Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg
og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen,
Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes,
fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher
Stensaker, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen,
fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun og Lars Rise, og fra Senterpartiet, Åslaug
Haga, viser til meldingen som gir en oversikt over kontroll
med utførsel i 2003 av våpen og militært
materiell beskrevet på Utenriksdepartementets liste I,
samt tjenester og teknologi knyttet til disse varene.
Komiteen vil også vise
til at varene på liste I omfatter både A-materiell,
som er våpensystemer og ammunisjon, og B-materiell, som
er annet utstyr utviklet eller modifisert for militære
formål.
Komiteen er tilfreds med at eksportkontrollen også tar
sikte på å hindre at varer og teknologi som kan brukes
til fremstilling av masseødeleggelsesvåpen utføres
i strid med norsk regelverk, internasjonale avtaler og internasjonalt
samarbeid som Norge har sluttet seg til.
Komiteen har merket seg at verdien
av den samlede norske eksporten av forsvarsmateriell har øket fra
om lag 2,4 mrd. kroner i 2002, til om lag 3,024 mrd. i 2003, og
at økningen skyldes i hovedsak levering av luftvernsystemer
i forbindelse med Sjøforsvarets nye fregatter som er under
bygging i Spania, samt en generell økning fordelt på de
tradisjonelle mottakerne av norsk forsvarsmateriell.
Komiteen viser til at Utenriksdepartementet
har varslet i tidligere meldinger om eksport av forsvarsmateriell,
en gjennomgang av eksportkontrollregelverket med sikte på styrking
i tilknytting til terrorismeaspektet, ved kontroll med eksport av
sensitive varer, teknologi og tjenester som kan benyttes til terrorformål.
Komiteen mener dette har tatt
lang tid, men er tilfreds med at Regjeringen nå tar sikte
på innen utgangen av 2004, å fremlegge et forslag
til endring av eksportkontrolloven for å inkludere terrorismeaspektet,
og at loven også vil inneholde regler om kontroll med formidling
av visse kjernefysiske varer mellom tredjeland.
Komiteen er tilfreds med at det
nå i tilknytning til årets melding er iverksatt
en rekke tiltak for å gi økt innsyn i eksporten
av forsvarsmateriell som komiteen ba om i Innst. S. nr. 41 (2003-2004),
og at informasjonen som gis om eksporten nå er mer detaljert
enn i tidligere meldinger.
Komiteen mener at det er viktig å opprettholde
en streng kontroll med våpeneksport og teknologi som kan
benyttes til fremstilling av våpen, og hvilke land disse
eksporteres til, sett på bakgrunn av den ustabile situasjonen
i mange land i verden.
Komiteen mener at multilateral
eksportkontroll i de siste årene har blitt et stadig viktigere
virkemiddel i arbeidet for å hindre spredning av masseødeleggelsesvåpen
og oppbygging av konvensjonell militær kapasitet som kan
true stabiliteten og sikkerheten i et område.
Komiteen mener at i kampen mot
terrorisme er det viktig å hindre at våpen og
teknologi havner i hendene på grupper eller personer som
har sivile liv som mål for å fremme sin sak.
Komiteen mener derfor at det
fremdeles må føres en restriktiv politikk angående
salg av våpen og teknologi, og at vi er tilsluttet internasjonale
kontrollorganer.
Komiteen mener også det
er viktig at det utveksles relevant informasjon med utvikling av
kontrollister med varer og teknologi som er relevant i terrorsammenheng.
Komiteen viser til, og er glad
for, at det er igangsatt et intensivt arbeid med sikte på å styrke
samarbeidet for å hindre terrorister å få tilgang
til utgangsstoffer for kjemiske våpen, biologiske agens
eller produksjons- og spredningsutstyr.
Komiteen viser også til
at mange av de væpnede konflikter i verden blir mer blodige
og langvarige gjennom tilførsel av smuglede våpen.
Komiteen mener derfor at det
er viktig å utvikle tiltak mot ulovlig våpenhandel,
blant annet ved bedre grensekontroll mot land der konflikter pågår.
Det er også viktig at norske militære våpenlagre
sikres bedre.
Komiteen er også bekymret
over at det finnes en mengde uregistrerte og ulovlige våpen
som utgjør et alvorlig problem i konfliktområder,
i land med ustabilt styre, og i land med borgerkrig og som er et
globalt sikkerhetsproblem.
Komiteen mener at arbeidet med å fjerne
uregistrerte våpen også må inngå i
det internasjonale samarbeidet, og er glad for at Norge i år
har gjennomført innsamling av uregistrerte og ulovlige
våpen, som i tillegg til terror, også kan brukes
til kriminell virksomhet, og håper at andre land vil følge
eksempelet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det er fortsatt økning i våpeneksporten
i 2003. Ved siden av en økning som skyldes leveranser av
luftvernsystemer i forbindelse med bygging av fregatter til Sjøforsvaret,
rapporteres det også om en generell økning til
tradisjonelle mottakere. Det er ikke mulig å lese ut av
Utenriksdepartementets tilråding om dette kan ses i sammenheng
med krigen i Irak. Det er etter disse medlemmers mening
uheldig. Stortingsmeldingen burde gitt et bilde av hvorvidt norsk
våpenproduksjon tjener på en folkerettsstridig
krig, som den norske regjeringen ikke støttet. Disse
medlemmer etterlyser en diskusjon om hvordan Norge håndterer
våpeneksport innenfor en slik kontekst.
Disse medlemmer er tilfreds med
at rapporteringen til Stortinget er mer konkret og detaljert enn tidligere,
slik Stortinget har bedt om. Av hensyn til offentligheten, mener disse
medlemmer likevel at listen over eksportert forsvarsmateriell
kunne vært enda mer detaljert. I foreliggende rapport er
det for eksempel ikke mulig å identifisere hvor mye som selges
og til hvem av 12,7 millimeter flerbruksammunisjon, ammunisjon som
er svært omdiskutert.
Disse medlemmer er fornøyd
med at oversikten over land som har fått avslag på søknad
om utførselslisens er offentliggjort, men savner liste
over hvilke type materiell det er søkt om, og begrunnelsen
for avslaget.
Disse medlemmer mener Norge fremdeles
ikke har sikret seg godt nok mot videresalg eller -leveranser av
norskproduserte våpen. Det bør etter disse
medlemmers mening innføres en sluttbrukererklæring ved
våpeneksport, også fra våre allierte,
for å sikre bedre kontroll med hvor våpnene ender
opp.