Stortinget fikk 4. november 2004 overlevert
Riksrevisjonens Dokument nr. 3:1 (2004-2005) med gjennomgåelse
og vurdering av antegnelsene til statsregnskapet for 2002 desidert
"Til observasjon". I tillegg inneholder dokumentet en oppfølging
av forvaltningsrevisjoner behandlet av Stortinget. Et tilsvarende dokument
ble lagt fram for Stortinget høsten 2003, og det er i den
videre oppfølgingen tatt hensyn til synspunkter/merknader
som framkom ved Stortingets behandling.
Ny lov og instruks for Riksrevisjonen trådte
i kraft 1. juli 2004 og innebærer endringer i rapporteringen
til Stortinget. Riksrevisjonens desisjonsmyndighet er avviklet,
og de gamle desisjonsformene "Passerer", "Kan passere" og "Til observasjon"
i rapporteringen til Stortinget i Dokument nr. 1 blir ikke videreført.
Det skal rapporteres mer helhetlig om departementenes forvaltning
og gjennomføring av budsjettet, og den årlige rapporteringen
i Dokument nr. 1 vil omfatte både resultatet av regnskapsrevisjonen
og selskapskontrollen, samt omtale departementenes oppfølging
av tidligere rapporterte forhold, jf. Instruks om Riksrevisjonens
virksomhet § 15. Ny rapportering iverksettes for regnskapsåret
2004, og Dokument nr. 3:1 vil da kun inneholde oppfølging
av forvaltningsrevisjoner behandlet av Stortinget.
Dokument nr. 3:1 (2004-2005) omhandler fem antegnelser
til statsregnskapet 2002 som tidligere er desidert "Til observasjon".
Alle disse sakene er avsluttet. I tillegg omtales oppfølgingen
av 12 forvaltningsrevisjoner behandlet av Stortinget. Tre av disse
sakene foreslås fulgt opp videre, mens resten anses for
avsluttet. Disse tre forvaltningsrevisjonene er nærmere omtalt
under punkt 3 Forvaltningsrevisjoner som foreslås fulgt
opp videre.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Martin Engeset,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra
Sosialistisk Venstreparti, Siri Hall Arnøy og lederen Ågot
Valle, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, har merket
seg at alle fem antegnelser til statsregnskapet for 2002 som tidligere
er desidert "Til observasjon", nå anses avsluttet og at
bare tre av de tolv forvaltningsrevisjonsrapportene Stortinget har
behandlet, foreslås videreført.
Komiteen har i det følgende
merknader til disposisjonene til enkelte av departementene. I de
tilfeller komiteen ikke har særlige merknader, innebærer
det en tilslutning til Riksrevisjonens vurderinger.
I antegnelsene til statsregnskapet for 2002
tok Riksrevisjonen opp flere mangler ved Forsvarets regnskap for
2002. Blant annet fant Riksrevisjonen det kritikkverdig at Forsvarets
regnskap tredje året på rad hadde betydelige mangler
innenfor områdene lønn, lager og anskaffelser,
jf. Dokument nr. 1 (2003-2004), Innst. S. nr. 143 (2003-2004) og
Stortingets behandling 11. mars 2004.
Av innstillingen fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
fremgår det at komiteen ser alvorlig på de forholdene
revisjonen har avdekket. Komiteen finner det også uheldig
at Riksrevisjonens påpekninger fra tidligere år
ikke er fulgt opp i regnskapet for 2002.
Forsvarsdepartementet har i brev av 2. august
2004 redegjort for en rekke tiltak som er satt i verk innenfor de
enkelte områdene. Det er de siste årene også blitt gjennomført
betydelige organisasjonsendringer som sammen med innføring
av nytt regnskapssystem og ny rammekontoplan har stor innvirkning
innenfor de områdene Riksrevisjonen påpekte for
2002-regnskapet. Departementet presiserer at i de siste to årene
er oppfølging av antegnelser fra Riksrevisjonen i økende grad
satt i fokus, jf. etableringen av en egen handlingsplan for oppfølging
av Riksrevisjonens saker som har blitt en integrert del av Forsvarsdepartementets
styringsdialog med underlagte etater. Departementet har videre besluttet å styrke
sin kapasitet knyttet til oppfølging av Riksrevisjonens
saker fra høsten 2004.
Riksrevisjonen har ikke godkjent Forsvarets
regnskap for 2003. Blant annet har revisjonen av regnskapet avdekket
at Forsvaret fortsatt ikke har kontroll med lønnsutbetalinger,
rutiner på plass ved anskaffelser og tilstrekkelig egenkontroller
med lagrene. Forholdene er omtalt i antegnelsene til statsregnskapet
for 2003.
Saken vedrørende regnskapet for 2002
anses for avsluttet.
I antegnelsene til statsregnskapet for 2002
tok Riksrevisjonen opp at Forsvarsbygg foretar anskaffelser for
betydelige beløp i strid med gjeldende lover og regler
for offentlige anskaffelser, jf. Dokument nr. 1 (2003-2004), Innst.
S. nr. 143 (2003-2004) og Stortingets behandling 11. mars 2004.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen fant det
kritikkverdig at Forsvarsbygg ikke følger regelverket for offentlige
anskaffelser, og understreket viktigheten av at Forsvarsbygg som
en stor aktør i markedet, opptrer på en korrekt
måte.
Forsvarsdepartementet har i brev av 2. august
2004 opplyst at de har iverksatt tiltak og har gitt forholdene økt
oppmerksomhet gjennom en egen handlingsplan og i styringsdialogen
med Forsvarsbygg.
Riksrevisjonen har merket seg departementets
oppfølging av de anmerkede forholdene og vil følge
opp saken i den løpende revisjonen.
Saken anses for avsluttet.
Komiteen viser til
de alvorlige mangler som ble avdekket i Forsvarsdepartementets regnskap
for 2002, herunder kritikkverdige forhold i tilknytning til lønn, lager
og anskaffelser. Stortinget er ved flere anledninger blitt orientert
om tiltak for å bedre forholdene og det er gitt uttrykk
for at alt er under kontroll.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,konstaterer at iverksatte tiltak ikke
har hatt forutsatt effekt og at Stortinget på forsvarsområdet
ikke har fått dekkende informasjon om den økonomiske
styringen.
Komiteen tar imidlertid
til etterretning at Riksrevisjonen anser antegnelsen for statsregnskapet
for 2002 som avsluttet og viser til merknader under Forsvarsdepartementet
i Dokument nr. 1 (2004-2005).
I antegnelse til statsregnskapet for 2002 tok
Riksrevisjonen opp mangler ved den generelle IKT-sikkerheten ved
Brønnøysundregistrene, jf. Dokument nr. 1 (2003-2004),
Innst. S. nr. 143 (2003-2004) og Stortingets behandling 11. mars
2004. Riksrevisjonen konstaterte at en rekke svakheter vedrørende
den generelle IKT-sikkerheten som ble avdekket i 2001, ennå ikke var
tilfredsstillende rettet opp.
I innstillingen viste kontroll- og konstitusjonskomiteen
til at Brønnøysundregistrene forvalter enorme
mengder informasjon om norske borgere og foretak. Komiteen fant
det derfor kritikkverdig at den interne datasikkerheten ved registrene
ikke hadde hatt høyeste prioritet. Komiteen viste til at
registrene har vært i virksomhet i mange år, og
fant grunn til å kritisere at det først var kommet
fortgang i arbeidet for å bedre datasikkerheten etter påtrykk
fra Riksrevisjonen. Komiteen forutsatte at den skisserte tidsplanen
for arbeidet ble overholdt.
I brev av 28. juli 2004 til Riksrevisjonen opplyser Nærings-
og handelsdepartementet at det sommeren 2003 ble igangsatt et prosjekt
for utarbeidelse av en sikkerhets- og beredskapsplan for Brønnøysundregistrene.
Risiko- og sårbarhetsanalyse knyttet til Brønnøysundregistrenes
operative drift og samfunnsbetydning avdekket at brudd på integritet
og tilgjengelighet er de faktorene som anses som mest sentrale og gir
størst konsekvenser for Brønnøysundregistrene
i form av tap av tillit og omdømme i markedet, direkte økonomisk
tap og juridiske konsekvenser. I tillegg har man vurdert de samfunnsmessige
konsekvensene ved bortfall av registrenes tjenester. På denne
bakgrunn er det etablert et klart ambisjonsnivå for sikkerhets-
og beredskapsarbeidet ved Brønnøysundregistrene.
Prosjektet ble ferdigstilt av styringsgruppen i juni 2004. Nærings-
og handelsdepartementet opplyser videre at det av prosjektets sluttdokumenter
fremgår hvilke tiltak som må gjennomføres
for å nå det anbefalte ambisjonsnivået
for sikkerhets- og beredskapsarbeidet.
Riksrevisjonen har mottatt sluttdokumentene
for de gjennomførte prosjektene og fått ytterligere
informasjon i møter med Brønnøysundregistrene.
Riksrevisjonen konstaterer at Brønnøysundregistrene
gjennom prosjekt "Sikkerhet- og beredskapsplan" har utarbeidet en
beredskapsorganisasjon, etablert en krise- og beredskapsplan og
håndbok for informasjonssikkerhet. Brønnøysundregistrene
har opplyst at deres anbefalinger på tiltaksplan, beredskapsnivå og
risikonivå sammen med budsjettkonsekvenser er planlagt
oversendt til Nærings- og handelsdepartementet i løpet
av høsten 2004. Riksrevisjonen har merket seg at det fortsatt
gjenstår en del tiltak og investeringer for å etablere
et akseptabelt risiko- og beredskapsnivå.
Gjennom prosjekt "Sikkert DBMS" har Brønnøysundregistrene
nedlagt et betydelig arbeid med å etablere et rammeverk
for regulering av tilgangen til databasestyringssystemet (DBMS).
I tillegg har Brønnøysundregistrene etablert et
faglag med ansvar for utarbeidelse og oppfølging av IT-sikkerhet,
herunder "Sikkert DMBS". De etablerte tiltakene har bidratt til økt
IT-sikkerhet ved Brønnøysundregistrene. Riksrevisjonen har
merket seg at Brønnøysundregistrene ser behov
for fortsatt videreutvikling og oppfølging av "sikkert DBMS",
herunder viktigheten av at det avsettes tilstrekkelige ressurser
til å ivareta og overvåke IT-sikkerheten.
Riksrevisjonen er så langt tilfreds
med de tiltakene som er iverksatt, og vil følge opp forholdene
i den løpende revisjonen.
Saken anses for avsluttet.
Komiteen viser til
tidligere bekymringer med hensyn til rutiner for datasikkerhet og
vil uttrykke tilfredshet med at det er nedlagt et betydelig arbeid
for å bedre situasjonen.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at behandling av personopplysninger blir underlagt strenge sikkerhetskrav
og antar at Riksrevisjonen vil gi en særlig tilbakemelding
om arbeidet for å optimalisere sikkerheten i forbindelse
med statsregnskapet for 2004.
Riksrevisjonen har fulgt opp denne saken både
i 2003 og i 2004. Helsedepartementet har iverksatt tiltak for å få redusert
saksbehandlingstiden for klagesakene. De gjennomsnittlige saksbehandlingstidene
er fortsatt høyere enn de målene som er satt,
og saksbehandlingstiden har dessuten økt fra 2002 til 2003.
Riksrevisjonen vil derfor vurdere å foreta en ny undersøkelse
av klagesaksbehandlingen både i Helsetilsynet sentralt
og ved helsetilsynene i fylkene.
Komiteen viser til
at lang saksbehandlingstid ved Statens helsetilsyn og ved fylkeslegekontorene
kan innebære en stor ekstra belastning for pasienter, pårørende
og involvert helsepersonell.
Komiteenhar
merket seg at det er iverksatt en rekke tiltak for å få ned
saksbehandlingstiden, men at Helsetilsynet likevel fra 2002 til
2003 økte den gjennomsnittlige behandlingstiden fra 8,2
måneder til 8,7. De tilsvarende tall for fylkeslegene var
6,5 måneder i 2002 og for Helsetilsynene i fylkene i 2003,
7 måneder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,deler Riksrevisjonens bekymring og ber
om Regjeringens vurdering av hvorvidt Statens helsetilsyn har tilstrekkelige
ressurser til å løse de oppgaver det er pålagt. Flertallet har merket
seg at Riksrevisjonen vil følge opp saken.
Riksrevisjonen har merket seg de tiltak og endringer Finansdepartementet
og Skattedirektoratet har iverksatt for å bedre skatteoppkrevernes
innfordringsarbeid. Det er fortsatt svakheter på området,
særlig når det gjelder skatteoppkrevernes bruk
av tyngre virkemidler i innfordringsprosessen. Riksrevisjonen vil
derfor følge opp saken med en ny vurdering i 2005.
Komiteen viser til
at undersøkelsen ga indikasjoner på at bestemmelsene
i skatteoppkreverinstruksen når det gjaldt innfordringsarbeidet,
ikke ble praktisert som forutsatt og at det var varierende praksis
i kommunene.
Komiteen har merket seg at det
er iverksatt en rekke tiltak, bl.a. ved at skatteetaten har fått
utvidet ansvar for kontroll av skatteoppkreverkontorene.
Komiteen vil understreke at vårt
velferdssamfunn er tuftet på ideen om at alle skal bidra
til felleskapsløsningene gjennom innbetaling av skatt.
Det er derfor svært viktig at skatteinnfordringssystemet
fungerer på en forutsigbar og kvalitativt god måte.
Komiteen deler Riksrevisjonens
oppfatning av at det vil være hensiktsmessig at saken følges
opp med en ny vurdering i 2005.
Riksrevisjonen har merket seg at Arbeids- og
administrasjonsdepartementet har iverksatt tiltak for å redusere
den lange saksbehandlingstiden for klagesaker ved fylkesmannsembetene.
Resultatene er imidlertid ikke tilfredsstillende verken for saker
etter plan- og bygningsloven eller etter sosialtjenesteloven. Riksrevisjonen
vil foreta en ny oppfølging og vurdering av utviklingen
i saksbehandlingstid i 2005.
Komiteen viser til
sine merknader i forbindelse med behandlingen av saken 7. februar
2002, hvor det ble understreket at lang saksbehandlingstid for klagesaker
var svært uheldig og at komiteen stilte seg kritisk til
de betydelige forskjeller i saksbehandlingstid mellom de ulike embetene.
Komiteen er kjent med at det
er iverksatt en rekke tiltak for å redusere saksbehandlingstiden
for klagesaker og at dette har ført til noe kortere behandlingstid. Behandlingstiden
er imidlertid fortsatt i mange tilfeller altfor lang.
Komiteen viser til dokumentet og
merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 3:1 (2004-2005) - Riksrevisjonens gjennomgåelse
og vurdering av antegnelsene til statsregnskapet 2002 desidert "Til
observasjon" og en oppfølging av forvaltningsrevisjoner
behandlet av Stortinget - vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 23. november 2004
Ågot Valle
leder |
Kjell Engebretsen
ordfører |