FNs organisasjon for mat og jordbruk (FAO) vedtok Den
internasjonale traktat om plantegenetiske ressurser for mat og jordbruk
3. november 2001. Norge undertegnet traktaten på FNs toppmøte
om matsikkerhet i Roma 10.-13. juni 2002. Per 30. mars 2004 har
92 stater, deriblant Danmark og Sverige samt Den europeiske unionen,
undertegnet traktaten, og 36 stater har ratifisert. Traktaten vil
tre i kraft når den er ratifisert av 40 land. Norge har
spilt en aktiv rolle i forhandlingene om traktaten og hadde lederskapet
i den europeiske regionale gruppen gjennom sluttforhandlingene.
Traktaten anses å være av
særlig viktighet. Stortingets samtykke til ratifikasjon
er derfor nødvendig i henhold til Grunnloven § 26
annet ledd. Traktaten i engelsk originaltekst med oversettelse til
norsk følger som trykt vedlegg til proposisjonen.
FAOs traktat omfatter bestemmelser om en rekke tiltak
som skal gjennomføres for å oppnå hovedmålsettingen
om bevaring og bærekraftig bruk av plantegenetiske ressurser
samt bestemmelser som fremmer bønders rettigheter.
Traktaten anerkjenner en stats suverene rettigheter
til sine plantegenetiske ressurser for mat og jordbruk samt retten
til å regulere tilgangen til disse i nasjonal lovgivning.
Traktaten etablerer et multilateralt system
som skal gi partene forenklet tilgang til plantegenetiske ressurser.
De fleste globalt viktige matvekster og fôrvekster inngår
i systemet. Den forenklede tilgangen skal også gis til
fysiske og juridiske personer underlagt partenes jurisdiksjon. Det
multilaterale systemet er kjerneområdet for traktaten.
Systemet legger opp til en utveksling av plantegenetiske ressurser
underlagt en rekke vilkår.
Traktatens formål er videre en rettferdig
og likeverdig fordeling av de goder som oppstår ved bruk
av plantegenetiske ressurser. Traktaten og andre relevante internasjonale
traktater skal gjensidig støtte hverandre med tanke på å sikre
bærekraftig jordbruk og matvaresikkerhet.
For Norge innebærer traktaten en plikt
til å gi tilgang til plantegenetiske ressurser som den
norske stat, dvs. de ordinære forvaltningsorgan, forvaltningsbedrifter samt
forvaltningsorganer med særskilte fullmakter, forvalter
og kontrollerer og som samtidig er offentlig tilgjengelige. Forpliktelsen
til å gi tilgang under det multilaterale systemet omfatter
ikke plantegenetiske ressurser som det knytter seg immaterielle
rettigheter til som begrenser den offentlige tilgjengeligheten eller plantegenetisk
materiale som inngår i forsknings- og utviklingsprogram.
Traktaten innebærer heller ingen forpliktelse for private
til å utlevere plantegenetiske ressurser som disse er innehavere
av.
Traktatens artikkel 11.1. (s. 17 i proposisjonen)
henviser til en liste angitt som vedlegg I med angivelse av hvilke
planteslekter det multilaterale systemet skal omfatte. Listen inkluderer
64 planteslekter, herunder viktige mat- og fôrvekster.
Plikten til å inkludere de opplistede planteslektene i
det multilaterale systemet hindrer ikke at det enkelte land etter
eget ønske gir tilgang til flere planteslekter på tilsvarende
vilkår.
Den tilgang til plantegenetiske ressurser som
skal gis under det multilaterale systemet gjelder for særskilt opplistede
formål; bruk og bevaring av plantegenetiske ressurser for
forskning, foredling og utdanning innenfor mat og jordbruk.
Traktaten henviser i artikkel 12.4. til en standard materialoverdragelsesavtale
(MTA) som vil inneholde nærmere bestemmelser om vilkårene
for forenklet tilgang under det multilaterale systemet. MTAen skal vedtas
ved konsensus av det styrende organet på et av de første
møtene etter at traktaten har trådt i kraft.
I henhold til traktaten skal MTAen bl.a. inneholde bestemmelser
om fordeling av de økonomiske godene som oppstår
ved kommersialiseringen av et produkt som er en plantegenetisk ressurs
og som inneholder materiale mottatt fra det multilaterale systemet.
Unntak fra denne fordelingen av goder gjelder for produkter som
vil være tilgjengelig for andre uten restriksjoner for
videre forskning og foredling. Størrelsen på det beløp
som skal betales inn til det multilaterale systemet og måten
innbetalingen skal skje på skal avgjøres i forbindelse
med vedtakelsen av MTAen.
FAOs traktat om plantegenetiske ressurser inneholder
mange bestemmelser som åpner for en stor grad av nasjonal
handlefrihet med hensyn til hvordan og i hvilken grad bestemmelsene
gjennomføres i det enkelte land.
De forpliktelser som pålegges traktatpartene
i forbindelse med det multilaterale systemet for forenklet tilgang
til plantegenetiske ressurser kan for Norges del gjennomføres
ved bruk av statlig instruksjonsmyndighet. Lovendringer er ikke
påkrevd. Øvrige forpliktelser som pålegges
ved traktaten anses for allerede å være oppfylt
ved eksisterende tiltak bl.a. gjennom det nordiske samarbeidet om
Nordisk genbank og gjennom Genressursutvalget for kulturplanter
som forvalter Handlingsplan for bevaring og bruk av plantegenetiske
ressurser for landbruk og matproduksjon (2000).
De opplistede plantegenetiske ressursene i vedlegg
I, som ordinære forvaltningsorgan, forvaltningsbedrifter samt
forvaltningsorganer med særskilte fullmakter forvalter
og kontrollerer, vil falle inn under virkeområdet for det
multilaterale systemet som etableres. Utveksling av slike genressurser
vil da skje på de vilkår som fastsettes i den
MTAen som vedtas av det styrende organet etter traktatens ikrafttredelse.
En ratifisering av traktaten innebærer
videre en forpliktelse for Norge til å bidra økonomisk
gjennom sine bilaterale, regionale og multilaterale forbindelser
til gjennomføringen av traktaten i utviklingsland og land med
overgangsøkonomier. Det antas at denne forpliktelsen ivaretas
gjennom eksisterende bidrag, som f.eks. til FAO og til Den konsultative
gruppen for internasjonal jordbruksforskning.
Traktaten om plantegenetiske ressurser forplikter partene
til ikke å kreve sporing av individuelle uttak av plantegenetiske
ressurser under det multilaterale systemet. MTAen vil inneholde
de standardiserte vilkårene for tilgang til plantegenetiske
ressurser under traktaten og vil følge med materialet i
eventuelle etterfølgende transaksjoner. MTAen vil angi
at materialet stammer fra det multilaterale systemet og bekrefte
at materialet er hentet ut i samsvar med traktaten og i harmoni
med Konvensjonen om biologisk mangfold.
Opplysningsplikten i forbindelse med patentsøknader
for oppfinnelser som gjelder eller anvender biologisk materiale,
jf. patentloven § 8 b, vil bidra til å gjøre
det lettere å kontrollere om materialet er innhentet i
samsvar med Konvensjonen om biologisk mangfold. Denne opplysningsplikten
inkluderer krav om informasjon om leverandørland, opprinnelsesland,
dersom dette er kjent, samt hvorvidt det foreligger forhåndsinnhentet
samtykke ved uttak av biologisk materiale.
Opplysninger om hvorvidt det foreligger en MTA
for materialet som patentsøknaden gjelder, vil bidra til å fastslå om
materialet stammer fra det multilaterale systemet og dermed
hentet ut i tråd med Konvensjonen om biologisk mangfold.
Dette vil gjøre det enklere å kontrollere om materialet
er hentet ut i samsvar med traktatens bestemmelser. Foreleggelse
av MTAen vil dermed kunne anses for å oppfylle forpliktelsen
i patentloven til å angi hvorvidt forhåndsinnhentet
samtykke foreligger.
Traktaten om plantegenetiske ressurser innen
mat og jordbruk bør betraktes som en viktig milepæl
i arbeidet for et bærekraftig jordbruk, global matvaresikkerhet
og gjennomføringen av Konvensjonen om biologisk mangfold.
Den overflødiggjør oppbygging av bilaterale mekanismer
for utveksling av genetiske ressurser. Slike bilaterale avtaler
kan medføre store praktiske problemer og kostnader i forbindelse
med sporing av de genetiske ressursenes opphav osv. og bidra til å redusere
den bærekraftige utvekslingen av genetiske ressurser.
Traktaten vil også bidra til å oppfylle
formålet i Konvensjonen om biologisk mangfold om en rimelig
og likeverdig fordeling av godene som følger av utnyttelsen
av genetiske ressurser, blant annet gjennom innbetaling til et internasjonalt
fond som skal finansiere tiltak i utviklingsland og overføring
av teknologi og kompetanse.
Åpen tilgang til plantegenetiske ressurser
for bruk i opplæring, undervisning, forskning og foredlingsvirksomhet
innen mat- og jordbruksproduksjon vil legge til rette for styrket
forsknings- og genbanksamarbeid nasjonalt og internasjonalt. En
slik tilgang vil også være viktig for virksomhet
i Norge innen disse områdene. Traktaten vil også bidra
til å øke utviklingslandenes mulighet for bevaring
av egne plantegenetiske ressurser og gi disse landene tilgang til
kompetanse og kunnskap innen området. Traktaten kan videre
også vise seg å bli et viktig bidrag for å bevare
og bedre verdens matvareforsyning.
En tidlig norsk ratifikasjon vil være
viktig for å kunne ha medinnflytelse på de beslutninger
som skal treffes når traktaten trer i kraft.
Forvaltningen av MTAene vil i utgangspunktet
bli ivaretatt av den enkelte statlige institusjon som får forespørsel
om utlevering av plantegenetisk materiale. Det kan på sikt
vise seg nødvendig med en sentral koordinerende instans
for administreringen av disse avtalene. Under alle omstendigheter
vil de administrative konsekvensene være begrenset.
Det styrende organet skal vedta en strategi
for finansiering av prioriterte prosjekter, planer og programmer under
traktaten. Strategien har som formål å øke tilgjengeligheten
til og effektiviteten av bruken av de finansielle ressurser som
stilles til rådighet. Det styrende organet skal fremskaffe
bidrag til gjennomføring av slike tiltak i utviklingsland
og land med overgangsøkonomi ved jevnlig å fastsette
et mål for slik finansiering. Dette målet vil,
som andre vedtak under traktaten, vedtas ved konsensus. Den fordelingen
av de økonomiske godene som utvekslingen og bruken av plantegenetiske
ressurser resulterer i, vil bli en del av denne finansieringsstrategien.
I overensstemmelse med finansieringsstrategien, skal
partene bidra finansielt gjennom bilaterale, regionale og multilaterale
kanaler for gjennomføringen av traktaten samt for nasjonale
aktiviteter for bevaring og bærekraftig bruk av plantegenetiske
ressurser. Norge er i dag forpliktet til å yte finansielle
bidrag gjennom flere regionale og multilaterale organisasjoner.
Dette gjelder bl.a. bidrag til Nordisk genbank og FAO. Det legges
til grunn at Norge gjennom sine nåværende forpliktende
finansielle bidrag oppfyller traktatens pålegg på dette
punkt, slik at tilleggsmidler ikke vil være påkrevd.
Landbruksdepartementet tilrår at traktaten
ratifiseres. Utenriksdepartementet slutter seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal,
fra Høyre, Ivar Kristiansen, Michael Momyr og Erlend Nornes,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve
Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge
Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og May-Helen Molvær
Grimstad, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser
til at FNs organisasjon for mat og jordbruk (FAO) vedtok Den internasjonale
traktat om plantegenetiske ressurser for mat og jordbruk 3. november
2001. Norge undertegnet traktaten på FNs toppmøte
om matsikkerhet i Roma 10.-13. juni 2002.
Komiteen er opptatt av at åpen
tilgang til plantegenetiske ressurser for bruk i opplæring,
undervisning, forskning og foredlingsvirksomhet innen mat- og jordbruksproduksjon
vil legge til rette for styrket forsknings- og genbankssamarbeid
nasjonalt og internasjonalt. En slik tilgang vil også være
viktig for virksomhet i Norge innen disse områdene.
Komiteen viser til at en tidlig
norsk ratifikasjon vil være viktig for å kunne
ha medinnflytelse på de beslutninger som skal treffes når
traktaten trer i kraft. Komiteen er positiv til norsk
ratifikasjon av den internasjonale traktat om plantegenetiske ressurser
for mat og jordbruk av 3. november 2001.
Komiteens utkast til innstilling ble 13. mai
2004 oversendt utenrikskomiteen til uttalelse. Utenrikskomiteen
uttaler følgende i brev av 24. mai 2004:
"Under henvisning til næringskomiteens brev vedrørende
ovennevnte kan meddeles at utenrikskomiteen ikke har merknader til
utkast til innstilling."
Komiteens tilråding fremmes av en samlet
komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i ratifikasjon av Den internasjonale
traktat om plantegenetiske ressurser for mat og jordbruk av 3. november
2001.
Oslo, i næringskomiteen, den 25. mai 2004
Olav Akselsen
leder |
Erlend Nornes
ordfører |