For å styrke fokus om selskapets kjernevirksomhet har
Posten skilt ut flere støtte- og servicefunksjoner i egne
enheter. Omstillingene har sikret Posten stordriftsfordeler ved
samdrift med andre kunder. Videre er det gjennomført en
omfattende omlegging av selskapets salgsnett som samlet har gitt
en bedre tilgjengelighet til Postens tjenester ved at antall poststeder
har økt og åpningstidene er utvidet. Det er også foretatt
en større omstilling av sorteringsnettet gjennom strukturendringer
og automatisering. Som følge av usikkerheten rundt utviklingen
i brevvolum har Posten ventet med å ferdigstille omstruktureringen
av sorteringsnettet. En revidert plan ble vedtatt i oktober 2003.
Planen innebærer at brev- og pakkeproduksjon vil samordnes på færre
og større sorteringsterminaler. Omstruktureringen vil medføre
at antall brevterminaler vil reduseres fra 32 til 12 og at antall
pakketerminaler vil reduseres fra 21 til 13 innen 2006.
Samtidig som Posten har gjennomført
kraftige omstillinger i driften, har selskapet søkt å underbygge lønnsomheten
i den tradisjonelle virksomheten gjennom videreutvikling av kjernevirksomheten
og utvikling av integrerte kommunikasjonsløsninger hvor de
tradisjonelle postale tjenestene tilbys i kombinasjon med elektroniske
tjenester. Innenfor logistikkmarkedet har selskapet utvidet sitt
produktspekter gjennom egenutvikling, samarbeid og selektive oppkjøp.
Elektroniske informasjonsløsninger og fysisk distribusjon
av post og pakker så vel som betalingsløsninger,
smelter sammen i felles løsninger. Postens datterselskap
ErgoGroup spiller en viktig rolle på alle disse områdene,
og er avgjørende for en vellykket integrering av tjenestene slik
kundene ønsker. ErgoGroup er også sentral i den videre
effektiviseringen av den interne driften. For å opprettholde
og videreutvikle kompetansen i ErgoGroup, ser Posten det som viktig
at datterselskapet har en vesentlig del av virksomheten knyttet
til kunder utenfor Posten. Omsetningen fordelte seg i 2002 med om
lag 40 pst. på Posten, 25 pst. offentlig sektor og 35 pst.
privat virksomhet.
Samferdselsdepartementet mener at Postens omstilling
har vært vellykket både når det gjelder å sikre
brukerne et godt tjenestetilbud og å underbygge selskapets lønnsomhet
i et krevende marked. Departementet legger vekt på at Posten,
inkludert selskapets datterselskaper, i sine virksomhetsstrategier
beholder et langsiktig fokus på kjernevirksomheten.
I kap. 3.4 i meldingen gis en omtale av Postmuseets organisering.
Det har fra Postens side vært ønskelig at museet
inngår i en større museumsvirksomhet, og Posten
har funnet Maihaugen på Lillehammer som et godt egnet sted.
Departementet forutsetter at museet sikrer en forsvarlig forvaltning
av Postmuseets samling av gjenstander samt et tilfredsstillende
publikumstilbud.
Komiteen er samd med
departementet i at det er svært viktig at brukarane av
Posten vert sikra gode posttenester til konkurransedyktige prisar.
Dette må ein halde fast på òg i det vidare
arbeidet. Omstillinga i Posten har vore ei hjelp til effektivisering,
samstundes som denne prosessen òg har møtt motstand
på ulike hald.
Komiteen vil leggje vekt på at
Posten sitt styre skal halde eit langsiktig fokus på verksemda
sine kjerneoppgåver. Det er viktig at dette fokuset vert
fasthalde i ein prosess med vidare effektivisering og omlegging.
Komiteen er kjend med Posten
sitt arbeid med å vidareutvikle tradisjonelle tenester
i møte med nye utfordringar frå marknaden. Ei
forbetring av Posten si lønsemd må nyttast til
framleis å sikre gode posttenester til konkurransedyktige
prisar for heile landet.
Komiteen viser til den vurderinga
Samferdselsdepartementet har gjort i samband med Postmuseet. Ut frå dei
vilkåra som er sett knytt til sikring av forvaltinga av
museet si samling, ser komiteen det som naturleg
med ei samordning med dei andre etatsmusea.