette for økt godstransport generelt og vognlasttransport på jernbanen spesielt."