11.7.1 Post 50 Tilskudd

Sammendrag

Norsk Romsenter ble besluttet omdannet fra stiftelse til statlig forvaltningsorgan med særskilte fullmakter ved behandlingen av statsbudsjettet 2004.

Stiftelsen Norsk Romsenter hadde en bokført stiftelseskapital på 2 mill. kroner. Stiftelseskapitalen ble ikke bevilget eksplisitt den gang stiftelsen Norsk Romsenter ble opprettet. 200 000 kroner ble disponert fra de ordinære tilskuddsmidlene til Norsk Romsenter og 1,8 mill. kroner er senere tilført ved omgjøring av egenkapital til stiftelseskapital. I forbindelse med omdanningen legges det til grunn at stiftelseskapitalen til stiftelsen Norsk Romsenter blir tilbakeført.

På bakgrunn av at det i vedtektene for stiftelsen, og i samsvar med stiftelseslovgivningens krav, er forutsatt at stiftelsens midler i sin helhet skal disponeres til romrelatert virksomhet, foreslås det at tilskuddsbevilgningen til forvaltningsorganet Norsk Romsenter under kap. 922 post 50 økes med 2 mill. kroner. Midlene foreslås brukt til å styrke de nasjonale følgeprogrammene.

Det foreslås at stiftelsesmidlene tilbakeføres gjennom inntektsbevilgning på kap. 3900 Nærings- og handelsdepartementet ny post 70 Tilbakeføring stiftelseskapital fra Norsk Romsenter samtidig med forslag til utgiftsbevilgning under kap. 922 post 50.

Som følge av økte oppgaver knyttet til det europeiske romfartsarbeidet, særlig som følge av EUs ambisjoner på feltet, er det behov for å styrke Norsk Romsenters administrasjon med inntil 3 årsverk. Dette vil bli gjort gjennom omdisponering av 1,5 mill. kroner fra nasjonale følgeprogrammer til administrasjon for 2004.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 922 post 50 med 2,0 mill. kroner.

11.7.2 Forslag om garantifullmakter

Sammendrag

Stiftelsen Norsk Romsenter og datterselskapet Norsk Romsenter Eiendom AS har inngått forpliktelser i forbindelse med legging av fiberkabel til Svalbard. Forpliktelsene gjelder levering av kommunikasjonstjenester til den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA og den amerikanske værvarslingstjenesten NOAA/IPO. Videre omfatter forpliktelsen tilbakebetaling til finansieringsselskapet Hannon Armstrong basert på inntektene fra salg av kommunikasjonstjenester til NASA og NOAA/IPO. Det er forutsetningen at forpliktelsene skal overføres fra stiftelsen Norsk Romsenter til forvaltningsorganet Norsk Romsenter i løpet av 1. halvår 2004. Det vises til redegjørelse i St.prp. nr. 1 (2003-2004( (Nærings- og handelsdepartementets fagproposisjon).

Det foreslås at staten ved Nærings- og handelsdepartementet gis fullmakt til å garantere for inntil 38,1 mill. USD for forpliktelser knyttet til finansieringen av kabelprosjektet, jf. forslag til vedtak VI, 1.

Stiftelsen Norsk Romsenter har også forpliktet seg til å betale 10 mill. USD til Radarsat International for å delta i jordobservasjonsprogrammet Radarsat 2 mot å få tilgang til radarbilder fra satellitten. Det er forutsetningen at forpliktelsene skal overføres fra stiftelsen Norsk Romsenter til forvaltningsorganet Norsk Romsenter i løpet av 1. halvår 2004, og det foreslås at staten ved Nærings- og handelsdepartementet gis fullmakt til å garantere for inntil 10 mill. USD for denne forpliktelsen, jf. forslag til vedtak VI, 2.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VI pkt. 2 under kapittel 22 Komiteens tilråding.

11.7.3 Forslag om eierskapsfullmakt

Sammendrag

Norsk Romsenter forvalter det statlige eierskapet i aksjeselskapene Andøya Rakettskytefelt AS og Norsk Romsenter Eiendom AS. Det vil i løpet av budsjettåret kunne oppstå situasjoner hvor det er formålstjenlig at Norsk Romsenter har anledning til å kjøpe eller selge eierandeler eller benytte utbytte fra selskaper eller datterselskaper til romrelatert virksomhet. På dette grunnlag foreslås samtykke for Nærings- og handelsdepartementet til å gi Norsk Romsenter slik fullmakt, jf. forslag til vedtak XI.

Nærings- og handelsdepartementet vil gjøre en vurdering i hvert enkelt tilfelle, ved forespørsel fra Norsk Romsenter, om å benytte fullmakten. Datterselskapene er i dag i hovedsak tilknyttet nasjonal romrelatert infrastruktur, og de utgjør en integrert del av Norsk Romsenters strategi. Normalt vil transaksjoner av eierandeler i datterselskaper kun være aktuelt når transaksjonen, eller midlene i tilknytning til transaksjonen, resulterer i en styrket situasjon for nasjonal romrelatert infrastruktur.

Nærings- og handelsdepartementet vil i hvert enkelt tilfelle vurdere anvendelse av midler fra utbytte eller salg av eierandeler.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XI under kapittel 22 Komiteens tilråding.