Det vises til brev fra Samferdselskomiteen,
mottatt i Fiskeri- og kystdepartementet 21. april 2005.
I brevet stiller komiteen 6 spørsmål
i tilknytning til St.meld. nr. 14 (2004-2005) På den sikre
siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Nedenfor følger Fiskeri- og kystdepartementets
svar på spørsmålene 45, 46, 48, 49 og
50.
Fiskeri- og kystdepartementet og Forsvarsdepartementet
har etablert et godt samarbeid om sjøsikkerhet og oljevernberedskap,
og det avholdes jevnlig kontaktmøter mellom departementene
om disse temaene.
På det operative plan er det etablert
et samarbeid mellom Kystverket og Forsvaret. Dette ivaretas i første rekke
gjennom Forsvarets KYBAL konsept (Kystberedskap og aksjonsledelse).
Konseptet bygger på at Forsvarets ressurser, gjerne Kystvakten
som erfaringsmessig er en av de første til stede ved en
ulykke til sjøs, ivaretar skade- og ulykkeshåndtering
inntil ansvarlig myndighet er på plass. Med ansvarlig myndighet
på plass gjennomføres en avlevering av ulykkeshåndteringen
til ansvarlig myndighet som deretter disponerer Forsvarets ressurser
iht. sin plan for operasjonen. Dette konseptet øves jevnlig
og har vært praktisert gjennom flere år.
Innen sjøsikkerhetsarbeidet samarbeider
Forsvaret og Kystverket bl.a. gjennom:
– at Kystvakten
i Kystvaktloven § 12 er gitt myndighet til å føre
kontroll med at bestemmelser i havne og farvannsloven og losloven
blir overholdt, herunder fører Kystvakten kontroll med
skipsfartens overholdelse av regler om bruk av farledsbevis,
– at Forsvarets VHF-kjede er brukt
ved etablering og drift av AIS-systemet,
– samarbeid om utnytting av teknologi
ved etableringen av trafikksentralen i Vardø og
– Kystvaktens tilstedeværelse
i farvannet og meldinger til Kystverket om status for lykter og
merker og om andre forhold som har betydning for sikker ferdsel
til sjøs.
Innen oljevernberedskapen og tiltak for å hindre ulykker
omfatter samarbeidet mellom Forsvaret og Kystverket bl.a.:
– utplassering
av oljevernutstyr på kystvaktfartøy,
– 2 kystvaktfartøy for
slepebåtberedskap i Nord-Norge,
– innleie av et overvåkingsfly
som bl.a. er spesialutrustet for å oppdage olje på havet,
– overvåking av forurensning
ved vrak,
– skadestedsledere og kommandoplattform
ved uhell til sjøs og
– bistand under oljevernaksjoner.
Kystvaktfartøyene er særlig viktige ressurser
ved oljevernaksjoner, men alle relevante ressurser vil bli trukket
inn ved behov. Kystvaktens fartøy er også med
på en rekke trenings- og øvelsesaktiviteter i
regi av Kystverket, herunder også internasjonale øvelser.
Samarbeidet mellom Forsvaret og Kystverket fungerer
godt og videreutvikling av samarbeidet vurderes fortløpende.
Jeg vil i denne sammenheng vise til at det i stortingsmeldingen
framgår at det bli foretatt en nærmere vurdering
av behovet for oljevernutstyr på de nye fartøyene
i Indre Kystvakt. Som opplyst i svar på spørsmål
31 vil de nye mindre fartøyene i Indre Kystvakt som anskaffes
fra 2006 også ha en slepekraft på ca. 22 tonn.
Fiskeri- og kystdepartementet foretok i 2002
en norsk brukerundersøkelse om dagens maritime bruk av Loran-C.
Det framkom ingen klare ønsker fra brukerne om videreføring
av systemet.
Av mottatte svar framkom det at Norges Rederiforbund
viser til at systemet er lite aktuelt, og ikke i bruk hos forbundets
medlemmer. Rederienes Landsforening opplyser at svært få av
fartøyene i deres medlemsrederier er utstyrt med eller
benytter Loran-C i seilas langs kysten eller innaskjærs.
Norges Fiskarlag opplyste at tilbakemeldingen
fra medlemslagene viser at det er svært få brukere
av Loran-C innenfor tradisjonelle brukerområder som fiskeri
og skipsfart. En god del fartøyer har systemet, men bruker
kun GPS/DGPS til navigasjon og posisjonering.
Både Kystdirektoratet og Sjøfartsdirektoratet
viste til at regel 19 nr. 2.1.6 i kapittel V i Sjøsikkerhetskonvensjonen
(SOLAS) krever at passasjer- og lasteskip skal ha mottaker for et
navigasjonssystem med global utbredelse, eller
andre hjelpemidler som automatisk oppdaterer skipets posisjon under
hele reisen. Ettersom Loran-C ikke har slik global utbredelse, velges
GPS av passasjer- og lasteskip som dekkes av SOLAS-konvensjonen.
Fartøy som opererer i nasjonale farvann vil få krav
om å installere navigasjonssystemer som automatisk kan
oppdatere posisjonen i nød- og sikkerhetsradioutstyr. For å sikre
global dekning velger de fleste satellittmottakere. De to direktoratene
hadde ingen innvendinger mot at Loran-C i Norge nedlegges.
Oljedirektoratet har opplyst at det er foretatt
noen undersøkelser blant produsenter og brukere av posisjoneringsutstyr
og referanseutstyr for dynamisk posisjonering i petroleumsindustrien.
Det utstyr som benyttes i dag er hovedsakelig basert på GPS,
og til dels også det russiske systemet Glonass. Oljedirektoratet
kunne ikke se at det vil være behov for å opprettholde
Loran-C som et posisjonerings- eller referansesystem for dynamisk
posisjonering innen petroleumsindustrien.
Forsvarsdepartementet har opplyst at Forsvaret
ikke har behov for videre drift av Loran-C utover 2005.
Innen det nordvesteuropeiske Loran-C samarbeidet (NELS)
har Danmark, Irland, Tyskland og Nederland, i tillegg til Norge,
sagt opp avtalen om samarbeid om drift av Loran-C. Frankrike har
opplyst at de vil fortsette å drive Loran-C videre.
EUs arbeid med utarbeidelsen av et forslag til
europeisk radionavigasjonsplan kan, etter det Fiskeri- og kystdepartementet
har erfart, tidligst forventes startet opp i slutten av 2005. I
dette arbeidet vil det også bli drøftet hvilket
system EU vil anbefale som backup-system.
I Norge er Loran-C i hovedsak ansett som et
system for bruk til sjøs. I forhold til behov for back-up
innen sjøsikkerhet legges det til grunn at dette hensynet
har relativt liten vekt, da Loran-C i liten grad benyttes av maritime
aktører. I tillegg til dette vil dagens maritime infrastruktur,
så som fyr og merker, tjene som back-up i kystnære
farvann. Dette kommer i tillegg til ordinære navigasjonshjelpemidler
på skipene, som f.eks. radar.
Basert på ovenstående, og
særlig med vekt på at det i svarene fra potensielle
norske brukere av Loran-C ikke var noen aktiv bruk av systemet,
synes det for Fiskeri- og kystdepartementet ikke realistisk å foreslå å videreføre
Loran-C som et backup-system i norske områder.
Jeg vil innledningsvis gjøre oppmerksom
på at Kystverket har iverksatt et omfattende arbeid med
sikte på å kartlegge tilgjengelig slepekraft langs
hele norskekysten. Arbeidet vil ha form av en utredning som skal kartlegge
kapasitet, forslå løsninger for en fremtidig statlig
slepebåtberedskap og se dette i sammenheng med det totale
beredskapskonseptet som er etablert langs norskekysten.
Slepebåtberedskapen i Norge er i dag
basert på tilgjengelig, privat slepebåtkapasitet
og på bistand fra øvrig skipstrafikk. Beredskapen
praktiseres slik sør for Lofoten. Så langt man
kan se i dag, med henvisning til at dette skal utredes, finnes det
andre mulige måter å etablere en slepebåtberedskap
på, basert på privat kapasitet.
Et alternativ er å gå i dialog
med slepebåtselskapene og framforhandle en avtale om beredskap
i kombinasjon med at fartøyene driver ordinær
kommersiell virksomhet. Hvordan ulike avtaler kan utformes vil variere. Et
alternativ kan være at fartøy får tildelt
et område man skal operere innenfor for å ha beredskap
i dette området. Det vil si at fartøyet ikke kan
ta kommersielle oppdrag som medfører at fartøyet
forlater sitt beredskapsområde. Dette må kompenseres økonomisk.
I tillegg må kostnader knyttet til aksjoner kompenseres. Ulempen
med et slikt alternativ er at dette vil ha innvirkning på det
kommersielle markedet for slepebåttjenester.
Et annet alternativ er leie av privat slepekapasitet
til ren beredskap. Ved dette alternativet vil ikke slepefartøyene
kunne ta kommersielle oppdrag. Kostnadene med denne løsningen
vil være tilnærmet lik den for beredskapen som
vil bli omtalt i svar på spørsmål 47 om
responstid.
Gjennom etablering av AIS-systemet er det allerede iverksatt
et viktig tiltak for bedre kontroll med skip som transporterer med
farlig og/eller forurensende last langs kysten. AIS er
også et antikollisjonssystem mellom skip.
For ytterligere å redusere risikoen
for grunnstøting og kollisjon vil påbudte seilingsleder
for passerende trafikk bli vurdert for Sørlandskysten.
I territorialfarvannet kan slike leder fastsettes av kyststaten.
Dersom ledene skal etableres utenfor territorialfarvannet må de godkjennes
av IMO, og dette vil ta lengre tid.
For å raskt etablere en minimumsavstand
til kysten for transport av farlig og/eller forurensende
last og separere møtende trafikk vil påbudte leder/trafikkseparasjonssystem
i territorialfarvannet bli vurdert som et første steg.
På samme måte som for de påbudte seilingsledene
som er etablert i territorialfarvannet utenfor kysten av Finnmark,
vil slike leder ikke være til hinder for at fartøyene
kan seile enda lenger ut fra kysten, utenfor territorialgrensen.
Som nevnt i svar på spørsmål
30 vil også slepebåtberedskapen i Sør-Norge
bli vurdert.
Innledningsvis vil jeg vise til svar på spørsmål
17 og 37 hvor det bl.a. ble redegjort for investeringer i oljevernutstyr
de senere år. Som nevnt i svar på spørsmål 37
er etablering av mellomdepotene for å bedre responstiden
prioritert de seneste årene. Dette gjør at det
er behov for å se nærmere på en oppradering
av utstyret ved hoveddepotene. Kystverket gjennomfører derfor
nå en analyse av den tekniske tilstanden/antatte restlevetid
for statens oljevernutstyr som også tar hensyn til bl.a.
endringer i helse-, miljø- og sikkerhetskrav og teknologisk
utvikling.
Gjennomføring av den nevnte analysen
er nødvendig for å kunne fastslå investeringsbehovet.
De tall som kan gis før denne analysen er gjennomført
er således foreløpige overslag, og er beheftet
med stor usikkerhet. Foreløpige overslag som Kystverket
har gjort tyder på at det pr. i dag er behov for omkring
40 mill kroner for å oppgradere oljevernutstyret ved hoveddepotene.
I tillegg kommer årlige kostnader til vedlikehold og oppgradering/utskifting
av utstyr. Nødlosseutstyr og kostnader knyttet til en dispergeringsberedskap
kommer også i tillegg.
Regjeringen vil, bl.a. på bakgrunn
av Kystverkets analyse av den tekniske tilstanden for oljevernmateriellet,
vurdere det videre tempoet i oppgraderingen av oljeverndepotene
i de kommende budsjetter.