Etter- og videreutdanningsfondet i landbruket
(EVL-fondet) ble opprettet i forbindelse med jordbruksoppgjøret
1990, jf. St.prp. nr. 112 (1989-1990) med bakgrunn i avviklingen
av driftskredittlagene og driftskredittlagenes fond. Ved opprettelsen
ble det forutsatt at fondet skulle tilføres avkastning
av kapitalen.
Statens landbruksbank (SLB) hadde regnskapsansvaret
for fondet frem til banken ble avviklet som egen institusjon 1. januar
2000. I den perioden sto fondet som innlån i SLB og ble
forrentet likt med gjennomsnittet av statens innlån. Renteinntektene
ble bokført i statsregnskapet. Ved overføring
av oppgaver og ressurser fra SLB til tidligere Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond (SND) skulle fondet overføres
til staten ved Statens kornforretning (senere Statens landbruksforvaltning).
Dette ble ikke gjort før i juli 2001 på grunn
av bl.a. problemer knyttet til avslutningsregnskapet for SLB. I
juli 2001 ble fondskapitalen overført til rentebærende
konto i Norges Bank.
Landbruks- og matdepartementet har lagt til
grunn at midlene i EVL-fondet ikke er rene statsmidler, og at fondet
skal tilføres renter. Dette er også tilfellet
i dag, hvor fondet står på rentebærende
konto i Norges Bank. Konsekvensen av at ingen ble gitt ansvar for å tilføre fondet
renter for 2000 og 2001 er at statskassen har hatt en rentefordel
som skulle tilfalt fondet.
Det foreslås på denne bakgrunn
at det bevilges 4,4 mill. kroner til å dekke manglende
renteinntekter i EVL-fondet i 2000 og 2001.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
På posten er det fra 2004 til 2005
overført om lag 1,5 mill. kroner. På bakgrunn
av dette foreslås det at bevilgningen reduseres med 1,0
mill. kroner. Midlene vil gå til inndekning av IKT-oppgradering
i forbindelse med overføringen av administrasjonen av jordskifterettene
fra Landbruks- og matdepartementet til Domstoladministrasjonen,
jf. omtale under kap. 1145 Jordskifterettene.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Forskrift om erstatning etter offentlige pålegg
og restriksjoner i plante- og husdyrproduksjonen ligger til grunn
for utbetaling fra posten.
For 2005 vil forskriften utløse økte
utgifter som følge av funn av hvit potetcystenematode (PCN)
på seks bruk i Nord-Trøndelag i 2004.
Det er også ventet økte utgifter
knyttet til gentesting i forbindelse med skrapesjuke. De økte
utgiftene skyldes at brukerne fra 2005 kan søke om erstatning
for slike utgifter.
Utbetaling av erstatning som følge
av pålagt nedfôring mv. på grunn av radioaktivitet
i 2004 er skjøvet til utbetaling i 2005 fordi fylkene ikke
fikk utbetalt alt før årsskiftet. Det tas her
høyde for at hoveddelen av tilskudd for 2005 også utbetales
i 2005.
Det foreslås med bakgrunn i oppdaterte
prognoser på posten en økning på 8,5
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningen til tilskudd til matkorn, som er
en teknisk tilbakeføring av tollinntektene i perioden 1. april 2003
- 31. mars 2004, ble ved en inkurie satt for høyt
i budsjettet for 2005. Posten foreslås derfor redusert
med 45,82 mill. kroner til 67,3 mill. kroner for å rette
opp feilbudsjetteringen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.