Formålet med EUs nye reguleringspakke
som presenteres i proposisjonen, er å legge forholdene
til rette for en videre utvikling innenfor området for
elektronisk kommunikasjon.
Den nye markedssituasjonen og den teknologiske utviklingen
innenfor området elektronisk kommunikasjon, har ført
til behov for å endre regelverket.
Samferdselsdepartementet mener at reguleringspakken
fremmer utviklingen innen sektoren. Endringen av myndighetenes virkemiddelbruk
i tråd med EUs nye reguleringspakke antas å ville
føre til en hensiktsmessig regulering av området
for elektronisk kommunikasjon, og vil dermed bidra positivt til
den samlede samfunnsøkonomiske utvikling. Samferdselsdepartementet tilrår
at Norge godkjenner EØS-komiteens beslutninger nr. 79/2003
og nr. 80/2003 av 20. juni 2003 og nr. 11/2004
av 6. februar 2004. Utenriksdepartementet slutter seg til dette.
Siden ett av direktivene nødvendiggjør
lovendringer, samt at direktivene samlet sett anses å være
av særlig viktighet, ble EØS-komiteens beslutninger
fattet med forbehold om Stortingets samtykke i samsvar med Grunnloven § 26
annet ledd. Andre lovendringer som var nødvendige for å gjennomføre
direktivene er vedtatt ved Ot.prp. nr. 58 (2002-2003).
Reguleringspakken er gjennomført i
norsk rett gjennom lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven), som
erstattet teleloven, jf. Ot.prp. nr. 58 (2002-2003). Ekomloven trådte
i kraft 25. juli 2003.
Når det gjelder gjennomføring
av kommunikasjonsverndirektivet, er det i tillegg til ekomloven
nødvendig å foreta enkelte endringer i markedsføringsloven.
For en nærmere vurdering av konsultasjonsprosedyren
i forhold til Grunnloven, samt utfyllende informasjon om gjennomføring
av konsultasjonsprosedyren i praksis for EFTA/EØS-landene,
vises det til Ot.prp. nr. 58 (2002-2003) Om lov om elektronisk kommunikasjon
(ekomloven).
Gjennomføringen av reguleringspakken
vil kunne få konsekvenser for myndighetens ressursbruk.
Post- og teletilsynet vil kunne få behov for økte
ressurser knyttet til utarbeidelse av markedsanalyser, vurdering
av sterk markedsstilling og pålegg av tilpassede virkemidler.
Det legges opp til at leveringspliktige tjenester
(universelle tjenester, jf. USO-direktivet) skal sikres gjennom
avtale eller pålegg. Dersom myndigheten vil måtte
sikre leveringspliktige tjenester gjennom en anbudsutlysning, vil
dette kunne føre til økt ressursbruk.
Kommunikasjonsverndirektivets bestemmelse om anonymisert
behandling av lokaliseringsdata kan medføre omlegging av
rutiner og økte kostnader for tilbyderne.
Samlet sett antas det at et eventuelt økt
ressursbehov i inneværende budsjettår kan håndteres
innenfor eksisterende budsjettrammer for Samferdselsdepartementet og
Post- og teletilsynet. Eventuelle økte behov fremover avhenger
bl.a. av antall klagesaker, og vil eventuelt bli tatt opp i de årlige
budsjettfremleggene.
Bred introduksjon av konkurranse i form av fri
etableringsrett og den teknologiske utviklingen har medført at
de tidligere "grenser" mellom spesielt telekommunikasjon, IT og
media gradvis har blitt mer utvisket. Utviklingen har ført
til behov for å oppdatere og revidere EUs lovgivning på dette
området ved at reguleringspakken, gjennom et konsistent
og teknologinøytralt regelverk, regulerer all virksomhet
innenfor området for elektronisk kommunikasjon, med tilhørende
tjenester, utstyr og installasjoner.
Reguleringen skal bidra til et harmonisert regulatorisk
rammeverk for elektroniske kommunikasjonsnettverk og -tjenester
i EU.
Reguleringspakken tilpasser regelverket til
en markedssituasjon med økende grad av konkurranse, og til
en teknisk utvikling som gir stadig nye muligheter.
Reguleringspakken opprettholder den asymmetriske reguleringen
der tilbyder med sterk markedsstilling reguleres strengere enn andre.
Begrepet "sterk markedsstilling" gis nytt innhold. Det angis aktuelle virkemidler
som tilsynsmyndigheten kan velge mellom når det pålegges
forpliktelser på tilbyder med sterk markedsstilling for å skape/opprettholde
effektiv konkurranse i markedet. Det legges opp til større åpenhet
i tilsynsmyndighetenes arbeid, utstrakt bruk av konsultasjon i enkeltsaker
mellom de nasjonale tilsynsmyndighetene og mellom de nasjonale tilsynsmyndigheter
og Kommisjonen.
EØS-komiteen vedtok 6. februar 2004 å endre
EØS-avtalens vedlegg II (tekniske forskrifter, standarder, prøving
og sertifisering), vedlegg X (audiovisuelle tjenester) og vedlegg
XI (telekommunikasjonstjenester) ved innlemmelse av europaparlaments-
og rådsdirektiv 2002/21/EF av 7. mars
2002 om felles rammebestemmelser for elektroniske kommunikasjonsnett-
og tjenester (rammedirektivet), europaparlaments- og rådsdirektiv
2002/20/EF av 7. mars 2002 om tillatelser til
etablering og drift av elektroniske kommunikasjonsnettverk og -tjenester
(tillatelsesdirektivet), europaparlaments- og rådsdirektiv
2002/19/EF av 7. mars 2002 om tilgang til, og
samtrafikk mellom, elektroniske kommunikasjonsnettverk og tilhørende elementer
(tilgangsdirektivet), og europarlaments- og rådsdirektiv
2002/22/EF av 7. mars 2002 om universelle tjenester
og forbrukerrettigheter knyttet til elektroniske kommunikasjonsnettverk
og -tjenester (USO-direktivet).
Videre vedtok EØS-komiteen 20. juni
2003 å endre EØS-avtalens vedlegg XI (telekommunikasjonstjenester)
ved innlemmelse av europaparlaments- og rådsvedtak 2002/676/EF
av 7. mars 2002 om et frekvenspolitisk regelsett i det europeiske
fellesskap (frekvensvedtaket) og europaparlaments- og rådsdirektiv
2002/58/EF om behandling av privatlivets fred innen
området for elektronisk kommunikasjon (kommunikasjonsverndirektivet).
Rettsaktene utgjør til sammen EUs reguleringspakke på området
for elektronisk kommunikasjon.
Beslutningene i EØS-komiteen er nærmere
omtalt i kapittel 4 i proposisjonen.
De ovennevnte rettsaktene erstatter og opphever diverse
rammedirektiv og rådsvedtak.
Følgende rettsakter er nærmere
omtalt i kapittel 3 i proposisjonen:
Et hovedformål med rammedirektivet
er å lage en harmonisert regulering for elektroniske kommunikasjonsnettverk
og -tjenester i EU. Virkeområdet for direktivet er utvidet
i forhold til dagens rammedirektiv til å omfatte alle elektroniske
kommunikasjonsnett og -tjenester, inkludert blant annet digitale
kringkastingsnettverk. Rammedirektivet inneholder prosedyrer og prinsipper
som regulerings- og tilsynsmyndigheten i det enkelte land må forholde
seg til ved utformingen av og tilsyn med nasjonalt regelverk.
Regulatoriske forpliktelser skal bare pålegges områder
der det ikke er oppnådd bærekraftig konkurranse.
Formålet med tillatelsesdirektivet
er å revidere og forenkle systemet for konsesjoner for å begrense
reguleringsregimet til et nødvendig minimum.
Hovedformålet med tilgangsdirektivet
er å etablere et regelsett for forholdet mellom tilbydere
av elektronisk kommunikasjonsnett og -tjenester med sikte på å oppnå bærekraftig
konkurranse, interoperabilitet mellom nett og tjenester og fordeler
for brukerne. Tilbyder med sterk markedsstilling pålegges å imøtekomme enhver
rimelig anmodning om samtrafikk.
Hovedformålet med direktivet er å sikre
EU-borgerne tilgang til elektroniske kommunikasjonstjenester av
høy kvalitet og til rimelige priser, også på områder
der brukerens behov ikke sikres ved markedets tilbud.
Direktivet slår fast at bl.a. taletelefoni,
katalogtjenester, telefonautomater, nødtjenester, og tjenester
til funksjonshemmede skal være såkalte Universal
Service Obligations (universelle tjenester) som alle brukere skal
ha tilgang til. Omfanget av hva som regnes for universelle tjenester
og som følgelig omfattes av en leveringsplikt, er ikke
utvidet. Imidlertid skal omfanget vurderes to år etter
direktivets ikrafttredelse, og deretter hvert tredje år.
Når medlemsstaten etter anmodning fra
en tilbyder som er utpekt til å tilby USO-tjenester og
på grunnlag av en objektiv beregning av kostnadene, finner
at en tilbyder er pålagt en urimelig byrde, kan medlemsstaten
beslutte å etablere en finansieringsordning. En slik finansieringsordning
kan kun omfatte de tjenestene som ligger i definisjonen av universelle tjenester.
Formålet med vedtaket er å etablere
en politisk og rettslig ramme for medlemsstatene for å sikre
koordinering av frekvenspolitikken og i den grad det er hensiktsmessig,
en harmonisering av betingelsene for tilgang til og effektiv utnyttelse
av frekvensene i det elektromagnetiske frekvensspekteret.
Direktivet omhandler kommunikasjonsvern og kommer
til anvendelse på behandling av personopplysninger i forbindelse
med tilbud om offentlige elektroniske kommunikasjonsnett og -tjenester.
Hovedformålet med direktivet er å beskytte
personvernrettigheter innenfor området for elektronisk
kommunikasjon og harmonisere medlemsstatenes bestemmelser på dette
området.
Direktivet inneholder en ny bestemmelse om lokaliseringsdata,
dvs. data som behandles i et elektronisk kommunikasjonsnett og som
angir den geografiske posisjonen for terminalutstyret til brukeren
av en offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste. Lokaliseringsdata
kan kun behandles hvis de er anonymisert eller hvis abonnenten eller
brukeren samtykker.
Utenrikskomiteen melder ingen merknader til
utkast til innstilling fra samferdselskomiteen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker til godkjenning av EØS-komiteens beslutninger nr. 79/2003 og nr. 80/2003 av 20. juni 2003 og nr. 11/2004 av 6. februar 2004 om innlemmelse av direktiver på området for elektronisk kommunikasjon.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 3. juni 2004
Petter Løvik
leder |
Bjørgulv Froyn
ordfører |