Forsvarskomiteen viser til sin behandling av
St.prp. nr. 12 (2003-2004), punkt 5, "F-16 mellomnivå vedlikehold",
og overføring av dette vedlikeholdsnivået fra Ørland
til Bodø hovedflystasjon. Hvilke konsekvenser vil dette
få for Forsvarets logistikkorganisasjons (FLOs) virksomhet
på Ørland hovedflystasjon?”
Generalinspektøren for Luftforsvaret
har et uttalt behov for 12500 flytimer på F-16 pr. år
i årene fremover. For produksjonsorganisasjonen i FLO er
dette dimensjonerende. Med dagens organisering, produseres det ca.
11700 flytimer og 40mellomnivå ettersyn i egen organisasjon
(33 på Bodø og 7 på Ørland).
I tillegg kjøpes det 6 mellomnivå ettersyn ved Stork
Fokker i Nederland for å få bort en "baugbølge" av
ettersyn som er oppstått med bakgrunn i Luftforsvarets
internasjonale engasjementer.
Ørland hovedflystasjon skal øke
sin produksjon fra 4000 timer/år og 7 ettersyn
i 2003, til 4600 timer/år fra 2004 og fremover.
For å få til denne økningen i flytime-produksjonen
på ca. 15%, er FLO avhengig av at mellomnivå ettersyn
overføres fra Ørland til Bodø. Ved å legge
alt mellomnivå ettersyn til Bodø, frigis ressurser på Ørland
hovedflystasjon til andre oppgaver, inkludert vedlikehold. FLO vil
derfor benytte alt det personellet som i dag er på Ørland
hovedflystasjon, til å utføre andre typer ettersyn
for å kunne øke flytimeproduksjonen.
En samling av mellomnivå ettersyn
for F-16 til Bodø hovedflystasjon, innebærer en
ytterligere effektivisering i forhold til i dag bl.a. på grunn
av stordriftsfordeler. Bodø har alene kapasitet til å utføre
alle de 39 ettersynene som skal til for å dekke opp leveransen
av 12 500 flytimer. De siste 3 ettersynene leveres fra Stork Fokker,
som et minimum iht. kontrakten med selskapet. Denne kontrakten er
av strategisk betydning for å kunne opprettholde kompetanse
og dokumentasjon ved fabrikken dersom FLO skulle få en
tilsvarende oppsamling av behov for mellomnivå ettersyn
som man har i dag på bakgrunn av nye internasjonale oppdrag.
Det er vanskelig å definere eksakte økonomiske gevinster
ved å samle mellomnivå ettersyn for F-16 til Bodø.
Lønnsutgiftene blir de samme fordi totalrammen på årsverk
ikke skal forandres. I dette ligger implisitt at det ikke blir noen
nedskjæringer i FLO sin organisasjon på Ørland
hovedflystasjon. Kostnadene til materielldrift (post 11) er uavhengig
av produksjonssteder. Det vil samtidig bli visse besparelser innenfor
områder som bl.a. transport, lagerhold og kompetansevedlikehold.
Hovedpoenget med samlingen er ikke å spare,
men å øke antall flytimer, operativ tilgjengelighet
og operativ evne for F-16 til samme pris. Dette kan også uttrykkes som
"mer forsvar for hver krone". Skal FLO kunne dekke GIL sitt behov
i årene fremover, må FLO bli bedre og mer effektiv
til å ta ut det maksimale innenfor egen organisasjon.