Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert
nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling
under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen
er det enighet om å øke kapitalbeholdningen til
Argentum med 200 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
på kap. 950 post 95 med 200 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
950 | | Forvaltning av statlig
eierskap (jf. kap. 3950 og 5656) | |
| 95 | (NY) Egenkapital Argentum,
bevilges med | 200 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener Argentum spiller en viktig rolle,
og bør få tilført mer kapital slik at
selskapet kan fortsette å investere. Argentum ble opprettet
ved årsskiftet 2001/2002 med en forvaltningskapital
på 2,45 mrd. kroner. Selskapet investerer i private fond, og
skal være et slagkraftig verktøy for framtidig
verdiskaping og tilførsel av risikokapital i hele landet. Argentum
skal også bidra til å utvikle aktive eiermiljøer
med bred kompetanse. Disse medlemmer er kjent med
at Argentum forventer å investere i mellom 12-15 fond innen
midten av 2005. Hvert fond kan forventes å investere i
mellom 10 til 20 selskaper. Disse medlemmer foreslår å øke
Argentums egenkapital med 550 mill. kroner, til totalt 3 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
950 | | Forvaltning av statlig
eierskap (jf. kap. 3950 og 5656) | |
| 95 | (NY) Egenkapital Argentum,
bevilges med | 550 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at Argentum fondsinvesteringer
AS er et virkemiddel for å bedre risikokapitaltilgangen
til næringslivet i et samarbeid mellom staten og private. Disse
medlemmer mener selskapets virksomhet, etter en fond-i-fond modell
innen private equity, har fungert tilfredsstillende til nå. Disse
medlemmer registrerer imidlertid at Argentum fondsinvesteringer
AS på det nærmeste vil ha kommitert hele sin nåværende
kapitalbase i løpet av 2005. Dersom selskapets investeringsstrategi skal
realiseres, er det nødvendig med en ytterligere kapitalallokering
fra staten. Disse medlemmer foreslår at
Argentum fondsinvesteringer AS styrkes i tråd med selskapets
investeringsstrategi.
Disse medlemmer understreker
at det blir opp til styret i Argentum å organisere virksomheten
på en slik måte at forvaltningen blir kostnadseffektiv
samtidig som selskapets målsettinger nås. Disse
medlemmer mener at Argentum må ha anledning til å organisere
sin forvaltningskompetanse og selskapsstruktur slik at både
privat og statlig kapital ønsker å gjøre
bruk av forvaltningskompetansen.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 1,8 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
1,8 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
950 | | Investeringsselskap | |
| 95 | (NY) Egenkapitalinnskudd,
bevilges med | 1 800 000 000 |
4353 | | Egenkapital Argentum | |
| 70 | (NY) Tilskudd til egenkapital
i Argentum, bevilges med | 1 800 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett for 2005 mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
tilslutning til Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett
med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter
seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Stortinget samtykket i forbindelse med behandlingen av
fusjonen mellom DnB Holding ASA og Gjensidige NOR ASA at statens
eierandel i det fusjonerte selskapet skal utgjøre 34 pst.
innen utgangen av 2004, jf. St.prp. nr. 59 (2002-2003), Innst. S.
nr. 212 (2002-2003) og vedtak nr. 461 og 462. Nærings-
og handelsdepartementet fikk fullmakt av Stortinget til å utgiftsføre
kjøp av aksjer til den statlige eierandelen utgjør
34 pst. Denne fullmakten ble senere forlenget ut 2005 ved stortingsvedtak
9. desember 2004, jf. St.prp. nr. 1 og Budsjett-innst.
S. nr. 8 (2004-2005).
I St.prp. nr. 1 (2004-2005) fremgår
det at DnB NOR ASA har opsjonsprogrammer for sine ansatte som ved utøvelse
innebærer at det utstedes nye aksjer. Utøvelse av
opsjonsrettigheter reduserte statens eierandel til 33,54 pst. høsten
2004. I løpet av november og desember ervervet staten 6,1
mill. aksjer i DnB NOR ASA for 350 mill. kroner slik at statens
eierandel ved utgangen av 2004 igjen var 34 pst.
I mars 2005 er det utstedt 9 736 376
aksjer i DnB NOR ASA som siste del av disse opsjonsprogrammene.
Det innebærer at staten må kjøpe 3 310 368 aksjer
i løpet av 2005 for å opprettholde en eierandel
på 34 pst., jf. fullmakten til å utgiftsføre
kjøp av aksjer i DnB NOR ASA uten bevilgning under kap.
950 Forvaltning av statlig eierskap, post 96 Aksjer. Departementet
vil komme tilbake til de bevilgningsmessige sider ved utnyttelsen
av fullmakten i omgrupperingsproposisjonen til høsten.
Komiteen tar dette
til etterretning.