I denne proposisjonen legg Regjeringa fram forslag om
godkjenning av eit nytt investeringsprosjekt. Dei styrande dokumenta
for innhaldet i denne proposisjonen er St.prp. nr. 45 (2000-2001)
Omlegging av Forsvaret i perioden 2002-2005, og St.prp. nr. 42 (2003-2004)
Den videre moderniseringen av Forsvaret i perioden 2005-2008. Utgangspunktet
for godkjenning av investeringsprosjekta i Forsvaret er budsjettproposisjonen.
Denne investeringsproposisjonen er eit supplement til budsjettproposisjonen.
Proposisjonen har følgjande innhald:
1. Godkjenning av eit
nytt materiellprosjekt: Taktisk Data Link 16 (LINK-16).
2. Bygginga av nye fregattar og utviklinga
av nye sjømålsmissilar.
3. Informasjonssaker: Følgjande
saker vert til informasjon lagt fram for Stortinget: Nye fregattar
- status for prosjektet sitt "risikobilete" og nedjustering av kostnadsramma
for panserbekjempingsvåpen middels rekkevidde.
Forsvaret er i ferd med å innrette
seg mot å bli eit nettverksbasert forsvar på line
med våre nærmaste allierte i NATO. For å sikre
interoperabilitet med våre allierte og for å følgje
utviklinga innanfor transformasjonen av NATO, er det naudsynt å skaffe
seg LINK-16 til overføring av eit felles situasjonsbilete
mellom Forsvaret sine taktiske einingar, og mellom nasjonale og
allierte einingar. Eit felles situasjonsbilete vil gje ein raskare avgjerdsprosess,
der avgjerdene er baserte på felles forståing
av den aktuelle situasjonen. Dette er føremonar som ikkje
berre vil gjelde for det nasjonale forsvaret, men òg for
norske styrkar som opererer saman med allierte styrkar i internasjonale
operasjonar.
Prosjektet vart første gong omtala
i St.prp. nr. 1 (2002-2003) under prosjekt i konsept-, definisjons- eller
utviklingsfasen. Her vert både formålet og målet for
prosjektet presentert. Det vart, av omsyn til tidsplanen for bygginga
av dei nye fregattane og den alt vedtekne modifiseringa av F-16
jagarflya, fremja to delprosjekt for å skaffe til vege
LINK-16 til desse plattformene. Desse prosjekta vart godkjende av
Stortinget gjennom å auke kostnadsramma for fregattprosjektet og
oppgraderingsprosjektet for F-16, ref. Innst. S. nr. 225 (2002-2003),
jf. St.prp nr. 50 (2002-2003). Vidare inngår LINK-16 i
prosjektet for dei nye Skjold-klasse MTB"ane, som Stortinget
godkjende gjennom handsaminga av Innst. S. nr. 11 (2003-2004), jf.
St.prp. nr. 82 (2002-2003). I St.prp. nr. 1 (2003-2004) informerte departementet
om at hovudprosjektet vil verte lagt fram for Stortinget så snart
den naudsynte avgjerdsdokumentasjonen er utarbeidd og har vore til
ekstern kvalitetssikring.
Prosjektet vil skaffe til vege LINK-16 til dei
resterande jagarflya og luftvernsystemet NASAMS. Hærens
kommandoplassar og den foreslåtte ISTAR-kapasiteten vil
verte knytte til LINK-16-nettverket ved at dei får mobile
kommunikasjonsmodular, som kan nyttast både nasjonalt og
internasjonalt. Kommunikasjonsmodulane kan òg nyttast til å understøtte
styrkebidrag frå andre forsvarsgreiner i internasjonale
operasjonar. I tillegg må ein skaffe seg naudsynt bakkeutstyr,
utdannings- og treningsmateriell og logistikkstøtte.
For å etablere LINK-16-kapasitet, er
det naudsynt med mindre organisatoriske endringar innanfor den eksisterande
organisasjonen i Forsvaret. I tillegg vil det verte etablert eit øvingsområde
for LINK-16 utanfor Ørlandet, der ein kan trene på nettverksbaserte
operasjonar, også i samarbeid med allierte styrkar. Noreg
vil på denne måten kunne tilby ein øvingskapasitet
som er etterspurt i NATO.
Prosjektet har vore kvalitetssikra eksternt.
Dei største utfordringane i prosjektet er knytte til integrasjon
av LINK-16 til dei eksisterande kommando- og kommunikasjonssystema.
Det er elles tryggleik knytte til sjølve LINK-16-terminalane,
då desse er skaffa direkte frå amerikanske styresmakter.
Som følgje av ein viss risiko i prosjektet,
er det etablert ei kuttliste.
Det vil bli kravd gjenkjøp i hendhald
til gjeldande retningsliner for etablering og gjennomføring
av gjenkjøp ved Forsvarets kjøp frå utanlandske
leverandørar.
Kostnadsramma for prosjektet på post
45 er 934,4 mill. kroner. Gjennomføringskostnadene på post
1, er 98 mill. kroner. Kostnader knytte til eigedom, bygg og anlegg
(EBA) på kapittel 1710 post 47 er på 13,6 mill. kroner.
Totalprosjektet si kostnadsramme er 1 046 mill. kroner.
Nytt sjømålsmissil (NSM) er
eit utviklingsprosjekt som vart etablert på midten av 1990-talet
med forventa avslutning i 2000, jf. St.prp. nr. 1 (1994-1995). Bakgrunnen
var behovet for å utvikle nye sjømålsmissilar
til m.a. dei nye fregattane og dei nye MTB"ane. Det er Kongsberg
Defence & Aerospace (KDA) som står for utviklinga
på grunnlag av ein fastpriskontrakt frå 1997. Ferdigstillinga
av utviklingsprosjektet er vorte forseinka fleire gonger. Den gjeldande
planen for ferdigstilling er slutten av 2005, jf. omtale i St.prp.
nr. 1 (2003-2004).
Det har vore ein føresetnad at det
skulle leggjast fram eit nytt prosjekt for sjølve nyskaffinga
av missilsystemet, samstundes med avslutninga av utviklingsprosjektet.
Som omtala i St.prp. nr. 1 (2003-2004) er det enno ikkje tilstrekkeleg
grunnlag til å ta stilling til eit nyskaffingsprosjekt.
Det vil verte lagt fram for Stortinget når avgjerdsgrunnlaget
er tilfredsstillande.
Prosjektet med å skaffe til vege missilsystemet
vil omfatte alle leveransar, dvs. produksjonsførebuingar, leveransar
av skipsfast utstyr, testmissilar, serieproduksjonen mv. Dermed
er både fregattprosjektet og MTB-prosjektet avhengig av
leveransar som høyrer til missilsystemprosjektet.
På grunn av forseinkingane i utviklingsprosjektet NSM,
og at nyskaffingsprosjektet ikkje enno er starta, må ein
imøtekome spesielle behov i det pågåande
fregattprosjektet.
I samsvar med byggekontrakten med det spanske verftet
frå 2000, skal Forsvaret for eiga rekning og risiko sørgje
for at verftet under bygginga får rettidig tilgang på skipsfast
utstyr, dokumentasjon mv., som vil gjere fartøya i stand
til å bruke NSM. Forsvaret har difor innhenta eit pristilbod
på ein kontrakt med KDA, ein overgangsfase, som
kan sikre Forsvaret si evne til å oppfylle leveranseforpliktingane
i fregattprosjektet. Tilbodet medrekna pris er berre eit utgangspunkt
og er gjenstand for vidare forhandlingar. Ved ei seinare framlegging
av eit heilt nyskaffingsprosjekt for NSM, vil utgiftene til overgangsfasen
verte lagt inn som del av kostnadsramma. I det pågåande utviklingsprosjektet NSM er det lagt til
grunn at det kan verte aktuelt å starte opp førebuande
tiltak i nyskaffingsfasen, før sjølve hovudkontrakten.
Dette skal gjerast for å gje ein smidig overgang til serieproduksjon
for å halde nede kostnader og risiko. Overgangsfasen er
eit risikoreduserande tiltak i denne samanhengen.
Følgjande føresetnader skal
leggjast til grunn for ei overgangsfase: Berre strengt vurdert naudsynte
tiltak for å oppfylle norske kontraktsforpliktingar i fregattprosjektet
skal gjennomførast før nyskaffingsfasen. Vidare
vil Forsvaret i høgst mogeleg grad verte skjerma for den
risikoen som er oppstått ved forseinkingane i utviklinga
av NSM og for den risikoen som kan oppstå ved avvik frå planen
for den attståande delen av denne utviklingsfasen.
Forsvarsdepartementet vil sjå til at
Forsvaret set i verk dei naudsynte risikoreduserande tiltaka. Ved
eit tilfredsstillande forhandlingsresultat tek Regjeringa sikte
på at Forsvaret, i løpet av året og innan
gjeldande økonomiske rammer og løyvingar, inngår
ein overgangskontrakt som sikrar Forsvaret si evne til å møte sine
forpliktingar i fregattprosjektet.
På denne bakgrunnen legg Forsvarsdepartementet fram
forslag til fullmaktsvedtak til å inngå kontraktar som
sikrar evna til å oppfylle Forsvaret sine forpliktingar
i fregattprosjektet med omsyn til leveransar knytta til overflatemissilsystem
(vedtak II). Som nemnt vil berre strengt naudsynte tiltak for å oppfylle
norske kontraktsforpliktingar i fregattnyskaffinga gjennomførast
før sjølve nyskaffingsfasen. Ein eventuell framtidig
serienyskaffing av NSM vil verte lagt fram for Stortinget til handsaming
på vanleg måte, og utbetalingane til overgangskontrakt
vil då verte innarbeidd i den samla kostnadsramma for eit
slikt prosjekt.
Prosjektet vart godkjent av Stortinget ved handsaminga
av Innst. S. nr. 7 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Pansernedkjemping - middels rekkevidde - er
eit supplement til dei eksisterande våpensystema som har både
kort og lang rekkevidde. Prosjektet skal innan 2007 skaffe til vege
panserbekjempingsvåpen, med naudsynt logistikk, tilleggsutrusting,
ammunisjon og utdannings- og treningssystem. Kontrakten vart inngått ultimo
2003 med ein lågare kostnad enn forventa. Kostnadsramma
er difor nedjustert frå 1 260 til 922 mill. kroner på post
45. Dette er innarbeidd i dei økonomiske utrekningane som
ligg til grunn for St.prp. nr. 42 (2003-2004).
Gjennomføring av prosjektet og kostnader
til EBA utgjer 22 mill. kroner. Totalprosjektet si kostnadsramme
er 944 mill. kroner.
Prosjektet vart vedteke ved Stortinget si handsaming av
Innst. S. nr. 207 (1998-1999), jf. St.prp. nr. 65 (1998-1999), med
ei økonomisk ramme på 12 240 mill. kroner. Ved
Stortinget si handsaming av Innst. S. nr. 192 (1999-2000), jf. St.prp.
nr. 48 (1999-2000), vart prosjektet si økonomiske ramme
justert til 14 066 mill. kroner. Denne justeringa inneheldt korrigeringar
på grunn av endra valutakursar og faktisk priseskalering samt
at ein frå dette tidspunktet òg tok med i kostnadsramma
gjennomføringskostnadene for prosjektet. Omfanget til prosjektet
er sidan, ved Stortinget si handsaming av Innst. S. nr. 225 (2002-2003),
jf. St.prp. nr. 50 (2002-2003), utvida til òg å omfatte
integrasjon og installasjon av Taktisk Data Link-16 (LINK-16). Justert
kostnadsramme i 2004-verdi, medrekna LINK-16 og gjennomføringskostnader,
er på 16 083 mill. kroner. Bortsett frå rammeaukinga
knytt til integrasjon og installasjon av LINK-16, har kostnadsramma
for prosjektet ikkje hatt nokon reell auking.
I samsvar med retningslinene frå Finansdepartementet
om ekstern kvalitetssikring i samband med store statlege investeringar,
gjennomførde Forsvarsdepartementet hausten 1999, ved hjelp
av Holte Prosjekt, ei uavhengig risikoanalyse av prosjektet. På same
måten gjennomførde Forsvaret ei sjølvstendig
analyse og ei supplerande analyse ved hjelp av Det Norske Veritas. Dei
overordna konklusjonane frå analysane vart presenterte
som ein integrert del av St.prp. nr. 48 (1999-2000). I tillegg oversendte
Forsvarsdepartementet rapportane frå dei to nemnde eksterne
analysane til forsvarskomiteen. Holte Prosjekt sin analyse konkluderte
i hovudtrekk med at det knytter seg betydeleg risiko til fregattprosjektet
og at det difor er behov for ein betydeleg risikoavsetning. I samband
med handsaminga av Innst. S. nr. 192 (1999-2000) slutta Stortinget seg
til forslaget frå Regjeringa med omsyn til prosjektomfang
og kostnadsramme.
Forsvaret har, i samsvar med tilrådingane
i Holte Prosjekt sin rapport, og i den grad det har vore mogeleg,
sett i verk dei tilrådde tiltaka. Vidare har Forsvaret, som
ein del av prosjektorganisasjonen for fregattprosjektet, oppretta
eit eige element og ein tilhøyrande prosess for jamt å kunne
evaluere risikobiletet i prosjektet og for å identifisere,
implementere og følgje opp endå fleire risikoreduserande
tiltak. Som eit supplement til Forsvaret sine regulære
risikoanalysar og, sett i lys av den store omstillinga som Forsvaret
for tida gjennomgår, valde Forsvarsdepartementet, i samråd med
Finansdepartementet, hausten 2003 å setje i verk ei ekstern
gjennomgang av fregattprosjektet. Gjennomgangen har vore retta mot
utvalde område i prosjektet og er utført i regi
av Metier Scandinavia AS.
Metier Scandinavia AS kom 26. januar 2004 med
ein førebels rapport frå første fase
i gjennomgangen - ein studie av status når det gjeld prosjektdokumentasjon
og innleiande risikoanalyse basert på Forsvaret sin eigen risikodatabase.
Den førebels rapporten frå fase 2 - kvalitativ
og kvantitativ risikoanalyse - vart lagt fram 25. februar 2004.
Den overordna konklusjonen som vert trekt i desse førebels
rapportane er at risikobiletet stort sett er uendra sett i høve
til det som kom fram i rapporten frå Holte Prosjekt sin
analyse i januar 2000. Det er behov for ei grundig gjennomgang av
alle aspekt i saka før ein kan trekkje endelege konklusjonar,
og før ein kan ta stilling til eventuelle ekstra risikoreduserande
tiltak. Forsvarsdepartementet tek sikte på å kome
tilbake til saka i St.prp. nr. 1 til hausten.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, lederen Marit Nybakk og Rita Tveiten, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til at det fremlagte forslag fra departementet omhandler godkjenning av nytt materiellprosjekt: Taktisk Data Link 16, bygging av nye fregatter og utviklingen av nye sjømålsmissiler, samt informasjonssaker.
Komiteen viser til at Forsvaret orienterer seg mot et nettverksbasert forsvar og at det på denne bakgrunn er vedtatt å anskaffe Taktisk Data Link-16 (Link-16). Systemet skal sikre at norske forsvarsenheter kan operere sammen med allierte, og sørge for at Norge følger utviklingen innenfor transformasjonen av NATO.
Komiteen har merket seg at totalprosjektets kostnadsramme er 1 046 mill. kroner og er tilfreds med at prosjektet nå er eksternt kvalitetssikret, slik det ble bedt om i Innst. S. nr. 225 (2002-2003). Komiteen ser det som vesentlig at det er etablert en prioritering for eventuelle reduksjoner, siden det er en betydelig risiko knyttet til det samlede prosjektet. Komiteen legger stor vekt på at det vil bli krevd gjenkjøp i henhold til gjeldende retningslinjer for etablering og gjennomføring av gjenkjøp ved Forsvarets kjøp fra utenlandske leverandører. Komiteen ber om å bli holdt oppdatert om den videre kostnadsutvikling i prosjektet.
Komiteen merker seg at utviklingsprosjektet nytt sjømålsmissil (NSM) har blitt sterkt forsinket og at man vil komme tilbake til Stortinget med en egen sak når man har et tilstrekkelig grunnlag til å ta stilling til et nyanskaffelsesprosjekt. Det er uheldig at et så viktig prosjekt blir så forsinket, og komiteen ber derfor om at det utarbeides en evaluering av utviklingsprosjektet for NSM, slik at man kan søke å unngå at slike situasjoner oppstår i framtida. Komiteen har merket seg at forsinkelsen knyttet til NSM blant annet kan ha betydning for ferdigstillelsen av fregatter og MTB Skjold-prosjektet. Komiteen ser den planlagte overgangsfasen mellom utviklingsprosjektet NSM og nyanskaffelsesprosjektet for NSM, som et nødvendig risikoreduserende tiltak i fregattprosjektet. Komiteen vil understreke nødvendigheten av at Forsvarsdepartementet følger kostnadsutviklingen i NSM-prosjektet for øvrig på en grundig måte.
Komiteen har merket seg at prosjekt panserbekjemping - middels rekkevidde har fått nedjustert kostnadsrammen fra 1 260 til 922 mill. kroner.
Komiteen har videre merket seg at prosjekt nye fregatter nå har en total kostnadsramme på 16 083 mill. kroner. Komiteen er tilfreds med at det er gjennomført flere risikoanalyser av prosjektet, i tillegg til en ekstern gjennomgang av utvalgte deler av prosjektet høsten 2003. Komiteen er likevel bekymret over den høye kostnadsrisikoen i prosjektet, og ber om å bli holdt fortløpende orientert om utviklingen i prosjektet. Komiteen er opptatt av at det settes inn tilstrekkelig risikoreduserende tiltak.
Komiteen vil understreke at norske forsvarsinvesteringer må komme norsk industri til gode gjennom direkte leveranser, delleveranser, eller gjennom avtaler om gjenkjøp og ved forskings- og utviklingskontrakter.
Komiteen legger til grunn at anbyderne ved ulike industrielle forsvarsprosjekt, konkurrerer på like vilkår, og mener at Regjeringen har et spesielt ansvar for å kvalitetssikre at så er tilfelle.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, har merket seg at den spanske verftsgruppen som nå bygger de norske fregattene er dømt av EU-kommisjonen til å tilbakebetale flere millioner kroner for å ha mottatt ulovlig verftsstøtte og at flere andre saker er under etterforskning. Flertallet anser dette som svært uheldig.
Komiteen viser til at fregattkontrakten i sin tid ble inngått med Bazan, som etter en senere fusjon inngår i Izar. Komiteen har merket seg at EU ikke har funnet at Bazan har mottatt noen ulovlig subsidiering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Innst. S. nr. 225 (2002-2003) hvor disse medlemmer gikk imot anskaffelse av Taktisk Data Link-16. Disse medlemmer tar til etterretning det vedtak et flertall i Stortinget har gjort angående anskaffelse av LINK-16. LINK-16 er en betydelig investering i et forsvar som i stadig større grad innrettes mot offensive, internasjonale operasjoner. Disse medlemmer er kritisk til en utvikling hvor en betydelig del av forsvarsbudsjettet blir bundet opp til investeringer i materiell og hvor dette kan redusere handlefriheten i forhold til andre viktige oppgaver.
Disse medlemmer har gått imot innkjøp av fregatter ut fra en vurdering av at de enorme kostnadene ved fregattkjøpet både ved investering og drift vil gå utover andre viktige oppgaver i Forsvaret. Fregattprosjektet har nå en kostnadsramme på 16 083 mill. kroner, i tillegg til høye årlige driftskostnader. Det er dessuten betydelig usikkerhet knyttet til hva som til sjuende og sist vil bli de reelle kostnadene i fregattprosjektet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet får fullmakt til å starte opp nyanskaffingsfasen av prosjekt som omtalt i pkt. 2 i St.prp. nr. 54 (2003-2004). Utbetalinger for 2004 skal holdes innenfor bevilgningene gitt i 2004 under kap. 1760 Nyanskaffelse av materiell og nye bygg og anlegg.
II
Forsvarsdepartementet får fullmakt til å inngå kontrakter som er nødvendige for å sikre evnen til å oppfylle Forsvaret sine forpliktelser i fregattprosjektet med omsyn til leveranser knytte til overflatemissilsystem, som omtalt i pkt. 3 i St.prp. nr. 54 (2003-2004). Utbetalinger for 2004 skal holdes innenfor bevilgningene gitt i 2004 under kap. 1760 Nyanskaffelse av materiell og nye bygg og anlegg.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 2. juni 2004
Marit Nybakk
leder |
Marit Arnstad
ordfører |