4.1 Innledning

Presidentskapet vedtok 2. desember 2004 å oppnevne et utvalg for å vurdere Stortingets komitéstruktur. Utvalget fikk følgende mandat:

"Med utgangspunkt i de endringer som er foretatt i departementsinndelingen skal utvalget vurdere om det er grunn til å foreta endringer i saksfordelingen i de av Stortingets fagkomiteer hvis arbeidsfelt berøres av endringene. Herunder vurderes om antallet fagkomiteer bør endres, og det legges vekt på hensynet til en jevn fordeling av komiteenes arbeidsmengde. Utvalget skal videre gjennomgå bestemmelsene i FO §§ 10 og 12, og kan i den forbindelse også foreslå endringer i øvrige komiteers ansvarsområde der det finner grunn til det. Eventuelle endringer skal kunne iverksettes etter valget høsten 2005, og utvalgets innstilling forutsettes derfor avgitt innen 18. mars 2005".

Fristen for ferdigstillelse av utvalgets innstilling ble senere forlenget til 27. april 2005.

Stortingspresident Jørgen Kosmo ble oppnevnt til leder for utvalget som for øvrig har bestått av Ranveig Frøiland (Arbeiderpartiet), Inge Lønning (Høyre), Siv Jensen (Fremskrittspartiet), Heidi Sørensen (Sosialistisk Venstreparti), Einar Steensnæs (Kristelig Folkeparti), Marit Arnstad (Senterpartiet) og May Britt Vihovde (Venstre).

Utvalgets rapport er trykket som Dokument nr. 22 (2004-2005).

4.2 Sammendrag av utvalgets forslag

Utvalget foreslår at antall faste komiteer økes fra 12 til 13 med følgende ny inndeling:

  • 1. Arbeids- og sosialkomiteen

  • 2. Energi- og miljøkomiteen

  • 3. Familie- og kulturkomiteen

  • 4. Finanskomiteen

  • 5. Forsvarskomiteen

  • 6. Helse- og omsorgskomiteen

  • 7. Justiskomiteen

  • 8. Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen

  • 9. Kommunal- og forvaltningskomiteen

  • 10. Kontroll- og konstitusjonskomiteen

  • 11. Næringskomiteen

  • 12. Transport- og kommunikasjonskomiteen

  • 13. Utenrikskomiteen

Forslaget innebærer i hovedtrekk følgende endringer i forhold til nåværende struktur:

  • – en arbeids- og sosialkomité (saker fra Arbeids- og sosialdepartementet, med unntak av rusmiddelpolitikk)

  • – en helse- og omsorgskomité (saker fra Helse- og omsorgsdepartementet og saker om rusmiddelpolitikk fra Arbeids- og sosialdepartementet)

  • – en familie- og kulturkomité (saker fra Barne- og familiedepartementet og Kultur- og kirkedepartementet (unntatt kirkesaker)

  • – en kommunal- og forvaltningskomité (saker fra Kommunal- og regionaldepartementet og Moderniseringsdepartementet (med visse unntak))

  • – en transport- og kommunikasjonskomité (dagens samferdselskomité som også får saker om elektronisk kommunikasjon).

Behandlingen av budsjettet for Det kongelige hus foreslås overført fra familie, kultur og administrasjonskomiteen til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Videre foreslås konkurransesaker lagt til næringskomiteen. For de øvrige komiteene foreslås ingen eller bare mindre justeringer i saksfeltene. Samtidig foreslås en oppdatering av ordlyden i FO § 12 for enkelte av komiteene som ikke tar sikte på realitetsendringer.

Utvalget foreslår for øvrig også endringer i sammensetningen av den utvidede utenrikskomité ved at komiteen skal bestå av medlemmene i utenrikskomiteen og forsvarskomiteen, Stortingets president og de parlamentariske lederne. Stortingets visepresident skal være varamedlem for stortingspresidenten, og partigruppenes nestledere er varamedlemmer for de parlamentariske lederne. For øvrig oppnevnes ikke varamedlemmer.

Utvalget har bl.a. lagt vekt på at forskjellen i arbeidsmengde mellom komiteene ikke bør være for stor, og at det bør være en sammenheng mellom de saksområder som tillegges den enkelte komité. Det er ellers i første rekke Stortingets eget behov for en hensiktsmessig funksjonsfordeling mellom komiteene som skal legges til grunn for strukturen til enhver tid.

4.3 Presidentskapets merknader

Presidentskapet viser til at utvalget har lagt stor vekt på finne frem til en omforent løsning som kunne få tilslutning fra et samlet utvalg. Med dette som utgangspunkt har utvalget foreslått at antall faste komiteer økes fra 12 til 13.

Presidentskapet er enig i de hensyn utvalget har lagt vekt på og ser det som en fordel at utvalget har oppnådd enighet om en ny komitéstruktur i Stortinget. Det vises til at utvalget har hatt en bred politisk sammensetning.

På denne bakgrunn slutter Presidentskapet seg til de foreslåtte endringene. Det fremmes etter dette forslag om endringer i FO §§10 og 12 i samsvar med utvalgets forslag.