Stortingsmeldingen om nordisk samarbeid er utarbeidet
av Samarbeidsministerens sekretariat i samarbeid med Statsministerens
kontor og alle departementene. Kapittel 1 er en generell innledning.
Kapittel 2 omhandler nordisk europasamarbeid og nærområdene. Kapittel
3 behandler Regjeringens arbeid med nordiske grensehindringer. Kapittel
4 omhandler tverrfaglige saksområder. Kapittel 5 tar for
seg det faglige samarbeidet i de ulike ministerrådene.
Kapittel 6 omtaler nordisk samarbeid utenfor Ministerrådet.
Kapittel 7 gir på anmodning fra Stortinget en tilbakemelding
om Regjeringens oppfølging av fire rekommandasjoner fra Nordisk
Råd.
Nordisk Ministerråd har utarbeidet
forslag til nye retningslinjer for samarbeidet med nærområdene.
Disse skal behandles på Nordisk Råds sesjon i
Stockholm 1.-3. november og gjelde for alle fagministerrådene.
De innebærer at dagens nærområdeprogrammer
for samarbeidsministrene legges ned fra og med 2006. Samarbeidet
med de baltiske landene skal få en mer langsiktig og fullt
ut jevnbyrdig karakter. Det skal få mer politisk innhold,
og tradisjonell prosjektaktivitet skal reduseres. Det skal fortsatt
satses på lokalt samarbeid gjennom utvekslingsprogrammer
og kunnskapsutvikling samt nordisk-baltisk dialog om EU/EØS-spørsmål.
I retningslinjene for Nordisk Ministerråds
samarbeid med Nordvest-Russland fremheves samordning med Arktisk
Råd, Barentsrådet og Østersjørådet
samt EUs politikk og programmer. Det skal etableres et russlandsprogram
fra og med 2006 der det legges vekt på demokratiutvikling,
offentlig forvaltning, sosial og helse, barn og unge, likestilling,
kultur, IT og markedsøkonomi. De viktigste virkemidlene
vil være folk-til-folk-samarbeid, stipend- og utvekslingsordninger
og trepartssamarbeid Norden-Russland-Baltikum.
Nordisk Ministerråd brukes i økende
grad som ramme for uformelle samråd om EU- og EØS-spørsmål.
Som en forlengelse av dette er det nå i regelen uformelle
nordisk-baltiske EU-statsministermøter før møtene
i Det europeiske råd. De nordiske landene utenfor EU -
Norge og Island - skal holdes underrettet. EUs nordlige dimensjon
tillegges vekt fra norsk side, og en er tilfreds med den nye handlingsplanen
der hovedvekten legges på integrasjon mellom Russland og
EU.
Under sommerens regjeringssjefsmøte
i Østersjørådet fremkom ulike oppfatninger
om hva utvidelsen av EU vil innebære for dette rådets
rolle og betydning. Det polske formannskapet skal legge frem forslag
til nytt mandat før utenriksministermøtet våren
2005. Regjeringen ønsker at samarbeidet i Østersjørådet
fortsetter på de områder der dette er det naturlige
forum og kan gi merverdi, herunder energi, bekjempelse av organisert
kriminalitet, innsatser rettet mot barn i fare, grensekryssende
samarbeid mellom lokale og subregionale myndigheter, IT og atomsikkerhet.
På helseområdet har Østersjørådet
under norsk ledelse levert gode resultater i arbeidet med smittevern.
Her kan samarbeidet videreføres gjennom partnerskapet for helse
og livskvalitet som ble etablert i fjor under EUs nordlige dimensjon.
Regjeringen legger vekt på at Østersjørådet
i fremtiden må være endringsvillig, fleksibelt
og at man søker økt samarbeid og informasjonsutveksling
mellom de forskjellige regionrådene.
Barentssamarbeidet har betydning som kontaktpunkt med
Russland. Norge har formannskapet i Barentsrådet for 2003-2005,
mens Västerbottens län leder arbeidet i Barents
regionråd. Norge vektlegger næringssamarbeid,
utdanning, justissamarbeid, redningstjenestesamarbeid og helse og
vil bidra til integrering av miljøhensyn i næringsvirksomheten.
På miljøområdet er det knyttet særlige
utfordringer til atomsikkerhet og økt petroleumsaktivitet
på russisk side. Avtalen "Multilateral Nuclear Environmental Programme
in the Russian Federation" (MNEPR) trådte i kraft i april
2004 og tilrettelegger for betydelig innsats knyttet til atomsikkerhet
i nord. Det er også godt samarbeid med Russland innen kultur,
ungdomspolitikk, helse og transport. Regjeringen bidrar til økt subregionalt
samarbeid gjennom støtte til Barentssekretariatet som knytter
bånd mellom Nordvest-Russland og Nordland, Troms og Finnmark.
2005 vil bli utropt til "urfolksår" i regionen.
Det arktiske samarbeidet gis prioritet fra norsk
side. I Arktisk Råd kan de nordiske landene trekke USA
og Russland med i løsningen av felles problemer for nordområdene.
Russland har formannskapet for 2004-2006. Handlingsplanen mot forurensning
av Arktis (ACAP) er vedtatt forlenget med vekt på blant
annet radioaktivitet, miljøgifter og støtte til
russisk miljøforvaltning. USA, Norge og Danmark er de største
bidragsyterne. USA leder arbeidsgruppen for vurdering av klimaendringene
for naturmiljøet i Arktis (ACIA). Resultatet av arbeidet
vil presenteres under ministermøtet i Reykjavik i november
2004. ACIA er den første regionale studie under FNs klimapanel
(IPCC) og er viktig for de globale klimaforhandlingene. Norge er
blant de store bidragsyterne, og det er satt av midler til å kommunisere
ACIAs arbeid. Norge støtter også arbeidet med
biologisk mangfold, marin forvaltning og arktiske levekår.
En viktig dimensjon ved det arktiske samarbeidet er urbefolkningenes
status som permanente deltagere. Norge viderefører den
særskilte støtten til møtedeltagelse
for urbefolkningene.
Det første møtet mellom utdannings-
og forskningsministrene under Arktisk Råd fant sted i juni
2004.
Som del i oppfølgingen av Norrback-rapporten
om "Nordboernes rettigheter" har Ministerrådet videreutviklet
arbeidet med å identifisere og fjerne grensehindringer
mellom de nordiske landene. Det er gjort en betydelig innsats for å styrke
informasjonstjenestene til innbyggerne i Norden ved å øke
tilgjengelighet, bedre etterrettelighet og opprette et nettverk
for å sikre helhetlige samlede tjenester.
Det er tilført ekstra midler til grensehinderproblematikken
og det er etablert et eget grensepolitisk sekretariat som skal sikre
systematikk og målretting. Sekretariatet fungerer som base
for den tidligere danske statsminister Poul Schlüter som
i fjor ble utnevnt som særskilt representant for nedbygging
av nordiske grensehindringer. Det blir en utfordring å ivareta
den politiske oppmerksomhet, og utviklingen i Øresund-regionen
vil gi indikasjoner på den politiske viljen og evnen til å fjerne
unødvendige grensehindringer.
I Norge har Regjeringen bestemt at oppfølgingen
av Norrback-rapporten skal gis systematisk prioritet og at det ved
behandling av nye lovforslag skal innarbeides henvisninger til lovgivning
i andre nordiske land. Det legges vekt på at saker som
angår nordisk samarbeid forelegges samarbeidsministeren.
Nordisk Ministerråd vil fremover prioritere
grensehindringer for næringslivet. Næringsministrene
skal under ministermøtet på Island i høst
behandle konkrete forslag for å fjerne hindringer og dermed
bidra til å etablere én grenseløs, konkurransedyktig
region. Også innen utdanning og forskning har ministrene
tatt stilling til en rekke anbefalinger for reduserte grensehindringer,
herunder styrket informasjonsspredning når det gjelder
studiefinansiering, gjensidig godkjenning av vitnemål for
høyere utdanning, videreføring av avtalen om adgang
til videregående utdanning og videreføring av
overenskomsten om adgang til høyere utdanning. På trygdeområdet
er det vurdert muligheter for å harmonisere ulike avtaleverk
når det gjelder langvarig arbeidsuførhet og familieytelser,
samt opplæring, rutiner og elektroniske verktøy
for saksbehandlere.
På arbeidsmarkedsområdet foretas
det en opprydding og àjourføring av eksisterende
avtale i lys av at fire av de nordiske landene har tatt i bruk overgangsordninger ved
utvidelsen av EU og EØS. Det nordiske arbeidsformidlingssamarbeidet
videreutvikles, og formidlingsfeltet søkes utvidet til
også å gjelde de baltiske landene. Videre har
man kommet langt i arbeidet med å effektivisere reglene
for folkeregistrering og tildeling av personnummer ved flytting
til et annet nordisk land. Innen transportsektoren har en styrket
de institusjonelle nettverkene mellom bransjeorganisasjoner og myndigheter
og belyst problemstillinger knyttet til tollprosedyrer og momshåndtering.
Innen byggesektoren er det bevilget midler til en handlingsplan
for felles rammer og økt utbytte mellom de nordiske landene
og mellom Norden, Baltikum og Polen. Denne planlegges sendt på høring
til de respektive lands statsråder i høst.
Det har i perioden vært holdt to nordiske
statsministermøter. Det er drøftet aktuelle EU/EØS-saker
samt andre aktuelle utenrikspolitiske utfordringer. Statsministrene
har også fattet beslutninger om utvidelse av det nordisk-baltiske
samarbeidet bl.a. ved å invitere de baltiske land til å bli
medlemmer av Den nordiske investeringsbank. Mulighetene vurderes
nå for utvidet samarbeid med de baltiske land i andre nordiske
institusjoner. Det er gitt tilslutning til partnerskapet med Russland
om helse og livskvalitet som ble initiert av den norske statsministeren.
Statsminister Bondevik har også tatt initiativ til et nærmere
nordisk alkoholpolitisk samarbeid. Det var enighet om å be
de ansvarlige minister legge frem forslag til videre oppfølging
av dette under forestående sesjon i Nordisk Råd.
De nordiske samarbeidsministrene vil i løpet
av året ha hatt fem møter. Grensehinderproblematikken
samt Ministerrådets samarbeid med Nordvest-Russland og de
baltiske land er gjennomgående diskusjonstemaer. Videre
har samarbeidsministrene ansvar for oppfølgingen av den
nordiske strategien for bærekraftig utvikling. I Norge
gjøres dette i samarbeid med Finansdepartementet og berørte
fagdepartementer. Strategien er revidert med vekt på de
sosiale og økonomiske dimensjonene for å gi mer
helhet til arbeidet med bærekraftig utvikling i den neste
fireårsperioden. Den reviderte strategien forelegges de
nordiske statsministrene høsten 2004 og står på dagsorden
under forestående sesjon i Nordisk Råd. Samarbeidsministrene
har i perioden også gitt en økt bevilgning til
det arktiske arbeidet, vedtatt nye offentlighetsregler for Nordisk
Ministerråd og vedtatt Ministerrådets budsjett for
2004 med en uforandret budsjettramme i forhold til 2003.
Det nåværende islandske formannskapsprogram vektlegger
demokrati, kultur og natur. Island har også arbeidet for å styrke
samarbeidet i Vest-Norden, og dette temaet vil stå på dagsorden
under forestående sesjon i Nordisk Råd. Der skal
også den danske statsministeren redegjøre for
hovedprioriteringene i det kommende danske formannskapsprogrammet.
Etter anmodning fra Finland, skal Norge ha formannskapet i 2006
i stedet for 2007 for å unngå sammenfall med det finske
EU-formannskapet. Den norske regjeringen innleder arbeidet med formannskapsprogrammet
i 2005.
Det nordiske samarbeidet er et viktig instrument
i Regjeringenes europapolitikk. Regjeringen vil bidra til et nært
og fortrolig nordisk samarbeid om europeiske spørsmål
og søke fellesnordiske standpunkter på områder
med sammenfallende interesser. Det nordiske nettverket vil også anvendes
i forhold til globale utfordringer og multilateralt samarbeid. Europaspørsmål
utgjør en stor del av den nordiske dagsorden for så vel
fagministrene som stats- og utenriksministrene. Nordisk samarbeid
er i stadig forandring og må justeres i forhold til europeisk
utvikling. Det utvidede nordisk-baltiske samarbeidet er en viktig
dimensjon. Regjeringen er overveiende positiv til baltisk deltagelse
i nordiske institusjoner, og det gjennomføres nå en
dialog med de baltiske land om dette. Regjeringen legger også vekt
på at EU engasjerer seg mer i nordområdene.
De seks nordiske og baltiske EU-medlemmer vil kunne
få betydelig tyngde innen EU i spørsmål
hvor de har felles holdninger, herunder i spørsmål
om åpenhet, velferd, miljø, likestilling og krav
til arbeidsmiljø. De nordiske statsministrene har tatt
til orde for at ordningen med uformelle nordisk-baltiske EU-samråd
før EUs toppmøter bør utvides til også å gjelde
EU-fagministrene før møter i EUs ministerråd.
Forbrukerspørsmål, miljø og likestilling
nevnes spesielt. Det vil bli stadig mer aktuelt å ha samråd
også med de baltiske landene.
I tillegg til uformelle samråd er det
en rekke andre nordiske samarbeidsmekanismer som bidrar til løpende
kontakt med EU. Varslingssystemet for EU/EØS-spørsmål
sikrer at saker av fellesnordisk betydning drøftes i en
nordisk ramme på et tidlig tidspunkt. Fellesorganet for
Schengen gir mulighet til å drøfte gjennomføringen,
anvendelsen og videreutviklingen av Schengen-regelverket.
Det nordiske samarbeidet om barn og ungdom koordineres
av Nordisk ungdomskomité. Prioriterte saker er barns og
unges vilkår i spredt bebygde områder, ungdomsforskning
og utvikling av barne- og ungdomsorganisasjoner i de baltiske landene
og Russland. Det er et bredt nordisk tverrfaglig miljøsamarbeid.Styringsgruppen for landbruks- og miljøsektoren arbeider
med forbedret ressursutnyttelse, biologisk mangfold, jorderosjon,
reindrift, alternative produksjonsmetoder og kulturmiljø og
kulturlandskap. Et prosjekt om jordbrukets kulturlandskap er initiert
fra norsk side. Nordisk genressursråd har sluttført
et prosjekt om rettigheter og tilgang til genetiske ressurser og
igangsatt oppfølgingsaktiviteter. Innen miljø-
og fiskerisamarbeidet gjennomføres det prosjekter for å øke
integreringen av miljøhensyn i fiskerisektoren, beskytte det
biologiske mangfoldet og sikre grunnlaget for bærekraftig
fiske, fangst og havbruk. Innen samarbeidet om miljøøkonomiske
spørsmål er det prosjekter om virkemidler for å frakoble
miljøbelastning og økonomisk vekst samt forvaltning
av det biologiske mangfoldet i skog og våtmark.
Energi- og klimapolitikk er sentrale emner for
Nordisk Ministerråd. En viktig oppgave har vært
implementeringen av Østersjøregionen som et forsøksområde
for de fleksible mekanismene under Kyoto-protokollen. Det er også igangsatt
et prosjekt om fremtidige forpliktelser for reduksjon av klimagassutslipp etter
2012. Innen produktpolitikk gjennomføres det prosjekter
knyttet til temaene miljøinformasjon, offentlige grønne
innkjøp og standardisering. Det samarbeides om miljøvennlig
næringsutvikling i de nordiske landene og håndtering
av relevante spørsmål som kommer opp i EU, OECD
og WTO. Videre samarbeider nordiske fagmyndigheter om kulturminneforvaltning,
herunder gjennom oppfølging av landskapskonvensjonen. For
det nordiske plansamarbeidet er det fastsatt målsettinger
og forslag til aktiviteter, herunder i byutvikling der Norge er
tildelt et spesielt oppfølgingsansvar.
Kultursamarbeidet utgjør 19 pst. av
det totale nordiske budsjettet for 2004. Fra norsk side anses det
som viktig å opprettholde kulturens sentrale plass i Ministerrådets
samlede virksomhet. Det er igangsatt en gjennomgang av kultursektorens
ulike samarbeidsorganer. Forslag til ny struktur legges frem for
kulturministrene i høst. Samtidig arbeides det med en handlingsplan. Norge
vektlegger videreføring av bredde og mangfold samt ivaretakelse
av politisk styring og faglig forankring.
I 2004 er det avsatt midler til kultur i nærområdeprogrammene
der formålet både er å formidle nordisk
kultur og presentere nærområdenes kulturtradisjon
og kulturtilbud i Norden. Herunder gis det årlige kulturmidler
til barn og unge. Det satses også på nordiske
kulturprosjekter i utlandet. På medieområdet har
kulturministrene nylig vedtatt å etablere Nordisk Råds filmpris.
Nordisk allmennkringkasting og digital innholdsproduksjon er vektlagt.
Det drøftes om det skal etableres et nordisk fond for nye
medier, og det er samarbeid mellom berørte departementer
om opphavsrettslig lovgivning. Ministerrådets bevilgninger
for det nordiske idrettssamarbeidet understøtter barns
og unges deltagelse på idrettsarrangementer. Nordisk Ministerråd
bevilger også midler til Nordisk Kulturfond som prioriterer
prosjekter for barn og ungdom, nordisk språkforståelse,
nye medier og tiltak mot fremmedhat og rasisme.
Innen utdanning og forskning er det flere pågående prosesser,
herunder oppfølgingen av hhv. arbeidet med nordisk forskning
og innovasjon, institusjonsutredningen og den tidligere omtalte
Norrback-rapporten, samt omorganiseringen av de nordiske mobilitets-
og nettverksprogrammene og samarbeidet med nærområdene.
Forskningsministrene har besluttet opprettet et nytt nordisk samarbeidsorgan
mellom de nasjonale forskningsfinansierende institusjoner i Norden
med navn Nordforsk/Nordic Research Board. Dette vil erstatte Nordisk
forskningspolitisk råd og Nordisk forskerutdanningsakademi.
På den forestående sesjonen i Nordisk Råd
vil det bli fremmet en ny treårig strategi for utdannings-
og forskningssamarbeidet. Arbeidet med gradvis overføring
av nordiske institusjoner til nasjonalt ansvar fortsetter. For Norges
del gjelder dette Nordisk institutt for sjørett ved Universitetet
i Oslo og Nordisk samisk institutt i Kautokeino.
På miljøområdet er
det foretatt en evaluering av inneværende miljøhandlingsprogram
som viser at stort sett alle mål og aktiviteter er gjennomført.
Det er utarbeidet et nytt handlingsprogram med tiltak innen miljø og
helse, hav, natur/kulturmiljø og friluftsliv samt
bærekraftig produksjon og forbruk. Det legges vekt på oppfølging
av den nordiske bærekraftstrategien, det nordiske samarbeidet
i internasjonale prosesser, EU-relaterte saker og tiltak i nærområdene.
Det nordiske miljøsamarbeidet omfatter også arbeidet
med å redusere utslippene av radioaktive stoffer fra gjenvinningsanlegg
i Nordens nærområder og drøftinger av
atomsikkerhet i "Nordic Nuclear Coordination Group". Et viktig instrument
i miljøarbeidet med nærområdene er Det
nordiske miljøfinansieringsselskapet (NEFCO). Miljøministrene
besluttet i oktober 2003 at Finland, Island, Norge og Sverige forhøyer grunnkapitalen
for NEFCOs investeringsfond for perioden 2004-2007.
Det nordiske energisamarbeidet er konsentrert
om tre områder: elektrisitetsmarkedet, klimapolitiske spørsmål
og samarbeid i Nordens nærområder. Innen elektrisitet
fokuseres det på felles nordisk tilnærming til
forsyningssikkerhet og økt samordning mellom sentralnettselskapene.
Klimapolitisk arbeides det som omtalt med Østersjøregionen
som utprøvingsområde for Kyoto-protokollens fleksible
mekanismer. For nærområdene følger man
opp energiministrenes beslutning om å fortsette østersjøsamarbeidet.
Det næringspolitiske nordiske samarbeidet
har som mål å etablere Norden som én
næringsregion og derigjennom styrke konkurransedyktigheten
for nordisk næringsliv. Ambisjonen er å bidra
til en merkbar reduksjon av ulikhetene mellom nasjonale regelverk. Den
nyetablerte institusjonen "Nordic Innovation Centre" (NICe) blir
Nordisk Ministerråds viktigste instrument i gjennomføringen
av det eksisterende samarbeidsprogrammet. Videre er det utarbeidet
forslag til et nordisk innovasjonspolitisk samarbeidsprogram som vil
bli lagt fram på ministermøtet i høst.
I det regionalpolitiske nordiske samarbeidet
er det en utfordring å skape forståelse i EU for
særskilte regionalpolitiske utfordringer i Norden. Både
Kommisjonens forslag til ny regionalpolitikk og nytt regionalpolitisk statsstøtteverk
for 2007-2013 viser at de nordiske landene har lyktes med å skape
en slik forståelse. I det videre arbeidet vil Ministerrådet
legge vekt på målrettet erfaringsutveksling, kunnskapsutvikling,
forskning og kompetansespredning samt samarbeid mellom regioner.
På forestående sesjon i Nordisk Råd legges det
frem et nytt samordningsprogram for regionalpolitikken. På bakgrunn
av rapporten "Vest-Norden i det nordiske samarbeidet" og diskusjonene
på Nordisk Råds sesjon i 2003, er det iverksatt
en analyse av utviklingsmuligheter for NORA (Nordisk atlantsamarbeid)
som en sentral organisator av samarbeidet rundt det nordlige Atlanterhav.
Fiskeri og jord- og skogbruk drøftes
i nordisk sammenheng av matministrene. Ministerrådet har
nedsatt en gruppe for å påskynde samordningsprosessene
mellom jord- og skogbruk, fiskeri og næringsmidler. For den
kommende fireårsperioden er det utarbeidet felles handlingsprogram
som omfatter den totale virksomheten under matministerrådet.
Innen fiskerisektoren vektlegges bærekraftig utnyttelse
av havets levende ressurser, beskyttelse av marine økosystemer,
forskning og ernæring. En skal iverksette aktiviteter som
har relevans for de mest fiskeriavhengige områder. Med utgangspunkt
i enkeltlandenes fiskeripolitikk skal en bidra til å finne
fellesnordiske løsninger. Innen jord- og skogbruk vektlegges
bærekraftig bruk, landsbygdutvikling, genetiske ressurser,
biologisk mangfold og mattrygghet. Midlene fordeles i hovedsak til
de permanente samarbeidsorganene som er Nordisk Genbank, SamNordisk
Skogforskning, Nordisk genbank for husdyr og Nordisk kontaktorgan
for jordbruksforskning. Miljøutfordringene blir prioritert.
Samarbeidet med de baltiske landene og Nordvest-Russland videreføres.
Hovedmål for den økonomiske
politikken i alle de nordiske landene er høy og holdbar
vekst i produksjon og sysselsetting, lav arbeidsledighet og lav
og stabil prisstigning. I årene framover vil aldringen
av befolkningen legge et økt press på offentlige
finanser. For å møte denne utfordringen legger
alle landene vekt på høy yrkesdeltakelse og på å styrke
statens formuesposisjon.
Nedbygging av grensehindre mellom de nordiske land
har vært et av de prioriterte områdene for det
nordiske samarbeidet også på det økonomiske
og finansielle området. Finansministrene besluttet i mai å opprette
et Nordisk virtuelt skattekontor. Også behovet for revisjoner
i den nordiske skatteavtalen skal vurderes. Videre har ministrene
drøftet tiltak for å få ned overføringstiden
og gebyrene for grensekryssende betalinger innenfor Norden.
Finansministrene har drøftet nedsatte
sosiale avgifter som regionalpolitisk virkemiddel i lys av Europakommisjonens
første dokument om revisjon av retningslinjene for regional
støtte i EU. Det legger opp til nedsatte sosiale avgifter
i visse områder med lav befolkningstetthet. De nordiske
finansministrene konkluderte med at selv om enkelte nordiske land
er skeptiske til slik støtte, ville man ikke gå imot
Kommisjonens forslag. Også alkoholbeskatning har stått
på dagsorden. Det er altså besluttet å arbeide
i EU-sammenheng for avskaffing av nullskattesatsen på vin,
heving av minimumsskatten på alkohol og skatten på rusbrus,
fremleggelse av en alkoholstrategi og opprettholdelse av bestemmelsen
som innebærer at bare de varer som en privatperson selv
transporterer, skal fritas for beskatning i hjemlandet. Det nordiske
samarbeidet på det økonomiske og finansielle området
har i perioden også omfattet drøftinger om grensekryssende
handel i verdipapirer. Det pågår samarbeid i skjæringsfeltet mellom
miljø og økonomi på fellesnordiske interesseområder.
Den nordiske investeringsbanken (NIB) hadde
et overskudd på 151 mill. euro (1283 mill. NOK) for regnskapsåret
2003, mot 142 mill. euro (1207 mill. NOK) i 2002. De nordiske finansministrene
godkjente i oktober 2003 et forslag fra bankens styre om å utvide
utlånsrammen for prosjektinvesteringslån (PIL).
Videre er det på bakgrunn av beslutning på statsministermøtet som
omtalt undertegnet en overenskomst for de baltiske statenes medlemskap
i NIB. De baltiske landene blir medlemmer av banken fra 1. januar
2005 med samme rettigheter og plikter som er fastsatt i de nåværende
overenskomster. Det vises til nærmere omtale om dette samt
utlånsrammen for PIL i budsjettproposisjonen for Finansdepartementet
2005.
Det overordnete målet for det nordiske
samferdselssamarbeidet er å fremme effektiv, konkurransekraftig,
sikker og miljøvennlig transport og trafikk i Norden og
nærområdene. Et nytt handlingsprogram for 2004-2008
er vedtatt av Nordisk Ministerråd for transport. Det gis
prioritet til trafikksikkerhet, bærekraftig mobilitet,
intelligente transportsystem og samarbeid i Østersjøregionen.
Samarbeidsprogrammet for bygge- og boligsektoren angir
tre prioriterte felt: boligsosiale spørsmål, bærekraftig
utvikling av sektoren og bypolitikk. På det boligsosiale
området er siktemålet å bidra til utvikling av
et moderne, sosialt balansert boligmarked. Innen bærekraft
vektlegges bruk av økologiske byggematerialer og etablering
av miljøvennlige boliger. Bypolitisk samarbeides det om
utvikling av sunne, attraktive og spennende byer som kan tilby trygge
rammer for borgernes liv, som det heter. Det planlegges et nordisk boligministermøte
og et eventuelt nordisk-baltisk-polsk ministermøte i løpet
av høsten 2004.
Nordisk samarbeid om narkotikapolitikk er høyt
prioritert av Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd
og de nordiske landenes regjeringer. Målsettingen er politisk
og praktisk samråd, informasjonsutveksling og samordning
av landenes synspunkter og innsatser i det internasjonale narkotikasamarbeidet,
herunder overfor nærområdene. Det er vedtatt et
samarbeidsprogram for 2001-2005 med vekt på utvikling av
samarbeid om narkotikaproblemene med nærområdene.
Samarbeidsprogrammet for sosial- og helsesektoren dekker
et vidt felt fra forskning og utdanning til informasjons- og erfaringsutveksling
og tilrettelegging for samkvem mellom landene gjennom konvensjoner
og overenskomster. Det nordiske helsesamarbeidet er et godt utgangspunkt
for drøftinger av aktuelle EU- og EØS-spørsmål.
I WHO-sammenheng er det nordiske samråd før møter
i styrende organer og felles tilnærming i enkeltsaker.
Helse er også et viktig element i samarbeidet med nærområdene.
Det er et mål for Regjeringen å bidra
til at alkoholpolitiske spørsmål kommer høyere
opp på dagsordenen både i europeiske og globale
fora. Fellesnordisk støtte til nye initiativer på dette
området er av stor viktighet. Med utgangspunkt i drøftinger
i den nordiske gruppen er alkohol og folkehelse nå satt
tydelig på dagsordenen i WHO. På norsk initiativ,
og med økonomisk støtte fra Nordisk Ministerråd,
er det etablert en database for overvåking av markedsføringen
av alkohol i Norden.
På trygdeområdetundertegnet sosialministrene i fjor en
ny konvensjon for å sikre at internordiske reguleringer
ikke skal komme i konflikt med EU/EØS-reglene om
koordinering av trygderettigheter. Alle landene har ratifisert konvensjonen,
og det tas sikte på ikrafttredelse i løpet av
2004. På sosialtjenesteområdet videreføres
iverksettingen av konvensjonen om sosialhjelp og sosiale tjenester
fra 1996 der siktemålet er å sidestille nordiske
borgeres rettigheter til sosiale tjenester.
Det nordiske helsesamarbeidet omfatter også en rekke
andre områder, herunder fattigdom og sosial utstøting,
IT i helse- og sosialsektoren, tiltak for mennesker med nedsatt
funksjonsevne, barns og unges psykiske helse, sosial- og trygdestatistikk,
tjenestetilbud til personer med demens, antibiotikaresistens, helseberedskap
og strålevern-, atomsikkerhets- og atomberedskap.
På arbeidsmarkeds- og arbeidsmiljøområdet
er det utarbeidet et nytt samarbeidsprogram. Det vektlegger økt
tilbud av arbeidskraft for å møte den demografiske utfordringen,
et aktivt og inkluderende arbeidsliv, likestilling mellom kjønnene
og tiltak mot arbeidshindringer og diskriminering av utsatte grupper.
Et annet viktig tema er innvandrernes integrasjon på det
nordiske arbeidsmarkedet og de utfordringene som følger av
arbeidsinnvandring fra nye EU-medlemsland.
Handlingsprogrammet for det nordiske forbrukersamarbeidet
har som mål å styrke forbrukernes rettslige og økonomiske
stilling, fremme deres rett til informasjon og undervisning og til å organisere
seg for å beskytte sine interesser, samt ivareta helse
og sikkerhet. Det er vedtatt et nytt samarbeidsprogram med vekt
på å styrke forbrukerbeskyttelsen samt å forsterke
forbrukernes frie valg og beslutningsgrunnlag. Den nordiske miljømerkeordningen
Svanen har nå gyldige kriterier for 58 produktgrupper.
I september 2004 ble nordiske og baltiske forbrukerministrer enige
om økt nordisk-baltisk samarbeid om forbrukerbeskyttelse. Økt
samarbeid med Russland vurderes.
Det overordnede målet for samarbeidet
på området mattrygghet og ernæring er å beskytte
forbrukerne mot helserisiko knyttet til inntak av mat og drikke,
beskytte mot villedende markedsføring, sikre matvarenes
kvalitet og oppmuntre til gode kostvaner. Det er enighet om å legge
risikoanalyse og føre-var-prinsippet til grunn for beslutninger
på matområdet. Samarbeidet konsentreres om lovgivning,
kontroll, toksikologi, mikrobiologi og kjemi knyttet til mat, kost-
og ernæringsspørsmål, forbrukerinformasjon,
samt koordinering av nordiske synspunkter i internasjonale fora.
Under fjorårets møte mellom de nordiske og baltiske
ministrene med hovedansvaret for mattrygghet og ernæring
ble det vedtatt tre erklæringer om hhv. tettere samarbeid
mellom de nordiske og baltiske land, økt samarbeid for å styrke
mattryggheten i regionen samt utvikling av økologisk mat
og landbruksproduksjon.
På likestillingsområdet er
det gitt høy prioritet til samarbeidetmot
handel med kvinner. Under et uformelt møte mellom baltiske
og nordiske ministere for likestilling, justis og innenriks var
det i fjor enighet om å danne en felles plattform på dette
feltet. Fra norsk side er det iverksatt en rekke tiltak i oppfølgingen
av Regjeringens handlingsplan mot handel med kvinner og barn. Videre
pågår det fellesnordisk arbeid for å redusere
lønnsforskjellene mellom menn og kvinner og å integrere
likestillingsperspektivet i nordisk økonomisk politikk.
Likestilling har også en sentral plass i Nordisk Ministerråds
handlingsplan for barne- og ungdomspolitikk. I tillegg vektlegges
spørsmål knyttet til menn og likestilling.
Det nordiske lovsamarbeidet har som mål å skape mest
mulig ensartet lovgivning for de nordiske landene. Det pågår
kontinuerlig utveksling av informasjon og erfaringer om lovgivningsarbeid
samt tilpasning og revisjon av lovgivningen med sikte på størst
mulig rettslikhet. Samarbeidet om EU/EØS-spørsmål
er en viktig del av det nordiske lovsamarbeidet, og anses som spesielt
viktig for Norge som ikke-medlem i lys av at en stadig økende
andel av lovarbeidet er initiert gjennom EU-regler.
Egne arbeidsgrupper har ansvar for nordisk samarbeid
blant annet innenfor områdene strafferett og straffeprosess,
familie- og arverett, sjørett og selskapsrett. Det er også et
utstrakt samarbeid mellom de nordiske lands politimyndigheter, herunder
gjennom Schengen-, Europol- og Interpol samt regionale samarbeidsavtaler
om bekjempelse av kriminalitet i grenseområdene. En arbeidsgruppe
skal komme med forslag til ytterligere utbygging og fordypning av
det nordiske politisamarbeidet.
Gjennom EØS-finansieringsordningene
utvikler Norge et nært samarbeid med de baltiske landene
når det gjelder kriminalitetsbekjempelse og strafferettsapparatet.
Andre felter hvor det er et godt lovsamarbeid i Norden og naboområdene,
er miljøkriminalitet, samarbeid mellom de nordiske riksadvokater,
kriminalomsorg, samarbeid med fengselsvesenet i Baltikum og Nordvest-Russland,
samarbeid mellom de nordiske domstolsadministrasjoner, etterutdanning
av nordiske dommere, redningstjenestesamarbeid og samarbeid om samfunnssikkerhet.
Det nordiske samarbeidet om informasjons- og
kommunikasjonsteknologi skal videreutvikle mulighetene som ligger
i stor utbredelse og bruk i regionen. De to foregående år
er det lagt vekt på bredbånd og digitalt innhold
samt eForvaltning. Det nåværende islandske formannskapet
prioriterer informasjonsteknologi og demokrati.
På området flyktninger og
migrasjon er det en nordisk samrådsgruppe for flyktningspørsmål
(NSHF) som skal legge et grunnlag for utviklingen av fellesnordiske holdninger
og ordninger. Norge har hatt formannskapet det siste året.
Finland overtar høsten 2004. Videre er det et eget nordisk
utlendingsutvalg samt et nordisk migrasjonsutvalg med nåværende
dansk formannskap.
På området administrasjon
og forvaltning har det i mange år vært et nært
samarbeid mellom de sentrale statlige arbeidsgiverorganene. Søkelyset
rettes mot pensjonsspørsmål, lønns- og
personalpolitikk, samarbeid mellom nordiske statsetater og konkurransepolitisk
samarbeid.
I det nordiske arbeidet knyttet til samer og
nasjonale minoriteter skal ministrene med ansvar for samiske saker
og sametingspresidentene i samarbeid utvikle det samiske folkets
språk, kultur, næringer og samfunnsliv. Ministrene
og presidentene ble i november 2003 enige om å opprette
en nordisk samisk språkpris - "Gollegiella" - for å anerkjenne
og synliggjøre innsats for samisk språk. Prisen
deles ut første gang i november 2004. Arbeidet med et utkast
til en nordisk samekonvensjon ventes å være ferdig
i slutten av 2005. Sametingenes samarbeidsorgan, Samisk parlamentarisk
råd, skal legge forholdene til rette for at samene bevarer
og utvikler språk, kultur og samfunnsliv innenfor den enkelte
nasjonalstat og på tvers av statsgrensene. Regjeringen
anser Samisk parlamentarisk råd som et viktig organ for
det nordiske samarbeidet og har bevilget midler til rådets
virksomhet.
Videre har Regjeringen i samarbeid med finske myndigheter
initiert et grenseprosjekt som involverer tre samiske grensekommuner
i Finland og en rekke kommuner på norsk side. Statsministrene
i de to land fikk seg forelagt en rapport om grunnlaget for videre samarbeid
på et møte i mai 2004. Det er også igangsatt et
samarbeid mellom Norge, Sverige og Finland om nasjonale minoriteter,
herunder jøder, kvener, rom, romani og skogfinner.
På tross av ulik forankring i EU og
NATO er det et godt fungerende nordisk utenrikspolitisk samarbeid. Europeisk
integrasjon og sikkerhetspolitiske endringsprosesser innebærer
at Norden i stadig større utstrekning har felles utenriks-
og sikkerhetspolitiske interesser. Men det er en utfordring å opprettholde
den nordiske profilen samtidig som tre av de nordiske landene nå må avstemme
sin politikk med øvrige EU-land. Norge vil bidra til et
fortsatt nært og fortrolig nordisk samarbeid om aktuelle
utenrikspolitiske spørsmål.
Norge har særlig nytte av nordiske
samråd om utviklingen innenfor EU, EØS og Schengen-samarbeidet,
samarbeidet med nærområder og samarbeidet om konfliktforebyggende
og fredsbevarende oppgaver. I FN-sammenheng pågår
det nordisk samarbeid knyttet til Generalsekretærens høynivåpanel
som skal vurdere globale sikkerhetsutfordringer. De nordiske land samarbeider
også om kandidaturspørsmål, herunder
er det etablert en intern rotasjonsordning for kandidatur til FNs
sikkerhetsråd.
Det er halvårlige nordiske og årlige
nordisk-baltiske konsultasjoner på hovedstadsnivå for
spørsmål knyttet til hhv. OSSE og Europarådet.
Gjennom åpne informasjonskanaler har de nordiske land også en
gjensidig interesse i samarbeid på det forsvars- og sikkerhetspolitiske
området. Alle nordiske land deltar i kampen mot internasjonal
terrorisme, blant annet gjennom bidrag til de militære
operasjonene i Afghanistan og, mer langsiktig, gjennom engasjementet
for bekjempelse av fattigdom og fremme av demokrati og menneskerettigheter.
I forbindelse med at Norge har påtatt
seg ledelsen av observatøroppgaver for fredsprosessene
i Sri Lanka og Sudan, er det lagt stor vekt på å få med
de nordiske landene i mobilisering av internasjonal bistand og fremme
av giverkoordinering (Sudan) og i observasjonsgruppen som overvåker
våpenhvileavtalen mellom Sri Lankas myndigheter og De tamilske
tigrene. Det har i de senere år også vært
nordisk samråd i Det euroatlantiske partnerskapsråd
(EAPC).
Når det gjelder utenrikshandel møtes
de nordiske handelsministere årlig til uformelt samråd.
Europaspørsmål og samarbeidet med Nordens nærområder har
fått stadig større betydning på det økonomiske
og handelspolitiske området. De uformelle informasjons- og
konsultasjonsordningene er styrket de senere år. Norge
deltar blant annet i en uformell nordisk samrådsgruppe
for indre markedsspørsmål der en vurderer mulighetene
for styrking av det indre nordiske markedet, herunder fjerning av
gjenstående handels- og grensehindringer. De nordiske land
har også god uformell kontakt om WTO-spørsmål
som for Norges del gir verdifull informasjon om EUs drøftelser,
samtidig som nordiske EU-medlemsland land kan dra nytte av at Norge
deltar i grupperinger hvor EU kun er representert ved Kommisjonen.
Det nordiske sikkerhets- og forsvarspolitiske
samarbeidet er omfattende og prioriteres, både på politisk
og fagmilitært nivå. De nordiske forsvarsministermøtene, som
avholdes hver vår og høst, er et viktig forum
der ministrene diskuterer politiske spørsmål av
felles interesse, herunder forsvarsreformer og internasjonal krisehåndtering.
Etableringen av "Nordic Co-ordinated Arrangement for Military Peace
Support" (NORDCAPS) i 1998 representerte en forsterkning av dette samarbeidet.
Også i utviklingssamarbeidet har de
nordiske landene sammenfallende syn på mange områder.
Det er samarbeid om politisk dialog, koordinering av synspunkter
og posisjoner i forhold til FN, Verdensbanken og internasjonale
organisasjoner samt om praktiske tiltak på landnivå.
Nordiske ministere og statssekretærer med ansvar for utviklingssamarbeid møtes
jevnlig, og det er regelmessige konsultasjoner på embetsnivå knyttet
til forskjellige bistandsområder.
Det ble i fjor inngått en avtale mellom
zambiske myndigheter og Finland, Sverige, Danmark, Norge, Nederland
og Storbritannia som knytter an til harmonisering av bistanden.
I dette tilfellet innebærer harmoniseringen en betydelig
administrativ lettelse for Zambias forvaltningsapparat. De nordiske
landene er en drivkraft i OECD/DAC for økt giverkoordinering
på landnivå. I Afrika er det foreløpig
samarbeidet mellom Norge og Sverige som har gitt flest konkrete
resultater, herunder i Malawi og Uganda.
Det er nært samarbeid mellom de nordiske
landene i multilaterale utviklingsorganer. I forberedelsene til
styremøter i FNs fond og programmer møtes man
regelmessig for å samordne nordiske lands holdninger. Det
er også god kontakt i arbeidet overfor viktige særorganisasjoner
i FN, og det er styresamarbeid i Verdensbanken og de regionale utviklingsbankene.
De nordiske land legger alle vekt på å sikre at
det overordnede målet om fattigdomsreduksjon blir styrende
for utformingen og gjennomføringen av virksomheten i utviklingsbankene.
Det er felles nordisk engasjement i gjennomføringen av
Verdensbankens og IMFs gjeldsletteordning for de fattigste utviklingslandene,
og det er tett nordisk koordinering i de pågående
forhandlingene om påfylling av Verdensbankens fond for
disse landene. Det er felles nordiske bestrebelser for å sikre fremdriften
i den pågående reformprosessen i FN. Og det gjennomføres
felles prosjekter i det nordiske utviklingsfondet (NDF).
I rekommandasjon 4/2003 bes de nordiske
lands regjeringer om å undersøke mulighetene for å gjennomføre
rabattordninger for ungdom og studerende på statlige og
statlig støttede transportsystemer. I sin besvarelse meddeler
regjeringene at det er store forskjeller mellom landene både
hva angår organiseringen av transportsystemene og prinsippene
som er lagt til grunn for rabattordningene. Norge anser ikke at
rekommandasjonen fra Nordisk Råd krever videre oppfølging fra
norsk side.
I rekommandasjon 5/2003 om pensjoner
og førtidspensjonering bes Nordisk Ministerråd
om å se på beskatningen av pensjoner for å oppnå en
lik anvendelse av skatteavtalen samt å forenkle prosedyrene
for bedømmingen av førtidspensjon og rehabilitering
slik at undersøkelse og vedtak blir gjort i ett land i
stedet for i berørte land. Beskatning av pensjoner reguleres
av den nordiske skatteavtalen. Problemet med "dobbeltbeskatning"
er knyttet til dobbelt betaling av trygdeavgift for helsetjenester.
Trygdeavgifter reguleres av EØS-avtalens trygderegler.
I de tilfellene hvor Norge, etter EØS-retten, er ansvarlig
for å yte helsetjenester til en pensjonist, anser Regjeringen
at en har eksklusiv rett til å kreve trygdeavgift for slike
tjenester. "Dobbelt" betaling av trygdeavgift er i hovedsak et norsksvensk
fenomen og oppstår pga. ulik finansiering av helsetjenestene.
Disse finansieres i Sverige over skatteseddelen uten at andelen
som går til helsetjenester kan identifiseres. Problemet
oppstår når Norge krever inn trygdeavgift og Sverige
beskatter pensjonen. Etter Regjeringens syn er det da Sverige som
i uidentifiserbar utstrekning tar seg betalt for helsetjenester
som de ikke har ansvaret for og heller ikke betaler.
Når det gjelder spørsmålet
om bedømmingen av førtidspensjon og rehabilitering,
har trygdesektoren vurdert muligheten for å la grunnlaget
for vurdering av rett til ytelser i ett land også gjelde
i et annet nordisk land. Det er konkludert med at så vel
ulikt lovgrunnlag som ulike vurderingsprinsipper medfører
at det er vanskelig å overføre rettigheter direkte.
Det er i stedet tatt initiativ til en samarbeidsmodell for å forbedre
den administrative samhandlingen mellom landene i disse sakene.
For rekommandasjon 9/2003 vedrørende
tiltak mot prostitusjon og handel med kvinner vises det til tiltakene
i Regjeringens handlingsplan mot handel med kvinner og barn som
ble lansert i februar 2003. Planen omfatter 23 tiltak, og Justisdepartementet
koordinerer en tverrsektoriell innsats for å gjennomføre
planen. Det vises også til at det i Norge er straffeforbud
mot menneskehandel som korresponderer med definisjonen i Palermo-protokollen,
og at Norge har ratifisert FNs konvensjon mot grenseoverskridende
organisert kriminalitet for å forebygge, bekjempe og straffe
handel med mennesker.
For rekommandasjon 23/2003 vedrørende
rovdyrforvaltning vises det til et godt skandinavisk forvaltningssamarbeid
for den grensekryssende rovviltbestanden. Herunder er det en rekke
formelle og uformelle sammenhenger der politikere, forvaltere, forskere,
næringsdrivende og andre interesserte kan møtes.
Etter Regjeringens vurdering er det ikke behov for årlige
gjensidige møter på politisk nivå som
kun er knyttet til temaet rovvilt. For å sikre en best
mulig forvaltning av rovviltartene er det i stedet viktig å styrke det
eksisterende nordiske samarbeidet om rovviltforskning,
bestandsovervåking, datautveksling, forvaltningsgrep mv.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Reidun Gravdahl, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg
og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Mette Korsrud, Inge
Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes, fra
Fremskrittspartiet, Harald Espelund og Christopher Stensaker, fra
Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen,
fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun og Lars Rise, og fra Senterpartiet, Åslaug Haga, viser til de grunnleggende endringene
i rammebetingelsene for det nordiske samarbeidet som følge
av utvidelsene av NATO og EU våren 2004. Begge utvidelsene
vil kunne bidra til å styrke det nordiske sikkerhetsfellesskapet
og støtte fremveksten av en nordisk identitet på stadig
flere politiske saksområder. Forholdet til Russland er
av avgjørende betydning for både nordisk og europeisk
sikkerhet. Å integrere Russland i både nordiske
og europeiske samarbeidsordninger er derfor av stor betydning. Komiteen vil
derfor gi sin tilslutning til nærområdestrategien
fra Nordisk Ministerråd slik den står beskrevet
i meldingen. Det er etter komiteens syn også viktig å ta
i betraktning det "videre" nærområdet konkret
knyttet til utviklingstrekkene i Hviterussland og Ukraina. Som i
Russland er utfordringene her knyttet til demokratisering, markedsøkonomi,
miljøsikkerhet og internasjonalt samarbeid.
Komiteen vil i denne sammenhengen
også peke på de sammenhenger som eksisterer mellom
EUs nordlige dimensjon og regionale samarbeidsorganer som Nordisk
Ministerråd, Arktisk Råd og Barentsrådet.
Hensikten med disse samarbeidstiltakene er å bygge ned
de gamle skillelinjene mellom øst og vest og samtidig bygge
ut felleseuropeiske styringsmekanismer på både regionalt
og europeisk nivå. Målsettingen må derfor, etter komiteens syn,
være at relasjonene mellom Norden og Russland blir best
mulig, slik at felles utfordringer kan håndteres på en
mest mulig hensiktsmessig måte.
Det er mot en slik bakgrunn en høy
grad av komplementaritet mellom EUs nordlige dimensjon og Nordisk Ministerråds
kommende Russlandprogram. Derfor er det av stor betydning at begrepet
"nordisk nytte" får et mest mulig konkret innhold. Som
beskrevet i meldingen innebærer dette begrepet at de nordiske
landene oppnår mer ved å samarbeide enn ved å handle
hver for seg. For at dette skal lykkes, kreves det, etter komiteens syn,
at de ulike regionale og felleseuropeiske samarbeidsmekanismene
utfyller hverandre.
Mot denne bakgrunn er derfor komiteen tilfreds med
at målsettingene for Nordisk Ministerråds samarbeid
med de baltiske land nå i all hovedsak må betraktes
som oppnådd. Komiteen er også tilfreds med
at samarbeidet med de baltiske land i fremtiden skal få en
mer langsiktig og fullt ut jevnbyrdig karakter, hvor aktiviteter
planlegges og finansieres i fellesskap.
Komiteen vil også påpeke
de store miljøutfordringene som de nordiske land og Russland
står overfor i nord. Mot denne bakgrunn er komiteen særdeles tilfreds
med at Russland nå har sagt seg villig til å ratifisere
Kyoto-protokollen. Uten russisk ratifikasjon ville hele avtalen
ha hatt en usikker fremtid, og med det også arbeidet for å få begrenset
klimagassutslippene. Russland står for rundt 17 pst. av
verdens utslipp. Med denne russiske tilslutning blir nå Kyoto-protokollens målsettinger
lettere å nå.
Konsekvensen av dette er at det da blir langt
lettere å samarbeide om håndteringen av felles
miljøutfordringer slik dette eksempelvis kommer til uttrykk
i Barentsrådet og i Arktisk Råd. Komiteen viser
her til meldingens omtale av handlingsplanen mot forurensning
av Arktis. Et viktig mål med denne handlingsplanen er å bistå Russland
slik at de skal kunne slutte seg til og gjennomføre internasjonale
miljøavtaler av betydning for forurensning i Nordområdene.
Mot denne bakgrunn støtter komiteen meldingens beskrivelser
av norske interesser knyttet til utdypingen og videreutviklingen
av samarbeidet i Arktisk Råd. De norske interessene er
først og fremst knyttet til at dette rådet skal
bli et substansielt og politisk relevant organ for sirkumpolart
samarbeid.
Komiteen vil også understreke
betydningen av det arbeidet som gjøres for å bygge
ned grensehindringene mellom de nordiske land. Komiteen er
av den oppfatning at det arbeidet som nå gjøres
i Øresund-regionen for å gjøre denne
regionen til en "felles arbeidsplass", bør være
et forbilde for hvordan dette arbeidet kan drives fremover. Komiteen vil
også vise til de konklusjonene som trekkes i rapporten
"Nordboernes rettigheter", der de gjenstående grensehindringene
beskrives og analyseres. Som denne rapporten er også komiteen av
den oppfatning at god informasjon trolig er den viktigste enkeltfaktor
i forbindelse med grensehindringer. Det er komiteens mening
at nedbyggingen av grensehindringene i Norden er viktig for utviklingen
av en felles nordisk identitet og samhørighet. Mot denne
bakgrunn representerer også det nordiske samarbeidet, etter komiteens syn,
en egenverdi som bør videreføres og videreutvikles
uavhengig av andre samarbeidskonstellasjoner.
Dette vil også ha økonomiske
konsekvenser i den forstand at et godt funksjonerende nordisk hjemmemarked
vil være en forutsetning for at bedrifter kan gå ut
og konkurrere internasjonalt. Mot denne bakgrunn støtter komiteen også det
arbeid som skal gjøres i tiden som kommer når
det gjelder å bygge ned de eksisterende grensehindringene
for næringslivet. Samtidig er det, som meldingen også understreker, viktig å bidra
til at Norden utvikles til en region hvor mennesker, kunnskap og
kompetanse, innovasjon og kapital kan flyte fritt. Mot en slik bakgrunn
ser komiteen frem til de konklusjoner som etter hvert vil
bli trukket om det felles nordiske arbeidsmarkedet også skal
omfatte nordboere med permanent oppholds- og arbeidstillatelse i
ett av de nordiske land. Komiteen erkjenner imidlertid
at dette arbeidet foreløpig har stanset opp som følge
av at fire av de nordiske landene har tatt i bruk overgangsordningene som
følge av utvidelsen av EU og EØS. Komiteen vil
likevel være av den oppfatning at dette arbeidet bør videreføres
i takt med at disse overgangsordningene avvikles.
Til tross for at de nordiske land har ulike tilknytningsformer
til EU og NATO, setter likevel disse institusjonene nye rammer for
det nordiske samarbeidet. Komiteen er derfor enig
i at det nordiske samarbeidet er en helt vesentlig hjørnestein
i Norges europapolitikk. På bakgrunn av at de nordiske land
på mange områder deler felles verdier, er derfor mulighetene
til stede for at EUs utvikling kan påvirkes i en retning
som fra nordisk hold anses for å være formålstjenlig.
I forbindelse med EUs nye konstitusjonelle traktat har det kommet
inn mange elementer som etter komiteens syn vil bidra
til å trekke EU lenger i demokratisk retning. Komiteen viser
her til de nye bestemmelsene i Konstitusjonen som styrker de nasjonale
parlamentenes rolle i EUs lovgivningsprosess. I tillegg øker åpenheten
i Rådets lovgivende arbeid, og borgernes rettigheter styrkes.
I denne forbindelse vil komiteen i særlig
grad trekke frem charteret for fundamentale rettigheter, som er
innskrevet i Konstitusjonens andre del.
Mot denne bakgrunn forsterkes viktigheten av
et nordisk samarbeid som følge av at EU-prosessen utvikles til å bli
det vesentligste europeiske fellesprosjekt.
Også det nordiske sikkerhets- og forsvarspolitiske samarbeidet
styrkes. Komiteen vil i særlig grad fremheve
viktigheten av at Sverige og Finland deltar i NATOs PARP-prosess
(Planning and Review Process) som er en del av deres deltakelse
i NATOs Partnerskap for fred (PfP). PARP-prosessen bidrar til at
Sverige og Finland lettere kan delta i NATO-ledede operasjoner av fredsbevarende
karakter. I tillegg vil komiteen fremheve viktigheten
av både NORDCAPS (Nordic Coordinated Arrangement for Military
Peace Support) og SHIRBRIG (Multinational Stand-by High Readiness Brigade
for UN Operations). Alle disse samarbeidstiltakene bidrar til å redusere
noen av de ulempene som oppstår som følge av at
ikke alle de nordiske landene har en felles sikkerhetspolitisk forankring
i NATO. Komiteen vil dermed uttrykke sin støtte
til et forsterket nordisk sikkerhets- og forsvarspolitisk samarbeid.
I særlig grad blir det viktig å forsøke å begrense
de ulempene som oppstår som følge av ulik sikkerhetspolitisk tilknytning.
Styrkingen av det nordiske samarbeidet på det sikkerhets-
og forsvarspolitiske området har også implikasjoner
for EUs videreutvikling av sin felles sikkerhets- og forsvarspolitikk
(ESDP). Også i denne sammenheng vil komiteen fremheve
viktigheten av at dette samarbeidet utvikles i nært samarbeid
med NATO. Komiteen vil i særlig grad påpeke
at en må unngå uheldige dupliseringer mellom disse
to organisasjonene. Samtidig vil komiteen si seg
enig i meldingens omtale av at Norden i økende grad har felles
utenriks- og sikkerhetspolitiske interesser.
Det er etter komiteens mening
av stor betydning at de nordiske landene også samarbeider
om utviklingspolitikken. Komiteen vil i
denne sammenhengen gi sin tilslutning til meldingens omtale av et økt giversamarbeid. Komiteen vil
også vise til St. meld. nr. 35 (2003-2004) Felles kamp
mot fattigdom - En helhetlig utviklingspolitikk. Komiteen vil
i denne sammenheng også vise til denne meldingens omtale
av det norsksvenske samarbeidet om bistand til Malawi. Siden januar
2002 har Norge forvaltet all svensk bistand til dette landet. Det
felles landprogrammet omfatter godt styresett, helse, hiv/aids
og offentlig økonomiforvaltning. Norge og Sverige finansierer halvparten
av fellesprogrammet hver. Både svenske og norske institusjoner
er involvert i samarbeidet, og den norske ambassaden bruker begge
lands ekspertise. Delegert samarbeid innebærer at Sverige
i dette tilfellet delegerer myndighet til Norge for forvaltning
av sin bistand til Malawi. En slik arbeidsdeling gjøres
på programnivå mellom Norge og Sverige i mange
land, men det er kun i Malawi dette skjer for hele bistanden til
et land. Mot denne bakgrunn mener komiteen at der dette
er hensiktsmessig, bør en slik type samarbeid også prøves
i andre land.
Komiteen vil også vise
til at det i den senere tid har vært en diskusjon om man
skal etablere et nordeuropeisk parlamentarisk samarbeidsorgan. Komiteen er
av den oppfatning at dette kan være et positivt tiltak dersom
det kan bidra til å strømlinjeforme og rasjonalisere
de allerede eksisterende samarbeidsstrukturer. Komiteen mener
likevel at mye gjenstår før en kan etablere et
slikt organ. Det må eksempelvis avklares hva et slikt organ
kan gjøre i forhold til de eksisterende organene. Videre
bør det avklares hvilke land og regioner som skal være
representert og hvor de geografiske grensene for samarbeidet skal
gå.
Komiteen mener på denne
bakgrunn at det er behov for å utrede muligheten for å etablere
et parlamentarisk partnerskap for Nord-Europa, og ber Regjeringen
komme tilbake med en vurdering av dette i neste års stortingsmelding
om det nordiske samarbeidet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
St.meld. nr. 48 (2003-2004) - om nordisk samarbeid
- vedlegges protokollen.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 20. oktober 2004
Thorbjørn Jagland
leder |
Inge Lønning
ordfører |