1.1 Kap. 4590 Aetat, jf. kap. 1590

Post 80 Innfordret misbruk av dagpenger

På bakgrunn av innbetalinger hittil i 2003, foreslås det å øke inntektsanslaget under kap. 4590 post 80 med 3 mill. kroner.

Post 81 Innfordret feilutbetalte attføringsytelser

På bakgrunn av innbetalinger hittil i 2003, foreslås det å redusere inntektsanslaget under kap. 4590 post 81 med 2 mill. kroner.

1.2 Kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak, jf. kap 4594

Post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 70

På bakgrunn av utviklingen så langt i år forventes det et mindreforbruk på 9 mill. kroner under den delen av bevilgningen under kap. 1594 som er avsatt til tilretteleggingstilskudd. Det foreslås derfor at bevilgningen under kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak settes ned med 9 mill. kroner og kap. 2650 Sykepenger post 73 Tilretteleggingstilskudd økes med tilsvarende beløp til delvis inndekning av budsjettoverskridelsen under posten, jf. forslag i egen proposisjon fra Sosialdepartementet under kap. 2600 Trygdeetaten og kap. 2650 Sykepenger post 73.

Post 74 Lønnssubsidium for reaktivisering, overslagsbevilgning

På bakgrunn av lavere aktivitet på dette tiltaket så langt i år foreslås det at bevilgningen under kap. 1594 post 74 reduseres med 25 mill. kroner.

1.3 Kap. 4595 Ventelønn, jf. kap. 1595

Basert på oppgaver over innbetalinger hittil i år anslås refusjon fra statlig virksomhet å bli 36 mill. kroner lavere enn det som opprinnelig ble lagt til grunn i budsjettet for 2003. Dette har sammenheng med at færre nye ventelønnsmottagere enn antatt er omfattet av refusjonsplikten. Det foreslås derfor at inntekst­anslaget under kap. 4590 post 1 reduseres med 36 mill. kroner.

1.4 Kap. 2541 Dagpenger

Post 70 Dagpenger, overslagsbevilgning

I lys av ledighetsutviklingen de siste måneder, utbetalingene hittil i år og utsiktene på arbeidsmarkedet fremover vil utbetalingene til dagpenger bli høyere enn tidligere lagt til grunn. I forhold til anslaget i Revidert nasjonalbudsjett 2003 har også en høyere andel av de som nå melder seg ledige rett til dagpenger. På denne bakgrunn foreslås kap. 2541 post 70 Dagpenger økt med 480 mill. kroner.

1.5 Kap. 2542 - Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv.

Post 70 Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv., overslagsbevilgning

Pr. 3. kvartal 2003 er det utbetalt om lag 551 mill. kroner. Bevilgningen foreslås derfor økt med 300 mill. kroner fra 470 mill. kroner til 770 mill. kroner.

1.6 Kap. 2543 Ytelser til yrkesrettet attføring

Post 70 Attføringspenger, overslagsbevilgning

Veksten i antall mottakere av attføringspenger har vært noe lavere enn tidligere lagt til grunn. På denne bakgrunn foreslås kap. 2543 post 70 Attføringspenger redusert med 54 mill. kroner.

Post 71 Attføringsstønad, overslagsbevilgning

Veksten i utbetalingene til attføringsstønadene har blitt lavere enn tidligere lagt til grunn. Dette henger i hovedsak sammen med redusert utbetalingsbehov til stønad til barnetilsyn. På denne bakgrunn foreslås kap. 2543 post 71 Attføringsstønader redusert med 238 mill. kroner.

1.7 Kap. 5705 Statsgaranti for lønnskrav ved ­konkurs, dagpenger

Post 1 Refusjon dagpenger

For 2003 er inntektene under posten anslått til 18 mill. kroner. På bakgrunn av gjennomsnittlig innbetalinger hittil i år anslås inntektene nå til 75 mill. kroner i 2003. Kap. 5705 post 1 foreslås derfor økt med 57 mill. kroner.