Komiteens medlem fra Kystpartiet ber
om at Stortingets ser alvoret i at den negative utviklingen i distriktene
fortsetter. En rekke av våre minste samfunn vil være
borte dersom de foregående 20 årene gjentas en
gang til. Dette er så alvorlig at landet må fornye
sin nærings- og distriktspolitikk.
Dette medlemmener
vi må få en mer redelig distriktspolitikk. Mange
politikere sier de ønsker å satse på distriktene,
og opprettholde dagens bosettingsmønster. Men det er liten
vilje til å bruke nødvendige virkemidler.
Dette medlem mener sentraliseringen
i Norge betyr at landet sklir mot Oslofjorden. Hovedgrunnen til dette
er at distriktspolitikken er forlatt.
Dette medlem mener den dramatiske
nedbemanningen i Posten kan virke som et eksempel på hvordan Regjeringen
og flertallet på Stortinget ser på distriktsarbeidsplasser.
Dette medlem mener også at
problemene unge fiskere har med å få finansiert
båtkjøp, viser hvilken holdning flertallet på Stortinget
har til dem som vil satse i distriktene.
Dette medlem mener også at
nytenking og gründervirksomhet må støttes
med betydelig mer kapital enn i dag. Situasjonen for gründere
i dag er at man blir oppmuntret til å satse, bryte de bånd
man har til fast næringsvirksomhet. Feiler man, opplever
man at man ikke engang får en forsvarlig arbeidsledighetstrygd. Det
er i korte trekk politikernes prioritering av gründerne.
Dette medlem foreslo å bevilge
685 mill. kroner ekstra i forhold til Regjeringas budsjettforslag
for 2005. Ekstrabevilgningene skulle gå til en rekke nødvendige
tiltak for å få fortgang i næringsutviklingen enn
Regjeringas budsjettforslag. Dette medlem foreslo
for det første å bevilge mer penger til Innovasjon
Norges programmer til forskning- og utviklingskontrakter, lån,
garantier, stipender og veiledning til bedrifter i idé-,
utviklings-, kommersialiserings-, og internasjonaliseringsfasen,
kulturbasert næringsutvikling og Innovasjon Møbel,
profilering av Norge som reisemål i utlandet og marint
innovasjonsprogram og regional utvikling.
Dette medlem vil utvide den såkalte
såkornordningen med 315 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag
og la de omfatte alle de fem universitetene. Med tilsvarende medfinansiering
fra det private, ville det gitt 630 mill. kroner mer i fondene.
Dette medlem mener SIVA må få større
muligheter til å bidra til å skape flere arbeidsplasser
gjennom større rammer enn det Regjeringen legger opp til.
SIVA er involvert i ulike næringsprosjekter over hele landet.
Dette medlemviser
til at Norge er en av verdens største skipsfartsnasjoner,
og den norske maritime klyngen er en av de mest komplette i verden
med et vidt spekter av tjenester, utdanningstilbud, utstyrsleveranser
og verft. Sektoren sysselsetter tusenvis av personer, de fleste
av disse bor i distriktene. For at den maritime næringen
skal opprettholde sin posisjon, må den ha omtrent de samme
rammevilkår som i land vi konkurrerer med.
Dette medlem understreker at
Kystpartiet er imot både EU-medlemskap og EØS-avtalen.
Når det er sagt, må det påpekes at Norge
er for raske til å implementere nye EØS-regler
i sitt regelverk. Dette har fått dramatiske konsekvenser
for næringslivet i distriktene. Spanske verft klarte å manipulere
til seg byggingen av norske fregatter, noe som førte til
tap av kanskje tusen arbeidsplasser i verftsindustrien. I ettertid
viste det seg at de ble gitt ulovlig statsstøtte på flere
milliarder fra den spanske staten for å få kontraktene.
Regjeringen må snarest mulig gjeninnføre differensiert
arbeidsgiveravgift. Frafall av differensiert arbeidsgiveravgift, som
Regjeringen innførte, ga kraftige negative utslag i distriktene.
Dette medlem vil derfor enda
engang understreke at EØS-avtalen åpner for at
medlemslandene kan drive en aktiv næringspolitikk og vedta
særskilte rammevilkår for den maritime næringen.
Utviklingen i EU har indirekte ført til forverrede konkurranseforhold for
norske redere og sjøfolk. For å møte
den skjerpede konkurransen fra EU, har Norge innført spesielle
ordninger for fergerederiene i utenriksfart og for norske offshorefartøy
etter modell fra EU.
Dette medlem vil videreføre
disse ordningene og foreslår samtidig å utvide
nettolønnsordningen til å gjelde alle norske sjøfolk
om bord på konkurranseutsatte skip i NOR, blant annet fraktefartøy,
lasteskip, brønnbåter, taubåter, slepebåter
og bergingsfartøy.
Dette medlemmener
det er viktig med bærekraftig høsting av ressursen
sjøpattedyr. Sjøpattedyrene er en del av det økologiske
systemet, og en fornuftig beskatning vil ha positive konsekvenser
for bestanden av en rekke fiskeslag. Bestanden av grønlandssel
er nå så stor at den er i ferd med å bli
en betydelig trussel for enkelte fiskebestander. Dette medlem vil
i denne sammenhengen vise til forslag i forbindelse med behandlingen
av stortingsmeldingen om Norsk Sjøpattedyrpolitikk:
"Stortinget ber Regjeringa som ei prøveordning
fram til 2009 å tillate heilårlig hausting av
grønslandssel i alle aldrar og farvatn for å undersøke
fangsteffektivitet og for å utvikla og teste marknader."
Dette medlem er av den oppfatning
at produkter av sjøpattedyr er en viktig eksportartikkel
for Norge, og en økt fangst av sjøpattedyr vil
bidra til økt vekst i kystområdene.
Dette medlem viser til at den
norske vågehvalfangsten er en fullt lovlig og bærekraftig
næringsvei. Fangsten bidrar til å skape lønnsomme
arbeidsplasser for fangere, produsenter og tilhørende næringer
langs kysten.
Dette medlem er av den oppfatning
at dagens strenge regler for tildeling av konsesjon for havbruk
og oppdrett, og gebyrkravet på 5 mill. kroner for å få konsesjon
på laks og ørret, er lite effektiv og virker svært negativt
på en næring hvor store internasjonale aktører har
fått satt premissene for hvordan Norge skal utvikle næringen.
Konsesjonsordningen bør lettes på, gebyrene må avvikles,
og begrensingene skal kun være av forurensingsmessige og
veterinære hensyn.
Dette medlem vil arbeide for
at de kommunene som har naturgitte forhold for havbruk og oppdrett, skal
tilrettelegge slik virksomhet i sine reguleringsplaner for næringsvirksomhet.
Forkvoter innen havbruk og oppdrettsnæringen er et utidig
inngrep i den enkelte bedrift, virker svært hemmende for
oppdrettsbedrifter med gode lokaliteter, og må derfor avvikles
straks.
Dette medlem vil at det skal
satses stort på oppdrett av marine arter som kveite, torsk,
skjell, piggvar. Det er et stort verdiskapningspotensiale i oppdrett
av nye arter, som må utnyttes til kystsamfunnenes beste.
Dette medlem mener at miljøhensyn
vil bli godt ivaretatt på en naturlig måte selv
med en svekket innflytelse over forvaltningen av kystområdene
fra Fylkesmannens miljøvernavdeling, og natur- og miljøorganisasjoner.
Dette medlem fremla forslag om å øke
den generelle forskningsinnsatsen i forhold til Regjeringens budsjett
for 2005. Dette medlem ville også øke
den generelle forskningsinnsatsen her i landet med 1,3 mrd. kroner
i forhold til Regjeringens budsjett. Dette er i tråd med
Stortingets vedtak om å øke den norske forskningsinnsatsen
opp mot OECD-nivå innen 2005, målt i FoU som andel
av privat verdiskapning.
Dette medlemville øke
bevilgningene til HØYKOM med 115 mill. kroner, noe som
vil bidra til å gjøre bredbåndsteknologi
tilgjengelig i alle deler av landet.
Dette medlemville øke
støtten til drift av forskningsfartøyene
med 20 mill. kroner utover Regjeringens forslag, jf. Innst. S. nr.
1 (2004 -2005).
Dette medlem vil fortsatt fjerne
arveavgift på næringsformue.