Jeg viser til brev datert 14. november 2003 med spørsmål i forbindelse med komiteens behandling av St.prp. nr. 12 (2003-2004).
Svar på spørsmålene følger vedlagt.
Omorganiseringen av FLO har til hensikt å effektivisere
organisasjonen. På hvilken måte vil opprettelsen av
en konsernstab og fire divisjonsledelser ivareta behovet for stillingsreduksjoner
og avbyråkratisering av FLO, og hvilken bemanningsreduksjon
eller bemanningsøkning regnes med som en følge
av denne organisasjonsendringen alene?
Konsernstaben i FLO ble etablert høsten
2002 primært som et styringsverktøy for sjef FLO,
men også for å styrke hans rolle som forsvarssjefens
rådgiver i logistikkspørsmål. Fra 1.desember
2002 fremsto konsernstaben med en ramme på 30 stillinger,
redusert fra en ramme på 98 stillinger. Etableringen av
Forsvarsstaben 1.august 2003 forsterket konsernstabens rolle som
et støtteelement for forsvarssjefen, ikke minst i den avsluttende
fasen av omstillingsprosessen i inneværende langtidsperiode.
Departementet har derfor valgt å beholde de 30 stillingene
i konsernstaben også gjennom fase 3 i omstillingen av FLO.
Divisjonaliseringen av FLO innebærer
en betydelig endring av styringsform i forhold til dagens tradisjonelle
funksjonsorganisasjon. Denne har vært karakterisert ved
at viktige beslutningsprosesser er blitt tvunget oppover i hierarkiet
for å finne, eller skape, allmenngyldige regler som kunne
benyttes i hele organisasjonen. Etableringen av en divisjonsstruktur
vil innebære at myndigheten desentraliseres. Beslutninger av
betydning for divisjonens virksomhet skal tas av divisjonsledelsen.
Divisjonene er forutsatt å ha direkte resultatansvar overfor
sjef FLO og vil være ansvarlige for saksbehandling av forvaltningssaker
innenfor sitt ansvarsområde. I denne prosessen er det derfor
hensiktsmessig at divisjonsledelsene kan utvikle seg innenfor divisjonenes
egenart. Ferdig etablert vil de ha redusert ledelsesbehovet med
ca. 60% sammenlignet med de tidligere forsvarsgrensvise
eller fagstabsvise materiellforvaltninger (HFK, LFK, SFKogFTD).
Fordi eksisterende forvaltninger og fremtidige
divisjoner ikke uten videre kan sammenlignes, har det vært vanskelig å etablere
en felles basis som kan brukes som et utgangspunkt for kalkulasjon
av årsverkreduksjoner. Proposisjonen legger derfor til
grunn at en reduksjon i ledelse, faglig styring og administrativ
lederstøtte fra tidligere forvaltninger til nye divisjoner,
har et gevinstpotensial anslått til minst 230 årsverk.
Hva betyr opprettelsen av regionale enheter
når det gjelder å ivareta avbyråkratisering
og nedbemanning?
Proposisjonen foreslår at det opprettes
fem produksjons- og resultatenheter (PRE) i driftsdivisjonen, hvorav
en skal være landsdekkende. De foreslåtte årsverkrammer
gjelder hele den enkelte PRE-organisasjonen innenfor et spesifikt
geografisk område. Den angitte lokalisering gjelder kun
ledelsen av den enkelte PRE, som er anslått til mellom
20 og 30 årsverk.
Sjef PRE vil ha kontroll- og koordingsmyndighet over
bruken av alle ressurser innenfor sitt geografiske område
uavhengig av fagområder og på tvers av tidligere
forsvarsgrensvise kapasiteter. Kundebehovet vil kunne etterkommes
mer fleksibelt, og FLOs ressurser kan dermed utnyttes mer optimalt.
Ressursene vil raskere kunne tilpasses endrede premisser og rammebetingelser
knyttet både til nasjonale og internasjonale oppgaver.
Som et eksempel kan nevnes at FLO/IKT
i dag har regionledelse på seks steder med ca. 60 stillinger.
Ved den foreslåtte organisering kan en betydelig del av disse
stillingene legges ned. Et annet eksempel er at FLO i dag har ca.
35 avdelinger/enheter som er definert som driftsenhet i
Forsvaret (DIF). Som selvstendige enheter har disse både
et arbeidsgiveransvar og et økonomi- og regnskapsansvar
som krever lokale administrative ressurser. Ved å etablere
PRE-ene som driftsenheter, vil slike fellesoppgaver kunne sentraliseres
og effektiviseres og således bidra til nedbemanning. Resultatet
vil bli færre personell i lederfunksjoner og relativt flere
som bidrar til direkte leveranser til kunder.
De nærmeste år vil det ikke
være tilgjengelig betydelige investeringsmidler for nye
bygg eller anlegg dersom man ønsker samlokaliseringer innenfor
det enkelte PRE-ansvarsområdet. Primært vil ledig
militær infrastruktur, bl.a. som følge av endringer
i Forsvarets øvrige organisasjon, bli tatt i bruk.
Kan ledelsen av de fire divisjonene og konsernledelsen
slås sammen og hvordan vurderer departementet en samlokalisering
av sjef FLO, konsernstab og ledelsen for de fire planlagte divisjonene?
Komiteen ber om en vurdering av ulike lokaliseringssteder for en slik
sammenslåing.
Vedrørende konsernledelsen og viktigheten
av å holde denne intakt i nåværende fase
av omstillingen, vises til første avsnitt i svar på spørsmål
1. Når det gjelder en best mulig funksjonell styring og
ledelse samt kostnadseffektiv drift av den enkelte divisjon, har departementet
foreslått å holde den enkelte divisjonsledelse
samlet og iverksette en begrenset samlokalisering. Dette er en prioritering
av vertikal samling innenfor divisjonen, kontra en horisontal samling
av divisjonsledelsene. I denne forbindelse vises det til andre avsnitt
i svar på spørsmål 1. Når kravene
til vertikal samling innenfor den enkelte divisjonsstab er innfridd,
vil det kunne være ønskelig ytterligere å øke effektiviteten
ved å samlokalisere divisjonsledelsene.
Den sentrale forvaltningen av FLO er i dag lokalisert på Haakonsvern,
Kjeller og Kolsås. Et alternativ der alle fire divisjonsledelsene
er samlokalisert er vurdert. Dette kan være en løsning
før utløpet av neste periode i 2008. Imidlertid
er dette alternativet forkastet som mulig løsning for de
nærmeste år, bl.a. av hensyn til behovet for å komme
i gang med omorganiseringen av FLO umiddelbart. Det foreligger heller
ikke tilgjengelige investeringsmidler for et eventuelt eget nybygg.
Dette vil i så fall bli omtalt i neste langtidsproposisjonen
for 2005-2008.
Kan Forsvarsdepartementet stadfeste at formuleringen
i St.prp. nr. 12, side 2, om at "enheter i FLO/LAND legges
ned og videreføres som enheter i...", i klartekst betyr
at det enkelte verksteds eksistens og drift ikke er truet, men kun
betyr at verkstedets overordnede organisatoriske tilknytning endres?
Forslagene om nedleggelser som det vises til, innebærer
ikke i seg selv en faktisk nedleggelse av virksomheter, men har
til hensikt å oppheve bindinger i forhold til gammel organisasjon.
Ordet nedlegge er i proposisjonen benyttet for å markere
at som en konsekvens av at FLO/LAND, FLO/SJØ og
FLO/LUFT legges ned og at det opprettes fire divisjoner,
må også en rekke organisatoriske enheter formelt
legges ned for så å bli overført den
nye divisjonaliserte, prosessbaserte strukturen. Enkelte av avdelingene/enhetene
vil bl.a. ikke lenger være driftsenhet i Forsvaret (DIF).
Det er ikke registrert endringer i FLOs kundegrunnlag som tilsier
omfattende reduksjoner i eksisterende virksomheter på kort
sikt. Forsvaret vil videreføre og videreutvikle funksjonene
som en del av en divisjon, eller som en del av en underliggende
produksjons- og resultatenhet (PRE).
FLO vil i fremtiden være en organisasjon
i endring og skal ha tilstrekkelig fleksibilitet til å kunne
tilpasse seg Forsvarets generelle og strukturelle utvikling - m.a.o.
det fremtidige kundegrunnlaget. Tilpasninger, herunder reduksjon
i bemanningen som følge av bl.a. effektivisering, samlokalisering
eller at oppgaver ikke lenger skal utføres, skal gjennomføres. Økning
i bemanning som følge av nye oppgaver og tilflytting av annen
virksomhet skal unntaksvis kunne finne sted og da innenfor de totale årsverkrammer
for FLO.
Hvilke nye vurderinger er gjort mellom anna
med hensyn til Forsvarets rolle i forhold til totalforsvaret og samfunnssikkerhet,
og hva tilsier at FLO/IKT nå bør splittes
opp?
Forsvaret har betydelig kompetanse innenfor
oppbygging og drift av sikre kommunikasjonsløsninger, og FLO/IKT
utfører i dag tjenester for kunder utenfor Forsvarets militære
organisasjon (FMO). Eksempelvis er Forsvarets digitale nett (FDN)
også kommunikasjonsbærer for andre etater som
har spesielle krav til kommunikasjonssystemer (regjeringens grønne
nett, fylkesmenn, hovedredningssentralene og kystovervåk-ningssentralene).
Driftsansvaret for slike systemer vil med den foreslåtte
løsning bli lagt til driftsdivisjonen, med produksjons-
og resultatenhet/ landsdekkende (PRE/L) som utførende
ledd. Fagmyndighetsansvaret for IKT-systemer, bidrag til utvikling
av nye kapasiteter og ansvar for konfigurasjonsstyring vil fortsatt tilligge
IKT-divisjonen.
Forsvarets fremtidige rolle i forhold til totalforsvaret og
samfunnssikkerhet er i stadig utvikling. Kjernekompetansen for å anskaffe,
integrere og deployere forsvarsspesifikke systemer vil uansett forbli
i IKT-divisjonen, drift av systemene vil være i driftsdivisjonen.
På en slik måte kan den kompetansen og de ressursene Forsvaret
har opparbeidet, utnyttes på en mer hensiktsmessig måte
også for å minske samfunnets sårbarhet.
Den løsningen som forsvarssjefen har
anbefalt overfor departementet, har hovedfokus på Forsvarets
interesser og en organisasjonsutvikling basert på en integrering
av drifts- og tjenesteproduksjon også på IKT-området
i driftsdivisjonen. Når departementet følger forsvarssjefens
klare anbefaling er det bl.a. fordi man anser at den kjernekompetansen
som fortsatt vil være i IKT-divisjonen, vil ha de samme
overordnede mål som før og være fullt
i stand til å nå disse.
Det er departementets syn at en deling av dagens FLO/IKT-virksomhet
mellom en driftsdivisjon og en IKT-divisjon er nødvendig
for å sikre at de planlagte innsparingsmålene
innenfor IKT-virksomheten nås i inneværende periode.
Denne løsningen medfører at
synergier kan hentes ut på flere områder, bl.a.
gjennom:
– enhetlig
og samordnet driftskompetanseutvikling
– bedre kompetansestyring (daglig
drift, øvelser, operasjoner og utarbeidelse av krigsoppsettingsplaner
(KOP))
– effektiv utnyttelse av personell
ved å kunne utføre flere typer driftsoppdrag samtidig
– systembesparelser (relativt
like systemer i de forskjellige miljøene)
– mer oversiktlig organisasjonsstruktur
(kunden vet hvem som skal levere hva)
– innsparinger i EBA (flytting
til felles lokaler i et geografisk område)
– økonomiske innsparinger
(billigere å drifte et større volum på lokalt
nivå)
– innsparinger i reiser (personellet
reiser mye og ofte, og tiltaket vil kunne gi innsparinger i både
tid og økonomi)
– etablering av felles kultur
ved at man bryter ned eksisterende kulturforskjeller mellom dagens
IKT-drift og øvrig drift.
Gjennom samling av miljøer har FLO/IKT
så langt tatt ut en effektivisering/ årsverkreduksjon
på ca. 155. Den foreslåtte løsningen
gir etter Forsvarets syn grunnlag for å ta ut et ytterligere
gevinstpotensial på 340 årsverk.
Ved videreføring av dagens IKT-virksomhet,
samlet i en divisjon, ville FMO ikke kunne hente ut de samme synergieffekter.
En ytterligere innsparing på 340 årsverk innenfor
samme struktur som i dag er etter Forsvarets syn vanskelig å realisere
innenfor den aktuelle tidshorisont på to år.
Hvordan vil en ved en eventuell oppsplitting
av FLO/IKT sikre fortsatt måloppnåelse
av de overordnede mål og på hvilken måte
vil man styre den videre IKT utvikling i Forsvaret?
IKT-virksomheten i FLO vil ha de samme overordnede
mål som før. Organisatorisk vil forskjellen være
at overordnet ledelse og styring av den kunderettede vedlikeholdsvirksomheten
og driften av IKT-systemene vil bli styrt av driftsdivisjonen. Disponering/utnyttelse
av kapasiteter og kompetanse innenfor IT-relaterte kundebehov vil
bli koordinert innenfor og mellom den enkelte produksjons- og resultatenhet (PRE).
Den videre IKT-utvikling i Forsvaret vil bli
styrt på linje med annen strategisk utvikling av Forsvaret
gjennom departementets utarbeidelse og oppfølging av langtidsdokumenter,
de årlige budsjettproposisjoner samt øvrige stortingsdokumenter.
IKT-virksomheten i Forsvaret har et samfunnsmessig perspektiv som
ivaretas, og vil bli ivaretatt av FLO. Det integrerte Forsvarsdepartement
har fått en organisering og en vesentlig styrket kompetanse
for å ivareta denne overordnede styringsfunksjonen.
Komiteen viser til brev fra departementet datert
31. oktober 2003 om medbestemmelsesprosessen under behandlingen
av omorganiseringen av FLO. Komiteen ber departementet konkretisere
sitt svar av 5.november 2003 angående avholdte forhandlings-
og drøftingsmøter.
Som det fremgår av brevet av 5.november
er det gjennomført en betydelig møteserie mellom
arbeidsgiver og organisasjonene for at en vesentlig del av den prosessbaserte
internstrukturen i FLO skal komme på plass slik det ble
orientert om i St.prp. nr. 53 (2002-2003). Følgende liste
viser omfanget av møteserien. I tillegg kommer to informasjonsmøter
som er avholdt mellom departementet og arbeidstakerorganisasjonene hhv.
den 24.september og 16.oktober.
Omstillingen av FLO - møtevirksomheten
i 2003 på sentralt nivå med arbeidstakerorganisasjonene
og Forsvarets sentrale hovedverneombud (FHVO)
Dato | Sted | Tema/innhold |
| | |
Januar/februar
03 | Argus | Drøftingsmøte: |
| | Drøfting av innspill
til St.prp. nr. 53 (2002-2003). Midlertidig lokalisering av divisjonsledelsene
var IKKE en del av innspillet. Også i møter med
ProFLO ble organisasjonene gitt orienteringer om arbeidet med proposisjonen underveis. |
22. januar | FLO | Rutinemøte: |
| | Diverse saker. |
5. februar | FLO | Rutinemøte: |
| | Diverse saker. |
6-7. februar | FLO | Personellkonferanse. |
19. februar | FLO | Forberedende drøftingsmøte: |
| | Omstillingsplan for FLO. |
27. februar | FLO | Drøftingsmøte. |
| | Omstillingsplan for FLO
basert på innspill datert 3mars til St.prp. nr. 53 (2002-2003). |
5. mars | FLO | Rutinemøte: |
| | Diverse saker |
13-14 mars | | Personellkonferanse. |
26. mars | FLO | Forhandlingsmøte
iht Hovedavtalene: |
| | Forhandling avfirkantorganisasjonen
for omstillingsprosjektene i FLO. |
2. april | FLO | Temamøte: |
| | "Overgangen fra gammel
til ny organisasjon i FLO". |
9. april | FLO | Rutinemøte: |
| | Diverse saker. Ingen saker
relatert til omstillingsplanen eller divisjonaliseringen av FLO. |
23-25. mai | FLO | Personellkonferanse. |
7. mai | FLO | Rutinemøte: |
| | Informasjon om pågående
prosjekter i linjeorganisasjonen |
| | Overtakelse av årsverkforpliktelser
av tillitsvalgte |
| | Informasjon om fremdrift
i divisjonaliseringsprosjektene |
| | Status omstillingsavtale
og informasjonstjenesten |
21. mai | FLO | Utvidet infomøte,
drøftings- og forhandlingsmøte: |
| | Informasjon om overtallighetsbrev
for FLO-personell, Omstillingsgruppen, opprettelse av prosjektstillinger
i divisjonsprosjektene, omstillingsplan FLO/LUFT, alliert
treningssenter Nord. |
| | Forhandling om opprettelse
av FLO/FLSN/TRØ/seksjon Værnes
og drøfting av stillingsbeskrivelser. |
28. mai | FLO | Forhandlingsmøte: |
| | Samarbeidsformer i FLOs
fire omstillingsprosjekter, FLO/ M, FLO/D, FLO/TV,
FLO/IKT. |
4. juni | FLO | Rutinemøte. |
5-6. juni | FLO | Personellkonferanse. |
18. juni | FLO | Informasjonsmøte: |
| | Omstillingsavtale FLO-Status |
12. august | FLO | Informasions- og drøftingsmøte: |
| | Info om arbeidet med St.prp
høsten 2003. |
| | Drøfting av revidert
utkast til omstillingsplan og mandater gitt i divisjonsprosjektene
i FLO. |
20. august | Hotell Clarion | Videreføring av
oppstartet drøftingsmøte 12. august: |
| | Etablering av arbeidsgrupper |
| | Plan for drøfting
av innspill til St.prp. |
26. august | FLO | Drøftings- og
forhandlingsmøte: |
| | • Drøfting/forhandling
av FLO/AMM Driftsapparat |
| | • Forhandling
av organisasjonsskisse som grunnlag for flat overføring |
| | • Sentral forhandling
av FLO/IKT fase 3 |
| | • Forhandling
av organisasjonselementene Systemløsninger og Driftstjenester/undernivå til
FLO/IKT. |
| | • Drøfting
av OPL/F for Systemløsninger og Driftstienester/undernivå til FLO/IKT |
9-11. september | FLO | Drøftings- og
forhandlingsmøte: |
| | • Drøfting
av stillingsbeskrivelser divisjonsledelsene |
| | • Forhandling
av "firkantorganisasjonene" |
| | • Drøfting
av FLO-innspill. (Ble ikke realitetsbehandlet) |
16-19. september | Gardermoen | Seminar: |
| | Milepæler/dreiebok.
Modell for overgangen til divisjonalisert FLO. |
23. september | FLO | Rutinemøte |
7. oktober | FLO | Drøftingsmøte: |
| | Omstillingsplan m/dreiebok. |
14. oktober | FLO | Drøftingsmøte: |
| | Omstillingsplan m/dreiebok
forts. |
| | Mandat omstillingskontor,
personell |
21. oktober | FLO | Rutinemøte |
28. oktober 4.november | FLO | Drøftingsmøte:
OPL/stillingsbeskrivelserforresterendedel av divstab. |
18. november | FLO | Drøftings- og
forhandlingsmøte: |
| | - FLO/AMM firkantorganisasjon,
OPL og stillingsbeskrivelser |
2. desember | FLO | Planlagt |
16. desember | FLO | Planlagt |