Posten foreslås redusert med 500 000
kroner mot en tilsvarende økning i bevilgningen under kap.
1465 Statens kartverk Betaling for statsoppdraget jf. omtale under
kap. 1465 post 21.
Komiteen viser til
merknad under pkt. 15.6.1 nedenfor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 1427 post 1 med 500 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsker
en videreføring, samt evaluering av juridisk bistand til
kommuner med strandsonekonflikter.
Disse medlemmer går
imot forslaget om å redusere bevilgningen under kap. 1427
post 1 med 0,5 mill. kroner.
For å finne rom for nødvendige
tilleggsbevilgninger reduseres posten med 14 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, viser til avtalen om revidert nasjonalbudsjett mellom
regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, omtalt i denne innstilling
i kapittel 1.3, og går derfor imot Regjeringens forslag
om å redusere kap. 1427 post 30 med 14 000 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Regjeringen har foreslått å redusere bevilgningen
til statlig erverv og båndlegging av friluftsområder
med 14 mill. kroner. Disse medlemmer mener at allmennhetens
tilgang til rekreasjon og tilgang til friareal, spesielt i strandsonen,
er under press. Disse medlemmer mener derfor at i tillegg
til å bedre allmennhetens rett til fri ferdsel, er det nødvendig
at det tilrettelegges offentlige friarealer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
allemannsretten er den viktigste bærebjelken for at alle
skal kunne utøve et aktivt friluftsliv. Det er viktig at
terskelen til å bruke naturen er så lav som mulig.
Disse medlemmer viser til at
i de aller fleste tilfeller er det ikke noen konflikt mellom allmennhetens ønske
om fri ferdsel og vernet om grunneiers eiendomsrett. Allmennheten
har et ansvar for å ferdes på en hensynsfull måte
- både overfor miljøet og overfor grunneiere og
rettighetshavere. Grunneieren har på sin side et ansvar
for at det ikke legges hindringer i veien for den frie ferdsel.
Både grunneiere og allmennheten har felles ansvar for å motvirke
konflikter. Konflikter bør løses lokalt i samsvar
med nasjonale lover og forskrifter, og lokale tilpasninger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for naturforvaltning
(jf. kap. 4427) | |
| 30 | Statlige erverv, båndlegging
av friluftsområder, kan overføres, nedsettes med
| 14 000 000 |
| | fra kr 32 405 000 til kr
18 405 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti går
imot Regjeringens forslag til kutt på 14 mill. kroner. Disse
medlemmer ser et stort behov for å sikre friområder
for allmennheten, og er forundret over Regjeringa som har store
kutt på dette området.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 39 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
25 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for naturforvaltning
(jf. kap. 4427) | |
| 30 | Statlige erverv, båndlegging
av friluftsområder, kan overføres, forhøyes
med | 25 000 000 |
| | fra kr 32 405 000 til kr
57 405 000" | |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til at et kutt på 14 mill. kroner innebærer
mer enn en halvering av denne posten. Dette vil føre til
forsinkelser og reduksjon i offentlige erverv og/eller
servituttavtaler for friluftsområder. Dette er særlig
uheldig for arbeidet med å gjøre strandområder tilgjengelige.
Disse medlemmer går
derfor imot Regjeringens forslag.
Det fremmes forslag om å øke
tilsagnsfullmakten under kap. 1427 post 32 Statlige erverv, fylkesvise
verneplaner med 1,5 mill. kroner fra 51 mill. kroner til 52,5 mill.
kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Forslaget skyldtes i hovedsak økte
kostnadsoverslag for områder som alt er vernet, men hvor
erstatningsbeløpene ennå ikke var avklart. Erfaringstall
fra nyere rettsavgjørelser i andre vernesaker hadde vist
forventet kostnadsøkning for disse områdene.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V pkt. 3 under
kapittel 22 Komiteens tilråding.
Bevilgningen under posten er knyttet til allerede
vernet skog. Det foreslås at bevilgningen for 2004 nedsettes
til 0 kroner samtidig med at tilsagnsfullmakten under posten økes
tilsvarende nedsettelsen av bevilgningen med 101,893 mill. kroner.
Det er overført 100,956 mill. kroner
fra 2003 til 2004 under kap. 1427 post 33 Statlig erverv, barskogvern. Prognosen
for utbetalinger i 2004 er vesentlig lavere enn tidligere antatt.
Dette har sammenheng med senere fremdrift enn antatt i forhandlinger
og rettsavgjørelser knyttet til erstatningsoppgjør
for vern av skog. Følgelig blir det forskyvninger i utbetalingstidspunktene.
Det er tilstrekkelig midler innenfor overføringen
til å dekke alle utbetalinger i 2004.
For å gi dekning for utestående
tilsagn, økes tilsagnsfullmakten samtidig med 101,9 mill.
kroner fra 20,2 mill. kroner til 122,1 mill. kroner på denne
posten, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V pkt. 3 under
kapittel 22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen foreslår å kutte hele bevilgningen
til statlige erverv, barskogvern. Disse medlemmer viser
til at kuttet begrunnes med "senere fremdrift enn antatt i forhandling
og rettsavgjørelser mellom grunneier og staten om erstatningsbeløp
for vern av skog". Dette kommer ikke overraskende på disse
medlemmer all den tid Fremskrittspartiet flere ganger har
påpekt, med bekymring, det høye konfliktnivået
som Regjeringen har akseptert i vernesaker.
Disse medlemmer viser til energi
og miljøkomiteens merknader i Innst. S. nr. 206 (2001-2002)
om biologisk mangfold:
"Komiteen mener det samtidig er viktig at planen skal
gjennomføres med så liten konfliktgrad som mulig.
Komiteen viser til brev fra miljøvernministeren til komiteen,
datert 25. februar 2002, der han slår fast at "Regjeringen
vil også i det videre arbeidet med barskogvernet legge
stor vekt på konfliktreduserende tiltak"."
Disse medlemmer viser også til
svar fra miljøvernministeren til stortingsrepresentant
Torbjørn Andersen, datert 16. november 2001, hvor det heter
at "Regjeringen vil i det videre arbeidet med barskogvernet legge
stor vekt på konfliktreduserende tiltak som for eksempel
makeskifte. Ordningen med økonomiske tap mens planarbeidet
pågår vil også bli videreført",
så vel som miljøvernministeren sitt brev til energi-
og miljøkomiteen 25. februar 2002, hvor statsråden erkjenner
at det har vært en god del konflikter i forbindelse med
gjennomføringen av barskogplanen. Disse medlemmer ber
Regjeringen ta større ansvar for å sikre at Stortingets
intensjoner om å redusere konfliktnivået ved vernesaker
slik at man unngår budsjettendringer av denne størrelse
hvor årsaken ligger i at rettsvesenet heftes unødig
pga. myndighetenes arbeid.
I forbindelse med opprettelsen av Skarvan og
Roltdalen nasjonalpark fremmer Regjeringen forslag om at det opprettes
et næringsfond på 2 mill. kroner for Selbu kommune.
Fondet skal benyttes bl.a. til å dekke merutgifter til
drift og beite av storfe og sau inne i nasjonalparken i Roltdalen,
og til annen næringsrettet virksomhet knyttet opp mot bruken
av nasjonalparken og tilgrensende områder. Regjeringen
vil også dekke utgiftene til eventuell bilvei inn til nasjonalparkgrensen med
0,5 mill. kroner. Det er ikke dekning for disse behovene innenfor
bevilgningen på posten. Det foreslås derfor en
bevilgningsøkning under posten på 2,5 mill. kroner.
Forslaget om bevilgningsøkning under denne posten må ses
i sammenheng med forslaget om en tilsvarende bevilgningsreduksjon
under kap. 1410 postene 21 og 51.
Komiteen viser til
merknad under pkt. 15.2.1. og 15.2.2 over. Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 1427 post 34 med 2,5 mill. kroner.