15.3.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Posten foreslås redusert med 500 000 kroner mot en tilsvarende økning i bevilgningen under kap. 1465 Statens kartverk Betaling for statsoppdraget jf. omtale under kap. 1465 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknad under pkt. 15.6.1 nedenfor.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 1427 post 1 med 500 000 kroner.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsker en videreføring, samt evaluering av juridisk bistand til kommuner med strandsonekonflikter.

Disse medlemmer går imot forslaget om å redusere bevilgningen under kap. 1427 post 1 med 0,5 mill. kroner.

15.3.2 Post 30 Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres

Sammendrag

For å finne rom for nødvendige tilleggsbevilgninger reduseres posten med 14 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, viser til avtalen om revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, omtalt i denne innstilling i kapittel 1.3, og går derfor imot Regjeringens forslag om å redusere kap. 1427 post 30 med 14 000 000 kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Regjeringen har foreslått å redusere bevilgningen til statlig erverv og båndlegging av friluftsområder med 14 mill. kroner. Disse medlemmer mener at allmennhetens tilgang til rekreasjon og tilgang til friareal, spesielt i strandsonen, er under press. Disse medlemmer mener derfor at i tillegg til å bedre allmennhetens rett til fri ferdsel, er det nødvendig at det tilrettelegges offentlige friarealer.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener allemannsretten er den viktigste bærebjelken for at alle skal kunne utøve et aktivt friluftsliv. Det er viktig at terskelen til å bruke naturen er så lav som mulig.

Disse medlemmer viser til at i de aller fleste tilfeller er det ikke noen konflikt mellom allmennhetens ønske om fri ferdsel og vernet om grunneiers eiendomsrett. Allmennheten har et ansvar for å ferdes på en hensynsfull måte - både overfor miljøet og overfor grunneiere og rettighetshavere. Grunneieren har på sin side et ansvar for at det ikke legges hindringer i veien for den frie ferdsel. Både grunneiere og allmennheten har felles ansvar for å motvirke konflikter. Konflikter bør løses lokalt i samsvar med nasjonale lover og forskrifter, og lokale tilpasninger.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

30

Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres, nedsettes med

14 000 000

fra kr 32 405 000 til kr 18 405 000"

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti går imot Regjeringens forslag til kutt på 14 mill. kroner. Disse medlemmer ser et stort behov for å sikre friområder for allmennheten, og er forundret over Regjeringa som har store kutt på dette området.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 39 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 25 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

30

Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres, forhøyes med

25 000 000

fra kr 32 405 000 til kr 57 405 000"

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til at et kutt på 14 mill. kroner innebærer mer enn en halvering av denne posten. Dette vil føre til forsinkelser og reduksjon i offentlige erverv og/eller servituttavtaler for friluftsområder. Dette er særlig uheldig for arbeidet med å gjøre strandområder tilgjengelige.

Disse medlemmer går derfor imot Regjeringens forslag.

15.3.3 Post 32 Statlige erverv, fylkesvise ­verneplaner, kan overføres

Sammendrag

Det fremmes forslag om å øke tilsagnsfullmakten under kap. 1427 post 32 Statlige erverv, fylkesvise verneplaner med 1,5 mill. kroner fra 51 mill. kroner til 52,5 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Forslaget skyldtes i hovedsak økte kostnadsoverslag for områder som alt er vernet, men hvor erstatningsbeløpene ennå ikke var avklart. Erfaringstall fra nyere rettsavgjørelser i andre vernesaker hadde vist forventet kostnadsøkning for disse områdene.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V pkt. 3 under kapittel 22 Komiteens tilråding.

15.3.4 Post 33 Statlige erverv, barskogvern, kan overføres

Sammendrag

Bevilgningen under posten er knyttet til allerede vernet skog. Det foreslås at bevilgningen for 2004 nedsettes til 0 kroner samtidig med at tilsagnsfullmakten under posten økes tilsvarende nedsettelsen av bevilgningen med 101,893 mill. kroner.

Det er overført 100,956 mill. kroner fra 2003 til 2004 under kap. 1427 post 33 Statlig erverv, barskogvern. Prognosen for utbetalinger i 2004 er vesentlig lavere enn tidligere antatt. Dette har sammenheng med senere fremdrift enn antatt i forhandlinger og rettsavgjørelser knyttet til erstatningsoppgjør for vern av skog. Følgelig blir det forskyvninger i utbetalingstidspunktene.

Det er tilstrekkelig midler innenfor overføringen til å dekke alle utbetalinger i 2004.

For å gi dekning for utestående tilsagn, økes tilsagnsfullmakten samtidig med 101,9 mill. kroner fra 20,2 mill. kroner til 122,1 mill. kroner på denne posten, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V pkt. 3 under kapittel 22 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen foreslår å kutte hele bevilgningen til statlige erverv, barskogvern. Disse medlemmer viser til at kuttet begrunnes med "senere fremdrift enn antatt i forhandling og rettsavgjørelser mellom grunneier og staten om erstatningsbeløp for vern av skog". Dette kommer ikke overraskende på disse medlemmer all den tid Fremskrittspartiet flere ganger har påpekt, med bekymring, det høye konfliktnivået som Regjeringen har akseptert i vernesaker.

Disse medlemmer viser til energi og miljøkomiteens merknader i Innst. S. nr. 206 (2001-2002) om biologisk mangfold:

"Komiteen mener det samtidig er viktig at planen skal gjennomføres med så liten konfliktgrad som mulig. Komiteen viser til brev fra miljøvernministeren til komiteen, datert 25. februar 2002, der han slår fast at "Regjeringen vil også i det videre arbeidet med barskogvernet legge stor vekt på konfliktreduserende tiltak"."

Disse medlemmer viser også til svar fra miljøvernministeren til stortingsrepresentant Torbjørn Andersen, datert 16. november 2001, hvor det heter at "Regjeringen vil i det videre arbeidet med barskogvernet legge stor vekt på konfliktreduserende tiltak som for eksempel makeskifte. Ordningen med økonomiske tap mens planarbeidet pågår vil også bli videreført", så vel som miljøvernministeren sitt brev til energi- og miljøkomiteen 25. februar 2002, hvor statsråden erkjenner at det har vært en god del konflikter i forbindelse med gjennomføringen av barskogplanen. Disse medlemmer ber Regjeringen ta større ansvar for å sikre at Stortingets intensjoner om å redusere konfliktnivået ved vernesaker slik at man unngår budsjettendringer av denne størrelse hvor årsaken ligger i at rettsvesenet heftes unødig pga. myndighetenes arbeid.

15.3.5 Post 34 Statlige erverv, nasjonalparker, kan overføres

Sammendrag

I forbindelse med opprettelsen av Skarvan og Roltdalen nasjonalpark fremmer Regjeringen forslag om at det opprettes et næringsfond på 2 mill. kroner for Selbu kommune. Fondet skal benyttes bl.a. til å dekke merutgifter til drift og beite av storfe og sau inne i nasjonalparken i Roltdalen, og til annen næringsrettet virksomhet knyttet opp mot bruken av nasjonalparken og tilgrensende områder. Regjeringen vil også dekke utgiftene til eventuell bilvei inn til nasjonalparkgrensen med 0,5 mill. kroner. Det er ikke dekning for disse behovene innenfor bevilgningen på posten. Det foreslås derfor en bevilgningsøkning under posten på 2,5 mill. kroner. Forslaget om bevilgningsøkning under denne posten må ses i sammenheng med forslaget om en tilsvarende bevilgningsreduksjon under kap. 1410 postene 21 og 51.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknad under pkt. 15.2.1. og 15.2.2 over. Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 1427 post 34 med 2,5 mill. kroner.