I dagens tapsavsetningssystem for Innovasjon Norges
garanti- og låneordninger gis størrelsen på tapsfondet
gjennom de årlige budsjettene. Fra 2003 har tapsfondet
vært på 40 pst. av utlånsrammen for den landsdekkende
og 30 pst. for den distriktsrettede risikolåneordningen.
Tilførsel til tapsfond har på denne måten
vært uavhengig av faktiske tap og tapsfondsavsetningene
har vært lavere enn den reelle risikoen i utlånsporteføljen.
I tillegg har tapsfondene kun dekket konstaterte tap og spesifiserte
tapsavsetninger.
På dette grunnlag legges det opp til
et nytt tapsavsetningssystem som innebærer at Innovasjon
Norge avsetter midler til nasjonalt tapsfond, tilsvarende den vurderte
risikoen i hvert enkelt lånetilsagn. Ved konstaterte tap
skjer trekk fra tapsfond fra det nasjonale tapsfondet. Innovasjon
Norge vurderer hvert år tapsfondets størrelse
opp mot den anslåtte risiko i låneporteføljen.
Til grunn for risikovurderingen skal ligge både uspesifisert
og generell risiko. Grunnen til at tapsfondet for risikolån
også må ta høyde for den generelle risiko,
er at tapsfondet skal bære de samlede tap som vil oppstå.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 46
(2000-2001) og Innst. S. nr. 192 (2000-2001) Moxy Trucks AS - egenkapitaltilførsel
fikk Nærings- og handelsdepartementet fullmakt til å stille
garanti for en driftskreditt på 30 mill. kroner til Moxy
Trucks AS. Garantien utløp 31. desember 2001. Stortinget
forlenget garantiperioden til 31. desember 2002 ved behandlingen
av St.prp. nr. 37 (2001.2002) og Innst. S. nr. 90 (2001-2002) Moxy
Trucks AS - forlengelse av statlig garanti.
Moxy Trucks AS ble tatt under konkursbehandling
i februar 2003. Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 65 (2002-2003)
og Innst. S. nr. 260 (2002-2003) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2003 ble det bevilget 30 mill. kroner som tilskudd
til avskriving av garantiansvaret. Bevilgningen ble senere gjort
overførbar, jf. St.prp. nr. 18 (2003-2004) og Innst. S.
nr. 71 (2003-2004) Om endringar av løyvingar på statsbudsjettet
2003 under Nærings- og handelsdepartementet.
Behandlingen av konkursboet er i ferd med å avsluttes.
Bobehandlingen viser at hele garantien på 30 mill. kroner
kommer til utbetaling.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Som følge av at innføringen
av det nye saksbehandlersystemet NYTTIG har tatt lengre tid enn
forutsatt, vil ca. 3,5 mill. kroner utover opprinnelig budsjetterte driftsutgifter
under Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (GIEK) påløpe
i 2004. Dette dreier seg hovedsakelig om en forskyvning av utgifter
fra 2003 til 2004, og utgiftene i 2003 ble derfor lavere enn budsjettert.
GIEK vil i tillegg få ca. 1 mill. kroner i økte
driftsutgifter i 2004 pga. administrasjon av en ny anbudsgarantiordning
for Utenriksdepartementet (UD). Disse utgiftene vil bli refundert
fra UD.
På grunn av ovennevnte forhold er det
behov for å øke rammen for driftsutgifter under
kap. 2460 post 24 (underpost 2) i GIEK med 4,5 mill. kroner, fra
38 til 42,5 mill. kroner. GIEKs driftsutgifter dekkes av garantipremiene
fra virksomhetens garantiordninger og refusjoner. Rammen for driftsinntekter
(underpost 1) vil bli økt tilsvarende. Økningen
i driftsutgifter har derfor ingen netto virkning på driftsresultatet.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Ved Stortingets behandling 18. juni 2002 av
St.meld. nr. 22 (2001-2002) og Innst. S. nr. 264 (2001-2002) Et mindre
og bedre statlig eierskap, ble det truffet to vedtak vedrørende
et nytt eierskapsutvalg:
Forslag nr. 11 (fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet) - Stortinget ber Regjeringa
setja ned eit hurtigarbeidande utval for å få ein
brei gjennomgang med sikte på ei betre organisering og
forvaltning av det statlege eigarskapet.
Komitéinnstillingens
tilrådning, forslag nr. V - Stortinget ber Regjeringa kome
attende til Stortinget med ei eiga sak om ulike modellar for ei
meir profesjonell utøving av statens eigarskap.
På denne bakgrunn ble "Statseierskapsutvalget"
- et utvalg for en bred gjennomgang med sikte på en bedre organisering
og forvaltning av det statlige eierskapet - oppnevnt ved kongelig
resolusjon 15. november 2002. Utvalget avga sin utredning til Nærings-
og handelsdepartementet 16. mars 2004.
Utredningen skal sendes på en tre måneders
alminnelig høring i samsvar med reglene for offentlige
utredninger i Utredningsinstruksens kapittel 5. På grunnlag av
høringen og Regjeringens egne vurderinger, forventes en
sak å kunne fremmes for Stortinget.
Komiteen tar dette
til etterretning.