11.22.1 Innovasjon Norge - nytt tapsavsetnings­system for garanti- og låneordninger

Sammendrag

I dagens tapsavsetningssystem for Innovasjon Norges garanti- og låneordninger gis størrelsen på tapsfondet gjennom de årlige budsjettene. Fra 2003 har tapsfondet vært på 40 pst. av utlånsrammen for den landsdekkende og 30 pst. for den distriktsrettede risikolåneordningen. Tilførsel til tapsfond har på denne måten vært uavhengig av faktiske tap og tapsfondsavsetningene har vært lavere enn den reelle risikoen i utlånsporteføljen. I tillegg har tapsfondene kun dekket konstaterte tap og spesifiserte tapsavsetninger.

På dette grunnlag legges det opp til et nytt tapsavsetningssystem som innebærer at Innovasjon Norge avsetter midler til nasjonalt tapsfond, tilsvarende den vurderte risikoen i hvert enkelt lånetilsagn. Ved konstaterte tap skjer trekk fra tapsfond fra det nasjonale tapsfondet. Innovasjon Norge vurderer hvert år tapsfondets størrelse opp mot den anslåtte risiko i låneporteføljen. Til grunn for risikovurderingen skal ligge både uspesifisert og generell risiko. Grunnen til at tapsfondet for risikolån også må ta høyde for den generelle risiko, er at tapsfondet skal bære de samlede tap som vil oppstå.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

11.22.2 Moxy Trucks AS

Sammendrag

Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 46 (2000-2001) og Innst. S. nr. 192 (2000-2001) Moxy Trucks AS - egenkapitaltilførsel fikk Nærings- og handelsdepartementet fullmakt til å stille garanti for en driftskreditt på 30 mill. kroner til Moxy Trucks AS. Garantien utløp 31. desember 2001. Stortinget forlenget garantiperioden til 31. desember 2002 ved behandlingen av St.prp. nr. 37 (2001.2002) og Innst. S. nr. 90 (2001-2002) Moxy Trucks AS - forlengelse av statlig garanti.

Moxy Trucks AS ble tatt under konkursbehandling i februar 2003. Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 65 (2002-2003) og Innst. S. nr. 260 (2002-2003) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2003 ble det bevilget 30 mill. kroner som tilskudd til avskriving av garantiansvaret. Bevilgningen ble senere gjort overførbar, jf. St.prp. nr. 18 (2003-2004) og Innst. S. nr. 71 (2003-2004) Om endringar av løyvingar på statsbudsjettet 2003 under Nærings- og handelsdepartementet.

Behandlingen av konkursboet er i ferd med å avsluttes. Bobehandlingen viser at hele garantien på 30 mill. kroner kommer til utbetaling.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

11.22.3 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt

Sammendrag

Som følge av at innføringen av det nye saksbehandlersystemet NYTTIG har tatt lengre tid enn forutsatt, vil ca. 3,5 mill. kroner utover opprinnelig budsjetterte driftsutgifter under Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (GIEK) påløpe i 2004. Dette dreier seg hovedsakelig om en forskyvning av utgifter fra 2003 til 2004, og utgiftene i 2003 ble derfor lavere enn budsjettert. GIEK vil i tillegg få ca. 1 mill. kroner i økte driftsutgifter i 2004 pga. administrasjon av en ny anbudsgarantiordning for Utenriksdepartementet (UD). Disse utgiftene vil bli refundert fra UD.

På grunn av ovennevnte forhold er det behov for å øke rammen for driftsutgifter under kap. 2460 post 24 (underpost 2) i GIEK med 4,5 mill. kroner, fra 38 til 42,5 mill. kroner. GIEKs driftsutgifter dekkes av garantipremiene fra virksomhetens garantiordninger og refusjoner. Rammen for driftsinntekter (underpost 1) vil bli økt tilsvarende. Økningen i driftsutgifter har derfor ingen netto virkning på driftsresultatet.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

11.22.4 Statseierskapsutvalget

Sammendrag

Ved Stortingets behandling 18. juni 2002 av St.meld. nr. 22 (2001-2002) og Innst. S. nr. 264 (2001-2002) Et mindre og bedre statlig eierskap, ble det truffet to vedtak vedrørende et nytt eierskapsutvalg:

Forslag nr. 11 (fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet) - Stortinget ber Regjeringa setja ned eit hurtigarbeidande utval for å få ein brei gjennomgang med sikte på ei betre organisering og forvaltning av det statlege eigarskapet.

Komitéinnstillingens tilrådning, forslag nr. V - Stortinget ber Regjeringa kome attende til Stortinget med ei eiga sak om ulike modellar for ei meir profesjonell utøving av statens eigarskap.

På denne bakgrunn ble "Statseierskapsutvalget" - et utvalg for en bred gjennomgang med sikte på en bedre organisering og forvaltning av det statlige eierskapet - oppnevnt ved kongelig resolusjon 15. november 2002. Utvalget avga sin utredning til Nærings- og handelsdepartementet 16. mars 2004.

Utredningen skal sendes på en tre måneders alminnelig høring i samsvar med reglene for offentlige utredninger i Utredningsinstruksens kapittel 5. På grunnlag av høringen og Regjeringens egne vurderinger, forventes en sak å kunne fremmes for Stortinget.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.