I proposisjonen fremmer Samferdselsdepartementet forslag
om utbygging av rv 2 på strekningen Kløfta-Nybakk
i Akershus finansiert delvis med statlige bevilgninger, og delvis
med etterskuddsinnkreving av bompenger når vegen står
ferdig. Dette er første etappe av utbyggingen av rv 2 mellom
Kløfta og Kongsvinger i Akershus og Hedmark.
Samferselsdepartementet legger opp til at anleggsarbeidene
på Kløfta-Nybakk kan starte i oktober 2004, og
at prosjektet kan åpnes for trafikk i 2007.
Utbygging av rv 2 i Akershus og Hedmark er omtalt i
St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011. I
forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (2003-2004) vedtok
Stortinget å bevilge 10 mill. kroner til strekningen Kløfta-Nybakk
i 2004.
Strekningen Kløfta-Nybakk er om lag
10,5 km lang, og vil korte inn eksisterende rv 2 med om lag 1,5
km. De første 3,5 km fra Kløfta fram til planskilt
kryss ved Borgen vil bli bygd med 15 m vegbredde, som tofelts veg
med forbikjøringsfelt og midtrekkverk. Resten av strekningen,
som har bedre og sikrere kurvatur vil bli bygd som tofelts veg med
10 m vegbredde. Vegen går gjennom jord- og skogbruksområder
med store raviner.
I den grad det er økonomisk forsvarlig,
vil det imidlertid gjennom tiltak i utbyggingsprosessen bli lagt
til rette for en framtidig utbygging til firefelts veg.
Konsekvensutredning for rv 2 Kløfta-Kongsvinger ble
godkjent i januar 2000. Samlet kostnadsoverslag er foreløpig
beregnet til i størrelsesorden 2,4 mrd. kroner. Hele strekningen
består av delstrekningene Kløfta-Nybakk (som behandles
i proposisjonen), Nybakk-Hedmark grense, Sør-Odal, og Fulu-Kurudsand.
Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget når
det er aktuelt å starte utbygging av neste parsell.
For strekningen Kløfta-Nybakk legger
Regjeringen til grunn en styringsramme på 580 mill. kroner
og en kostnadsramme på 610 mill. kroner (2004-kroner).
I rammene inngår 25 mill. kroner til etablering av bomstasjon,
inkludert planlagte justeringer i løpet av innkrevingsperioden.
I tillegg inngår 15 mill. kroner til tiltak på rv
174, som ventes å få økt trafikk etter innføring
av bompenger på rv 2.
Netto nytte-/kostnadsforholdet (NN/K)
er beregnet til - 0,6.
I den lokale behandlingen av saken er rv 2 Kløfta-Kongsvinger
vurdert som ett bompengeprosjekt. Det er bred lokalpolitisk tilslutning
til at utbyggingen av hele strekningen delfinansieres med bompenger.
Videre er det tilslutning til at strekningen Kløfta-Nybakk
(i Ullensaker) bygges først og deretter strekningen Fulu-Kurudsand
(i Kongsvinger), jf. ellers pkt. 3 i proposisjonen om lokal behandling.
Spørsmålet om delvis bompengefinansiert
utbygging av rv 2 Kløfta-Kongsvinger har vært
behandlet i de fire berørte kommunene i løpet
av 2002. I saksframlegget ble det lagt til grunn etterskuddsinnkreving
i bomstasjoner på de to endeparsellene. De fire kommunene
har stort sett fattet likelydende vedtak, med unntak av bomstasjonsplasseringen,
jf. pkt. 4.2. Alle kommunene har sluttet seg til et opplegg med
maksimalt 60 pst. bompengefinansiering og strekningen Kløfta-Nybakk som
første utbyggingsetappe.
Bompengetakstene er forutsatt å være
15 kroner for lett bil og 30 kroner for tung bil. Det er forutsatt
at innkrevingsperioden for den enkelte bomstasjon ikke skal være
lenger enn 15 år, og at bompengesaken skal forelegges kommunene
på nytt når det blir aktuelt å starte utbygging
av neste parsell.
Etter den kommunale behandlingen har saken vært behandlet
av Akershus og Hedmark fylkeskommuner våren 2003. Fylkeskommunene
behandlet samtidig spørsmålet om fylkeskommunale
garantier og betinget refusjon. Fylkestinget i Akershus behandlet
saken i møte 18. juni 2003, og gjorde følgende
vedtak:
Følgende finansieringsplan foreslås
lagt til grunn for prosjektet (jf. tabell 2.1 i proposisjonen):
| | | | Mill. 2004-kroner |
| 2002-2005 | 2006-2009 | 2010-2013 | Sum |
Statlige midler | 50 | 182 | | 232 |
Bompenger | 170 | 168 | 10 | 348 |
Sum | 220 | 350 | 10 | 580 |
Reguleringsplan for bomstasjonsområdet
ventes godkjent i løpet av 2004.
Samferdselsdepartementet finner å kunne
tilrå foreslått opplegg med bomstasjon vest for
dagens Nybakkryss i fem år og deretter omlegging av rv
174, slik at bomstasjonen blir liggende øst for det nye
krysset i siste del av innkrevingsperioden. Samferdselsdepartementet
legger vekt på at fylkeskommunene er enige om denne løsningen
og at opplegget løser en konflikt mellom vegprosjektet
og landbruksinteressene.
Bompengeopplegget er basert på etterskuddsinnkreving
fra trafikkåpning i 2007. Det forutsettes takst- og rabattsystem
i tråd med gjeldende retningslinjer. Det er foreløpig
lagt til grunn både manuell og elektronisk innkreving tilpasset
AutoPASS-systemet.
Basisforutsetninger som er lagt til grunn for
Statens vegvesens finansieringsanalyse er ellers omtalt i pkt. 4.3
i proposisjonen (alle kostnader i 2002-kroner).
Med forutsetningene er innkrevingsperioden beregnet
til 14 år og 3 måneder. Beregningene viser at
det vil være nødvendig med endringer av bompengeopplegget dersom
hele den videre utbyggingen av rv 2 skal gjennomføres som
planlagt.
Maksimal lånegjeld er beregnet til
520 mill. 2002-kroner dersom de pessimistiske forutsetningene legges til
grunn og 420 mill. 2002-kroner dersom basisforutsetningene legges
til grunn.
De to fylkeskommunene har vedtatt å stille
garanti for bompengeselskapets gjeld, avgrenset til 520 mill. 2002-kroner
fordelt med 260 mill. kroner på hver av garantistene. Fylkeskommunene
har videre akseptert en ordning med inntil 100 mill. kroner i betinget
refusjon, fordelt med 50 mill. kroner på hvert av fylkenes investeringsrammer
til øvrige riksveger i perioden 2006-2009.
Dersom Stortinget gir sin tilslutning til utbyggingen, vil
det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet
i tråd med gjeldende standardavtale.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, vil vise til at rv 2 har en standard som ikke er tilfredsstillende. Det har negative konsekvenser for framkommelighet og trafikksikkerhet. Det er derfor behov for å utbedre denne vegstrekningen ut fra hensynet til næringsliv og andre brukere.
Flertallet vil peke på at rv 2 sammen med rv 35 utgjør en viktig ringveg rundt Oslo som har stor betydning for regionen og som nasjonal ferdselsåre.
Flertallet registrerer at det er tatt initiativ lokalt for å få til en delvis bompengefinansiert utbygging av rv 2.
Flertallet støtter på denne bakgrunn Regjeringens forslag om delvis bompengefinansiert utbygging av strekningen Køfta-Nybakk på rv 2. Dette er den første av flere etapper i utbyggingen av rv 2. Opplegget er basert på de vedtak som er fattet i de berørte kommuner og fylkeskommuner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet vil peke på betydningen av en kontinuerlig utbygging i planperioden av hele rv 2, strekningen fra Kløfta i Akershus til Kongsvinger i Hedmark.
Disse medlemmer forutsetter at staten følger opp med statlige bevilgninger som forutsatt i prosjektet, og at strekningene videre blir vurdert når lokal behandling er ferdig.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil vise til arbeidet med St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 når det gjelder framdrift av utbygging av rv 2 videre i retning Kongsvinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, viser til rv 2s store betydning for transport fra det sentrale Østlandsområdet og Vestlandsområdet mot Kongsvinger og Sverige.
Disse medlemmer viser til vegens store betydning og som med en ÅDT tilsier en full utbygging til motorvegstandard.
Disse medlemmer vil bygge ut rv 2 Kløfta – Kongsvinger med statlige midler uten bompengefinansiering.
Disse medlemmer mener at rv 2 Kløfta – Kongsvinger må bygges ut kontinuerlig i løpet av inneværende planperiode.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Geir Ketil Hansen og Heidi Sørensen, mener rv 2 Kløfta – Nybakk har en standard som ikke er tilfredsstillende. Det har negative konsekvenser for sikkerhet og framkommelighet.
Disse medlemmer mener vegen må rustes opp, men at det ikke er behov for en større motorvegsatsing på strekningen.
Disse medlemmer vil peke på at dette er en korridor hvor jernbanen har fortrinn og bør ha hovedprioritet. Store vegutbygginger som genererer økt trafikk inn mot allerede trafikkbelastede områder, skaper miljøproblemer, og svekker togets konkurranseevne.
Disse medlemmer viser også til at trasévalget skaper problemer lokalt i Akershus.
Komiteens tilråding til vedtak fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen har ellers ingen merknader til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at:
-
1. Bompengeselskapet får tillatelse til å kreve inn bompenger for finansiering av utbyggingen av rv 2 Kløfta-Nybakk. Vilkårene går fram av St.prp. nr. 47 (2003-2004) og Innst. S. nr. 168 (2003-2004).
-
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 6. mai 2004
Petter Løvik
leder |
Anne Berit Andersen
ordfører |