Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har som målsetting at kommunesektoren skal være
styrt av et aktivt og engasjert lokaldemokrati med fornøyde
ansatte som yter tjenester av god kvalitet til fornøyde
innbyggere. For å nå denne målsettingen
mener flertallet at det må være
samsvar mellom de oppgaver kommunene skal utføre og de økonomiske
ressurser de har til rådighet. Flertallet mener
at dette ikke er situasjonen i dag.
Flertallet konstaterer at det
er et markant skille mellom den politikken som Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet står for, og
den politikken som Regjeringen fører. Flertallet mener
at kommunesektoren må settes i stand til å levere
gode tjenester til innbyggerne. Regjeringen prioriterer skattelettelser
til de rikeste i samfunnet.
Flertallet vil påpeke
at landets kommuner og fylkeskommuner over lengre tid har drevet
et aktivt omstillingsarbeid og at de har utvist god evne til nytenkning
og endring. Flertallet mener at endrings- og utviklingsarbeidet
i kommunene i tiden framover må ha fokus på kvalitetsutvikling,
nye samarbeidsrelasjoner, kompetanseutnyttelse og produktivitetsforbedringer
gjennom aktiv deltakelse fra de ansatte. I det arbeidet som gjøres
i kommunesektoren, må det legges stor vekt på å skape
et miljø basert på et inkluderende arbeidsliv. Flertallet vil
påpeke at kravet til effektivisering ikke må gå på bekostning
av kvaliteten på det tilbudet som skal gis.
Flertallet er åpen for å vurdere
endringer i kommunestrukturen. Flertallet mener at
kommunesammenslåinger skal baseres på frivillighet
og lokalt initiativ. Flertallet mener imidlertid
at det i vurderingen av kommunegrenser også må drøftes
hvilke oppgaver kommunene skal løse. For flertallet er
det viktigst at kommunesektoren settes i stand til å tilby
en god skole og en verdig omsorg der folk bor.
Flertallet har som målsetting
at de tjenester som kommunesektoren yter til innbyggerne, skal være
av en slik kvalitet at private løsninger blir overflødige. Flertallet mener
at Regjeringen har et ensidig fokus på konkurranseutsetting
og privatisering som virkemiddel for effektivisering av kommunesektoren.
I motsetning til Regjeringen betrakter ikke flertallet omsorgs-
og opplæringsoppgaver som en vare som kan settes ut på anbud. Flertallet er
uenig i den markedstenkningen som ligger til grunn for Regjeringens
politiske løsninger for kommunesektoren.
Flertallet vil understreke at
kommunesektoren skal være styrt av politiske beslutninger
og ikke av markedet. Flertallet mener dette er en
forutsetning for et livskraftig lokaldemokrati i årene
som kommer.
Flertallet har følgende
viktige målsettinger for kommunesektoren:
– Kommunesektoren
skal være styrt av et aktivt og engasjert lokaldemokrati
med fornøyde ansatte som yter tjenester av god kvalitet
til fornøyde innbyggere.
– Det skal være samsvar
mellom de oppgaver kommunene skal utføre og de økonomiske
ressurser de har til rådighet.
– Kommunesektoren skal tilby så gode
tjenester at private løsninger er overflødige.
– Kommunesektoren skal være
effektiv.
– Omsorgs- og opplæringsoppgaver
skal ikke betraktes som en vare det går an å sette
ut på anbud.
– Kommunene skal være
styrt av politiske beslutninger, ikke av markedet.
– De folkevalgte organ på lokalt
og regionalt nivå må sikres legitimitet til å representere
innbyggerne i sitt område og autoritet til å fatte
beslutninger til beste for sine lokalsamfunn.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at de største utfordringene
for kommunesektoren framover er stigende etterspørsel etter
og økte krav til gode og tilpassede tjenester. Disse
medlemmer viser til at den demografiske utviklingen med
flere eldre og flere elever i grunn- og videregående skole
trekker i retning av økte utgifter i kommunesektoren de
nærmeste årene.
Disse medlemmer mener at nærhet
til innbyggerne gir kommunene et godt utgangspunkt for å tilpasse
tjenestene til lokale behov og til å se ulike tjenester
i sammenheng. En stor utfordring framover vil være å sikre
seg kompetent arbeidskraft som kan levere de tjenestene som innbyggerne
etterspør. Mange av landets kommuner vil trolig oppleve å være
for små til å kunne tilby brede og attraktive
fagmiljøer som er konkurransedyktige. Disse medlemmer mener sterkere
og mer robuste kommuner vil være en viktig forutsetning
både for å kunne være attraktive arbeidsgivere,
opprettholde et likeverdig tjenestetilbud i alle deler av landet
og for å sikre et godt fungerende lokaldemokrati i årene
som kommer.
For å styrke det lokale selvstyret,
er disse medlemmer positive til at Regjeringen mener
at kommunesektoren skal rammefinansieres, og at det på denne
bakgrunn arbeides med å redusere antallet og omfanget av øremerkede
tilskudd. Likeså er det svært positivt at regelverket
og rapporteringen rettet mot kommunesektoren forenkles, samordnes
og reduseres.
Disse medlemmer er opptatt av
at den statlige styringen av kommunesektoren balanseres mellom hensynet
til et likeverdig tjenestetilbud for alle, og kommunesektorens behov
for størst mulig frihet til å tilpasse tjenester
til lokale behov og være samfunnsutviklere på lokalt
nivå. Disse medlemmer mener det er behov
for at lokale folkevalgte i større grad må få gode
rammevilkår og økt handlingsrom som stimulerer
til nytenking, omstilling og utvikling. Disse medlemmer mener
at et vitalt lokaldemokrati er en verdi i seg selv, og er tilfredse
med at Regjeringen vil gi lokaldemokratiet vide rammer og stort
handlingsrom, der det støttes opp om lokalt utviklingsarbeid
i kommunene som bidrar til større effektivitet og god samfunnsutvikling. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til Regjeringens oppnevning
av lokaldemokratikommisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at utviklingen innen kommunesektoren i dag preges av finansieringsproblemer
og avpolitisering. Disse medlemmer mener derfor at
landet trenger en nytenkende og fremsynt kommunepolitikk, som sikrer
et solid tjenestetilbud for alle og som inspirerer til økt
politisk aktivitet. Dette er ikke mulig å oppnå innenfor
gjeldende inntektsopplegg som baserer seg på et generalistkommunesystem.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet ønsker å overføre
finansieringsansvaret for primæroppgavene skole, helse
og omsorg til staten gjennom en stykkprisfinansiering. Dette har
som hensikt å gi en jevnere standard på de grunnleggende
velferdstjenestene landet over, uavhengig av kommunenes ulike politiske
prioriteringer. Et slikt statlig finansiert stykkprissystem vil
også skjerme tjenester mot tilfeldige svingninger i kommunenes økonomi,
slik vi blant annet er vitne til ved fallende skatteinntekter. Dagens system
med betydelig forfordeling av enkelte kommuner på bekostning
av andre, er Fremskrittspartiet motstander av.
Disse medlemmer viser til at
stykkprissystemet ikke fratar kommunene rollen som formelt og reell
ansvarlig for at det tilbys gode og tilstrekkelige tjenestetilbud,
og at den praktiske forskjellen for kommuneadministrasjonen i de
kommuner som i dag har skilt ut sine tjenesteoppgaver som selvstendige
enheter, vil være minimal.
Disse medlemmer viser til at
dersom staten hadde et finansieringsansvar for de grunnleggende velferdstjenestene,
sammenbundet med en ellers fri kommunesektor med blant annet muligheten
til å justere sitt eget skattøre, ville Stortingets årlige
revidering av kommuneøkonomien mistet den avgjørende
stilling den i dag ofte kan ha. Disse medlemmer mener
at debatten om kommuners inntekter og utgifter primært bør
gå i kommunestyrene. At Stortinget diskuterer kommunens økonomiske
situasjon så detaljert slik det gjør i dag, er
et holdbart bevis på en sentralistisk styrt kommunesektor
som ikke selv har muligheten til å justere sine egne inntekter.
Disse medlemmer viser og til
at kommunene ville hatt en langt større anledning til å bestemme
sin egen fremtid dersom de hadde hatt tilstrekkelige økonomiske
handlingsinstrumenter. I dagens finansieringsmodell er kommunene
prisgitt Stortingets behandling av statsbudsjettet i forhold til
hvilke inntekter som skal komme kommunen til gode i det kommende året.
Dette er for disse medlemmer en dårlig og lite
demokratisk ordning, som i stor grad ødelegger for et levende
lokaldemokrati. Disse medlemmer er i denne sammenheng
glad for at Regjeringen legger opp til at selskapsskatten skal tilbakeføres
til kommunene, men er skuffet over at Regjeringen legger opp til
en så kraftig symmetrisk inntektsutjevning at kommunenes muligheter
til å påvirke egne inntekter blir svært beskjedent.
Disse medlemmer mener det er
svært bekymringsfullt dersom vi i Norge opplever at selve grunnlaget
for vårt demokratiske samfunn, nemlig lokaldemokratiet,
mister sin betydning. Derfor er det av avgjørende betydning
for disse medlemmer at kommune-Norge gis et politisk
handlingsrom som inneholder muligheter til å drive lokalpolitikk
utover dagens situasjon, hvor lokalpolitikerne i mange tilfeller er
rene systemadministratorer. Disse medlemmer ønsker å gjeninnføre
lokalpolitikernes reelle selvråderett.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget har fjernet mye av kommunenes mulighet til selv å bestemme over
sitt eget areal, og dermed fjernet noe av det viktigste verktøyet
kommunen har for å utmeisle sin egen fremtid. Disse
medlemmer synes det er oppriktig trist at Stortinget har
delegert ytterligere myndighet til fylkeskommunene for å kunstig
opprettholde dens eksistens på bekostning av et allerede
utarmet lokaldemokrati. Disse medlemmer viser til
at plan- og arealsaker i mange tilfeller er av stor lokalpolitisk interesse,
og det derfor skader lokaldemokratiet uforholdmessig mye at en fagutdannet
byråkrat skal avgjøre dette enten i fylkeskommunen
eller hos fylkesmannen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
forslag om hvordan lokaldemokratiet kan utvikles, og innbyggerne
i de ulike kommunene skal få økte incentiver for å delta
i lokalpolitikken. Herunder bes Regjeringen legge frem en helhetlig
plan for hvordan kommunene skal få råderett over
plan- og arealsaker innenfor sine egne kommunegrenser."
Videre vil disse medlemmer understreke
at det finnes et effektiviseringspotensial i kommunal sektor. Beregninger
foretatt av Servicebedriftenes Landsforbund i 2002 viser at de 40
største kommunene alene har et innsparingspotensial på 1,6
mrd. kroner, dersom de konkurranseutsetter 20 pst. av den kommunale tjenesteproduksjonen.
På denne bakgrunn er det defensivt av Regjeringen ikke å legge
mer offensivt til rette for hensiktsmessig og sunn konkurranse i
kommunal sektor.
Disse medlemmer viser konkret
til Regjeringens snuoperasjon i forhold til innføring av
kommunal utfordringsrett, hvor regjeringspartiet Høyres
kategoriske landsmøtevedtak i fjor om innføring
av utfordringsrett, ble til tannløs eufemisme om kommunal
frivillighet. Disse medlemmer håper imidlertid
at kommunene bruker den anledning de nå har til å innføre
utfordringsrett, og at Regjeringen utarbeider klare planer for veiledning
til de kommuner som ønsker å sette i gang slike
tiltak.
Disse medlemmer mener at krav
om effektivisering må kunne stilles til kommunesektoren
på samme måte som til det private næringsliv.
Det bør ikke være slik at kommunesektoren skal
kunne drive sin virksomhet skjermet fra krav om effektiv og rasjonell
drift, heller ikke skjermet fra ordinær konkurranse fra
det private næringsliv. I mange kommuner er det ideologisk motstand
mot å konkurranseutsette kommunale tjenester, men det bør
ikke være til hinder for at Stortinget stiller krav til
at den kommunale tjenesteproduksjonen skal foregå på en
mest mulig effektiv måte.
Disse medlemmer mener det er
uakseptabelt at ideologisk begrunnet skjerming av kommunal tjenesteproduksjon
skal føre til dyrere og dårligere kommunal service,
og at det generelle skatte- og avgiftsnivået som en følge
av denne ideologiske forankringen skal øke. Disse
medlemmer observerer imidlertid et begynnende paradigmeskifte
knyttet til bruken av konkurranse i offentlig sektor, dette er svært
positivt og disse medlemmer vil understreke viktigheten
av dette for at kommunal sektor skal kunne møte morgendagens krav
fra innbyggerne.
Disse medlemmer vil nedlegge
fylkeskommunen som selvstendig politisk og administrativt forvaltningsnivå. Disse
medlemmer mener den fullstendig har utspilt sin rolle som
regionalpolitisk aktør og at den rolle er utvisket ettersom
ansvaret for spesialisthelsetjenesten er tatt over av staten. Disse
medlemmer viser til at fylkeskommunens ansvar for de videregående
skolene lett kan tas over av enten staten eller kommunene. Disse
medlemmer mener det grenser til meningsløshet at
fylkeskommunen som forvaltningsnivå er ikke er fjernet
etter at spesialisthelsetjenesten ble tatt over av staten, da dette
i all hovedsak var fylkeskommunens eksistensgrunnlag.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å legge
frem sak om fjerning av fylkeskommunen som selvstendig forvaltningsnivå."