Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen foreta en kartlegging i landets kommuner av det reelle behovet for praktisk bistand i hjemmet til foreldre i forbindelse med fødsel.
-
2. Stortinget ber Regjeringen iverksette tiltak som sikrer at alle familier som har behov for praktisk bistand i hjemmet etter fødselen, får tilbud om dette.
-
3. Stortinget ber Regjeringen utvide fedres mulighet til å yte omsorg i forbindelse med fødsel."
Som bakgrunn for forslaget peker forslagsstillerne på at ca. 20 00 kvinner hvert år får alvorlige bekkenløsningsplager, og at 1/3 av disse kvinnene fremdeles har plager ett år etter fødselen.
Det vises til at det ifølge en oversikt fra Kommunenes sentralforbund i 2000 fantes rundt 300 stillingshjemler på landsbasis for såkalte husmorvikarer, og at antallet blir stadig mindre.
Det vises videre til helse- og omsorgsminister Ansgar Gabrielsens svar av 6. desember 2004 på skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Ingvild Vaggen Malvik der det konkluderes med at Helse- og omsorgsdepartementet vil vurdere nærmere om det er hensiktsmessig å foreta en kartlegging av kommunenes bruk av praktisk bistand og behovet for slik bistand.
Etter forslagsstillernes mening er det behov for en kartlegging av kommunenes tilbud om praktisk bistand til foreldre i forbindelse med fødsel samt det eksisterende behovet for slik bistand. Som begrunnelse framholdes at ikke alle familier har opptjent nødvendige rettigheter til fødsels- og sykepenger, at antallet flerbarnsfødsler øker og at mange familier består av en alenefar eller alenemor uten et sosialt nettverk som kan stille tilstrekkelig opp i slike situasjoner.
Dette innebærer at det i mange familier vil være et behov for praktisk hjelp, også ut over de familiene hvor kvinner over lengre tid er rammet av bekkenløsningsplager.
Det uttales at en av årsakene til at tilbudet i liten grad gis i dag, er at noen kommuner argumenterer med at slike tjenester ikke er lovfestet, og at i en situasjon der kommuneøkonomien er svak, vil de tiltak som har et lovvern bli prioritert framfor andre viktige sosiale oppgaver. Dette illustrerer etter forslagsstillernes mening behovet for en klargjøring av hvilket ansvar kommunene har etter sosialtjenesteloven, og hvordan myndighetene kan sikre at dette behovet faktisk blir dekket. I tillegg mener forslagsstillerne at Regjeringen bør vurdere om det er nødvendig med en nærmere presisering av hva som dekkes av begrepet "praktisk bistand" i hjemmet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, registrerer at forslagsstillerne
mener det er behov for en kartlegging av kommunenes tilbud om praktisk
bistand til foreldre i forbindelse med fødsel samt det
eksisterende behov for slik bistand. Forslagsstillerne fokuserer
spesielt på behovet for hjelp i forbindelse med at mange
kvinner har alvorlige plager med bekkenløsning, og at mange av
disse kvinnene har plager på grunn av dette også ett år
etter fødselen.
Komiteen er enig i at dette er
et stort problem for mange fødende, og at tidlig nok og
tilstrekkelig avlastning er nøkkelen til å forebygge
alvorlige og langvarige bekkenløsningsplager. Dette dokumenteres
i det store rehabiliteringsprosjektet som Landsforeningen for kvinner
med bekkenløsningsplager (LKB) har gjennomført
i samarbeid med Sosial- og helsedepartementet. Komiteen viser
til at LKB i lys av dette har etterlyst en kartlegging av det reelle
behovet for husmorvikartjenester i norske kommuner.
Komiteen vil presisere at de
som har behov for hjelp i hjemmet, har krav på det etter
sosialtjenesteloven § 4-3 der det presiseres at den "som
ikke kan dra omsorg for seg selv, eller som er helt avhengig av
praktisk eller personlig hjelp for å klare dagliglivets
gjøremål", har krav på hjelp. Komiteen viser
videre til brev av 3. februar 2005 fra helse- og omsorgsministeren
til sosialkomiteen der det bl.a. presiseres følgende når
det gjelder sosialtjenesteloven § 4-3:
"Bestemmelsen omfatter også foreldre og
deres mindreårige barn hvis omsorgen for barna overgår
foreldrenes omsorgsevne, enten det skyldes forhold på barnas
side eller foreldrenes egen helse eller funksjonshemming. De sosiale
tjenestene skal bl.a. omfatte "praktisk bistand og opplæring
til dem som har et særlig hjelpebehov på grunn
av sykdom, funksjonshemming, alder eller andre årsaker",
jf. sosialtjenesteloven § 4-2. Praktisk bistand er en fellesbetegnelse
for hjelpevirksomhet, og omfatter blant annet hjemmehjelps- og husmorvikartjeneste.
Tjenesten skal også omfatte "avlastningstiltak for personer
og familier som har et særlig tyngende omsorgsarbeid."
Sosialtjenesteloven
pålegger ikke kommunene noen bestemt organisasjonsform
når det gjelder praktisk bistand og avlastningstiltak,
og kommunene står derfor fritt i forhold til hvordan de
velger å organisere tjenestene."
Komiteen støtter forslaget
om at det blir foretatt en nærmere kartlegging av det reelle
behovet for praktisk bistand til foreldre i forbindelse med fødsel.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener det er viktig at en slik undersøkelse
omfatter alle de hjelpebehov som kommer inn under sosialtjenesteloven §§ 4-2 og
4-3. Blant annet må behovet for hjelp ved alvorlig sykdom,
funksjonshemming og alderdom avklares og presiseres i en slik kartlegging.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil samtidig
presisere at de økonomiske forholdene må utredes
og skape grunnlag for en økt kompensasjon til kommunene
fra staten, slik at likeverdige forhold kan sikres og kommunene
kan settes i stand til å yte slike tjenester.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet er enig med forslagsstillerne i at hovedfokuset
for en slik kartlegging ikke må være hva slags
betegnelse som kommunene benytter i forhold til å yte en
slik tjeneste, men at det er snakk om et reelt tilbud til dem som
har behov for praktisk hjelp. I forhold til småbarnsfamiliers
behov er det behov for kompetanse i forhold til spedbarn/småbarn, mens
det i forhold til for eksempel alderdom er behov for kompetanse
innenfor dette fagfeltet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
hjelp i hjemmene i dag som oftest utføres av enten hjemmehjelp
eller husmorvikar. Forslagsstillerne mener betegnelsen husmor er
overmoden for revisjon. Disse medlemmer mener at
også stillingsbenevnelsene ikke er det viktigste i dette
forholdet, men at ordningen både i navn og gavn må dekke
en nødvendig hjemmevikarordning.
Disse medlemmer viser også til
at helsehjelp under og etter svangerskapet og arbeidsgivers plikt
til å tilrettelegge for fortsatt arbeid under og etter
permisjonstid, er viktig. Disse medlemmer viser til Innst.
S. nr. 113 (2004-2005) der det framgår at også bruken
av svangerskapspenger og sykepenger skal gjennomgås. Når
den som har det daglige barnetilsynet blir alvorlig syk utover eller
etter fødselspengeperioden, er det viktig at familien får
en samlet vurdering av hjelpetiltak i sosial- og trygdelovgivningen.
Hvis familieforsørgeren velger å bli hjemmeværende
utover de 30 dager det er mulig å oppnå omsorgspenger,
for eksempel inntil barnehageplass kan skaffes, vil vedkommende
ha rett til omsorgslønn. Videre er det viktig at kvinnen
får veiledning om sine rehabiliteringspengerettigheter. Disse
medlemmer legger til grunn at ny, samlet organisering av
Aetat, sosialtjeneste og trygdekontor vil forhindre at familier
i en slik situasjon blir kasteballer mellom ordninger. I en situasjon
der mor blir alvorlig syk samtidig med ansvar for et nyfødt barn,
må sosial- og trygdelovgivningen framstå som et økonomisk
sikkerhetsnett, slik at familien ikke i tillegg får økonomiske
problemer.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en kartlegging i landets kommuner av det reelle behovet for praktisk bistand
i hjemmet, blant annet når det gjelder hjelp til foreldre
i forbindelse med fødsel, hjelp til enkeltpersoner eller
familier i forbindelse med alvorlig skade, sykdom, funksjonshemming
og/eller alderdom."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette
tiltak som sikrer at familier/enkeltpersoner som har behov
for praktisk bistand i hjemmet, får tilbud om dette."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
understreker at etter sosialtjenesteloven § 4-3 har den
"som ikke kan dra omsorg for seg selv, eller som er avhengig av
praktisk eller personlig hjelp for å klare dagliglivets
gjøremål", krav på hjelp. Flertallet understreker
videre at det er kommunens plikt å vurdere behovet for
slik bistand og å tildele tjenester. Flertallet viser
til at det ikke påligger kommunene noen bestemt organisasjonsform
når det gjelder praktisk bistand og avlastningstiltak.
Dette stiller kommunene fritt i forhold til hvordan de velger å organisere
tjenestene, noe som flertallet mener er viktig for
tilliten til og opprettholdelsen av det kommunale selvstyret og
for å sikre rom for lokale tilpasninger. Videre peker flertallet på at
kommunene og tilsynsmyndighetene skal påse at den enkeltes
behov for praktisk og personlig hjelp blir ivaretatt.
Flertallet synes det er positivt
at Helse- og omsorgsdepartementet har vært i kontakt med
Sosial- og helsedirektoratet som vil foreta en nærmere
kartlegging gjennom helsestasjonene av det reelle behovet for praktisk
bistand til foreldre i forbindelse med fødsel. Flertallet mener
det er naturlig at eventuelle tiltak som sikrer at behovene blir
dekket, sees i sammenheng med resultatene av kartleggingen.
På bakgrunn av dette vil et
annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, foreslå at dokumentet
vedlegges protokollen.
Når det gjelder farspermisjon
og fedres mulighet til å yte omsorg i forbindelse med fødsel,
viser komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
til at dette er et område som hører inn under
Barne- og familiedepartementet og familie-, kultur- og administrasjonskomiteen. Flertallet viser
videre til brevet av 3. februar 2005 fra helse- og omsorgsministeren
der det vises til at spørsmål vedrørende
dette forholdet er til vurdering i Barne- og familiedepartementet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
vil likevel uttrykke at det er behov for en utvidelse av fedres
mulighet til å yte omsorg i forbindelse med fødsel,
men at dette må skje uten at det går utover mors
permisjonstid, og at familien selv organiserer når permisjonen
kan og skal tas ut.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at
det vil være ønskelig og hensiktsmessig at far
kan ha mulighet til å yte nødvendig omsorg og
utføre de oppgaver som ligger innafor begrepet "praktisk
bistand" i hjemmet i de tilfeller der mor før og etter
fødsel av helsemessige årsaker ikke er i stand
til å utføre disse. I en slik ordning må det
legges til grunn at det verken skal gå på bekostning
av mors eller fars rettighetsfesta fødselspermisjon. Spørsmålet
i denne sammenheng dreier seg altså ikke om eventuell utvidelse
av fars fødselspermisjon.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utvide
fedres mulighet til å yte omsorg i forbindelse med fødsel."
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen iverksette tiltak som sikrer at familier/enkeltpersoner som har behov for praktisk bistand i hjemmet, får tilbud om dette.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen utvide fedres mulighet til å yte omsorg i forbindelse med fødsel.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen foreta en kartlegging i landets kommuner av det reelle behovet for praktisk bistand i hjemmet, blant annet når det gjelder hjelp til foreldre i forbindelse med fødsel, hjelp til enkeltpersoner eller familier i forbindelse med alvorlig skade, sykdom, funksjonshemming og/eller alderdom.
Komiteens tilråding fremmes av Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:33 (2004-2005) - forslag fra
stortingsrepresentantene Karin Andersen, Ingrid Fiskaa, May Hansen
og Ingvild Vaggen Malvik om kartlegging av det reelle behovet for
praktisk bistand i hjemmet til foreldre i forbindelse med fødsel
i landets kommuner - vedlegges protokollen.
Oslo, i sosialkomiteen, den 17. mars 2005
John I. Alvheim
leder |
Ola D. Gløtvold
ordfører |