Avinor-konsernet gikk i 2003 med et underskudd
på 740 mill. kroner, først og fremst på grunn
av regnskapsmessige avsetninger for omstillingskostnader. Driftsresultatet
for 2003 er bedre enn driftsresultatet året før i
Luftfartsverket. Dette skyldes både økning i trafikkinntekter
og kommersielle inntekter. For 2004 regner Samferdselsdepartementet
med at det vil bli et overskudd i morselskapet, mens konsernet samlet
sett regnes med å gå med underskudd, i hovedsak
på grunn av renter på Oslo Lufthavn AS’ statslån.
Konsernets likviditetssituasjon er god og kapitalsituasjonen vurderes også som
tilfredsstillende.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering vil Avinors
pågående omstilling bidra til å sikre
staten størst mulig verdiskapning over tid, samtidig som
hensynet til øvrige målsettinger ved eierskapet
ivaretas.
Avinor arbeider med oppdatering av resultatprognoser
m.m. Det foreligger derfor per i dag ikke noe fullstendig og oppdatert
bilde av resultatutviklingen for perioden 2004-2006.
Samferdselsdepartementet velger kun et drøyt år etter
stiftelsen av Avinor å opprettholde det avkastningskravet
som ble lagt til grunn ved etableringen av selskapet, det vil si
avkastningskrav til egenkapitalen etter skatt på 10,3 pst.
Samferdselsdepartementet tar sikte på å foreta
en ny verdivurdering av Avinor i samband med neste eiermelding om
to år. I den forbindelse vil eierens avkastningskrav bli
nærmere vurdert.
Samferdselsdepartementet vil for perioden 2004-2006
foreslå at utbytte fra Avinor beregnes som statens innlånsrente
multiplisert med egenkapitalen begrenset oppad til 40 pst. av overskuddet
etter skatt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ber Regjeringen
komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for
2005 med en vurdering av egenkapitalsituasjonen for Avinor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at Avinor skal være et selskap som har som formål å regulere
lufttrafikken og drive selskaper i forbindelse med dette. Disse
medlemmer vil vise til at selskapets inntekter kommer fra brukerne.
Disse brukerne har over år betalt avgifter til tidligere
Luftfartsverket, nå Avinor AS. Disse midlene har blant
annet blitt brukt til investeringer i bygninger og utstyr, samt
nedbetaling av lån. Det vil derfor være urimelig
at de midler som brukerne gjennom brukeravgifter har betalt inn,
skal gå til statlig utbytte. Et slikt selskap bør
ikke gi utbytte til eierne. Selskapet bør etter disse
medlemmers syn være et "non profitt" selskap som
har som målsetting å holde brukeravgiftene på lavest
mulig nivå.
Disse medlemmer menet at avsetninger
skal kun skje som et ledd i å møte fremtidige
investeringer og møte svingninger i markedet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Avinor AS etableres som et "Non
Profitt" selskap hvor det ikke betales utbytte, og hvor overskuddet
etter avsetninger brukes til å holde brukeravgiftene lavest mulig."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Avinor har beregnet ventelønnskostnader på 475
mill. kroner i forbindelse med overtallighet. Avinor har foreslått
at selskapet tilføres ny egenkapital med tilsvarende beløp. Disse
medlemmer viser til at det er blitt tatt hensyn til ventelønnsforpliktelsene
når annen statlig virksomhet er omdannet aksjeselskap. Disse
medlemmer mener dette også må gjelde for
Avinor.