15.1.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Posten foreslås redusert med 7 mill. kroner mot en økning i bevilgningen under kap. 1429 Riksantikvaren post 72 Vern og sikring av fredete og verneverdige kulturminner og kulturmiljøer på 1 mill. kroner, og en økning i bevilgningen under kap. 1465 Statens kartverk post 21 Betaling for statsoppdraget på 6 mill. kroner, jf. omtale under disse postene.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 1400 post 1 med 7,0 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti går imot Regjeringens kuttforslag på 7 mill. kroner. Disse medlemmer ønsker å styrke norsk miljørettet virksomhet og øker derfor denne posten med 7 mill. kroner. Disse medlemmer gir på denne måten økt realisme til Norges nasjonale miljøambisjoner og til tidsfestede miljømål som Stortinget har fastsatt.

15.1.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Posten foreslås redusert med 2 mill. kroner mot en tilsvarende økning i bevilgningen under kap. 1465 Statens kartverk post 21 Betaling for statsoppdraget jf. omtale under kap. 1465 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 1400 post 21 med 2,0 mill. kroner.

15.1.3 Post 71 Internasjonale organisasjoner

Sammendrag

Posten foreslås styrket med 2,5 mill. kroner. Etter innføringen av euro, blir mange kontingenter under denne posten nå betalt i denne valutaen i stedet for USD. I løpet av det siste året har det vært en sterk økning av Euroens verdi i forhold til NOK, og det viser seg at utgiftene har økt med 1,4 mill. kroner som følge av valutaendringer.

I tillegg har kontingenten til European Environment Agency (EEA) økt fra 437 580 euro i 2003 til 564 151 euro i 2004. Med dagens kurs utgjør dette en økning på ca. 1,1 mill. kroner. Norges medlemskap i EEA reguleres gjennom EØS-avtalen. Økningen i 2004 skyldes utvidelsen av EU fra 1. mai 2004 med 10 nye stater.

Det er ikke dekning for valuta- og kontingentendringene innenfor bevilgningen, og posten foreslås styrket med 2,5 mill. kroner. Forslaget om bevilgningsøkning må ses i sammenheng med forslaget om en tilsvarende bevilgningsreduksjon under kap. 1410 post 51.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknad under pkt. 15.2.2 nedenfor. Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 1400 post 71 med 2,5 mill. kroner.

15.1.4 Post 78 Miljøtiltak ved nikkelverkene på Kola, kan overføres, kan nyttes under post 21

Sammendrag

Den nordiske investeringsbanken har informert departementet om at prosjektet blir forsinket med ca. 2 år i forhold til opprinnelig planlagt ferdigstillelse. På grunn av forsinkelsen i fremdriften av prosjektet ble det kun utbetalt 7,4 mill. kroner i tilskudd i 2003. Av tidligere bevilgninger blir 17,1 mill. kroner inndratt i henhold til bevilgningsreglementets regler for overføring av bevilgninger. Overført beløp fra 2003 blir etter dette 99,8 mill. kroner, som er mer enn tilstrekkelig til å dekke forventede utbetalinger i 2004. For at Norge skal innfri sitt løfte til Russland om midler til rensing av nikkelverket på Kola (til sammen 270 mill. kroner), må tilsagnsfullmakten økes med 17,5 mill. kroner. Tilsagnsfullmakten øker da fra 124,2 mill. kroner til 141,7 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V pkt. 3 under kapittel 22 Komiteens tilråding.