Vedlegg 4: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til Stortingets forsvarskomité, datert 9.november 2003

St.prp. nr. 12 (2003-2004) - spørsmålfra forsvarskomiteen del IV

Spørsmål 1

Forsvarskomiteen viser til sin behandling av St.prp. nr. 12 (2003-2004), punkt 5, "F-16 mellomnivå vedlikehold", og overføring av dette vedlikeholdsnivået fra Ørland til Bodø hovedflystasjon. Hvilke konsekvenser vil dette få for Forsvarets logistikkorganisasjons (FLOs) virksomhet på Ørland hovedflystasjon?”

Svar:

Generalinspektøren for Luftforsvaret har et uttalt behov for 12500 flytimer på F-16 pr. år i årene fremover. For produksjonsorganisasjonen i FLO er dette dimensjonerende. Med dagens organisering, produseres det ca. 11700 flytimer og 40mellomnivå ettersyn i egen organisasjon (33 på Bodø og 7 på Ørland). I tillegg kjøpes det 6 mellomnivå ettersyn ved Stork Fokker i Nederland for å få bort en "baugbølge" av ettersyn som er oppstått med bakgrunn i Luftforsvarets internasjonale engasjementer.

Ørland hovedflystasjon skal øke sin produksjon fra 4000 timer/år og 7 ettersyn i 2003, til 4600 timer/år fra 2004 og fremover. For å få til denne økningen i flytime-produksjonen på ca. 15%, er FLO avhengig av at mellomnivå ettersyn overføres fra Ørland til Bodø. Ved å legge alt mellomnivå ettersyn til Bodø, frigis ressurser på Ørland hovedflystasjon til andre oppgaver, inkludert vedlikehold. FLO vil derfor benytte alt det personellet som i dag er på Ørland hovedflystasjon, til å utføre andre typer ettersyn for å kunne øke flytimeproduksjonen.

En samling av mellomnivå ettersyn for F-16 til Bodø hovedflystasjon, innebærer en ytterligere effektivisering i forhold til i dag bl.a. på grunn av stordriftsfordeler. Bodø har alene kapasitet til å utføre alle de 39 ettersynene som skal til for å dekke opp leveransen av 12 500 flytimer. De siste 3 ettersynene leveres fra Stork Fokker, som et minimum iht. kontrakten med selskapet. Denne kontrakten er av strategisk betydning for å kunne opprettholde kompetanse og dokumentasjon ved fabrikken dersom FLO skulle få en tilsvarende oppsamling av behov for mellomnivå ettersyn som man har i dag på bakgrunn av nye internasjonale oppdrag.

Det er vanskelig å definere eksakte økonomiske gevinster ved å samle mellomnivå ettersyn for F-16 til Bodø. Lønnsutgiftene blir de samme fordi totalrammen på årsverk ikke skal forandres. I dette ligger implisitt at det ikke blir noen nedskjæringer i FLO sin organisasjon på Ørland hovedflystasjon. Kostnadene til materielldrift (post 11) er uavhengig av produksjonssteder. Det vil samtidig bli visse besparelser innenfor områder som bl.a. transport, lagerhold og kompetansevedlikehold.

Hovedpoenget med samlingen er ikke å spare, men å øke antall flytimer, operativ tilgjengelighet og operativ evne for F-16 til samme pris. Dette kan også uttrykkes som "mer forsvar for hver krone". Skal FLO kunne dekke GIL sitt behov i årene fremover, må FLO bli bedre og mer effektiv til å ta ut det maksimale innenfor egen organisasjon.