Ved behandlingen av Innst. S. nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001) besluttet Stortinget at Sola flystasjon skulle huse tre helikopterskvadroner; 330 skvadron (redningstjenesten), 334 skvadron (fregatthelikoptre) og 337 skvadron (kystvakthelikoptre) når de nye NH90-helikoptrene kommer på plass. Skvadronene legges inn under en felles ledelse, 134 luftving. 330 skvadron har allerede hovedbase på Sola. 334 skvadron er nettopp opprettet med ledelse og venter på fregattene. 337 skvadron er på Bardufoss.
Nye helikoptre av typen NH90 til 334 skvadron og 337 skvadron er besluttet innkjøpt, og disse vil fases inn i perioden 2005-2008. Hvilke redningshelikoptre som skal kjøpes er ikke besluttet av Justisdepartementet, men alle solemerker tyder på at det også vil bli NH90 fra NATO Helicopter Industries (NHI).
Grunnen til vedtaket i 2001 var å samle de maritime helikoptrene på ett sted. Trolig hadde vedtaket også en distriktspolitisk årsak ved at de fleste forsvarsarbeidsplassene ble lagt ned i Sørvest-Norge. I tillegg har Sola allerede et stort privat helikoptermiljø.
Men, selv om Ving 134-overbyggingen over de maritime helikoptrene er på Sola, behøver ikke alle tre skvadronledelsene være stasjonert der. Og redningshelikoptrene har baser både på Bandak i Bodø, på Rygge og i Florø, selv om skvadronledelsen er på Sola.
Kystvakta og Kystvaktas helikoptre opererer primært i nordområdene. Derfor mente forsvarskomiteen ved behandlingen av Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004) at Kystvakthelikoptrene og 337 skvadronen fortsatt bør være på Bardufoss - også etter at de nye NH90-helikoptrene erstatter dagens helikoptre. Dog med det forbehold at Forsvarsdepartementet har inngått kontrakt med NHI om vedlikehold hos leverandør de første fem år. I tillegg til at helikoptrene forutsettes å bli vedlikeholdt også på fartøy. For verkstedet på Bardufoss vil det i en periode gi mindre arbeid, selv om de fortsatt vil ha vedlikeholdet av 339 skvadron - Hærens helikoptre. Det arbeides i Målselv kommune med å gjøre verkstedet offentlig/privat for å kunne ta private oppdrag i tillegg til Forsvarets helikoptre.
Flertallet og mindretallet i Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004) hadde litt ulike formuleringer. Noe som har skapt usikkerhet om hvorvidt hele eller deler av 337 skvadron skal være stasjonert på Bardufoss etter innfasingen av NH90 helikoptre.
Det er ønskelig med et levende helikoptermiljø på Bardufoss, også fordi flystasjonen er vertsavdeling for utenlandsk helikopteraktivitet, og fordi Bardufoss har flyskole og flyteknikerlinje på videregående skole.
Videre stasjonering her vil være positivt for Bardu-området. For Sola vil ikke dette medføre tap av arbeidsplasser, gitt at beslutningen om flytting enda ikke er effektuert fordi helikoptrene ikke er på plass.
De helikopterbærende kystvaktfartøyene er i hovedsak stasjonert på Sortland som er Kystvaktas hovedbase. Bardufoss er mer i retning av seilingsområdet til Kystvakta enn Sola og ligger ikke langt fra hovedbasen.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende forslag:
"Forsvarets skvadron 337 - Kystvakthelikoptrene - med skvadronledelse skal stasjoneres på Bardufoss også etter innfasingen av nye NH90-helikoptre. Skvadronen inngår, som tidligere vedtatt, administrativt under felles luftving for de maritime helikoptrene i Forsvaret."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunnar Halvorsen, lederen Marit Nybakk og Rita Tveiten, fra Høyre, Bjørn
Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Wisløff Nilssen og fra Senterpartiet, Marit Arnstad,
viser til at forslagsstillerne har fremmet forslag om at Stortinget ber
Regjeringen om å stasjonere Forsvarets 337 skvadron - Kystvakthelikoptrene
- med skvadronledelse på Bardufoss også etter
innfasingen av nye NH90-helikoptre. Og at skvadronen som tidligere
vedtatt, inngår administrativt under felles luftving for
de maritime helikoptrene i Forsvaret.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og fra Kristelig Folkeparti,
har merket seg svarene fra Forsvarsdepartementet og finner det påfallende
at argumentasjonen er så vidt styrt mot en lokalisering
og holdning som ikke er i tråd med vedtaket ved behandlingen
av Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2004-2005)
om at Kystvakthelikoptrene og 337 skvadron fortsatt bør
være på Bardufoss - også etter at de
nye NH90-helikoptrene erstatter dagens helikoptre. Flertallet viser òg
til behandlingen av St.meld. nr. 4 (2004-2005), punkt 2.5 Forsvarsdepartementet,
vedtak nr. 427, 10. juni 2004:
"Stortinget ber Regjeringen lokalisere de nye enhetshelikoptrene
for Kystvakten i nord, når disse ikke er på fartøy
eller under vedlikehold av leverandør, til Bardufoss. Regjeringen
bes fremme konkrete forslag innen innfasing av de nye enhetshelikoptrene
skjer."
Forsvarsdepartementet uttaler i brev 24. september 2004:
"Regjeringen vil komme tilbake til saken innen innfasingen
av helikoptrene, slik Stortinget har bedt om."
Flertallet ser dette i sammenheng
med svarbrevet fra Forsvarsdepartementet hvor det blir uttrykt:
"Forsvarsdepartementet (FD) har på det nåværende tidspunkt
ikke tilstrekkelig beslutningsunderlag til å fremme konkrete
forslag i denne saken. Forsvarets Logistikkorganisasjon/Materielldivisjonen
(FLO/M) opplyser at innfasingen av de nye enhetshelikoptrene er
utsatt på grunn av forsinkelser hos leverandør,
med første leveranse planlagt medio 2007. FD ønsker
fortsatt å bruke noe tid frem mot innfasing til å avklare
forhold vedrørende investering, kontrakt, innfasing, simulatorvirksomhet,
vedlikehold, drift og driftskostnader i tillegg til andre operative
forhold vedrørende 334 og 337 skvadron. Disse forholdene
påvirkes også av endelig valg av nye helikoptre
til redningshelikoptertjenesten. Også av denne årsak
anbefaler FD å avvente regjeringens forslag til konkret
oppfølging av Stortingets vedtak."
Flertallet forstår at
det er en rekke faktorer som kan påvirke forhold rundt
både anskaffelse av nye redningshelikoptre som av lokalisering
av vedlikehold, da dette i stor grad er regulert gjennom kontrakter
mellom leverandøren og Forsvarsdepartementet. Hva som opptar flertallet,
er at Forsvarsdepartementet forholder seg lojalt til de vedtak som
fattes i Stortinget og følger disse opp på en
objektiv måte. Flertallet legger merke til
at argumentasjon om nødvendig utvidelse av bygningsmasse
på både Sola og Bardufoss er nødvendig
dersom det blir en lokalisering av 337 skvadron på Bardufoss.
I denne sammenheng er det da interessant å ta i betraktning
at det neppe er særlig ulike byggekostnader per kvadratmeter
på de to ulike lokaliseringene, om man tar i betraktning
hvorledes beregningen av kvadratmeterprisen på leie foretas
i Forsvaret. Flertallet er opptatt av å ivareta
et levende helikoptermiljø på Bardufoss og ser
derfor viktigheten av å prioritere tilstedeværelse
av ledelseselement og vedlike-holdselement tilpasset den type stasjonsvedlikehold
og aktivitet som skal utføres på Bardufoss. Flertallet er òg
opptatt av de operative forholdene for gjennomføring av
trening og øving, i denne sammenheng er det et optimalt
arktisk operasjonsmiljø i Bardufoss.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Bjørn Hernæs og fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff
Nilssen viser til at 337 skvadron i dag er lokalisert i
Bardufoss, og at Stortinget har fattet vedtak om at de nye enhetshelikoptrene
for Kystvakten i nord, når disse ikke er på fartøy
eller under vedlikehold av leverandør, lokaliseres til
Bardufoss. I denne forbindelse vil disse medlemmer peke
på at hovedvekten av Kystvaktens virksomhet finner sted
i nordområdene. I tillegg har Bardufoss særlige
fortrinn knyttet til å kunne tilby flytrening under harde
vinterforhold, et tilbud flere land benytter seg av i dag.
Innfasingen av de nye enhetshelikoptrene vil
gi nye muligheter for operative og økonomiske synergieffekter
mellom skvadronene. I tillegg vil innføringen av NH90 gi
en betydelig kapasitetsøkning. Disse medlemmer mener
at det derfor bør gjennomføres en utredning med
sikte på en helhetlig plan for ressursutnyttelse før
innfasningen, som for eksempel inkluderer fordeling mellom Kystvakt
sør og nord, før det konkluderes i detalj i forhold
til lokaliseringen. Derfor er det etter disse medlemmers
mening avgjørende at Regjeringen gis anledning til å fremme
konkrete forslag innen innfasing av de nye enhetshelikoptrene skjer,
i henhold til tidligere vedtak i Stortinget.
Disse medlemmer viser til behandlingen
av Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004),
der komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, anførte at:
"Flertallet mener det er viktig å ta ut
synergieffekter for ledelsen av henholdsvis 330-, 334- og 337-skvadronene.
Det er vedtatt lagt til Sola. Samtidig er det viktig med kort avstand
fra patruljeområdene til base."
Disse medlemmer kan ikke se at
det er mulig å ta ut de ønskede synergieffekter
hvis en samtidig splitter lokaliseringen av skvadronene. Samling
av de maritime skvadronenes hovedbaser vil
legge til rette for effektivisering, faglig overbygning og bedret
operativitet. I den forbindelse har disse medlemmer merket seg
at en delt løsning vil kunne innebære investeringsbehov
både på Bardufoss og Sola. Disse medlemmer kan
heller ikke se at en lokalisering av 337 skvadron som sådan
til Bardufoss gir nærhet mellom operasjonsområde
og base, i og med at 337 skvadron opererer både nord og
sør i landet.
Etter disse medlemmers mening
er det viktig å hente ut synergieffekter ved at skvadronene
samlokaliseres, i henhold til tidligere vedtak, samtidig som nærhet
fra patruljeområde til base ivaretas gjennom Stortingets
vedtak i Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004),
som lyder:
"Stortinget ber regjeringen lokalisere de nye enhetshelikoptrene
for Kystvakten i nord, når disse ikke er på fartøy
eller under vedlikehold av leverandør, til Bardufoss. Regjeringen
bes fremme konkrete forslag innen innfasing av de nye enhetshelikoptrene
skjer."
Disse medlemmer mener dette vedtaket
ivaretar behovet for geografisk nærhet mellom 337 skvadrons aktivitet
i nord og base i Bardufoss, samtidig som det kan tas ut synergier
gjennom samlokalisering av skvadronenes hovedbaser.
Disse medlemmer vil minne om
at dette var flertallets vedtak i Innst. S. nr. 234 (2003-2004),
jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004), mens komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmet følgende
mindretallsforslag: "337 skvadron lokaliseres til Bardufoss."
Disse medlemmer viser videre
til brev fra Forsvarsdepartementet datert 10. mai 2005. Disse
medlemmer vil i særlig grad understreke Forsvarsdepartementets
vektlegging av at en delt løsning for de maritime helikoptrene,
med hele 337 skvadron fast lokalisert til Bardufoss, vil gi redusert
effektivitet med tilhørende usikkerhet rundt økning
i driftsutgiftene. Herunder må bl.a. lagerbeholdningen
på de to basene revurderes, og det kan bli en økning
i den totale bemanningen som følge av at man ikke kan utnytte
stordriftsfordelene og eksisterende sivile kompetansemiljøer. Disse
medlemmer vil videre påpeke at en fast lokalisering
av hele 337 skvadron til Bardufoss vil innebære en uhensiktsmessig
lang avstand mellom base og skvadronens patruljeområder
i sør.
Disse medlemmer slutter seg til
Forsvarsdepartementets analyse som sier at dersom det maritime helikoptermiljøet
skal fordeles på to hovedbaser, vil det gjøre
samtrening vanskeligere og at det videre kan forventes forsinkelse
i operativ status for begge skvadroner. Konsekvensen vil være
færre kystvaktoppdrag samt forsinkelse i innfasingen av
helikopteroperasjoner.
Disse medlemmer mener at usikkerhetene
i beslutningsunderlaget understreker viktigheten av at prosjekteringsarbeidet
fullføres innenfor det beskrevne handlingsrommet og slik
Stortinget tidligere har forutsatt.
Med dette som bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Dokument nr. 8:69 (2004-2005) -
forslag fra stortingsrepresentantene Marit Nybakk, Bendiks H. Arnesen,
Grethe Fossli, Kjetil Bjørklund, Marit Arnstad, Per Ove
Width og Øyvind Korsberg om fortsatt stasjonering av Forsvarets
337 skvadron - Kystvakthelikopterskvadronen - med skvadronledelse
på Bardufoss også etter innfasing av de nye NH90-helikoptrene - avvises."
Komiteens medlem fra Høyre, Åge
Konradsen mener operative og økonomiske synergier kan
ivaretas tilfredsstillende selv om de maritime skvadronenes hovedbaser
splittes. Dette medlem vil på denne bakgrunn
støtte forslaget fra komiteens flertall.
Forslag fra komiteens medlem fra Høyre, Bjørn Hernæs og fra Kristelig Folkeparti Åse Wisløff Nilssen:
Dokument nr. 8:69 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentantene Marit Nybakk, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli, Kjetil Bjørklund, Marit Arnstad, Per Ove Width og Øyvind Korsberg om fortsatt stasjonering av Forsvarets 337 skvadron - Kystvakthelikopterskvadronen - med skvadronledelse på Bardufoss også etter innfasing av de nye NH90-helikoptrene - avvises.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran og rår Stortinget
til å til å gjøre slikt
vedtak:
Forsvarets 337 skvadron - Kystvakthelikoptrene
- med skvadronsledelse inklusiv treningsving skal stasjoneres og
operativt understøttes fra Bardufoss, også etter
innfasingen av nye NH90. Stasjonsvedlikeholdet skal fortsatt gjennomføres
på Bardufoss for Kystvaktens helikoptre. Innfasingen av
Kystvaktens nye enhetshelikoptre skal gjennomføres ved
Bardufoss. Skvadronen inngår administrativt under luftving
for maritime helikoptre - Luftving 134 på Sola flystasjon.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 24. mai 2005
Marit Nybakk
leder |
Per Roar Bredvold
saksordfører |