Jeg viser til brev av 23. februar fra kontroll-
og konstitusjonskomiteen.
Vedlagt følger Forsvarsstabens (FST)
brev med vedlegg av henholdsvis 18. november og 9. desember 2003
til Forsvarsdepartementet, samt departementets svarbrev av 8. januar
2004.
Jeg gjør særskilt oppmerksom
på at FST i brevet av 9. desember har bedt om at FSTs brev
av 18. november ble makulert på grunn av feil gradering
fra FSTs side. FSTs brev av 9. desember erstatter med andre ord
brevet av 18. november. For ordens skyld er begge brevene vedlagt.
De to dokumentene er å anse som gradert
BEGRENSET iht. sikkerhetsloven på grunn av opplysninger
gitt i vedlegg B.
Uten vedlegg B er dette brev UGRADERT.
Skrivet erstatter tidligere referanse som skal
makuleres grunnet feil gradering. Uten vedlegg B er dette skrivet
ugradert.
Forsvarsstaben (FST) viser til Koordineringsforum avholdt
i Forsvarsdepartementet (FD) 2 sep 03. På dette møtet
ble FST ved Program Arg gitt i oppdrag å presentere en
status i arbeidet med å redusere Forsvarets militære
organisasjons (FMO) "årsverkdelta" til Samordningsmøtet
(SM) 20 okt 03.
Argus nedsatte en arbeidsgruppe som analyserte
relevante forhold knyttet til årsverkdeltaen. Det ble tatt initiativ
til et formøte før SM, for å kunne avklare
forhold som var av en slik detaljeringsgrad at det ikke var relevant å ta
dette opp på SM. FST (ved Argus) og FD gjennomførte
formøtet den 15 okt 03. FST oppfattet at det på møtet
var enighet om en rekke forutsetninger både mht årsverkstatus
og nedtrekkmålet for årsverk (ÅV) i FMO.
Under SM 20 okt 03 ble det fra FDs side gitt
signaler som gikk på tvers av den enighet FST oppfatter
eksisterte på formøtet.
FST anser imidlertid at det er nødvendig
med en tilvarende korreksjonsmekanisme som er etablert for driftsutviklingen
for ÅV-nedtrekksmålet ift ÅV-referansebanen.
Hensikten med dette skrivet er å klargjøre
de forutsetninger FST legger til grunn for nedtrekksmålet
for ÅV i FMO, samt vise til områder hvor det er
behov for snarlige avklaringer fra FD.
Etter FSTs syn har FMO fått flere nye
oppdrag etter at Iverksettingsbrev for omleggingen av Forsvaret 2002-2005
(heretter forkortet IVBO ble gitt ut. Disse nye oppdragene medfører,
som vist i eget vedleggA, behov for en økning
på til sammen 75 ÅV i FMO utover det som lå til
grunn for de fastsatte struktur- og aktivitetsmål i IVBO.
På bakgrunn av det økte behovet for ÅV
som følge av nye oppgaver, forventer FST en tilsvarende
justering av nedtrekksmålet for ÅV i FMO.
FST vil i denne sammenheng også påpeke
at en del av de oppdrag til FMO som ED har foreslått ifm
fremleggelsen av St.prp. nr. 1 (2003-2004) etter FSTs syn også vil
medføre behov for økning av ÅV i FMO.
Som vist i eget vedleggB, medfører
de foreslåtte oppdragene behov for en økning på til
sammen minimum 3103 ÅV i FMO utover det som lå til
grunn for de fastsatte struktur- og aktivitetsmål i IVBO.
Dersom disse oppdragene faktisk blir gitt til FMO etter politisk
behandling av St.prp. nr. 1 (2003-2004), forventer FST at det vil
bli gitt en tilsvarende reduksjon i FMOs nedtrekksmål for ÅV.
Fra FDs side har det blitt lagt vekt på at
en prioritert målsetting med omstillingen i FMO er å sikre
at norske styrker har hurtig reaksjonsevne, gripbarhet og relevans.
Dette har etter FSTs syn bl a ført til et stadig økende
ambisjonsnivå mht bruk av norske styrker i internasjonale
operasjoner. Dette kan illustreres gjennom den planlagte norske
deltakelsen i NATO Response Force (NRF) som, i følge St.prp.
nr. 1 (2003-2004), vil bli en prioritert oppgave for Forsvarets innsatsstyrke
(FIST) i tiden fremover. Med de meget høye krav til beredskapstid,
trenings- og øvingsnivå, utrustning og utholdenhet
deltakelse i NRF stiller til norske styrker, er det etter FSTs syn
nødvendig å ha et betydelig antall vervede som
har inngått kontrakt i FIST-styrken. Slik FST ser det medfører
dette, som vist i eget vedleggC, behov
for økning på til sammen 518 ÅV i FMO
utover de forutsetningene som lå til grunn for de fastsatte
struktur- og aktivitetsmål IVBO. FST forventer at det vil
bli gitt en tilsvarende reduksjon i FMOs nedtrekksmål for ÅV.
Gjennom FSTs arbeid med kvalitetssikring av omstillingsregnskapet
for ÅV i FMO, er det avdekket forhold som etter FSTs syn
påvirker nedtrekksmålet for ÅV i FMO.
Prosjekt Golf ble opprinnelig igangsatt som
ett av virkemidlene for å nå nedtrekksmålene
i inneværende omstillingsperiode. Forutsetningen var at
alle leveranser skulle implementeres innen utgangen av 2005. FD
valgte å reorganisere prosjekt Golf til et program, noe
som har medført en sekvensiell gjennomføring av prosjektene.
Leveransene styring og ledelse, logistikk og strategisk personalledelse
forventes derfor å gi effekt først etter 31 des
05. Program Golf forbruker i dag ca 95 ÅV og skal etter
planen termineres etter siste leveranse, mao etter inneværende
omstillingsperiode. FST forventer en avklaring fra FD hvorvidt gevinstene som
kommer etter 2005 tilfaller omstillingsregnskapet for 2002-2005,
og at ÅV-forbruket for å holde programmet i gang
ikke skal telle med i ÅV-forbruket i FMO. Alternativet
er, slik FST ser det, at Program Golf termineres 31 des 05, noe
som vil føre til en "gevinst" på ca 95 ÅV
i inneværende omstillingsperiode. Konsekvensen av dette
alternativet vil imidlertid være at effekten av leveransene
som skulle ha kommet etter 31 des 05 ikke blir realisert.
FMO har i dag årsverk som refunderes
av andre som f eks Fiskeridepartementet, Forsvarsdepartementet, NATO,
USA osv. Antall refusjonsstillinger har økt siden 1 sep
00, og disse inngår i dagens ÅV-telling. For å oppnå enhetlig
behandling, og for å eliminere evt feil ift årsverkforbruk,
har FST til hensikt å holde refusjonsstillinger utenfor
datagrunnlaget for omstillingsregnskapet.
Attacheer og Militærmisjonen i Brüssel
lønnes over Forsvarssjefens lønnskapitler. FST
er meddelt at disse skal overføres FD. FD anmodes om å koordinere
med FMO når overføring skal finne sted og hvilke
stillinger som skal overføres. Dette vil medføre
korrigeringer av basislinjen, nedtrekksmålet og ÅV-forbruket.
FST fremsendte en sak vedrørende "Overføring
av årsverk fra Forsvarets militære organisasjon
til Forsvarsbygg (FB) - endring", datert 30 september 2003, ref 2003/8005-1/0.
FMO avventer svar fra FD, men forventer at anbefalte løsning
i nevnte skriv tas til følge.
FST har avdekket en rekke feil i datagrunnlaget
for basislinjen (status pr 1 september 2000), som gir konsekvenser
for nedtrekksmålet av ÅV i FMO. De feilene som
er identifisert utgjør en reduksjon av basislinjen på netto
58 ÅV, detaljer er gitt i eget vedleggD.
Oppdrag FMO har mottatt etter utgivelsen av
IVBO, oppdrag som forventes gitt til FMO etter politisk behandling
av St.prp. nr. 1 (2003-2004), samt endringer i datagrunnlaget for
nedtrekksmålet for ÅV i FMO, medfører
at nedtrekksmålet for FMO må endres til 3 558 ÅV.
Endringene er oppsummert i tabellen nedenfor:
| Basislinje | Nedtrekksmål | Mållinje pr 31 des 05 |
Basislinje pr 1 sep 00 | 19 652 | 4 394 | 15 258 |
Nye oppdrag etter IVBO | | - 75 | + 75 |
Oppdrag foreslått
i St.prp. nr. 1 (2003-2004) | | -310 | + 310 |
Økt ambisjonsnivå | | - 518 | + 518 |
FB | + 237 | + 67 | + 170 |
Endringer
i datagrunnlaget | - 58 | 0 | - 58 |
Reviderte tall | 19 831 | 3 558 | 16 273 |
På bakgrunn av de forhold som er belyst
ovenfor, ber FST FD om en aksept på nedtrekksmålet
for ÅV i FMO.
Videre bes det om en aksept på forholdene
knyttet til 0
– Program
Golf, ref pkt 3.1.
– Refusjonsstillinger, ref pkt
3.1
Avslutningsvis bes det om avkiaringer på:
FST vil presisere at ytterligere avklaringer
som foretas i inneværende omstillingsperiode vil påvirke
de reviderte tall i tabellen over.
Dersom nedtrekksmålet ikke korrigeres
for endringene beskrevet ovenfor, vil det få omfattende
konsekvenser for omfang og ambisjonsnivå for virksomheten
i FMO, og det synes ikke mulig å realisere alle målsettinger
for utvikling av operative kapasiteter innen utgangen av 2005. FST
er forberedt på å presentere konsekvensene etter
nærmere avtale med FD.
A Vedlegg: Nye oppdrag gitt til FMO etter utgivelsen av
IVBO
B Vedlegg: Mulige nye oppdrag til FMO etter
behandling av St.prp. nr. 1 (2003-2004)
C Vedlegg: økt ambisjonsnivå mht
bruk av norske styrker i internasjonale operasjoner
D Vedlegg: Forhold som påvirker basislinjen
(status pr 1. sep 2000) og/eller nedtrekksmål
for omstilling
Etter utgivelsen av IVBO, har FMO fått følgende nye oppdrag som etter FSTs syn medfører behov for økning av årsverkrammen:
Henvisning: ED 29 apr 02, jnr: 2001/03545-12/203.38.
Iverksettingsbrev - omlegging av tillitsmannsordningen i Forsvaret.
Begrunnelse: All administrasjon og drift av
TMO delegeres fra FD til Forsvarssjef (FSJ) fra 1 aug 02. TMO skal
organiseres med en fast leder/rådgiver og med
fem landstillitsvalgte. De tillitsvalgte (tidligere vernepliktige)
er i de fleste tilfeller ferdige med førstegangstjenesten,
og forbruker derfor ÅV.
ÅV-konsekvenser: TMO er overført
FMO og har medført en økning på 6 ÅV.
Henvisning: FD 21 jun 02, ref: 2002/00252-22/200-0l.
Presiseringer, endringer og tillegg til Iverksettingsbrev fra Forsvarsdepartementet
- nr 4 2002 (PET 4 til IVB 2002).
Begrunnelse: I PET 4 til IVB 2002 vektlegges
at forebygging og bekjempelse av internasjonal terrorisme er en
viktig del av Forsvarets oppgaver. For å tilfredsstille økte
beredskapskrav, må ÅV-rammen Økes. Hæren
og Sjøforsvaret har i perioden 1998 til 2002 styrket HJK
med 40 ÅV/stillinger og MJK med 20 ÅV/stillinger
som må trekkes ifra det totale antallet FMO er pålagt å redusere.
Dette er gjort uten tilførsel av flere ÅV til
Hæren og Sjøforsvaret. Det er også signalisert en
ytterligere styrking av HJK/MJK med et større antall ÅV
i årene som kommer. Konsekvensene av å ikke øke
antall ÅV vil være at styrkenes operativitet settes
tilbake ift en hensiktsmessig nasjonal beredskap og Norges forpliktelser
overfor NATO.
ÅV-konsekvenser: Økt ambisjonsnivå og økt
beredskapskrav til HJK og MJK har medført en økning
på 60 ÅV.
Henvisning: PET til IVB fra FD NR. 12. Skriv
fra FD ref 2003/03353-5/FD V/BTT. Dato
16 okt 03.
Begrunnelse: FST har fått i oppdrag å etablere
et "alliert kompetansesenter for operasjoner under vinterforhold"
(AKOV), samt senter for militære erfaringer (SME). Ihht
utredning ved FOHK vil dette innebære en økning
på 9 ÅV i FMO.
ÅV-konsekvenser: Etablering av AKOV
og SME medfører en økning på ni ÅV.
Sammenstilling
Nye oppdrag | Antall
årsverk |
TMO | 6 |
Hærens jegerkommando | 40 |
Marinens jegerkommando | 20 |
Nye avdelinger
ved FOHK | 9 |
Sum | 75 |
Det er foreløpig ikke kommet føringer fra FD ift mulige oppdrag basert på St.prp. nr. 1 (2003-2004). FST har imidlertid gjort interne vurderinger for enkelte av de mulige oppdragenes konsekvenser for ÅV-utviklingen. Etter et eventuelt IVB fra FD, vil det være nødvendig å kvalitetssikre behov for ÅV-endringer.
Dersom oppdrag gis, forventes det at det vil bli gitt en tilsvarende reduksjon i nedtrekksmålet.
Henvisning: St.prp. nr. 1 (2003-2004) for budsjetterminen
2004 (s 107).
Begrunnelse: I dag har redningstjenesten en
times beredskap på skvadronene i Banak, Bodø, Ørland, Sola,
mens ett helikopter er utplassert på Rygge på 85 prosent
beredskap. En utredning foretatt i Luftforsvaret konkluderer med
at det vil medføre en økning fra 17 til 23 besetninger à fem
befal i Luftforsvaret ved å gå fra en times beredskap
og til tilstedevakt. I tillegg er det behov for ett befal på "mission
support". Endringen innebærer også en økning
i støttevirksomheten i Forsvarets logistikkorganisasjon
(FLO) på ni teknikere og en leder.
ÅV-konsekvenser: Iverksettelse av tilstedevakt
for Redningstjenesten vil kunne medføre en økning
på 41 ÅV. Dersom stillingene opprettes som refusjonsstillinger,
se hovedskrivets pkt 3.1.
Henvisning: St.prp. nr. 1 (2003-2004) for budsjetterminen
2004 (s 73-74).
Begrunnelse: NATO vedtok i juni 2003 endringer
i sin kommandostruktur, ved at de nedla NATO-hovedkvarteret på Jåtta
og opprettet JWC på samme sted. Det er gjort interne vurderinger
i FMO som viser at det med stor sikkerhet vil være behov
for økning av ÅV-rammen ved Jåtta. Det
må også påregnes en økning i ÅV-rammen
dersom f eks Ulsnes leir reaktiveres til støttevirksomhet.
JWC skal være fullt operativt 30 sep 04.
ÅV-konsekvenser: FST forventer at det
blir en endring i ÅV-behov og at nedtrekksmålet
blir nedjustert når endelig beslutning foreligger.
Henvisning: St.prp. nr. 1 (2003-2004) for budsjetterminen
2004 (s 29).
Begrunnelse: Gjennom NATOs styrkemålsprosess har
FD lagt opp til å utdanne en ISTAR-bataljon, dvs at forsterkningsstyrken
til FIST/H ikke blir etablert. ISTAR-bataljonen får
samme beredskapskrav som den hurtige reaksjonsstyrken. For å tilfredsstille
utdanningsmessige og beredskapsmessige krav, vil mange av de vernepliktige
(vpl) mannskaper i dagens organisasjon måtte skiftes ut
med vervede mannskaper (265). Vpl teller ikke med i ÅV-forbruket
selv om de har en kostnad forbundet til seg ifm førstegangstjenesten.
Vervede teller med i ÅV-forbruket. Den reelle kostnadsøkningen
er derfor ikke den samme som det årsverkendringen skulle
tilsi.
ÅV-konsekvenser: FST forventer at det
blir en endring av nedtrekksmålet på 265 ÅV
når endelig beslutning foreligger.
Henvisning St.prp. nr. 1 (2003-2004) for budsjetterminen
2004 (s 53).
Begrunnelse: Den militære aktiviteten
på Oscarsborg festning med unntak av den museale aktiviteten
er nedlagt, jfr IVBO. Dersom det skal opprettes en kommandant på Oscarsborg
innebærer dette en økning av behovet for ÅV
i FMO.
ÅV-konsekvenser: FST forventer at det
blir en endring av nedtrekksmålet på ett ÅV
når endelig beslutning foreligger.
Henvisning: St.prp. nr. 1 (2003-2004) for budsjetterminen
2004 (s 77). Skriv fra FD ref 2002/03346-129/FD
II/HAH. Dato 8 okt 03.
Begrunnelse: For å dekke behovet for økt
USA-kompetanse, ønsker FD økt satsing på transatlantiske studier
ved Institutt for forsvarsstudier som en del av Forsvarets skolesenter
(FSS) på Akershus festning. Dersom det opprettes et Senter
for transatlantiske studier vil det innebære en økning
på minst tre faste ÅV i FMO.
ÅV-konsekvenser: FST forventer at det
blir en endring av nedtrekksmålet på tre ÅV
når endelig beslutning foreligger.
Mulige nye
oppdrag til
FMO St.prp. nr. 1 | Antall årsverk |
Tilstedevakt, redningstjeneste | 41 |
JWC | Ikke utredet,
forventet økning |
Økning vervede
i Hæren, ISTAR | 265 |
Oscarsborg festning | 1 |
Institutt
for forsvarsstudier
ved FSS | 3 |
Sum | 310 (JWC ikke medregnet) |
For å tilfredsstille krav til beredskap
og utdanning ifm etableringen av FIST og klargjøring av
FIST for deltakelse i internasjonal operasjoner, har FMO måttet konvertere
en rekke stillinger fra vernepliktige mannskaper til vervet personell.
Dette har medført at antall vervede har økt betydelig
fra 1 sep 00 og frem til i dag. Oversikten under viser økning
i antall vervede fordelt på eiere.
Eier | Sep 00 | Okt 03 |
FSJ | 32 | 46 |
FOHK | 41 | 22 |
GIH | 85 | 313 |
GIS | 172 | 167 |
GIL | 72 | 128 |
FLO | 0 | 33 |
FO/SAN
- MUKS | 0 | 0 |
Sum | 402 | 709 |
Økning | | 307 |
ÅV-konsekvenser: Økt behov
for 307 ÅV i FMO utover det som lå til grunn for
de fastsatte struktur- og aktivitetsmål i IVBO. Det forventes
tilsvarende endring av nedtrekksmål.
Henvisning: Innmelding av norske bidrag til
NATOs styrkemål, pågående styrkeplanleggingsprosess.
Begrunnelse: Norge vil stille med to deployerbare NASAMS
batterier, ett på kategori 4 og ett på kategori 8
til NATOs styrkemål fom 1 aug 04. For å tilfredstille NATO-kravene
er det her opprettet 30 stillinger for vervet personell. NATO har
en forespørsel på ett Btt innmeldt i Kat 2. Skal
Luftforsvaret etterkomme kravene til NATO kreves en økning
innen vervede som inngår kontrakt på 50 ÅV.
ÅV-konsekvenser: FST forventer at det
blir en endring av nedtrekksmålet på 50 ÅV
når endelig beslutning foreligger.
Henvisning: Innmelding av norske bidrag til
NATOs styrkemål, pågående styrkeplanleggingsprosess.
Begrunnelse: Hovedfunksjonen til basesettet
er primært støtte av FIST/L kampfly og
sekundært støtte av NASAMS. Kampfly er idag innmeldt
til NATO på Kat 2. Gitt at basesett skal støtte
kampfly, innebærer dette at basesett må ha samme
reaksjonstid som innsatstyrken. For å tilfredstille pålagte
NATO-krav er det opprettet 58 stillinger for vervet personell. For
at Luftforsvaret til enhver tid skal ha mulighet til å stille
et eller flere detasjementer i aktiv innsats i operasjoner som krever
støtte av ett fullstendig basesett vil det medføre
en økning på 161 vervede.
ÅV-konsekvenser: FST forutsetter at
det blir en endring av nedtrekksmålet på 103 ÅV
når endelig beslutning foreligger.
Økt ambisjonsnivå FIST | Antall
årsverk |
Økning siden 1 sept 00 på vervede | 307 |
NASAMS | 50 |
Luft Basesett | 161 |
Sum | 518 |
FO/S Det er gitt føringer
i IVBO, pkt 3.2.1 om at FO/E og FO/S ikke skal
medregnes ifm reduksjoner innen strategisk ledelse. Pr 1. sep 2000
ble imidlertid FO/S regnet med i ÅV-forbruket
med 82 ÅV. Det anbefales at basislinjen og mållinjen
reduseres med 82 ÅV. Endringen går i FMOs disfavør
i forhold til deltaen.
Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD): FTD
hadde pr 1 sep 2000 et ÅV-forbruk på 629 Åv.
Det var imidlertid 12 ÅV på kapittel 1760 "Nyanskaffelser
materiell, bygg og anlegg" som ikke var medtatt under FTD. Det anbefales
at basislinjen og mållinjen økes med 12 ÅV. Endringen
går i FMOs favør i forhold til deltaen.
Mindre korrigeringer: I forbindelse med en gjennomgang
av omstillingen høsten 2002 ble det oppdaget en rekke mindre
feil i datagrunnlaget pr 1 sep 2000. Dette utgjorde til sammen 12 ÅV.
Det anbefales at basislinjen og mållinjen økes
med 12 ÅV. Endringen går i FMOs favør
i forhold til deltaen. Detaljerte opplysninger kan fremskaffes dersom ønskelig.
| ÅV
i favør for FMO | ÅV
i disfavør for FMO |
FO/S | | 82 |
FTD | 12 | |
Mindre korrigeringer | 12 | |
Sum | 24 | 82 |
De feilene som er identifisert utgjør
en reduksjon av basislinjen på netto 58 ÅV.
Forsvarsdepartementet viser til Forsvarstabens (FST)
brev av 18. november basert på analyser foretatt av Program
Argus om forhold knyttet til årsverksdeltaen. Forsvarsstaben
anser det nødvendig at det etableres en korreksjonsmekanisme
for nedtrekksmålet for årsverk. Det vises også til
FSTs brev av 12. desember vedlagt Forsvarsbyggs (FB) brev av 28.
november om overføring av årsverk fra Forsvarets
militære organisasjon til Forsvarsbygg (2003/00060-007/E/E/011).
Fastsatt nedtrekksmål for FMO er definert
til 4 400 årsverk for perioden 1. september 2000-31. desember 2005.
I tillegg kommer Forsvarsbyggs andel, fastsatt til 600 årsverk.
Vi oppfatter kartleggingen slik at FST mener nedtrekksmålet
skal korrigeres for tilførte/endrede oppdrag gitt
i IVB for omleggingen av Forsvaret 2002-2005 (i alt 75 årsverk),
oppdrag foreslått i St. prp. nr. 1 (2003-2004) (i alt 310 årsverk), økt
ambisjonsnivå mht. bruk av norske styrker i internasjonale operasjoner
(i alt 518 årsverk).
Forutsetningen om en netto årsverksreduksjon
med 5 000 årsverk i planperioden ligger fast.
Vi viser for øvrig til "Stortingets behandling
av St prp nr 45 (2000-2001). I etatsstyringsmøtet 24. september
2003 ble det slått fast at omleggingsmålene er
styrende for aktivitetsnivået. Forsvarsstaben må -
på grunn av tilførte, prioriterte oppgaver - snarest
vurdere og iverksette eller fremme forslag om årsverksreduksjoner
og reduksjoner i oppgaver som gjør det mulig å nå fastsatt reduksjonsmål.
Det vises for øvrig til Forsvarsdepartementets brev av
5. november 2003/00956-15/201.01. Forsvarsdepartementet
anser med dette at de problemstillinger som reises i FSTs brev under
pkt 2 er avklart.
Endringen av prosjekt Golf til et program innebærer at
leveransene styring og ledelse, logistikk og strategisk personalledelse
forventes å gi effekt først etter 31. desember
2005. FST ber om en avklaring med hensyn til om årsverksforbruket
(95 årsverk) i program Golf, som først termineres
etter siste leveranse, kan holdes utenfor årsverksregnskapet
for FMO, samt om de gevinstene fra program Golf, som først
tas ut etter 31. desember 2005 kan medregnes i omstillingsregnskapet for
perioden.
Som anført ovenfor ligger forutsetningen
om netto årsverksreduksjon med 5 000 årsverk i
planperioden fast. Forsvarsdepartementet forutsetter at Forsvarets militære
organisasjon oppfyller sin andel av denne reduksjonen innen 31.
desember 2005. Departementet er innforstått med at program
Golf avsluttes etter utløpet av planperioden, og deler
av gevinstene fra programmet først kan realiseres etter
2005. Forventede gevinster som følge av programmet vil
bidra til å styrke omstillingen i FMO i neste planperiode.
FST viser til stillinger lønnet av
Fiskeridepartementet, Forsvarsdepartementet, NATO mv. antall refusjonsstillinger
har økt etter 1. september 2000. FST har til hensikt å holde
refusjonsstillingene utenfor datagrunnlaget for omstillingsregnskapet.
FST viser til at attacheer og stillinger ved
Militærmisjonen i Brüssel lønnes over
FSJs lønnskapitler, men det er bestemt at disse stillingene
for fremtiden skal "eies" av FD. FST mener en "overføring" innebærer
tilsvarende korreksjon i nedtrekksmål og årsverksforbruk.
Det er Forsvarsdepartementets vurdering at alle
stillinger som innebærer at det faste tilsettingsforholdet
til Forsvarets militære organisasjon videreføres,
skal inngå i nedtrekksgrunnlaget (basislinje/mållinje). Dette
gjelder også stillinger hvor stillingsinnehaveren midlertidig
avgis til andre virksomheter og lønnes av disse, f eks
de militære stillingene i Forsvarsdepartementet.
Det er i ettertid avklart at 237 av i alt overførte
1730 ÅV fra Forsvarets militære organisasjon til
Forsvarsbygg var vakante. Forsvarsdepartementet er enig i at dette
bør få konsekvenser for nedtrekksmål
og mållinje for FMO og FB. FB anfører i sitt skriv
at FB ved etableringen måtte rekruttere personell som følge
av manglende kompetanse. Etter departementets vurdering
rokker ikke dette ved de forutsetningene som lå til grunn
da kuttet på 29% ble fastsatt. FD legger til grunn at
nedtrekksmålet for FB justeres til 539 ÅV og mållinjen
endres fra 1 490 ÅV til 1 320 ÅV per 31. desember
2005. Årsverkene tilbakeføres FMO og gir også endringer
i basislinjen for FMO og FB.
Basislinjen for FMO er tidligere fastsatt til
19 655 ÅV. Som følge av tidligere feil, bl. a.
at FO/S ble regnet med i årsverksforbruket, anbefales
at basis- og mållinjen reduseres med netto 58 årsverk.
Departementet slutter seg til dette.
Ovenstående beslutninger medfører
følgende endringer i basis- og mållinjen for Forsvarets
militære organisasjon:
FMO | Basislinjen | Nedtrekksmålet | Mållinje |
| 1/9
00 | Reduksjon | 31/12
05 |
Utgangspunkt FMO | 19 655 | -4 400 | 15 255 |
FO/S etc | -58 | | |
Tilbakeføring
fra FB | 237 | -61 | |
SUM ny | 19 834 | -4 461 | 15 373 |
Netto endring | 179 | -61 | 118 |
| | | |
FBT | 363 | | |
LFM | 1 733 | | |
Utgangspunkt FB | 2 096 | -600 | 1 490 |
Tilbakeføring
til FMO | -237 | 61 | |
SUM ny | 1 859 | -539 | 1 320 |
Netto endring | -237 | 61 | -170 |
Etter justeringen blir basislinjen for FMO 19
834 ÅV. Nedtrekksmålet blir 4 461 ÅV,
og ny mållinje blir 15 373 ÅV. For forsvarsbygg
endres basislinjen fra 2096 ÅV til 1859 ÅV. Nedtrekksmålet
blir 539 ÅV og ny mållinje blir 1320 ÅV.
Justeringene påvirker ikke samlet nedtrekksmål
for virksomhetene Forsvarets militære organisasjon (4461 ÅV)
og Forsvarsbygg (539 ÅV) sett under ett - i alt 5000 ÅV.