Presidentskapet vedtok 2. desember 2004 å oppnevne
et utvalg for å vurdere Stortingets komitéstruktur.
Utvalget fikk følgende mandat:
"Med utgangspunkt i de endringer som er foretatt
i departementsinndelingen skal utvalget vurdere om det er grunn
til å foreta endringer i saksfordelingen i de av Stortingets
fagkomiteer hvis arbeidsfelt berøres av endringene. Herunder
vurderes om antallet fagkomiteer bør endres, og det legges
vekt på hensynet til en jevn fordeling av komiteenes arbeidsmengde.
Utvalget skal videre gjennomgå bestemmelsene i FO §§ 10
og 12, og kan i den forbindelse også foreslå endringer
i øvrige komiteers ansvarsområde der det finner
grunn til det. Eventuelle endringer skal kunne iverksettes etter
valget høsten 2005, og utvalgets innstilling forutsettes
derfor avgitt innen 18. mars 2005".
Fristen for ferdigstillelse av utvalgets innstilling
ble senere forlenget til 27. april 2005.
Stortingspresident Jørgen Kosmo ble
oppnevnt til leder for utvalget som for øvrig har bestått
av Ranveig Frøiland (Arbeiderpartiet), Inge Lønning
(Høyre), Siv Jensen (Fremskrittspartiet), Heidi Sørensen
(Sosialistisk Venstreparti), Einar Steensnæs (Kristelig
Folkeparti), Marit Arnstad (Senterpartiet) og May Britt Vihovde
(Venstre).
Utvalgets rapport er trykket som Dokument nr.
22 (2004-2005).
Utvalget foreslår at
antall faste komiteer økes fra 12 til 13 med følgende
ny inndeling:
1. Arbeids- og sosialkomiteen
2. Energi- og miljøkomiteen
3. Familie- og kulturkomiteen
4. Finanskomiteen
5. Forsvarskomiteen
6. Helse- og omsorgskomiteen
7. Justiskomiteen
8. Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
9. Kommunal- og forvaltningskomiteen
10. Kontroll- og konstitusjonskomiteen
11. Næringskomiteen
12. Transport- og kommunikasjonskomiteen
13. Utenrikskomiteen
Forslaget innebærer i hovedtrekk følgende
endringer i forhold til nåværende struktur:
– en arbeids-
og sosialkomité (saker fra Arbeids- og sosialdepartementet,
med unntak av rusmiddelpolitikk)
– en helse- og omsorgskomité (saker
fra Helse- og omsorgsdepartementet og saker om rusmiddelpolitikk
fra Arbeids- og sosialdepartementet)
– en familie- og kulturkomité (saker
fra Barne- og familiedepartementet og Kultur- og kirkedepartementet
(unntatt kirkesaker)
– en kommunal- og forvaltningskomité (saker
fra Kommunal- og regionaldepartementet og Moderniseringsdepartementet
(med visse unntak))
– en transport- og kommunikasjonskomité (dagens samferdselskomité som
også får saker om elektronisk kommunikasjon).
Behandlingen av budsjettet for Det kongelige
hus foreslås overført fra familie, kultur og administrasjonskomiteen
til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Videre foreslås
konkurransesaker lagt til næringskomiteen. For de øvrige
komiteene foreslås ingen eller bare mindre justeringer
i saksfeltene. Samtidig foreslås en oppdatering av ordlyden
i FO § 12 for enkelte av komiteene som ikke tar sikte på realitetsendringer.
Utvalget foreslår for øvrig
også endringer i sammensetningen av den utvidede utenrikskomité ved
at komiteen skal bestå av medlemmene i utenrikskomiteen
og forsvarskomiteen, Stortingets president og de parlamentariske
lederne. Stortingets visepresident skal være varamedlem
for stortingspresidenten, og partigruppenes nestledere er varamedlemmer
for de parlamentariske lederne. For øvrig oppnevnes ikke
varamedlemmer.
Utvalget har bl.a. lagt vekt på at
forskjellen i arbeidsmengde mellom komiteene ikke bør være
for stor, og at det bør være en sammenheng mellom
de saksområder som tillegges den enkelte komité.
Det er ellers i første rekke Stortingets eget behov for
en hensiktsmessig funksjonsfordeling mellom komiteene som skal legges til
grunn for strukturen til enhver tid.
Presidentskapet viser til at
utvalget har lagt stor vekt på finne frem til en omforent
løsning som kunne få tilslutning fra et samlet
utvalg. Med dette som utgangspunkt har utvalget foreslått
at antall faste komiteer økes fra 12 til 13.
Presidentskapet er enig i de
hensyn utvalget har lagt vekt på og ser det som en fordel
at utvalget har oppnådd enighet om en ny komitéstruktur
i Stortinget. Det vises til at utvalget har hatt en bred politisk
sammensetning.
På denne bakgrunn slutter Presidentskapet seg til
de foreslåtte endringene. Det fremmes etter dette forslag
om endringer i FO §§10 og 12 i samsvar med utvalgets
forslag.