Barne- og familiedepartementets tilskuddsordning Ungdomstiltak
i større bysamfunn omfatter 23 større bysamfunn.
Ordningen er målrettet mot unge med spesielle behov og
mot utsatte ungdomsgrupper og ungdomsmiljø, særlig
i områder med store levekårsproblemer. Barn og
unge med innvandrerbakgrunn møter spesielle utfordringer
og er høyt prioritert. Søknader fra byene om midler
til tiltak rettet mot barn, unge og familier berørt av
fattigdomsproblemer overstiger de årlige bevilgningene.
BFD vil derfor styrke denne tilskuddsordningen med 5 mill. kroner
i 2005 (kap. 857 post 73). Midlene vil bli benyttet til ferie- og
fritidstiltak og til utviklingsarbeid rettet mot barn, unge og familier
berørt av fattigdomsproblemer. Det er viktig at de unges
muligheter i arbeidslivet styrkes. Midler vil også bli
benyttet til tiltak som kan bidra til arbeidsmarkedstilknytning
for unge med liten eller mangelfull utdanning.
Styrking av fattigdomssatsingen innenfor ordningen Ungdomstiltak
i større bysamfunn vil bidra til at flere barn og unge
i områder med store levekårsutfordringer kan delta
på lik linje med andre barn og unge, og vil motvirke marginalisering,
sosial isolasjon, ny fattigdom og et varig avhengighetsforhold til
det offentlige.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 857 post
73 med 5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ser
at Regjeringen foreslår en økning på 5
mill. kroner til ungdomstiltak i de større bysamfunn. Disse
medlemmer støtter selvsagt en slik bevilgning,
men stiller seg noe tvilende til at bevilgningsøkningen
er tilstrekkelig til å dekke alle de formålene
som er nevnt i revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer ser at utfordringene
når det gjelder barn og unges oppvekstmiljø er
store og understreker at barn og ungdomstiltak, og peker på at
en økning i overføringene til barn og unge utelukkende skyldes
tippemidlene. Disse medlemmer peker på at
Regjeringen har redusert de ordinære overføringene fra
staten mindre, ved å redusere bevilgningene til Frifond
med 11 mill. kroner i budsjettet for 2005. Disse medlemmer peker
på at den foreslåtte økningen på 5
mill. kroner til Ungdomstiltak i større bysamfunn, ikke
dekker reduksjonen Regjeringen gjennomførte i Frifond-bevilgningene
i årets statsbudsjett. Disse medlemmer mener
at det er ekstra viktig med en økonomisk styrking av frivillighetssektoren
med gode tilskudd til barne- og ungdomsorganisasjoner og ungdomstiltak
i de større byene, slik at alle barn og unge kan delta
på ulike arenaer. Disse medlemmer viser til
sin merknad under kap. 844 Kontantstøtten, der Sosialistisk
Venstreparti går imot å utvide kontantstøtten
for adoptivbarn til skolealder, og kap. 856 post 21 Spesielle driftsutgifter
og går imot å videreføre prosjektet "Skal
- skal ikke". Disse medlemmer prioriterer å bruk
disse midlene til å styrke kap. 857 post 73 Ungdomstiltak
i større bysamfunn med 6,25 mill. kroner utover Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
857 | | Barne- og ungdomstiltak | |
| 73 | Ungdomstiltak i større
bysamfunn, kan overføres, forhøyes
med | 11 250 000 |
| | fra kr 34 267 000 til kr
45 517 000" | |
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har
inntekter på post 1 knyttet til diverse prosjekter. Barne-
og familiedepartementet foreslår derfor en fullmakt til å overskride
bevilgningen på kap. 858 Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekter under kap. 3858
post 1, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.