Det vises til brev fra Samferdselskomiteen,
mottatt i Fiskeri- og kystdepartementet 17. mars 2005.
Nedenfor følger Fiskeri- og kystdepartementets
svar på spørsmål 44.
– responstid
10 timer
– responstid 6 timer.
med nødvendig trekkapasitet for å håndtere
skip opp til 300 000 tdw?”
I svar på spørsmål
30 til samferdselskomiteen blir det redegjort for at Kystdirektoratet
er blitt bedt om å evaluere "Fjord Champion"- ulykken,
og herunder forholdet til slepebåtberedskapen i Sør-Norge.
På denne bakgrunn og med hensyn til den tid som er tilgjengelig
for å besvare dette spørsmålet, må det
understrekes at svaret bygger på en forenklet analyse fra
Kystdirektoratet, basert på de forutsetninger som ble lagt
til grunn for den etablerte slepebåtberedskapstjenesten
i Nord-Norge.
En dekning langs hele kysten av Norge som tilsvarer den
etablerte slepebåtberedskapen i Nord-Norge vil kreve i
størrelsesorden 9 slepefartøyer. Basert på anslåtte
kostnader per fartøy av denne typen vil årlige kostnader
for tjenesten beløpe seg til om lag 250 millioner kroner.
Døgnratene for denne type fartøyer varierer betydelige
med variasjoner i offshoremarkedet generelt.
Når det bes om vurdering av trekkraft
knyttet til skip opp til 300 000 tdw blir bildet noe annerledes.
Kystverket antar, basert på tidligere gjennomførte
beregninger, at behovet for slepekraft for håndtering av
fartøyer på 300 000 tonn i ballast vil være
i størrelsesorden 150 tonn (Bollard pull). Under de værkriteriene
som ligger til grunn for dagens etablerte slepebåtberedskapstjeneste
vil fartøyene vi i dag har i Nord-Norge ikke klare å ta
kontroll over et så stort fartøy i ballast, men
vil kunne redusere fartøyets drivhastighet. Per dato vil egnede
fartøyer, under norsk eie, som har trekkraft tilsvarende
150 tonn i praksis være ankerhåndteringsfartøyer.
Med bakgrunn i at en 300 000 tonner i ballast
kan drive mot kysten i 3 knop eller mer, vil det være behov
for betydelig flere og kraftigere slepefartøyer enn de
9 som er antydet ved en videreføring av en slepebåtberedskapstjeneste
tilsvarende det nivået den etablerte tjenesten i Nord-Norge
representerer. Fartøyene som skal til for å håndtere
tonnasje av denne størrelsen vil også være
dyrere i innleie. Indikasjoner fra skipsmeglermiljøet antyder
døgnkostnader i størrelsesorden 95 000 til 120
000 kroner på 5 års kontrakter.
En samlet vurdering av slepebåtberedskapstjenesten vil
bli foretatt i den tidligere nevnte analysen Kystdirektoratet skal
gjennomføre. Det er allikevel helt klart at skal en ha
en slepebåtberedskapstjeneste langs hele norskekysten som
kan reagere tidsnok i forhold til en drivende 300 000 tonner i ballast
vil kostnadene forbundet med dette bli betydelig større
enn 250 millioner kroner. Kystverket antar at det er sannsynlig
at kostnaden vil bli om lag 1 milliard kroner årlig.