11.25 Andre tekstforslag og merknader fremmet under komiteens behandling

11.25.1 Negativ utvikling i distriktene

Komiteens medlem fra Kystpartiet ber om at Stortingets ser alvoret i at den negative utviklingen i distriktene fortsetter. En rekke av våre minste samfunn vil være borte dersom de foregående 20 årene gjentas en gang til. Dette er så alvorlig at landet må fornye sin nærings- og distriktspolitikk.

Dette medlemmener vi må få en mer redelig distriktspolitikk. Mange politikere sier de ønsker å satse på distriktene, og opprettholde dagens bosettingsmønster. Men det er liten vilje til å bruke nødvendige virkemidler.

Dette medlem mener sentraliseringen i Norge betyr at landet sklir mot Oslofjorden. Hovedgrunnen til dette er at distriktspolitikken er forlatt.

Dette medlem mener den dramatiske nedbemanningen i Posten kan virke som et eksempel på hvordan Regjeringen og flertallet på Stortinget ser på distriktsarbeidsplasser.

Dette medlem mener også at problemene unge fiskere har med å få finansiert båtkjøp, viser hvilken holdning flertallet på Stortinget har til dem som vil satse i distriktene.

Dette medlem mener også at nytenking og gründervirksomhet må støttes med betydelig mer kapital enn i dag. Situasjonen for gründere i dag er at man blir oppmuntret til å satse, bryte de bånd man har til fast næringsvirksomhet. Feiler man, opplever man at man ikke engang får en forsvarlig arbeidsledighetstrygd. Det er i korte trekk politikernes prioritering av gründerne.

Dette medlem foreslo å bevilge 685 mill. kroner ekstra i forhold til Regjeringas budsjettforslag for 2005. Ekstrabevilgningene skulle gå til en rekke nødvendige tiltak for å få fortgang i næringsutviklingen enn Regjeringas budsjettforslag. Dette medlem foreslo for det første å bevilge mer penger til Innovasjon Norges programmer til forskning- og utviklingskontrakter, lån, garantier, stipender og veiledning til bedrifter i idé-, utviklings-, kommersialiserings-, og internasjonaliseringsfasen, kulturbasert næringsutvikling og Innovasjon Møbel, profilering av Norge som reisemål i utlandet og marint innovasjonsprogram og regional utvikling.

Dette medlem vil utvide den såkalte såkornordningen med 315 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag og la de omfatte alle de fem universitetene. Med tilsvarende medfinansiering fra det private, ville det gitt 630 mill. kroner mer i fondene.

Dette medlem mener SIVA må få større muligheter til å bidra til å skape flere arbeidsplasser gjennom større rammer enn det Regjeringen legger opp til. SIVA er involvert i ulike næringsprosjekter over hele landet.

Dette medlemviser til at Norge er en av verdens største skipsfartsnasjoner, og den norske maritime klyngen er en av de mest komplette i verden med et vidt spekter av tjenester, utdanningstilbud, utstyrsleveranser og verft. Sektoren sysselsetter tusenvis av personer, de fleste av disse bor i distriktene. For at den maritime næringen skal opprettholde sin posisjon, må den ha omtrent de samme rammevilkår som i land vi konkurrerer med.

Dette medlem understreker at Kystpartiet er imot både EU-medlemskap og EØS-avtalen. Når det er sagt, må det påpekes at Norge er for raske til å implementere nye EØS-regler i sitt regelverk. Dette har fått dramatiske konsekvenser for næringslivet i distriktene. Spanske verft klarte å manipulere til seg byggingen av norske fregatter, noe som førte til tap av kanskje tusen arbeidsplasser i verftsindustrien. I ettertid viste det seg at de ble gitt ulovlig statsstøtte på flere milliarder fra den spanske staten for å få kontraktene. Regjeringen må snarest mulig gjeninnføre differensiert arbeidsgiveravgift. Frafall av differensiert arbeidsgiveravgift, som Regjeringen innførte, ga kraftige negative utslag i distriktene.

Dette medlem vil derfor enda engang understreke at EØS-avtalen åpner for at medlemslandene kan drive en aktiv næringspolitikk og vedta særskilte rammevilkår for den maritime næringen. Utviklingen i EU har indirekte ført til forverrede konkurranseforhold for norske redere og sjøfolk. For å møte den skjerpede konkurransen fra EU, har Norge innført spesielle ordninger for fergerederiene i utenriksfart og for norske offshorefartøy etter modell fra EU.

Dette medlem vil videreføre disse ordningene og foreslår samtidig å utvide nettolønnsordningen til å gjelde alle norske sjøfolk om bord på konkurranseutsatte skip i NOR, blant annet fraktefartøy, lasteskip, brønnbåter, taubåter, slepebåter og bergingsfartøy.

Dette medlemmener det er viktig med bærekraftig høsting av ressursen sjøpattedyr. Sjøpattedyrene er en del av det økologiske systemet, og en fornuftig beskatning vil ha positive konsekvenser for bestanden av en rekke fiskeslag. Bestanden av grønlandssel er nå så stor at den er i ferd med å bli en betydelig trussel for enkelte fiskebestander. Dette medlem vil i denne sammenhengen vise til forslag i forbindelse med behandlingen av stortingsmeldingen om Norsk Sjøpattedyrpolitikk:

"Stortinget ber Regjeringa som ei prøveordning fram til 2009 å tillate heilårlig hausting av grønslandssel i alle aldrar og farvatn for å undersøke fangsteffektivitet og for å utvikla og teste marknader."

Dette medlem er av den oppfatning at produkter av sjøpattedyr er en viktig eksportartikkel for Norge, og en økt fangst av sjøpattedyr vil bidra til økt vekst i kystområdene.

Dette medlem viser til at den norske vågehvalfangsten er en fullt lovlig og bærekraftig næringsvei. Fangsten bidrar til å skape lønnsomme arbeidsplasser for fangere, produsenter og tilhørende næringer langs kysten.

Dette medlem er av den oppfatning at dagens strenge regler for tildeling av konsesjon for havbruk og oppdrett, og gebyrkravet på 5 mill. kroner for å få konsesjon på laks og ørret, er lite effektiv og virker svært negativt på en næring hvor store internasjonale aktører har fått satt premissene for hvordan Norge skal utvikle næringen. Konsesjonsordningen bør lettes på, gebyrene må avvikles, og begrensingene skal kun være av forurensingsmessige og veterinære hensyn.

Dette medlem vil arbeide for at de kommunene som har naturgitte forhold for havbruk og oppdrett, skal tilrettelegge slik virksomhet i sine reguleringsplaner for næringsvirksomhet. Forkvoter innen havbruk og oppdrettsnæringen er et utidig inngrep i den enkelte bedrift, virker svært hemmende for oppdrettsbedrifter med gode lokaliteter, og må derfor avvikles straks.

Dette medlem vil at det skal satses stort på oppdrett av marine arter som kveite, torsk, skjell, piggvar. Det er et stort verdiskapningspotensiale i oppdrett av nye arter, som må utnyttes til kystsamfunnenes beste.

Dette medlem mener at miljøhensyn vil bli godt ivaretatt på en naturlig måte selv med en svekket innflytelse over forvaltningen av kystområdene fra Fylkesmannens miljøvernavdeling, og natur- og miljøorganisasjoner.

Dette medlem fremla forslag om å øke den generelle forskningsinnsatsen i forhold til Regjeringens budsjett for 2005. Dette medlem ville også øke den generelle forskningsinnsatsen her i landet med 1,3 mrd. kroner i forhold til Regjeringens budsjett. Dette er i tråd med Stortingets vedtak om å øke den norske forsk­ningsinnsatsen opp mot OECD-nivå innen 2005, målt i FoU som andel av privat verdiskapning.

Dette medlemville øke bevilgningene til HØYKOM med 115 mill. kroner, noe som vil bidra til å gjøre bredbåndsteknologi tilgjengelig i alle deler av landet.

Dette medlemville øke støtten til drift av forsk­ningsfartøyene med 20 mill. kroner utover Regjeringens forslag, jf. Innst. S. nr. 1 (2004 -2005).

Dette medlem vil fortsatt fjerne arveavgift på næringsformue.