10.7.1 Post 73 Ungdomstiltak i større bysamfunn

Sammendrag

Barne- og familiedepartementets tilskuddsordning Ungdomstiltak i større bysamfunn omfatter 23 større bysamfunn. Ordningen er målrettet mot unge med spesielle behov og mot utsatte ungdomsgrupper og ungdomsmiljø, særlig i områder med store levekårsproblemer. Barn og unge med innvandrerbakgrunn møter spesielle utfordringer og er høyt prioritert. Søknader fra byene om midler til tiltak rettet mot barn, unge og familier berørt av fattigdomsproblemer overstiger de årlige bevilgningene. BFD vil derfor styrke denne tilskuddsordningen med 5 mill. kroner i 2005 (kap. 857 post 73). Midlene vil bli benyttet til ferie- og fritidstiltak og til utviklingsarbeid rettet mot barn, unge og familier berørt av fattigdomsproblemer. Det er viktig at de unges muligheter i arbeidslivet styrkes. Midler vil også bli benyttet til tiltak som kan bidra til arbeidsmarkedstilknytning for unge med liten eller mangelfull utdanning.

Styrking av fattigdomssatsingen innenfor ordningen Ungdomstiltak i større bysamfunn vil bidra til at flere barn og unge i områder med store levekårsutfordringer kan delta på lik linje med andre barn og unge, og vil motvirke marginalisering, sosial isolasjon, ny fattigdom og et varig avhengighetsforhold til det offentlige.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å øke bevilgningen på kap. 857 post 73 med 5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ser at Regjeringen foreslår en økning på 5 mill. kroner til ungdomstiltak i de større bysamfunn. Disse medlemmer støtter selvsagt en slik bevilgning, men stiller seg noe tvilende til at bevilgningsøkningen er tilstrekkelig til å dekke alle de formålene som er nevnt i revidert nasjonalbudsjett.

Disse medlemmer ser at utfordringene når det gjelder barn og unges oppvekstmiljø er store og understreker at barn og ungdomstiltak, og peker på at en økning i overføringene til barn og unge utelukkende skyldes tippemidlene. Disse medlemmer peker på at Regjeringen har redusert de ordinære overføringene fra staten mindre, ved å redusere bevilgningene til Frifond med 11 mill. kroner i budsjettet for 2005. Disse medlemmer peker på at den foreslåtte økningen på 5 mill. kroner til Ungdomstiltak i større bysamfunn, ikke dekker reduksjonen Regjeringen gjennomførte i Frifond-bevilgningene i årets statsbudsjett. Disse medlemmer mener at det er ekstra viktig med en økonomisk styrking av frivillighetssektoren med gode tilskudd til barne- og ungdomsorganisasjoner og ungdomstiltak i de større byene, slik at alle barn og unge kan delta på ulike arenaer. Disse medlemmer viser til sin merknad under kap. 844 Kontantstøtten, der Sosialistisk Venstreparti går imot å utvide kontantstøtten for adoptivbarn til skolealder, og kap. 856 post 21 Spesielle driftsutgifter og går imot å videreføre prosjektet "Skal - skal ikke". Disse medlemmer prioriterer å bruk disse midlene til å styrke kap. 857 post 73 Ungdomstiltak i større bysamfunn med 6,25 mill. kroner utover Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

857

Barne- og ungdomstiltak

73

Ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres, forhøyes med

11 250 000

fra kr 34 267 000 til kr 45 517 000"

10.8 Kap. 858 Barne-, ungdoms- og familie­direktoratet

10.8.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har inntekter på post 1 knyttet til diverse prosjekter. Barne- og familiedepartementet foreslår derfor en fullmakt til å overskride bevilgningen på kap. 858 Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekter under kap. 3858 post 1, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.